Jump to content
High-End Forums
carl

Nieuwjaarsbijeenkomst bij Music 2

Recommended Posts

Vond de opname toch heel aardig naar een vleugel klinken. Piano's en veugels zijn moeilijke instrumenten om goed te krijgen. Op veel audio sets klinkt het te klein, te ingehouden. Een akoestische gitaar daarintegen is makkelijk goed weer te geven. Klinkt al heel gauw echt.

Natuurlijk waren er wel kleine verschillen. Iets minder micro detail meen ik (lichte ruis?), maar vraag me af hoeveel tussen de oren zit. Vraag me af of je bij blind luisteren op de ideale luisterpositie (en zonder verklikkers als een schuivelende pianokruk, of een bewegende pianist) zo makkelijk met zekerheid had kunnen zeggen wie Stella was en wie Memorex

Edit, Bedoel geloof ik Ella, maar met stella was ik ook on topic

Edited by Duck-Twacy

Geslaagde dagen dus, mooi! Jammer dat ik er niet bij kon zijn vanwege opruimwerkzaamheden bij "oma"....:(

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Dan horen we de eerste sessie live op de piano. Dat klonk soms wat vreemd, het leek dat er een paar tonen wat vals klonken. Later vertelde Marco dat er tijdens het stemmen een paar snaren stuk getrokken waren. Ik vond de klassieke stukken erg knap gespeeld. Maar ook klonk de piano in verhouding tot de eerdere weergave erg dun. De lage tonen kwamen eigenlijk niet echt tot hun recht. Misschien omdat de BHC als reusachtige bas-absorbers werkten of de piano door z'n formaat wat klem stond tussen de BHC's.

Sorry hoor.......maar hier moest ik toch even om grinniken.
De man die ons altijd vertelt dat hij streeft naar een zo werkelijk mogelijke weergave en dat MyFi niet mag, vindt nu dat THE REAL THING, zijnde een ECHTE vleugel, maar dun klinkt ten opzichte van een opgenomen vleugel via een stel luidsprekers.

De omgekeerde wereld......:D

Hans, even voor jouw informatie: Yamaha piano's en vleugels klinken doorgaans "hard", tot zelfs metalig afhankelijk van de intonatie en dat is onafhankelijk van de ruimte .
Als een speaker daar dus iets anders van maakt, dan is dat géén HiFi maar MyFi. ;)

Wil je een meer romantische klank, dan zul je een Bösendorfer of een Bechstein moeten pakken, desnoods een lange Fazioli.

Jammer dat ik niet kon afgelopen weekend. Heb wat gemist zo te lezen. Een metalige/harde klank Sander? Klopt wel een beetje met een Yamaha, maar een beetje pianostemmer weet daar toch wel raad mee. Maar eentje die snaren aan farden draait? Kweenie hoor :huh: Volgende keer maar gewoon een honky honky barpiano? Staat ook minder in de weg :D 

9 hours ago, KT88 said:

vleugels klinken doorgaans "hard", tot zelfs metalig afhankelijk van de intonatie

Dat is iets dat in veel opnamen weggemoffeld wordt. Andere stemming? Geen idee. Luister naar de Beethoven pianosonates uitgevoerd door Gelber op Denon, daar is die metalige harde klank wel zodra de tonen omhoog gaan. Met name in de "Waldstein" is het heel erg goed te horen. Fenomenaal mooie opnames en uitvoeringen overigens.

Ik zou er niet al te zwaar aan tillen, de opnames zijn in een galerie (akoestiek met veel galm) opgenomen met gebruik van een 40 jaar oude Estonia vleugel die daar altijd staat. Die klank is zo totaal anders ten opzichte van de Yamaha in onze redelijk droge akoestiek, dat een vergelijk ondoenlijk is. Dat is de reden waarom ik juist geen opnames direct na het live spelen wilde draaien, maar dat liep toch net even anders. De opzet was wel de pianist (Ako Taher) wat promotie te kunnen bieden voor zijn op stapel staande lp, dat is in ieder geval weer gelukt.

