Jump to content

Experimenten


carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb een variac gekocht 1.6 ampere.

Nu wil daar een voltmeter op aan sluiten.

Welke analoge voltmeter is daar geschikt voor.

Met zo'n ding van €5,- kun je de spanning prima meten. Ik heb een Hape van ongeveer 20,- doet het voor mij ook prima en is wat degelijker dan de allergoedkoopste. Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

De meter word direct op de variac aangesloten.

Ik denk dat ik een paneelmeter nodig heb,wisselspanning die tot 300v kan meten.

De meter komt op een plankje naast de variac te staan.

Link to comment
Share on other sites

De meter word direct op de variac aangesloten.

Ik denk dat ik een paneelmeter nodig heb,wisselspanning die tot 300v kan meten.

De meter komt op een plankje naast de variac te staan.

Waarom niet een keer meten en klaar? Een extra stopcontact erop maakt dat makkelijker.

Link to comment
Share on other sites

Schuine wanden zijn gewoon doffe ellende, als de luidsprekers onder een schuine wand staan werkt de wand+vloer als hoorn, als je voor een schuine wand zit als een inverse hoorn. Beide wanden schuin dan heb je heel veel kamfiltereffecten. Daarnaast lijken ruimten met schuine wanden groot maar zijn het in veel akoestische opzichten niet. Je stoot letterlijk vaak je kop aan zo'n wand. Dat betekend dat de afgelegde weg van de eerste reflecties vaak heel kort zijn en ook nog eens van achteren komen en niet van de zijwanden. Een en al vertroebeling.

Wat je kunt proberen is om eerst eens met het spiegeltje en het kaarsje alle reflectiepunten vinden, dan met de rolmaat meten en rekenen welke je allemaal moet dempen en dan niet met een dun matje maar met substantiële hoeveelheden zware kwaliteit steen/glaswol. Breedbandig, anders maak je het alleen maar erger.

Diffusors werken er slecht als de akoestische weglengte kort is

Link to comment
Share on other sites

Ik heb er geen verstand van,maar ik heb bij diverse mensen die een set op zolder hebben staan geluisterd en daar vond ik het goed klinken.

Ze hebben minstens 1 schuine wand.

Zelf heb ik een simpele set op zolder staan met schuine wanden en daar klinkt het zeker niet slecht.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Toch klopt het wel. Ik ben 'n half jaar bezig geweest met de opstelling en dan nog eens 'n half jaar voor de fijntuning van de akoestiek. Die eerste reflectie punten kunnen veel verstoren. Daarom alleen diffusors op de verticale achterwand en verder absorptie. Carl heeft overigens ook behoorlijk gedempt op de schuine eerste reflectie punten.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Misschien zijn schuine wanden niet ideaal, maar op mijn zolder klinkt het wel veel en veel beter dan beneden. De opstelling ging relatief snel, de fijnafstemming duurde misschien iets langer. Hans had de zeer goede idee om een wand wat te dempen ter correctie van een dakkapel aan de andere kant. Toen de balans er was, was ik pas echt tevreden, maar het blijft leuk om te proberen het nog beter te krijgen. Van versmering heb ik verder geen last: pin point.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Het is toch vreemd hoe het werkt George. In het begin had ik last van een naar linkstrekkend geluidsbeeld als ik de LS naar voren zette. Nu is dat eigenlijk helemaal weg. Misschien omdat ik nu links veel LP's heb staan? Maar goed het is allemaal fijntuning want de grote lijn is altijd prima geweest.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...