Jump to content

Draaitafelplateau voor Cock's Eddy Current remwerking


Arden
 Share

Recommended Posts

Meelezen doet hij wel, en mij op de vingers tikken ook... Het is niet een 10.000e, maar een 1.000e! Nog steeds extreem, maar volgens sommigen te doen. Vandaar blijkbaar ook van die extreme prijsopgaven (want dat vind ik nog steeds)...

De prijs wordt vooral bepaald door de opgegeven tolerantie en is wel conform voor wat er gevraagd wordt.

In dergelijke gevallen is het dan of je ontwerp aanpassen of vast houden aan dergelijke waardes maar dan betaal je wel de prijs.

Echter zou ik voor deze prijzen eens gaan kijken wat een draaibank kost en zelf de productie terhand gaan nemen.

het geeft je veel meer flexibiliteit in de ontwikkeling van je product maar ook in de uiteindelijke productie van het verhaal.

Tis jammer dat ik nu weer wat ga doen anders het het me zeker een leuke uitdaging geleken om op te pakken.

Link to comment
Share on other sites

I.d.d. George. In deze markt is gewoon concurrentie en is de prijs markt conform. Maar zelf gaan doen? :huh: Heb jij zo even paar miljoen op de plank liggen om te investeren in benodigde machines en meetapparatuur om dergelijke toleranties te halen? :D Zo'n tafeltje gaar toch nooit goedkoop worden. Wat te denken aan een aparte fundering voor zo'n DT. Met de minste geringste trilling is een dergelijke tolerantie waardeloos.

Link to comment
Share on other sites

Met een vrij standaard conventionele draaibank die deze maat kan opspannen kan ik dat wel draaien ja.

Daar is niet echt een dure computer bank voor nodig.

Het punt is namelijk dat je het gat voor het lager en de onderzijde van het plateau in een opspanning moet maken.

Dan kan je geen slinger hebben.

Daarna kan jet het plateau omdraaien en in zachte kauwen spannen en verder bewerken naar wat je wens is.

Heb dat in het verleden al zo vaak gedaan dat is echt geen moeilijk ding meer.

Link to comment
Share on other sites

Op 1 micron nauwkeurig en vlak over een diameter van 30cm? Zo nauwkeurig zijn de lagers van een standaard draaibank niet. Als het allemaal zo simpel is dan is Cock voor een paar honderd euries klaar.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Het gaat om de slingering.

Als je dat in opspanning maak dan is dat nauwkeurig genoeg voor wat het moet doen en het zal je verbazen hoe ver je kan komen met een conventionele bank als je de speling consequent weg draait.

je moet natuurlijk wel een vakman hebben die dat gaat doen en geen schoolverlater die alleen weet hoe die code moet kloppen. 

Link to comment
Share on other sites

ik blijf de tolerantie (nu nog steeds 1 mu) extreem vinden.

Of dit kan weet ik niet. Mijn vroegere werkgever liet ingewikkeld werk maken bij Wolters in Spankeren. http://www.woltersmetaal.nl/

Maar toleranties op 1 mu???? Vragen kan natuurlijk altijd.

 

Groet,

 

Leobus

 

P.S.

 

Ergens op hun site lees ik dat ze toleranties tot in het micronbereik kunnen behalen.:)

Edited by leobus
Link to comment
Share on other sites

ik blijf de tolerantie (nu nog steeds 1 mu) extreem vinden.

Of dit kan weet ik niet. Mijn vroegere werkgever liet ingewikkeld werk maken bij Wolters in Spankeren. http://www.woltersmetaal.nl/

Maar toleranties op 1 mu???? Vragen kan natuurlijk altijd.

 

Groet,

 

Leobus

 

P.S.

 

Ergens op hun site lees ik dat ze toleranties tot in het micronbereik kunnen behalen. :)

 

Och, anders is er nog Boers Fijnmechanische industrie in Schiedam en Meester B.V. in Leiden.

 

(B.t.w. kosten voor vervolgadviezen zijn marktconform. Dat regelen we wel :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Och, anders is er nog Boers Fijnmechanische industrie in Schiedam en Meester B.V. in Leiden.

 

(B.t.w. kosten voor vervolgadviezen zijn marktconform. Dat regelen we wel :lol: )

Jij aast op zo'n draaitafel hè! :)

Nou ik ben al tevreden met zo'n eindversterker van Sonore. :)

Of is dat ding dat jij ontwikkeld hebt misschien een verbetering t.o.v. mijn Bel Canto ref 1000' s

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Och, ik ben qua spullen juist naar steeds simpeler gegaan eigenlijk. Of mijn versterker iets voor jou is weet ik niet. Het is totaal iets anders dan jouw Bel Canto's. Het is niet meer dan 65W in 8ohm en 80W in 4 ohm. Voor mij is dat meer dan genoeg. Het is ook geen class-D maar wel een versterker met een extreme dempingsfactor, erg hoge PSSR en onmeetbaar lage vervorming. Klein maar fijn zo te zeggen.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

ik blijf de tolerantie (nu nog steeds 1 mu) extreem vinden.

Of dit kan weet ik niet. Mijn vroegere werkgever liet ingewikkeld werk maken bij Wolters in Spankeren. http://www.woltersmetaal.nl/

Maar toleranties op 1 mu???? Vragen kan natuurlijk altijd.

 

Groet,

 

Leobus

 

P.S.

