Jump to content

Nieuwjaarsbijeenkomst bij Music 2


carl
 Share

Recommended Posts

Er is gekeken naar Hansko account. Als het goed is kan hij weer reageren op het forum. Hij heeft ook een PB ontvangen erover.

Is geregeld. Kon wel inloggen, maar niet posten. @ Mark: Ik was in de war. Bedoelde het requiem van Duruflé. Kwam denk ik door de rode wijn. 

Was een prima dag trouwens erg gezellig en prima verzorgd. Wel lastig om de beide draaitafel systemen te beoordelen als er muziek wordt gedraaid die niet jouw smaak is. Raak er steeds meer van overtuigd dat je een systeem kiest wat goed matched bij de muziek waar je graag naar luistert. De Blumenhofers boven vond ik prettiger klinken en ook het systeem beneden van Legacy en Rogue audio bij de buren van Darius Audio kon me wel bekoren. 

Link to comment
Share on other sites

O, Duruflé. Zal straks eens kijken of ik dat heb, de Olives staan allebei uit.

Wel jammer dat je niet zelf een kwartet had meegenomen. Hoewel, langs de kant van de zaal stonden stapels klassieke muziek.

Link to comment
Share on other sites

Dit was geen forumdag, maar een audioshow. 3 ruimten om serieus te luisteren één on te kijken en één om bij te praten en koffie te drinken. En daarbovenop nog een schilders atelier/galerie. Geweldig. Op deze manier kan iedereen de dag invullen zoals hij zelf wil. Ik mistte alleen een deel van het vergelijk tussen de Reed en Garrard draaitafel. Maar dat is later royaal goed gekomen.

 

Eerst iets over het vergelijk: ik vond de opstelling van de luidsprekers niet optimaal, maar beter kan in deze ronde ruimte waarschijnlijk niet. Het laag bleef n.l. wat achter bij het hoog en midden. Alleen een extra vet opgenomen plaat zoals die van Yello liet voldoende laag horen. Het verschil tussen de Reed en Garrard vond ik behoorlijk groot. De arm, element en phonokabel waren n.l. gelijk, en dan verwacht ik geen grrot verschil. Dus toch. De Garrard klonk aanzienlijk romantischer en met meer laag dan de Reed. Toch denk ik dat de Reed met het analytischer en strakker geluid meer mijn ding zou zijn. Maar dan wel op een set waarin het laag iets meer naar voor komt. De Lenco met Hana element is dan wel minder analytisch dat dan de Garrard en Reed, maar klonk wel erg vriendelijk. Een element waar je uren naar kunt luisteren zonder vermoeid te raken. En ik vraag me hier ook weer, hoe klinkt dat op een andere set?

 

Boven stonden een paar Blumenhofers (FS2?) een Revox recorder en een platenspeler. De keren dat ik er was draaide de Revox. Erg mooi, en in mijn oren beter in balans dan de set beneden. Zo'n recorder kan dus toch ook erg goed klinken. Maar wél op 38 cm/sec en tweespoor.

 

De kamer van Sonore was nog wat leeg, maar dat gaat veranderen heb ik begrepen. Ook jammer dat de grote Sonores nog niet klaar waren. De kartonnen draaitafel klonk eigenlijk ook best goed. Deze lijkt er veel op: 08e147d3fda25f1cb0f7cf66c735a8f8_origina

 

De Roksheet.

 

In de "kantine" stonden een paar luidsprekers van Darius, met de Sonore Harmonizers er op. Er was daar echter de hele dag zoveel "omgevingslawaai" dat serieus luisteren onmogelijk was. Maar toch een goede indruk met een geïntegreerde versterker van € 1500,-

 

Bij Darius stonden een paar grote Legacy luidsprekers. Nadat de Tidal laptop was vervangen door een CD speler klonk dat toch ook heel erg goed. Kneiterstrak laag en een mooi open midden en hoog. Het integreerde ook mooi met elkaar, ondanks dat de woofers actief zijn en het mid hoog passief.

