Jump to content

Nieuwe stekkers en zo


Recommended Posts

Het lijken me prima stekkers.

 

Ik gebruik de Dynavox stekkers. Ook Chinees en lijken vergelijkbaar. Zeer solide en dikke kabels passen er ook in.

 

Ik vind het wél vreemd dat er eigenlijk draadeindhulzen nodig zijn, maar dat je die dingen bij de bouwmarkt niet kunt kopen. Daarom wordt het schroefje rechtstreeks op het draad geschroefd en is het contact nog waardeloos.

 

Ik krijg binnenkort 'n assortimentssetje van een kennis. Dan gaan alle stekkers weer uit elkaar.

Link to comment
Share on other sites

Google eens op adereindhulzen. Is toch te kust en te keur te koop. Alleen die goedkope krimptangen ervoor zijn ruk die kun je beter niet nemen, Beetje goede krimptang is rond de €100,- Is nog een fractie van de prijs van een doorsnee audiofiel snoer met een chique naam er op.

Link to comment
Share on other sites

Krimptang voor €100 ? Draadeindhulzen?  knetter.... :P

 

Kun je niet beter "goede stekkers" gebruiken? :unsure:  Waar het draadje gewoon verdwijnt in een busje.  Vastschroeven en voor +/- 2€50 ben je klaar  :)

http://www.klusbeter.nl/elektra-en-verlichting/schakelmateriaal/stekker-aansluiten/

 

Ja, klaar wel natuurlijk. Maar ben je ook tevreden en blij? ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, klaar wel natuurlijk. Maar ben je ook tevreden en blij? ;)

 

 

Jazeker! Ik koop meestal mooie bruine vintage 230volt stekkers voor nog geen Euro per stuk.  En daar kun je ook heel handig de draden aansluiten zonder draadhulsjes. 

Aan de andere kant snap ik ook mensen die mooie high-end stekkers kopen.  "Gevoel" over iets, helpt zeker mee bij het luisteren.  Maar ik vind ook dat je dergelijk stekkers

makkelijk moet kunnen aansluiten.  Als daar een dure krimptang voor nodig is vind ik dat een gemiste kans....  

Link to comment
Share on other sites

Als dat zo is van die krimptang, dan heb ik buiten de waard gerekend (net als misschien met de douane :mad2: ) Maar ik soldeer waarschijnlijk de draadeindes en dan zo de stekker in. Ik moet namelijk nog eens kijken naar andere stroomkabel. Nu de Lapp ölflex of zelf gevlochten. Maar ik wil toch liever overal afgeschermde kabel (zoals de Lapp maar die is wel erg stug).

Link to comment
Share on other sites

Als dat zo is van die krimptang, dan heb ik buiten de waard gerekend (net als misschien met de douane :mad2: ) Maar ik soldeer waarschijnlijk de draadeindes en dan zo de stekker in. Ik moet namelijk nog eens kijken naar andere stroomkabel. Nu de Lapp ölflex of zelf gevlochten. Maar ik wil toch liever overal afgeschermde kabel (zoals de Lapp maar die is wel erg stug).

Douane :wacko: tja.... Wat ik wel eens gedaan heb Kraus.  is de draden in elkaar draaien en dan een oogje buigen, dat solderen op zo' n manier dat het schroefje precies er in past.

Maar krimpen is volgens Henrie beter.  Die heeft daar als hoogspanning monteur de nodige ervaring mee.  ;) 

Link to comment
Share on other sites

Jazeker! Ik koop meestal mooie bruine vintage 230volt stekkers voor nog geen Euro per stuk.  En daar kun je ook heel handig de draden aansluiten zonder draadhulsjes. 

Aan de andere kant snap ik ook mensen die mooie high-end stekkers kopen.  "Gevoel" over iets, helpt zeker mee bij het luisteren.  Maar ik vind ook dat je dergelijk stekkers

makkelijk moet kunnen aansluiten.  Als daar een dure krimptang voor nodig is vind ik dat een gemiste kans....  

 

Dat is wel hèèèèèèl vintage. Sterker nog, bij litze netbekabeling (dus met soepel draad) ben je officieel verplicht om adereindhulzen te gebruiken. Zomaar wat losse draadjes onder een schroefje frommelen mag officieel niet eens.

