Jump to content

Nieuwe LS kabels


leobus
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

Toen ik een paar jaar geden besloot om in de lengte van mijn huiskamer te gaan luisteren ipv in de breedte, zat ik met een probleem.

Mijn Analysis Oval8 kabels waren maar 3 meter en dat bleek te kort voor de veranderde LS positie.

Nieuwe kopen van hetzelfde merk was een beetje te prijzig, dus ik besloot zelf te gaan maken. Dat begon met een gevlochten kabel met 8 trafodraad 0,5 mm geleiders. Klonk wel aardig, maar kwam niet in de buurt van de Analysis. De winst in LS positie was echter overheersend, dus terug was ook geen optie.

Dus verder experimenteren. Op het groene forum werden mooi verhalen verteld over goud gecoate kopergeleiders in een katoenen isolatie. Maar om eerst een kleinere stap te maken heb ik de aanbevolen constructie gemaakt, maar dan met het trafodraad dat ik wel eerst kaal gemaakt had. Dat speelde wel aardig, maar ook niet geweldig. Dus toch maar de goud gecoate koperdraad besteld en volgens instructie de kabels gemaakt. 4 x 0,8 mm draad per geleider in een katoenen mantel en de mantel bewerkt met "snot". Dat zou het moeten zijn volgens een flink aantal mannen op het groene forum.

In het begin klonk het een beetje duf, (Toen Thingman hier kwam luisteren, maakte hij hier al een opmerking over.) maar dat zou aan het inspelen liggen. Dus geduld betracht. En ja, het werd beter, maar telkens bekroop mij het gevoel dat er iets miste. Frisheid, dynamiek en detailrijkdom.

Het laag en plaatsing waren best wel OK.

Onlangs kreeg ik van Audiovorden een mailtje met een berichtje over een nieuwe Duelund LS kabel met tin gecoate koper geleiders. Erg enthousiaste recenties. Enkele mannen van het groene forum, die dezelfde klachten hadden over de goud gecoate kabels als ik, hadden ze al geprobeerd en waren zeer tevreden. Maar de Duelund zijn maar 1,27mm kwadraad en dat is minder dan ik had. Dus zelf maken maar.

Inmiddels heb ik 0,25 mm vertind koper besteld en 40x samengevoegd en in een katoenen mantel gestopt. Twee van de mantels lichtjes samengetwijnd en de uiteinden netjes afgewerkt en klaar. Die mantel heeft nog geen "snot" behandeling gehad, maar de kabel speelt inmiddels in mijn set.

Wat een verschil zeg! Vanaf het begin veel opener, dynamiek terug, detailrijkdom terug. Dit is zoveel beter dan de goud/koper! Ik ga vandaag ook de jumpers tussen mijn baskast en topkast vervangen. Ben benieuwd wat dat weer doet. Als dat goed uitpakt, kan ik ook nog de interne bedrading in de speakers aanpassen.

Ik houd jullie op de hoogte.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

"Inmiddels heb ik 0,25 mm vertind koper besteld en 40x samengevoegd"

 

Als dat 0.25mm2 is, heb je dan 1 hele vierkante centimeter aan dikte? Lijkt me een heleboel.

 

Maar goed, de kern van het betoog lijkt toch, vertind koper is beter dan verguld koper? Ik heb hier al wat jaartjes verguld koperdraad, 3x0.6 mm, gesnot, en daarna in katoenen pyama. Lekker inges(t)opt, zeg maar. Ben hartstikke tevreden (en velen met mij ;) )

 

Enfin, is dit nu het ultieme voorbeeld van beter matchen?

Link to comment
Share on other sites

Maar waarom zou je over pure koperdraad een andere geleider aanbrengen met een andere karakteristiek?  Met verzilverde kabel heb ik zelf niet zo'n goede ervaring en waarom zou tin of goud dan beter zijn?

 

PS dat Acoustic Dimensions is wel een leuke site trouwens - ze weten de prijzen wel te vragen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Misschien niet duidelijk geweest. De draadjes zijn 0,25 mm in doorsnee.

40 van die draadjes leveren 1,9625 mm kwadraad.