Over die lage tonen, dit was een concertvleugel van pak hem beet 2 meter en een beetje, de grootste concertvleugels zijn rond de 3 meter, dan zijn de snaren nog een stuk langer in vooral het laagste register, dus kan ik me voorstellen dat het idd nog dieper zou kunnen. Ik heb in ieder geval geen laag uit de vleugel gemist. En, zoals de vleugel een perfect 3-D plaatje van de speakers in de weg zat en toch iets kleuring geeft (al die snaren trillen mee en hebben we het nogal over een fysiek aanwezige klankkast) zo zullen de speakers ongetwijfeld de vleugel wat in de weg hebben gezeten. Is dat allemaal erg? Nee, ik vond het namelijk erg leuk om eens op deze toer te gaan. Die standaard audioshows waar we tegenwoordig mee platgegooid worden, dat wordt wel een beetje eentonig.

Binnenkort gaan we nog een ander geintje uithalen, vooral ook omdat de bierbrouwer nogal had misgekleund met 2 evenementen tegelijk, dat gaan we dat nog een keer overdoen, maar dan full blown. Dat wordt dan met biertappen en al, ik wil daar een soort van ''zware jongens'' metalen iets van maken, dus gewoon eens een keer een heavy metal-blues-rock achtig event. Niet voor alle audiofielen weggelegd misschien, maar daar we hier beschikken over het ideale luidsprekersysyteem voor dat genre (muzak, bagger of een bak herrie zullen sommigen het misschien liever noemen), wil ik dat experiment toch wel een keer aangaan. In Brussel had ik ook al een kwartiertje zo ingevuld (zonder bier dan wel), dat was daar een serieus succes!

19 hours ago, KT88 said:

Sorry hoor.......maar hier moest ik toch even om grinniken.
De man die ons altijd vertelt dat hij streeft naar een zo werkelijk mogelijke weergave en dat MyFi niet mag, vindt nu dat THE REAL THING, zijnde een ECHTE vleugel, maar dun klinkt ten opzichte van een opgenomen vleugel via een stel luidsprekers.

De omgekeerde wereld......:D

Hans, even voor jouw informatie: Yamaha piano's en vleugels klinken doorgaans "hard", tot zelfs metalig afhankelijk van de intonatie en dat is onafhankelijk van de ruimte .
Als een speaker daar dus iets anders van maakt, dan is dat géén HiFi maar MyFi. ;)

Wil je een meer romantische klank, dan zul je een Bösendorfer of een Bechstein moeten pakken, desnoods een lange Fazioli.

Ik schreef toch echt "in verhouding tot". Sorry.

Ik ben het zeker met Hans eens. In de ochtend vond ik de piano ook wat dun en eigenlijk ook niet zo mooi klinken.  De tweede keer vond ik het wel erg goed klinken, maar toen zat ik ergens anders. Die kleinere versie van die bakbeesten van Marco zouden het trouwens wel eens helemaal kunnen worden : prachtige dingen. En het initiatief van Marco met een eigen LP vond ik ook geweldig, volgende keer iets met een sax :rolleyes: Recensie van de LP op Puresound volgt als ik hem heb tenminste.

Trouwens een meelezer van dit forum vertelde dat hij met een clubje een piano had gekocht. Drie naast elkaar gehoord en hij kon ze moeilijk uit elkaar houden.

Edited by carl

On 12/5/2017 at 12:55 PM, Arden said:

Binnenkort gaan we nog een ander geintje uithalen, vooral ook omdat de bierbrouwer nogal had misgekleund met 2 evenementen tegelijk, dat gaan we dat nog een keer overdoen, maar dan full blown. Dat wordt dan met biertappen en al, ik wil daar een soort van ''zware jongens'' metalen iets van maken, dus gewoon eens een keer een heavy metal-blues-rock achtig event. Niet voor alle audiofielen weggelegd misschien, maar daar we hier beschikken over het ideale luidsprekersysyteem voor dat genre (muzak, bagger of een bak herrie zullen sommigen het misschien liever noemen), wil ik dat experiment toch wel een keer aangaan. In Brussel had ik ook al een kwartiertje zo ingevuld (zonder bier dan wel), dat was daar een serieus succes!

Biertappen en heavy metal blues rock op hoog (geluids) nivo. Ik ben helemaal in.

Lijkt me best interssant om de BHC 1743 te vergelijken met een paartje Genelec 1236A. De BHC natuurlijk aangestuurd met versterker naar keuze  (soort moderne techniek versus good old vintage).

Natuurlijk bizar moelijk te doen, met speakers van 180 kilo per stuk

http://www.music2.nl/bhc-acoustics-products/

https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-studio-monitors/1236a-sam-studio-monitor