Jump to content

Nieuwe stekkers en zo


Recommended Posts

Maar eigenlijk vind ik het "gepruts" met stekkertjes "audiofiel" geneuzel.   ;)

 

Dat "de vakman" er zo over denkt zegt genoeg.

 

Maar dat dit in Nederland kán vindt ik onbegrijpelijk. Ik kocht bv een stekkerdoos om aan een verlengsnoer te zetten. Blijkt er bij thuiskomen helemaal geen trekontlasting in te zitten. Het Kemakeurteken stond er ook niet op.

Link to comment
Share on other sites

Wasmachines worden hier doorgaans via een trekschakelaar aangesloten Hans.  Tenminste in mijn gemeente wel.  Ook 16ampere is geen enkel probleem.

Ik ben het wel met jullie eens dat een goed gekrompen aarderhuls beter is.  Maar in de praktijk http://www.klusbeter.nl/elektra-en-verlichting/schakelmateriaal/stekker-aansluiten/

 

Sorry Jack, jij kan dit wel mooi en prachtig vinden maar het mag zo niet! Period. In dit geval ben je gewoon verplicht adereindhulzen te gebruiken. Of er nou 16A of 1A loopt maakt daarbij niet uit. Het moet gewoon deugdelijk èn duurzaam gemonteerd zijn.

 

Het is i.d.d. vreemd Hans dat je bij de bouwmarkt wel los snoer kunt kopen maar niet die hulsjes. Waarschijnlijk denken de meesten er zoals Jack over en is de omzet te laag,

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Je hebt vast gelijk. Pjotr.  Ikzelf  ben nog van de oude stempel. De NEN1010 of welke norm dat nu is, hou ik inderdaad niet exact bij, net als vele andere Nederlanders. 

Zover mij bij staat (ik kijk heel soms) was e.e.a. juist net wat soepeler geworden. Afijn het zal wel. CE keur niet? :ph34r:

 

Ik vind sommige stekkers en wandcontacten waardeloos.  Een van de 1e dingen die ik hier in de woonkamer en keuken heb gedaan is de wandcontact dozen naar mijn zin sluiten. 

Waar nodig zijn wandcontactdozen losgehaald de bruine. blauwe en groen/gele draad opnieuw afgestript en oogjes in het koperdraad gebogen waar precies het schroefje inpast.

Overal zit de fase rechts. Waar nodig zijn nieuwe draden en randaarde wandcontacdozen, extra groepen en aardlekschakelaars geplaatst tot overspanning beveiliging aan toe.

 

Vast nog niet helemaal 100% maar beter dan het was.  2 frietpannen tegelijk aanzetten, is geen probleem Hans.  Dat zijn wel degelijke frietpannen en niet die van de Kijkshop voor €30.

Link to comment
Share on other sites

Dat "de vakman" er zo over denkt zegt genoeg.

 

 

Zolang het niet meetbaar is, het ook niet hoorbaar Hans....    Wat "gevoel" betreft dat snap ik het best, als je een mooie stereo set hebt van 20 of 30K.  Dan vind ook ik het

mooi als e.e.a. met zorg is aangesloten.  Als ik bij iemand ga luisteren kijk ik ook meestal hoe e.e.a. is aangesloten.     

Dat geeft inderdaad een fijn gevoel. En "gevoel" is een onmisbaar gedeelte van de muziekbeleving. 

 

Dat sommige zover gaan, dat ze naast een verzorgde audio set ook een perfecte 230volt spanning willen, prima toch.  

Link to comment
Share on other sites

Een frituur is wel perfect geschikt voor het goed inspelen van je netsnoeren. Vette Kees had daar destijds patent op op hifi.nl :lol:

 


Dat sommige zover gaan, dat ze naast een verzorgde audio set ook een perfecte 230volt spanning willen, prima toch.  

 

Om dat dan vervolgens door de gelijkrichter in de versterker weer aan mootjes te laten hakken....

Link to comment
Share on other sites

Zolang het niet meetbaar is, het ook niet hoorbaar Hans....    Wat "gevoel" betreft dat snap ik het best, als je een mooie stereo set hebt van 20 of 30K.  Dan vind ook ik het

mooi als e.e.a. met zorg is aangesloten.  Als ik bij iemand ga luisteren kijk ik ook meestal hoe e.e.a. is aangesloten.     