Waarom tin gecoat beter klinkt dan puur koper, weet ik niet. Ik ben natuurlijk ook naar dunnere elementairdraden gegaan. Dat kan ook de oorzaak zijn. Maar er zijn mensen die het wel eerlijk vergeleken hebben en die kwamen ook op vertind koper uit.

Ik heb wel een theorie waarom, maar die kan zomaar kant nog wal raken.

Die theorie komt voort uit praktijkervaringen met kunststof lichtgeleiders. Daar moest een huidje omheen met een andere brekingsindex (ook geleidend) om te voorkomen dat licht uit zou treden of geabsorbeerd zou worden door de afscherming. Misschien bestaat een dergelijk fenomeen ook voor stroomgeleiding.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Ik speel al vele jaren met 40 massieve 0,25 mm draadjes. Maar dan gevlochten. Vroeger gebruikte ik vertint koper met PVC/Nylon isolatie, nu verzilvert koper met teflonisolatie.

 

Vertint  en verzilvert koper hadden voor high-end audio altijd een slechte naam. Volgens mij komt dat, omdat dit alles laat horen. Dus ook  vervorming. Lekker dik stranded draad versmeert dat een beetje zo dat het wat vriendelijker en vetter klinkt.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Wat een moeilijk gedoe allemaal ;)

 

Ik speel al jaren met tevredenheid met de no-nonsense kabels van   SUPRA   2x  3,4 PLY

Met vertinde koperen litze,  koop je zo v/d plank

 

http://www.jenving.com/products/view/ply-2x3.4-1000000677

 

ply_closeup_600.jpg

Ja, dat kan natuurlijk ook.

Alleen zijn er nogal wat mensen die PVC als isolatie verafschuwen. In ieder geval de Van der Heiden aanhangers houden er niet van. Trouwens, een man als Van den Hul ook niet.

Maar ik oordeel altijd pas als ik iets gehoord en vergeleken heb, dus .....

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

PS dat Acoustic Dimensions is wel een leuke site trouwens - ze weten de prijzen wel te vragen.

 

Ja, het zijn meer Unlimited Dimensions. Maar als ik dit soort exotica lees ben ik altijd benieuwd naar een vergelijk met 2.5mm2 puur OFC van de Gamma. Koper is ten slotte koper en het is allemaal OFC tegenwoordig. Kabel er van komt allemaal van een paar grote fabrikanten vandaan.

Link to comment
Share on other sites

 

PS dat Acoustic Dimensions is wel een leuke site trouwens - ze weten de prijzen wel te vragen.

Oneens. <_<  Ze verkopen er ook hele mooie high-end onderdelen Carl, zoals Audio Note™ Copper Foil/Mylar Signal Capacitors m.i. niet overdreven duur   ;)

Een prima bedrijf om wat te bestellen, lekker vlotte service  :)

Link to comment
Share on other sites

Misschien niet duidelijk geweest. De draadjes zijn 0,25 mm in doorsnee.

40 van die draadjes leveren 1,9625 mm kwadraad.

Waarom tin gecoat beter klinkt dan puur koper, weet ik niet. Ik ben natuurlijk ook naar dunnere elementairdraden gegaan. Dat kan ook de oorzaak zijn. Maar er zijn mensen die het wel eerlijk vergeleken hebben en die kwamen ook op vertind koper uit.

Ik heb wel een theorie waarom, maar die kan zomaar kant nog wal raken.

Die theorie komt voort uit praktijkervaringen met kunststof lichtgeleiders. Daar moest een huidje omheen met een andere brekingsindex (ook geleidend) om te voorkomen dat licht uit zou treden of geabsorbeerd zou worden door de afscherming. Misschien bestaat een dergelijk fenomeen ook voor stroomgeleiding.

 

Groet,

 

Leobus

Jep, dat is duidelijker. En de theorie erachter of ervoor, ach, geen idee. Weleens gelezen dat stroom aan de rand van de draad loopt.

Maar goed, toen jij hier was, had ik soortgelijke kabels. Was er toen volgens jou sprake van dufheid of zo? Ben benieuwd, want helemaal snappen doe ik het niet.

Link to comment
Share on other sites

Leobus en Audiovorden.......

