Jump to content

Nieuwe stekkers en zo


Recommended Posts

yep, een overbodig capriccio maar het oog, he.

Ik was bij een heel interessant bedrijf in de Botlek die daar voor de industrie allerlei klusjes doet (draaien, frezen en noem maar op) zoals machine onderdelen maken of repareren. Ik vermoed dat ik daar nog wel eens zal komen want het was een man met plezier & passie voor zijn werk. Supermooi dat computergestuurd fijn bankwerk. Maar werkt ook voor particulieren en kleine klusjes.

Link to comment
Share on other sites

In feite vooral het laatste. Maar de reden waarom het in elkaar steekt zoals afgebeeld (er is op het plaatje van de draaitafel weinig over, alleen het chassis) is:

- er is geen andere verbinding overgebleven tussen plateau en aan aandrijving dan de snaren. Het idee is dat aandrijving en plateau zo veel als mogelijk gescheiden worden. Het gemeenschappelijke is de dikke betonnen vloer. Theoretisch is maximale scheiding natuurlijk het mooist.

- eigenlijk kunnen er geen drie armen op een Fat Bob en de drie armen ook combineren met drie motoren maakt het noodzakelijk dat de positie van de motor t.o.v. chassis en plateau heel precies afgesteld moet kunnen worden per motor.  Bovendien gebruik ik geen drie maar vier snaren en dat maakt dat er heel weinig speling is. Loopt de snaar niet mooi horizontaal in de groef van motor en plateau dan is er veel slijtage aan de snaar. Gelukkig merk je dat snel door het gruis rond de as van de motor. :blink:

Overigens zijn de zuiltjes op de foto waarop de motoren staan omgekeerde tafelpoten, die blijven niet in het pakket :D

Link to comment
Share on other sites

In feite vooral het laatste. Maar de reden waarom het in elkaar steekt zoals afgebeeld (er is op het plaatje van de draaitafel weinig over, alleen het chassis) is:

- er is geen andere verbinding overgebleven tussen plateau en aan aandrijving dan de snaren. Het idee is dat aandrijving en plateau zo veel als mogelijk gescheiden worden. Het gemeenschappelijke is de dikke betonnen vloer. Theoretisch is maximale scheiding natuurlijk het mooist.

- eigenlijk kunnen er geen drie armen op een Fat Bob en de drie armen ook combineren met drie motoren maakt het noodzakelijk dat de positie van de motor t.o.v. chassis en plateau heel precies afgesteld moet kunnen worden per motor.  Bovendien gebruik ik geen drie maar vier snaren en dat maakt dat er heel weinig speling is. Loopt de snaar niet mooi horizontaal in de groef van motor en plateau dan is er veel slijtage aan de snaar. Gelukkig merk je dat snel door het gruis rond de as van de motor. :blink:

Overigens zijn de zuiltjes op de foto waarop de motoren staan omgekeerde tafelpoten, die blijven niet in het pakket :D

Mooi en GEDURFD project en met belangstelling aan het volgen.

Mijn eigen ervaring met de snaren op mijn Fat Bob is dat de snaar altijd iets van rubber achterlaat bij de poelie van de motorvoeding. Wat mede komt door het opstarten van het plateau zonder begeleiding en dat de snaar iets schuin (op aanraden van Transrotor) ligt. De snaar ligt dus bij het plateau op de middelste gleuf en bij de poelie op de onderste gleuf van de motorpoelie.. Door het plateau direct te starten en zelfstandig opstart zal dit met een licht horten en stoten gaan. Daardoor blijft de snaar even niet geheel strak. Wat wrijving geeft en de snaar laat slijten.

Het opstarten van het plateau met begeleiding (het plateau eerst een licht handmatig duwtje geven zodat het plateau al beetje draait en dan de motor starten. Dan voorkom je horten en stoten bij het opstarten en extra slijtage van de snaar. Het op deze manier te doen is mijn ervaring dat de snaar minder slijt en minder snel uitrekt.

Wat ook helpt is regelmatig je poelie van de motorvoeding schoonmaken met medicinale alcohol. Ik heb weleens gehad na een poos de Fat Bob niet te hebben gebruikt dat de snaar vast geplakt zat aan de motorpoelie en een klein stukje snaar achterliet op de poelie. Sinsdien vervang ik elk jaar standaard de snaar, goed of niet goed en uit voorzorg.

