Jump to content

Prijzen High End


carl
 Share

Recommended Posts

Mijn vrouw geeft economie in de eindexamenklassen VWO. En als het daar iets mee te maken heeft wil ze wel over audio praten :D Ze vroeg zich af wie High End eigenlijk kon betalen. Voor een leuke High End set zit je toch al vlug rond de 10.000 euro. Zonder een fatsoenlijke draaitafel met element dan. Stel dat je 500 euro per maand wegzet dan ben je daar een kleine twee jaar mee bezig. Maar zijn er zoveel mensen die 500 euro per maand kunnen wegzetten voor een hobby? Op een of andere manier moeten de prijzen toch omlaag zonder de kwaliteit aan te tasten. Dan moet de omzet dus omhoog en voor deze prijzen lukt dat gewoon niet. Vicieuze cirkel?

Link to comment
Share on other sites

Vandaag nog een mooi voorval....

 

Ik zit bij Audio-expert bij de KAF Blade2 demo. Gaat het over de prijzen van die spullen. Blijkt zo'n set luidsprekers bijna € 30.000,- te kosten...

Merk ik op... er zijn toch niet veel mensen die dat kunnen of willen betalen.

Blijkt er iemand van de aanwezigen zo'n set te hebben en er bovendien een McIntosch versterkerset bij besteld te hebben.

 

Nou heb ik wel eens vernomen dat Mijnheer van Lanschot daar klant was. Misschien was hij het wel, wie weet.

Link to comment
Share on other sites

Ach sommige mensen willen perse een Ferrari rijden en leggen daar alles voor op zij om dat te kunnen doen.

Is met deze hobby niet anders.

Een klein deel van de Nederlandse bevolking kan het zo betalen en het merendeel zal er voor moeten sparen.

Dan heb je ook nog een groep die het nooit kunnen betalen.

Het is ongelijk verdeeld in de wereld.

Link to comment
Share on other sites

Je vergeet nog een groep: De groep die het nooit zal willen betalen ;) In de jaren '70 - '80 was er nog wel een zeker prijs - kwaliteit verhouding. Maar met het wegvallen van het middensegment is dat volkomen zoek in het hoge segment. Niet met alles is dat gelukkig zo maar van veel is totaal niet meer aan te geven of het prijskaartje de te verwachten kwaliteit kan waar maken.

Link to comment
Share on other sites

Ik ken mensen die dat echt meer dan kunnen betalen maar een Bose setje hebben staan. Een vriend heeft B&O spullen van veel meer dan 20.000, maar dat merk heeft een eigen (welgestelde) klantenkring.

 

Met het wegvallen van het middensegment (5000?) ben ik het wel met Peter eens. Misschien zou dat marketingtechnisch meer aandacht aan besteed moeten worden. Van midden naar High is ook niet zo'n grote stap.

 

Toch vraag ik me af wie er in de High-End echt goed verdient. Ik hoor alleen kommer en kwel in de handel.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

I

Toch vraag ik me af wie er in de High-End echt goed verdient. Ik hoor alleen kommer en kwel in de handel.

 

En dat is op zich van elastiek. Wat is goed verdienen? Meer dan 2 ton op jaarbasis netto overhouden (netto winst dus) per werknemer? Of minimum loon? Daartussen beweegt het spectrum van de muziekliefhebber zich. Overigens is kommer en kwel klagen hoort door de eeuwen heen gewoon bij het vak "handel".

Link to comment
Share on other sites

E300 is wel erg weinig Jack,wat zou jij dan kopen.

Wat er nu staat te spelen Groovy.  Ok niet een hele set, maar wel een mooie FET voor- en eind versterker.  

Plus een mooie tuner erbij.  Nieuw was het iets van fl7000,-     

 

Of het setje van €1500 dat bij mijn dochter speelt, kun je met rode oortjes naar luisteren. Zonder overdreven gehijg-end  ;)  

Je moet een beetje slim inkopen, een beetje mazzel en soms lef hebben om een onbekend merk te kopen.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Dan kan Pjotr.  Ik kijk bijna niet naar mooie dingen en vrouwen, die ik toch niet kan betalen.  :rolleyes: Word ik alleen maar ongelukkig van. ;)  

Maar wie A/B durft te vergelijken met deze voor-en eind versterker is van harte welkom.  Grote kans, dat het je verbaasd.    

In 2011 hadden we ook zoiets....   :)  Spido noemde het: "de verrassing". 

 

*edit typo 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Je moet een beetje slim inkopen, een beetje mazzel en soms lef hebben om een onbekend merk te kopen.

En als je dan iets moois gescored hebt, vergeet je de mislukkingen (en het verloren geld) toch gewoon.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Ze waren zeker niet duur Pjotr.   De versterker die nu staat te spelen is gemaakt voor 4ohm luidsprekers.  Een haast ideale combinatie met de Sound Stones.

Maar even over prijzen van high-end.  Ik ben gelukkiger met een Denon DL-110  dan met een Lyra Delos. Gewoon omdat als die stuk gaat ik zo een nieuwe kan kopen zonder

dat ik me hoef op te winden over prijzen van high-end.  Snap je  ;)

Link to comment
Share on other sites

En als je dan iets moois gescored hebt, vergeet je de mislukkingen (en het verloren geld) toch gewoon.

 

Groet,

 

Leobus

Ook ik heb wel eens een "zeperd",  dat hoort erbij Leo.  Maar dat is m.i. minder kostbaar dan veel high-end sets die ondanks serieuze bedragen maar niet klinken.

Voor de rest zou ik aan de topic starter willen meegeven, waarom altijd dat gezeur over geld?  Koop iets, of koop het niet  ;)

Link to comment
Share on other sites

En dat is op zich van elastiek. Wat is goed verdienen? Meer dan 2 ton op jaarbasis netto overhouden (netto winst dus) per werknemer? Of minimum loon? Daartussen beweegt het spectrum van de muziekliefhebber zich. Overigens is kommer en kwel klagen hoort door de eeuwen heen gewoon bij het vak "handel".

Een eerste graads leraar op het VWO verdient iets boven de 60.000 bruto en een minister 180.000.

Mijn broer heeft een middenstandszaak. Ik weet ongeveer wat er vroeger verdiend werd en dat was goud geld. Sinds 2010 verdient hij daar niets meer. Zo is het over de hele linie begrijp ik en hifi zal geen grote uitzondering zijn. Dat kommer en kwel verhaal geloof ik dus wel. Er zullen altijd uitzonderingen zijn, maar niet veel denk ik.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Voor de rest zou ik aan de topic starter willen meegeven, waarom altijd dat gezeur over geld? Koop iets, of koop het niet ;)

Daar gaat het topic toch niet over Jack. Ik maak me zorgen over het verdwijnen van een bedrijfstak en daar heb ik als consument last van. In Nijmegen e.o. had je niet zo lang geleden twee goede zaken nu nog maar een.

 

PS Mijn classic set klinkt erg aangenaam, maar een stuk minder dan de high-end.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...