 

Ergens op hun site lees ik dat ze toleranties tot in het micronbereik kunnen behalen. :)

Weet je wat nu zo frustrerend is? Eddy Driessen van Pluto Audio kan het wel, maar die kan maar tot maximaal 30cm diameter. Die heeft van die draaibanken ten Oosten van ons land uit een hele foute periode gekocht, toen kon het dus ook! Waarom dit nu vandaag de dag zo problematisch moet zijn, het is mij een raadsel...

 

Die Sonore tafel gaat door al die ''geintjes'' idd niet van de goedkope worden. Dus Wol, kom er maar weer in met je verkopertjes- oplicht- en guru verwijzingen...

Link to comment
Share on other sites

Het is ook niet dat het niet kan. Het is meer dat zoiets ongelofelijke high-tech is in de zin van accuraat en daarmee erg tijdrovend werken. George zegt dat het makkelijk is om op een standaard draaibank vlak binnen 1 mu te draaien. Ik wil hem (of ieder ander kundig vakman) wel eens "even" zien doen. 30cm of 40cm? Dat zal niet heel veel uitmaken.

Link to comment
Share on other sites

ik blijf de tolerantie (nu nog steeds 1 mu) extreem vinden.

Of dit kan weet ik niet. Mijn vroegere werkgever liet ingewikkeld werk maken bij Wolters in Spankeren. http://www.woltersmetaal.nl/

Maar toleranties op 1 mu???? Vragen kan natuurlijk altijd.

 

Groet,

 

Leobus

 

P.S.

 

Ergens op hun site lees ik dat ze toleranties tot in het micronbereik kunnen behalen.:)

Die tolerantie slaat ook nergens op.

De speling die je op het lager hebt moet al groter zijn om het draaien van het plateau mogelijk te maken.

Link to comment
Share on other sites

Het is ook niet dat het niet kan. Het is meer dat zoiets ongelofelijke high-tech is in de zin van accuraat en daarmee erg tijdrovend werken. George zegt dat het makkelijk is om op een standaard draaibank vlak binnen 1 mu te draaien. Ik wil hem (of ieder ander kundig vakman) wel eens "even" zien doen. 30cm of 40cm? Dat zal niet heel veel uitmaken.

Gaat om de slingering en de vlakheid speelt eigenlijk geen rol en is al snel goed.
Link to comment
Share on other sites

Idd Hans. En wat dacht je van het lager voor zo'n DT. In een lager met een speling van minder dan 1 um past al geen olie meer. Laat staan het effect van temperatuur schommelingen. Ding mag wel in een klimaat kamer komen.

 

Ben wel benieuwd waar Cock die 1 mu vandaan heeft. Moet toch ergens op gebaseerd zijn.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Cock wil een draaitafel maken die een betere gelijkloop heeft dan de tafel waarop de plaat oorspronkelijk gesneden is?   Hilarisch, of niet soms.

Om iets goeds te maken moet je de lat hoog leggen, maar die lat moet ook wel op hoogte kunnen blijven hangen.

 

Overigens is er al vele jaren een techniek beschikbaar waar je helemaal geen last hebt van het niet perfect gelijklopen van de muziekdrager.

 

Marcel Dali

Link to comment
Share on other sites

  • Members

In de jaren.80 had je Verdier dat was pas revolutionair [...]

Tja Wol, als je dat als referentie gaat aanhouden, begin ik toch wel wat aan je te twijfelen... Hoe revolutionair ze misschien ook waren, op al die ideeen zijn ze later teruggekomen! Het magnetische lager voor 95% ongedaan gemaakt (weet je eigenlijk waarom?), de motor-aansturing die dus altijd net niet goed getimed was (dezelfde vraag, waarom denk je?), dat zijn nou precies een paar van die dingen die we nu juist wel goed proberen te krijgen. En zo is er nog wel meer.

 

Maar dat is natuurlijk weer praat van een verkopertje schat ik zo?

Link to comment
Share on other sites

Met die motor problemen zijn allang achter de rug, ze maken nu regelaar dat is zo groot als een halve wasmachine.

Je wist toch ook dat die ook zonder magneet aandrijving liep.

Marco er zijn zoveel goede draaitafels op de markt dan ga je toch niet weer in draaitafel er tussen neer zetten.

 

Mvg wol

 

Altijd proberen of het nóg beter kan.

 

Stilstand is achteruitgang.

Link to comment
Share on other sites

Tja Wol, als je dat als referentie gaat aanhouden, begin ik toch wel wat aan je te twijfelen... Hoe revolutionair ze misschien ook waren, op al die ideeen zijn ze later teruggekomen! Het magnetische lager voor 95% ongedaan gemaakt (weet je eigenlijk waarom?), de motor-aansturing die dus altijd net niet goed getimed was (dezelfde vraag, waarom denk je?), dat zijn nou precies een paar van die dingen die we nu juist wel goed proberen te krijgen. En zo is er nog wel meer.

 

Maar dat is natuurlijk weer praat van een verkopertje schat ik zo?

 

Freudiaanse verspreking?  :)  Een DT willen maken op basis van een tienduizendste mm nauwkeurigheid heeft net zoveel betekenis voor de omstanders als er eentje te willen maken die 99,99999% zwart is.

Link to comment
Share on other sites

Wol,

 

Volgens mij snap je er niks van. De nauwkeurigheid heeft niks te maken met hobbelen van de plaat of plateau an sich.

Het gaat hier om beremming van het plateau en daarmee om gelijkloop.

En hoe nauwkeurig dat steekt, heb ik geen verstand van.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...