 

Uiteraard de heerlijke kruisbessenvlaai gegeten, veel heerlijke koffie gedronken, lekkere broodjes genuttigd (met o.a. die overheerlijke worst) en veel bijgepraat. Na afloop naar de Italiaan waar de rest van de gasten wel gedacht zal hebben "zijn die doof of zo?". Er werd n.l. oorverdovend gepraat en gelachen. Maar voor ons wel erg gezellig.  

 

En dan weer naar huis door de sneeuw, met maar één koplamp. maar we zijn veilig thuis gekomen.

 

Marco, Cock en de rest van de organisatie, hartelijk bedankt !!

Link to comment
Share on other sites

Nou, het was inderdaad weer een geweldige dag! Het hele verslag staat nu op mijn site: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij"..... Ik zie overigens de correctie van Hans, dat het geen forumdag was, hoewel de aankondiging van Carl het tegendeel beweert.... Na ja, maakt niet uit, ik laat het maar zo.

 

 

Music2 en Sonore in Hoek van Holland

 

 

Wat een teleurstelling. Toen ik weer thuis was dan. Ik dacht, toen ik in Hoek van Holland mijn plaatje aan het aanhoren was: “bij mij klinkt het toch veel voller, mooier laag en zo, want dat is hier allemaal véél te licht…..” Maar toen ik dus weer thuis aan het luisteren was hoorde ik tot waar zo’n element van 5k toe in staat was. Bij mij thuis klonk het dan wel mooi homogeen met veel body, maar waar was die hoge mate van natuurlijkheid en (micro)detail? Goed, er stond in totaal dan ook een heel ander totaalplaatje en niet te vergelijken met wat ik heb. Maar toch. Terwijl ik er morgen wel weer heel tevreden mee zal zijn. Denk ik. Maar goed, even bij het begin beginnen…...

 

Er was dus een forumdag georganiseerd in Hoek van Holland, de nieuwe basis van Music2, Sonore Audio, maar waar ook Darius Audio zetelt en waar zelfs een Old School Hifi Museum is ingericht. En met RitsArt is er tevens gedacht aan een “muzikale” muuropvulling. Voor deze dag hadden zich zo’n 20 personen aangemeld, al dan niet lid van het High-End forum.

 

HvH-1.jpg

Indrukwekkend. En met een soort van diffusor erachter....

 

Ik was mooi op tijd en had na zo’n lange rit wel zin in een bak koffie. Daarvoor moest ik naar boven en die ruimte is ingericht als home-cinemaruimte en heeft daarnaast een koffiehoek-functie. Daar stond ook een draaitafel te spelen, welke ik alleen als “achtergrond” beluisterd heb bij het koffie drinken. Ook boven is het kantoor van Marco, eigenaar van Music2, alwaar ook een mooie set stond opgesteld. Uiteraard zou je haast zeggen, want dat is toch wel een soort van “must” voor een importeur, om in je eigen kantoor op een mooie set naar muziek te kunnen luisteren. Ook daar heb ik vandaag niet veel geluisterd, maar wel zóveel dat ik het kon beoordelen als heel prettig en homogeen. Die Blumenhofer FS 3 MK II is een mooie niet al te grote luidspreker en maakt écht muziek….

 

HvH-2.jpg

Uiteraard veel Sonore....

 

Maar waar ik erg naar uitgekeken had was een vergelijk van twee Idler wheel draaitafels. Een héle oude versus een heel nieuw type: de Garrard 301 (uit 1958 of zoiets) met Reed arm en van den Hul Crimson en een hedendaagse speler, de Reed Muse 3C met Reed arm en eenzelfde Crimson. En die dan via een mooie setup de muziek uit de indrukwekkende Gran Gioia’s laat komen: phono pre The Grail, de voorversterker van Sonore en de eindversterker van Octave. Daarnaast stond er ook nog een PTP draaitafel (gemodificeerde Lenco) met een 12 inch Jelco arm en een Hana element.