 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Mooi en GEDURFD project en met belangstelling aan het volgen.

Mijn eigen ervaring met de snaren op mijn Fat Bob is dat de snaar altijd iets van rubber achterlaat bij de poelie van de motorvoeding. Wat mede komt door het opstarten van het plateau zonder begeleiding en dat de snaar iets schuin (op aanraden van Transrotor) ligt. De snaar ligt dus bij het plateau op de middelste gleuf en bij de poelie op de onderste gleuf van de motorpoelie.. Door het plateau direct te starten en zelfstandig opstart zal dit met een licht horten en stoten gaan. Daardoor blijft de snaar even niet geheel strak. Wat wrijving geeft en de snaar laat slijten.

Het opstarten van het plateau met begeleiding (het plateau eerst een licht handmatig duwtje geven zodat het plateau al beetje draait en dan de motor starten. Dan voorkom je horten en stoten bij het opstarten en extra slijtage van de snaar. Het op deze manier te doen is mijn ervaring dat de snaar minder slijt en minder snel uitrekt.

Wat ook helpt is regelmatig je poelie van de motorvoeding schoonmaken met medicinale alcohol. Ik heb weleens gehad na een poos de Fat Bob niet te hebben gebruikt dat de snaar vast geplakt zat aan de motorpoelie en een klein stukje snaar achterliet op de poelie. Sinsdien vervang ik elk jaar standaard de snaar, goed of niet goed en uit voorzorg.

 

 

Zit er in de latere versies van de TR voedingen niet een voorziening waardoor die "slip" van de snaar/snaren bij het opstarten voorkomen wordt?

Link to comment
Share on other sites

Heb je onderin een ring ingeklemd?

Onderin liggen twee halterschijven :) (de tijd dat ik die nog dagelijks gewoon gebruikte is ook al een tijdje achter de rug) Ook de luidsprekerstandaards zijn elk voorzien van een 10kg schijf. Het is wat je noemt een duurzaam gebruiksartikel dat extreem weinig slijtage kent.

 

Ik heb als stelschroeven nylon schroeven in bestelling maar mogelijk vraag ik of de graveerder voor mij iets mooiers op maat maakt, brede platte schijf.

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Onderin liggen twee halterschijven :) (de tijd dat ik die nog dagelijks gewoon gebruikte is ook al een tijdje achter de rug) Ook de luidsprekerstandaards zijn elk voorzien van een 10kg schijf. Het is wat je noemt een duurzaam gebruiksartikel dat extreem weinig slijtage kent.

 

Ik heb als stelschroeven nylon schroeven in bestelling maar mogelijk vraag ik of de graveerder voor mij iets mooiers op maat maakt, brede platte schijf.

Om beschadiging van de binnenbuis te voorkomen, kun je ook een stalen stelschroef met kunststof onderlegplaatje gebruiken. Kunststof schroeven draai je erg makkelijk kapot.

Link to comment
Share on other sites

DSC_0148_1.jpg

Het staat niet stil maar de voltooiing is nog wel even uit zicht. Houten onderdelen vervangen door aluminium. Ik zou graag alles gelijmd hebben maar ik durf dat niet. Ten eerste is voor lijmen natuurlijk de regel dat hoe groter oppervlak des te steviger de verbinding. Misschien zijn de contact oppervlaktes toch iets aan de kleine kant. Een draadje tappen en boutje indraaien is idiotproof terwijl lijmen een veel delicatere kwestie is. Wat ze in de vliegtuigindustrie kunnen, dat kunnen ze niet in huize Kraus. Ik zou er geen vertrouwen in hebben en wat er op rust is toch alles bij elkaar veel te duur voor een ongelukje.

De naad die nu nog te zien is verdwijnt achter een 'naamplaatje' met opschrift.

 

@ Gerrit  de kosten vallen wel mee Gerrit, aluminium is niet zo duur en de bewerkingen doe ik zelf. Voor het overige gebruik ik alleen maar spullen die ik toch nog ergens hebben liggen. Alleen het graveren was naar verhouding aan de prijs.

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 IMG_20170212_154246.jpgNiet zo heel veel opgeschoten deze week, toch veel werk verzet.

