Jump to content

Nieuwe stekkers en zo


Recommended Posts

cf6d38b7-a51a-47eb-9ebb-2a450a6bd2b8.jpgDSC_0119_1.jpg

 

En weer een stapje verder, allemaal in ruwe vorm uiteraard. Er zijn 3 aluminium buizen van 45 mm doorsnee en 65 cm hoog. In de buizen steekt 30cm aluminium rondstaf met een doorsnee van 40mm. In de rondstaf moet nog schroefdraad gesneden worden en met een mooie brede moer, die ik ook nog moet (laten) maken, (daar zitten nu nog de tiewraps) kan de rondstaf dan hoger  of lager gesteld worden. Dat hoeft op zich niet zo nauwkeurig want dat gebeurt op de draaitafel ook nog een keer.

Uiteindelijk kan de hoogte van de draaitafel tussen de 65 en c 80 cm komen. 73 a 74cm is de planning, dat ligt een beetje aan de plaatsing van de motoren; die komen natuurlijk op een apart plateau zodat de enige verbinding tussen plateau en aandrijving wordt gevormd door de snaren. Ik heb weliswaar de TMD aandrijving maar ik verwacht dat door de nieuwe constructie de scheiding tussen plateau en aandrijving op papier beter wordt. Klankmatig hoop ik er niet op achteruit te gaan. ;)

 

Het mooiste zou zijn om de buizen vast te lijmen in de mdf vattingen maar ik denk niet dat ik dat doe want dan is het nooit meer te demonteren. Dus dat wordt qua constructie de mindere keus: bouten.

Het onderste plateau komt (waarschijnlijk met bouten) op een dikke betonnen vloer.

 

Ik zoek nog een bedrijf ergens in de buurt die de draad in de rondstaf voor mij snijden kan. Draaibanken verkopen ze bij de Lidl helaas niet dus dat gaat boven mijn macht.

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Wanneer je drie cones of spikes onder de buizen zet en het onderplateau met één bout aan de vloer trekt staat het boeltje muurvast. Of het voldoende vast staat i.v.m. torsie en schommelen zal je moeten uitproberen. Misschien met conische ringen vastklemmen. Je buis was dacht ik 45 mm? Dat moet dan wel redelijk op maat zijn. De gaten in het onderplateau zullen dan wat groter moeten worden.

 

5295072.jpg

 

Of met dergelijke klemringen, waar je dan dwars weer gaten boort om op de plateaus vast te trekken:

07810.jpg

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

4cd8cb24-44a2-4c73-981b-b92cfb506879.jpg abdff7dc-c4bc-4c6f-81fe-b194f07acc5a.jpg 01846e64-dafc-471b-867b-b1bea3ea9874.jpg

Het is werkelijk een flink karwei. De ringen die moeten voorkomen dat de rondstaf in de buis valt, moesten precies pas gemaakt worden, dat was een mega klus en bovendien erg vies. Aluminiumbewerkers hebben geen schone handen heb ik gemerkt. Daarna draad tappen en bouten precies op maat maken. De ring schuift heel precies over de rondstaf en met de inbusbout vergrendel je de hoogte.

Daarna de grondplaat bewerkt, Ook inbus bouten, verzinkt (ringetjes maken want niks past zomaar), geplaatst en draad getapt in de buis. Het is volgens mij wel stabiel.

Er komt ook een middenplaat. precies op de hoogte van de maximale diepte waarop de rondstaf mag zinken. De bouten kunnen daar wat langer zodat bij een foutje de staf niet helemaal verdwijnt tot op de bodem van de buis.

Het bovenste plateau borg ik niet. Dat klemt genoeg vanuit zichzelf en de onderste twee platen moeten (hopelijk) torsie onmogelijk maken. De staf past ook vrij precies en ik wil daar liever geen gaten boren in de wand van de buis i.v.m. eventuele braampjes of een iets te lange of te diep ingedraaide schroef. Dan is het hele principe gelijk weg.

 

Morgen hoop ik het in ruwe vorm min of meer af te krijgen en dan moet alles weer uit elkaar om te verven en te polijsten en bij te schuren. Vind ik een betaalbaar adresje dan worden de ringen vervangen door draad in het bovenste deel van de staf.

Ik denk dat ik nog een week of drie nodig heb voor het helemaal af is.

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Dat vloer plaatje is een beetje gammel en je had ze meer uit elkaar moet zetten en vooral een zwaardere voet plaatsen ,dat moet toch om flikkeren.

 

Mvg wol

Dat grondplaatje komt met een of meer bouten in het beton en de afstand tussen de buizen is precies de maat van de voetjes van het plateau. 19 cm op de as in een gelijkzijdige driehoek. Daaromheen komen de motoren dus wat je ziet is alleen het midden gedeelte. Om flikkeren zal niet gebeuren en kan ook eigenlijk niet. Je moet je voorstellen Wol dat de zuiltjes net iets boven een ander blad uitsteken waarop de motoren staan

Link to comment
Share on other sites

18 mm is toch veel te dun om met bouten vast te zetten in de beton ,als je nou eens 2 maal 18 maakte en en de buizen 5 cm liet doorlopen in de beton en of het onderste stuk van beton triplex dan was het stevig .

 

Mvg wol

hmm, misschien. Ik zal het eerst even aanzien. Mogelijk maak ik van een cm of 5 rondstaf een aan het beton verankerd voetje waar de buis overheen schuift en met een bout geborgd. Voor mij is wel een probleem dat het op sommige plekken echt mm werk is en of ik heel nauwkeurig in het beton die voeten kan plaatsen, dat betwijfel ik een beetje. Dat beton is namelijk erg hard en nauwkeurig boren niet mijn allersterkste punt. Misschien plaatsen m.b.v. een mal. Bovendien moet ik daar onder een tafel werken in een belabberde houding. Maar het klopt wel een beetje, wol. Ik moet niet een reus op lemen voeten bouwen.

 

Overigens is de grondplaat 25mm.

Link to comment
Share on other sites

Beton storten gaat me toch een stap te ver. Dat zit in de richting van een bouwkundige ingreep :wacko:. Het gaat tenslotte maar om een plaatje te draaien. Bovendien: ik verwacht van de hele operatie totaal geen klankmatig verschil. In het gunstigste geval een klein (meetbaar?) verschil in de onderste regionen  <20Hz. Het is een leuk & leerzaam tijdverdrijf maar geen ingreep die mijn muziekbeleving rotsvaster zal maken.

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Beton storten gaat me toch een stap te ver. Dat zit in de richting van een bouwkundige ingreep :wacko:. Het gaat tenslotte maar om een plaatje te draaien. Bovendien: ik verwacht van de hele operatie totaal geen klankmatig verschil. In het gunstigste geval een klein (meetbaar?) verschil in de onderste regionen  <20Hz. Het is een leuk & leerzaam tijdverdrijf maar geen ingreep die mijn muziekbeleving rotsvaster zal maken.

 

Ik heb mijn open baffles (een eerdere tip van Cock... ;) ) met draadstangen aan de muur vastgezet. Zó logisch eigenlijk, als je het over rotsvast hebt. Al die dingen helpen mijns inziens wel degelijk....

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...