 

HvH-3.jpg

Eén van de twee Idler-wheel spelers: De Reed Muse 3C

 

HvH-4.jpg

De Garrard 301, met een motor van de 401 overigens....

 

Marco draaide Stevie Ray Vaughan met “Tin Pan Alley”, eerst op de Reed en toen op de Garrard. Ik stond toen helemaal achterin tegen de muur aan te luisteren, waarover later meer. De verschillen waren écht zó overduidelijk. Daar waar de Reed veel ruimte en detail liet horen, was de Garrard duidelijk een stuk warmer klonk en wat “ronder” ook. De Reed was wat dunner in het laag, de Garrard dikte het daar juist wat aan en had wat meer body. Mijn voorkeur ging duidelijk naar de Garrard uit, hoewel dat niet zo vanzelfsprekend is (omdat ik er ook één bezit) als het lijkt.

 

HvH-6.jpg

 

Op een later moment ben ik daar wéér gaan luisteren en werd dat nóg duidelijker toen Eric Witteveen iets van de soundtrack van de film "Cabaret" liet draaien. Een héle oude opname, met een dekbedje van krassen en tikken. Ik zat nu samen met hem op de eerste rij. Toen we naar zijn plaat zaten te luisteren misten we beiden een duidelijke body. Hoewel ik de LP niet kende was het overduidelijk dat er geen enkel laag te horen was en bovendien klonk het ook erg schel. Nu is dat bij een cabaret-opname niet zó verrassend (ik ben daar overigens niet mee bekend…), maar het was ook zo bij een opname van Paolo Conte. Die kende ik wél, en goed ook, echter wel van originele LP’s en niet van een verzamel-LP zoals Eric nu bij zich had. Maar ook hier was naar ons idee veel te weinig laag te horen, en dat kan niet door zo’n verzamelpersing komen lijkt mij.

Dus even later één van mijn huidige referentie-LP’s op de draaitafelmat laten leggen: My Brightest Diamond met ”All Things Will Unwind”. Een plaat met koper, hout, strijkwerk en percussie. En ook hier was het op beide spelers veel te licht. Ik vroeg me wel af wat er mis zou kunnen zijn: was het de eindversterker of zat het ergens anders in de keten niet goed? Ik vond het zó vreemd, want ik had de Gran Gioia’s met Sonore versterking al een paar keer eerder gehoord en toen klonk het alle keren héél indrukwekkend, magisch eigenlijk, maar nu pakte het mij bij lange na niet zoals toen. Het gemis aan laag was ook George Stolk opgevallen en begon erover tegen Marco, maar toen liep de discussie een hele andere kant op en kwam het niet meer aan bod.

 

HvH-7.jpg

 

HvH-8.jpg

 

Ik zat er later in de auto nog over na te denken waar dit gebrek aan laag door zou kunnen komen. Zo nadenkend kwam ik tot de conclusie dat het deels aan de luisterpositie kon liggen, want toen ik achter tegen de muur aan stond had ik niet het idee dat ik nou echt zo heel veel laag miste. Ja, de Reed was daar wat dunner, de Garrard deed het wat dat betreft wel iets beter, maar om nu achter tegen een muur aan te moeten gaan staan om een beetje laag te krijgen, dat lijkt mij geen ideale luisterpositie. Wellicht was het tóch de eindversterker die hier de oorzaak van was? Dat was nu een andere dan ik bij die eerdere indrukwekkende sessies gehoord had. Nou ja, ik weet niet wat de oorzaak was maar de magie was er in ieder geval niet.

 

HvH-14.jpg

 

Het was al met al een héle leuke dag. Veel oude bekenden gezien, mensen die ik alleen nog maar van hun nickname van het forum kende, of geheel nieuwe gezichten die nu buiten het forum om waren gekomen. En natuurlijk lekker muziek geluisterd.