 

Zoooo... dat is vakwerk, ziet vaak mensen iets in elk "flansen" en zijn dan trots joh maar is vaak gewoon rommel (hier mag je trots op zijn, kan niet iedereen).

Link to comment
Share on other sites

Knap gemaakt, inderdaad.

Indrukwekkend is het ook wel, maar fraai vind ik het niet.

Maar de grote vraag is natuurlijk: wat doet zoiets met het uiteindelijke geluid?

Kun je daar al iets over zeggen? Ik denk namelijk dat als je zoiets stars aan de bodem koppelt dat je elke trilling van de vloer doorstuurt naar de draaitafel. Hoe stabiel is je vloer eigenlijk?

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Het hele project schiet maar langzaam op en omdat ik nog wel eens van idee verander (het is een design-as-you-go onderneming :unsure: ) draait het er op uit dat wat er nu staat een prototype aan het worden is. Niet dat alles overnieuw moet maar waarschijnlijk ga ik de aluminium buizen vervangen (andere lengte) Dat is niet veel werk want het is allemaal zo uit elkaar te schroeven.

 

Klankmatig verwacht ik er niks van, had gewoon zin om eens lekker te klussen na de stekkers en het is ook een leerzame wandeling. Heb mijn hele leven niet zo veel anders gedaan dan een krijtje hanteren dus schroeven, boren en vijlen is ook wel eens leuk.

Wat de vloer betreft: juist daarom maak ik zo iets. Ik heb namelijk een 60cm dikke betonvloer die ik dus in feite aan de draaitafel wil koppelen. Stabieler dan dat gaat niet hier in huis. Bovendien zit ik hier op een plek waar al meer dan 1000 jaar mensen wonen en omdat die vroeger ook niet gek waren zit ik dus niet op inklinkende veengrond maar op een prachtige zandplaat.

 

Toch moet het ook niet te lang meer gaan duren want een zekere klusmoeheid treedt ook wel op. Elke keer alles onder het stof is balen en aluminium is een vies iets om mee te werken.

 

PS Het uiterlijk is tamelijk irrelevant want het verdwijnt geheel uit zicht op de allerbovenste deeltjes na.

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

_20170304_134821.jpg

 

Zo staat de vlag er op het moment bij maar zegt nog weinig over het uiteindelijke resultaat

 

De messing spikes aan de onderzijde zitten er uitsluitend om straks de punten te markeren waar de rondstaf moet komen die in de buizen glijdt. Dat komt op een tegel of een betonblokje. Het zijn wel prachtig mooie spikes en het irriteert mij bijzonder dat ik er helemaal geen bestemming voor heb. Dus maar even op deze manier er plezier van.

 

De rondstaf in de buizen zitten met een 10mm draadeind in de buis. Het was een absolute heksentoer om die recht in de buizen te krijgen zodat ze soepel ronddraaien en in hoogte te verstellen zijn. De moer moet namelijk volkomen vlak in de buis zitten want er is maar heel weinig speling. Bij twee van de drie is dat goed gelukt, nummer drie loopt op 1 punt een beetje aan, dus dat moet nog opnieuw. Om het draadeind recht in de rondstaf en recht t.o.v. de moer in de buis te krijgen kon ik beroep doen op iemand met een draaibank want anders is het een bij voorbaat verloren zaak. Maar op deze manier vervalt het oorspronkelijk stelschroefje aan de bovenkant. De schaalverdeling is hier echter wel het slachtoffer van geworden want die is in de draaibank zo goed als verdwenen. Weggegooid geld dus.

 

De belettering is maar inderhaast opgeplakt en ik denk dat die toevoeging geen lang leven krijgt. Het bovenste plateautje is nog een restje van de vorige versie, daar is straks ook geen plek meer voor.

 

Ik denk inmiddels nog een week of twee/drie nodig te hebben.

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Ipv de alu buizen had je wellicht ook 28 mm rvs (dikker heb ik nooit gezien) draadeind kunnen gebruiken (dus zonder buizen er om heen, beetje zoals de bekende diy racks). Dan had je je hele huis op kunnen laten rusten :)

 

Edit, oops er is wel dikker, tot 52 mm, zal niet goedkoop zijn

 

https://european-fasteners.com/nld/categories/draadstangen-en-stelschroeven/draadeind?gclid=CIDD9bKHvdICFaMK0wodW2IGkA

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...