 

@Kraus, troost je, er zijn ook goede Chinese krimptangen voor rond de €30 die het prima doen: https://www.eoo-bv.nl/krimp-tangen/1684-gert-ewz301e.html

 

Vertinnen en dan schroeven zou ik beslist niet doen. Het tin gaat vloeien door de druk van het schroefje en dan zit het op den duur weer los met slechte/krakende contacten tot gevolg. Sterker nog, dat kan brandgevaar opleveren.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Dat is wel hèèèèèèl vintage. Sterker nog, bij litze netbekabeling (dus met soepel draad) ben je officieel verplicht om adereindhulzen te gebruiken. Zomaar wat losse draadjes onder een schroefje frommelen mag officieel niet eens.

 

@Kraus, troost je, er zijn ook goede Chinese krimptangen voor rond de €30 die het prima doen: http://www.adereindhulstang.nl/adereindhulstang.html

 

Vertinnen en dan schroeven zou ik beslist niet doen. Het tin gaat vloeien foor de druk van het schroefje en dan zit het op den duur weer los met slechte/krakende contacten tot gevolg.

+1

 

Maar dan vind ik het nog steeds merkwaardig dat je bij Praxis Gamma enz. wel stekkers en draad kunt kopen, maar geen aderhulzen. Zo'n schroefje rechtstreeks op het draad is eigenlijk gewoon waardeloos. Zeker voor grote vermogens als een wasmachine. Een boutje en moertje met sluitringetje is dan nog beter.

Link to comment
Share on other sites

:) Het zit bijna altijd beter, dan de stekkers die er in de loop der tijd aangeprust zijn ;)

Inderdaad, aangeprutst. Een 0,75 mm2 draadje in een bouwstekker waar 4mm2 in kan. De kans is groot dat bijna alle draadjes naast het schroefje zitten. En dat noemt men dan een dhz high-end kabel.

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad, aangeprutst. Een 0,75 mm2 draadje in een bouwstekker waar 4mm2 in kan. De kans is groot dat bijna alle draadjes naast het schroefje zitten. En dat noemt men dan een dhz high-end kabel.

Aan de apparaten die onderhanden krijg, zit af en toe een stekker die de naam:  "stekker" niet eens mag hebben :blink:

Link to comment
Share on other sites

Wasmachines worden hier doorgaans via een trekschakelaar aangesloten Hans.  Tenminste in mijn gemeente wel.  Ook 16ampere is geen enkel probleem.

Ik ben het wel met jullie eens dat een goed gekrompen aarderhuls beter is.  Maar in de praktijk http://www.klusbeter.nl/elektra-en-verlichting/schakelmateriaal/stekker-aansluiten/

Heb jij nog nooit een stopcontact met van die verbrande randjes rond de stekkergaten gezien? Ik wel, en regelmatig. Zelfs met een stekker die fabrieksmatig een een frituurpan was geschroefd.

Ik vind dat die site de naam klusbeter niet mag hebben. Gelukkig hebben de meeste apparaten aangegoten stekkers. Maar effe een verlengsnoer voor de wasmachine of combimagnetron maken is op die manier gewoon niet goed.

Link to comment
Share on other sites

Heb jij nog nooit een stopcontact met van die verbrande randjes rond de stekkergaten gezien? Ik wel, en regelmatig. Zelfs met een stekker die fabrieksmatig een een frituurpan was geschroefd.

Ik vind dat die site de naam klusbeter niet mag hebben. Gelukkig hebben de meeste apparaten aangegoten stekkers. Maar effe een verlengsnoer voor de wasmachine of combimagnetron maken is op die manier gewoon niet goed.

 

Nee Hans,  Maar laten we het even in de juiste verhouding zien.  Waar praten we over? 300watt maximaal voor een versterker?  Dat is is ruim 1 ampère.  Lekker belangrijk dus ....

Bij apparaten die ik hier krijg is altijd een van de 1e dingen te controleren of de stekker een beetje fatsoenlijk in elkaar zit en of de trekontlasting werkt.  Ik wil graag dat mijn klanten lang klant blijven. ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...