Ik wil Marco en Cock dan ook heel hartelijk bedanken voor hun inzet en enthousiasme waarmee ze deze dag mogelijk hebben gemaakt!

 

Zoals gezegd, het hele verslag staat op mijn site.... ;)

Edited by Ren
Link to comment
Share on other sites

Dat de opstelling niet optimaal was was wel duidelijk. Echter is dat .m.i. niet de reden voor het wat lichtvoetige laag. De ruimte was daarvoor meer dan groot genoeg. Ik heb ze niet in een andere opstelling gehoord. Maar met de gedraaide muziek kon ik het laag ook niet echt op zijn merites beoordelen. Daarvoor zou je een groot symfonisch werk of zo moeten draaien. Met het gedraaide vond ik ze nou ook weer niet te kort komen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb deze speakers met de zelfde eindversterkers al een aantal keer beluisterd in een andere ruimtes en daar was wel de druk in het laag.

Ik vermoed dat het misschien toch wel een lastige ruimte is.

Ook vond ik dat het geluid erg naar rechts trok.

Verder was het nog al schel maar dat werd beduidend beter na dat het filter was aangepast.

Het laag kwam toen ook beter uit de verf.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb deze speakers met de zelfde eindversterkers al een aantal keer beluisterd in een andere ruimtes en daar was wel de druk in het laag.

Ik vermoed dat het misschien toch wel een lastige ruimte is.

Ook vond ik dat het geluid erg naar rechts trok.

 

Wanneer je in het midden (gelijkzijdige driehoek vanaf de speakers) zat klopte het prime. Je zat dan wel bijna tegen het raam. Het leek dat de rechter speaker verder naar voor stond. Dit was echter niet zo. Gewoon optische vertekening door de afwijkende vorm van de ruimte.

 

Op die plek was het laag ook het best in balans, maar nog steeds erg dun.

Link to comment
Share on other sites

Maar ook al wat eerder, was ik niet in de stemming om: "gezellig" te zijn.  

Volgende keer beter  :)  

 

Ja, je kunt ook zwelgen in mineur....... De sfeer was dermate gezellig en ontspannen dat je er beslist van opgeknapt zou zijn denk ik.

Link to comment
Share on other sites

@ Marc: Ik was in de war. Bedoelde het requiem van Duruflé. Kwam denk ik door de rode wijn. 

 

 

Zo, zit weer op mijn post.

Duruflé, overleden in 1986, had niet zo'n groot oeuvre, en ik heb ook niet veel van de man. Maar wél twee keer het Requiem, een keer met het Groot Omroepkoor olv Leenaars en solisten Olivia Vermeulen (mezzosopraan), Falko Hönisch (bariton), Leo van Doeselaar (orgel) en Michael Stirling (cello), en de andere versie is van de BBC met BBC National Chorus of Wales, National Youth Choir of Wales en solisten Ruby Hughes, Gerald Finley, Gillian Weir, olv Thierry Fischer.

 

Ga het binnenkort beluisteren, ben nu n.a.v. de Nieuwjaarsbijeenkomst een oude doos LP's aan het doornemen, The Readers Digest Gouden Platen Serie, met diverse hoogtepunten uit de klassieke stal. Was ooit een sinterklaas-cadeau bij de Philips koffergramofoon uit de vroege jaren zestig of late jaren vijftig (van de vorige eeuw, maar dat spreekt). Allemaal heerlijke muziek, romantische tranentrekkers, en het werd tijd de LP's weer eens af te stoffen.

 

@René: dat iets van Duits cabaret was helemaal niet Duits, maar juist erg Amerikaans. Het is de soundtrack van de film Cabaret met o.a. Liza Minelli, die wel in Duitsland speelt vlak voor de 2e Wereldoorlog.

 

31CDCGKMVJL.jpg

 

De film is gebaseerd op een verhaal/verhalen van Christopher Isherwood. Indertijd ben ik die film gaan zien, en natuurlijk koop je dan al gauw ook de bijbehorende plaat. Toen die op stond was het geluidsniveau evenwel bovenmatig en deed het pijn aan je oren, ook vanwege de scherpte.