Dat geeft inderdaad een fijn gevoel. En "gevoel" is een onmisbaar gedeelte van de muziekbeleving. 

 

Dat sommige zover gaan, dat ze naast een verzorgde audio set ook een perfecte 230volt spanning willen, prima toch.

 

Maar hier is het ook niet overal zoals de norm het voorschrijft. Ons huis in gebouwd in 1977 en daarna enkele keren verbouwd. Dan zie ik wel eens noodoplossingen (wanneer het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan). Maar zo lang als je weet hoe het zit lopen we geen gevaar. Ik zie soms moderne installaties door opgeleide mensen aangelegd, waar ik minder vertrouwen in heb.

Link to comment
Share on other sites

Maar hier is het ook niet overal zoals de norm het voorschrijft. Ons huis in gebouwd in 1977 en daarna enkele keren verbouwd. Dan zie ik wel eens noodoplossingen (wanneer het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan). Maar zo lang als je weet hoe het zit lopen we geen gevaar. Ik zie soms moderne installaties door opgeleide mensen aangelegd, waar ik minder vertrouwen in heb.

Hier is de installatie bij het uitbreiden van de groepenkast van de zomer uitgebreid doorgemeten, door een elektricien, want de aardlek ging er af en toe uit.  Nu heb ik op aan aantal groepen een eigen aardlekschakelaar en ook veel meer groepen en leuke technische snufjes. Er komt binnenkort weer een uitbreiding.

Link to comment
Share on other sites

Problemen zoals kapotte zekeringen en uitspringende aardlekschakelaars hebben we hier niet. Zelfs wanneer alle grootverbruikers (wasmachine, droger, 2 ovens, koffiezetter, frituurpan enz) tegelijk draaien niet.Tenzij de bliksem in de buurt inslaat of het strijkijzer weer eens kapot is.

 

Maar om terug te komen op onze hobby, denk ik dat een deugdelijke en niet overbelastte elektrische installatie belangrijk is voor kwaliteitsweergave.

Link to comment
Share on other sites

 

.................. en oogjes in het koperdraad gebogen waar precies het schroefje inpast.

 

Dat is nou ook weer overdreven. Geen elektricien zal dat doen. Is meteen duidelijk dat een hobbyist aan het werk is geweest :D We kunnen het er lang en kort over hebben, uitgangspunt is simpel dat elektrisch materiaal veilig, degelijk en duurzaam moet zijn uitgevoerd en aangelegd.

 

Dat het daaraan bij veel bouwmarkt matiaal aan schort klopt wel. Is ook bijna allemaal Chinees. De klant wil nou eenmaal het goedkoopste. Degelijk materiaal van Berker b.v. is 2x zo duur. En de marges veel lager.

Link to comment
Share on other sites

Moest jij op de LTS dan geen "oogjes buigen?" :o  Ik wel, tot vervelends aan toe.  :(  Ik kan het nog steeds :)

Modernschakelmateriaal heeft steekverbindingen. Of ik daar beter mee af ben als schroefjes en ouderwetse lasdoppen betwijfel ik. De oogjes waren toch vooral voor massief draad?

Link to comment
Share on other sites

Moest jij op de LTS dan geen "oogjes buigen?" :o  Ik wel, tot vervelends aan toe.  :(  Ik kan het nog steeds :)

 

Nee, doe je alleen als het echt alleen een losse schroef is. Met normaal schakelmateriaal zijn het altijd kooiklemmen. Die zie je trouwens tegenwoordig ook niet meer. Is allemaal insteek met veerklemmen.

 

[Edit]

 

Hans is mij al voor ;) Het lijkt raar maar die veerklemmen zijn erg betrouwbaar. Op machines die trillen zelfs veel betrouwbaarder dan schroef. Dat is echt wel uitgebreid getest.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Modernschakelmateriaal heeft steekverbindingen. Of ik daar beter mee af ben als schroefjes en ouderwetse lasdoppen betwijfel ik. De oogjes waren toch vooral voor massief draad?