 

Wel serieus aan de gang gaan heh........

 

Dat betekent, alle aders afzonderlijk isoleren en met een bepaalde afstand van elkaar houden.....

net zoals de Referenz-kabel van Inakustiek......   Referenz LS-2404 AIR

 

Schijnt echt handarbeid te zijn, waarbij met een pincet alle draadjes 1 voor 1 door het "frame-work" getrokken worden
en dan komen pas de mantels er om heen en wordt alles onder  bepaalde hoek gedraaid en gefixeerd...

 

Die krengen kosten daarom zo duur...........  :D

 

 

http://www.in-akustik.de/de/kabel-zubehoer/referenz-selection/

 

 

section0_bg.jpg

Edited by VANZOMERENG
Link to comment
Share on other sites

Jep, dat is duidelijker. En de theorie erachter of ervoor, ach, geen idee. Weleens gelezen dat stroom aan de rand van de draad loopt.

Bijna goed.

De hogere frequenties lopen aan de buitenzijde van de kern.

Echter dat zijn wel de frequenties die boven ons hoorbare bereik liggen.

De frequenties die in de audio band zitten gaan ook nog wel door een groter deel van de kabel.

Link to comment
Share on other sites

ik luister al 20 jaar naar Symo ls4x (gekocht van Eringa Leeuwarden). niks beters gevonden. 'de hifiwinkel' zal ze wellicht nog hebben.

 

 

groet

Heb ik een topic geopend over nieuwe LS kabels, kom jij met kabels van 20 jaar oud aanzetten.:)

Maar alle gekheid op een stokkie. Ik heb nu ook de jumpers tussen baskast en topkast vervangen. Ik verbeeld mij dat dat toch ook nog weer wat verbetering geeft. Volgende week misschien snot erop.:)

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Leobus en Audiovorden.......

 

Wel serieus aan de gang gaan heh........

 

Dat betekent, alle aders afzonderlijk isoleren en met een bepaalde afstand van elkaar houden.....

net zoals de Referenz-kabel van Inakustiek......   Referenz LS-2404 AIR

 

Schijnt echt handarbeid te zijn, waarbij met een pincet alle draadjes 1 voor 1 door het "frame-work" getrokken worden

en dan komen pas de mantels er om heen en wordt alles onder  bepaalde hoek gedraaid en gefixeerd...

 

Die krengen kosten daarom zo duur...........  :D

 

 

http://www.in-akustik.de/de/kabel-zubehoer/referenz-selection/

 

 

section0_bg.jpg

 

Mooie constructie (is een 3d tekening). Maar de draden liggen wél los. Dat is niet best voor de microfonie. Ook liggen de draden relatief ver van elkaar, voor de capaciteit is dat prima.

Zoiets en dan met PUR volschuimen. Dat lijkt me wel wat.

Link to comment
Share on other sites

ROFL    p020.gif Microfonie via luidspreker kabels, gekker moet het niet worden 

 

Bij audiokabels kan alles. Dat is toch prima? Heeft de fantasie nog een beetje een uitweg. Wat dacht je als er dikke stromen door de kabels gaan lopen en die draden liggen los? Die draden gaan elkaar aantrekken en afstoten en wie weet wel resoneren en mee stampen op de muziek :D

Link to comment
Share on other sites

Ik ben toch meer van een stevige kabelconstructie. Op de VAD liet Siltech eens zien, wat er met het signaal gebeurd wanneer je de kabel buigt en er op slaat.

 

Alle effecten die mogelijk invloed op het geluid hebben zijn niet aantoonbaar. Toch wel bijzonder, dat er veel mensen dezelfde eigenschappen aan een specifieke kabel toekennen. Ook al kan dat niet.

 

Ik doe het dus op mijn eigen wijze.

Link to comment
Share on other sites

ik heb vorige week zeer duidelijk hoorbaar (en niet alleen voor mijzelf) een versterker twee klassen beter gemaakt door er 2kg vogelzand in boterhamzakjes op te plaatsen.

 

en subtiele dingetjes als eierdopjes met een knikker hoor je ook (goed). dus ik zou nog maar niks uitsluiten.

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...