Voor massief draad, inderdaad.  Ik heb hier allemaal, nog wandcontactdozen met losse schroefjes.  En wat die lasdoppen betreft, twijfel ik ook wel eens.  Heerlijk een ouderwetse  las maken met 5 draden :blink:   

Link to comment
Share on other sites

Sorry, ik hb niet alles gelezen. Ben gestopt bij "krimptangen". We hebben vorig jaar een workshop gehouden bij de audioclub waar we powercords gemaakt hebben. Afkrimpen is een must. Omdat we als club niet nat wilden gaan dat een verzekering niet betaald omdat er een ondeugdelijke kabel gebruikt werd die een brand veroorzaakt heeft, hebben we het afkrinpen verplicht gesteld. In eerste instantie werd dat met de beroemde WBT tang gedaan. Die van mij is nu te koop. Een ander begeleider had gelukkig een professionele van WAGO, die echter erg duur is.

Ma deze workshop ben ik op zoek gegaan naar een betere krimptang dan die van WBT (ruk ding, waarbij je alleen betaalt voor de naam en het klatergoed dat erop zit). Toen ben ik op deze uit China uitgekomen:

http://www.ebay.de/itm/Crimpzange-Zange-0-08-6-00mm-fur-isolierte-unisolierte-Aderendhulsen-Ratsche-/152176739309?hash=item236e70c3ed

Die wetrkt niet zo fijn als de WAGO, maar mag het voor slechts 5% van de prijs. Hij krimpt echter 5x beter dan de WBT en dat voor 1/10 van wat die kost.

Link to comment
Share on other sites

Afkrimpen is een must. Omdat we als club niet nat wilden gaan dat een verzekering niet betaald omdat er een ondeugdelijke kabel gebruikt werd die een brand veroorzaakt heeft, hebben we het afkrinpen verplicht gesteld. 

 

Kan iemand me zeggen (link sturen naar de voorschriften/eisen) wanneer afkrimpen wel/niet verplicht is..

 

Ik heb nog een aantal oude verdeelstekkerdozen in gebruik, waarbij de draad direct zonder ader-eindhulzen is ingeklemd

Ik heb nog een 3-tal selfmade powercords van Lapp-kabel in gebruik, waarbij ook de draad direct zonder adereindhulzen is ingeklemd.

 

Moet ik me nu zorgen maken,  als hier brand uitbreekt en de verzekering begint te smurfen   :confused:

Link to comment
Share on other sites

Denk niet dat je je daar grote zorgen over hoeft te maken. In principe dien je er naar behoren zorg voor te dragen dat er geen ongelukken gebeuren. Dat behoren is nogal van elastiek en bij brand zullen de meeste verzekering niet echt dwars gaan liggen denk ik. Dat doen ze meestal pas ingeval van opzet (of ernstige bewuste nalatigheid).

Link to comment
Share on other sites

...

Ma deze workshop ben ik op zoek gegaan naar een betere krimptang dan die van WBT (ruk ding, waarbij je alleen betaalt voor de naam en het klatergoed dat erop zit). Toen ben ik op deze uit China uitgekomen:

http://www.ebay.de/itm/Crimpzange-Zange-0-08-6-00mm-fur-isolierte-unisolierte-Aderendhulsen-Ratsche-/152176739309?hash=item236e70c3ed

Die wetrkt niet zo fijn als de WAGO, maar mag het voor slechts 5% van de prijs. Hij krimpt echter 5x beter dan de WBT en dat voor 1/10 van wat die kost.

Kijk daar hebben we wat aan. Ooit aan gedacht om at WBT ding te kopen, maar is er gelukkig nooit van gekomen.

Link to comment
Share on other sites

Kun je een plaatje laten zien Gerrit? gewoon, nieuwsgierig? alleen 3 aderig dan

 

U vraagt ,  wij draaien :D

 

In onderstaande link, verdere info en tevens de kabel die ik gebruikt heb..

 

http://www.high-endforum.nl/topic/14679-vraagje-over-diy-powercords/

 

Alhoewel ik echt geen gouden oortjes heb en zeker geen "kabelfreak" ben,

heb ik toch echt wel het idee, dat het geluid is opgeknapt, nadat ik de W&M-Tornado powercords

heb vervangen door mijn DIY-Powercords.    

 

De 1e redenen waarom ik eigenlijk ,de W&M-Tornado powercords vervangen wou,

omdat deze, me veel te stug, lomp en dik zijn en zich lastig laten "organiseren"

 

De geluidswinst die ik ervaar, beschouw ik gewoon als extra bonus :)

 

2005-03-17_232933_kabel2.jpg

Edited by VANZOMERENG
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...