Ik ken de muziek niet anders dan betoverend en aantrekkelijk. Zachter draaien is zéker aan te bevelen.

Link to comment
Share on other sites

@René: dat iets van Duits cabaret was helemaal niet Duits, maar juist erg Amerikaans. Het is de soundtrack van de film Cabaret met o.a. Liza Minelli, die wel in Duitsland speelt vlak voor de 2e Wereldoorlog.

 

31CDCGKMVJL.jpg

 

De film is gebaseerd op een verhaal/verhalen van Christopher Isherwood. Indertijd ben ik die film gaan zien, en natuurlijk koop je dan al gauw ook de bijbehorende plaat. Toen die op stond was het geluidsniveau evenwel bovenmatig en deed het pijn aan je oren, ook vanwege de scherpte.

Ik ken de muziek niet anders dan betoverend en aantrekkelijk. Zachter draaien is zéker aan te bevelen.

 

Okééé..... Dank voor je correctie, ik zal het aanpassen, morgen maar even op de website.Er kwam wat Duitse tekst langs en schaar het dan meteen onder Duits.... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Ik stond (bij de 1e luister sessie) achterin (kleine meter van het raam af) en daar was het laag gewoon goed. Wel een soort van laag dat niet opvalt, maar ineens (als er echt iets laags in de muziek gebeurd) erg kan verrassen. Dat heb ik eerder gehoord bij een 15" OB bij Utranalog en ook bij een groot Focal 3 weg systeem bij Rob Dingen (hier minder bekend). Het kan wat dun overkomen, maar het is er wel degelijk. Op zicht vind ik dat best prettig omdat het nooit vermoeid. Mijn eigen bas speakers zijn wat aanweziger (en kunnen ws veel minder dynamiek aan).

 

Ik vond de Reed prettiger.

Link to comment
Share on other sites

Wat mij vooral opviel was hoe goed de elementen waren afgesteld op de draaitafels. Ongelooflijk veel detail en een zalige rust in het geluidsbeeld.

De ruimte was inderdaad erg bepalend en dus ook de plek waar je zat of stond. Wat ik miste was het wegvallen van de speakers in het geluidsbeeld, er was geen sprake van een totaalplaatje.

 

@Pjotr: erg jammer dat ik je op een of andere manier ben misgelopen. Het kan niet anders of je bent volslagen van uiterlijk veranderd want ik pikte je er niet uit. :wacko:

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Zo, zit weer op mijn post.

Duruflé, overleden in 1986, had niet zo'n groot oeuvre, en ik heb ook niet veel van de man. Maar wél twee keer het Requiem, een keer met het Groot Omroepkoor olv Leenaars en solisten Olivia Vermeulen (mezzosopraan), Falko Hönisch (bariton), Leo van Doeselaar (orgel) en Michael Stirling (cello), en de andere versie is van de BBC met BBC National Chorus of Wales, National Youth Choir of Wales en solisten Ruby Hughes, Gerald Finley, Gillian Weir, olv Thierry Fischer.

 

Ga het binnenkort beluisteren, ben nu n.a.v. de Nieuwjaarsbijeenkomst een oude doos LP's aan het doornemen, The Readers Digest Gouden Platen Serie, met diverse hoogtepunten uit de klassieke stal. Was ooit een sinterklaas-cadeau bij de Philips koffergramofoon uit de vroege jaren zestig of late jaren vijftig (van de vorige eeuw, maar dat spreekt). Allemaal heerlijke muziek, romantische tranentrekkers, en het werd tijd de LP's weer eens af te stoffen.

 

@René: dat iets van Duits cabaret was helemaal niet Duits, maar juist erg Amerikaans. Het is de soundtrack van de film Cabaret met o.a. Liza Minelli, die wel in Duitsland speelt vlak voor de 2e Wereldoorlog.

 

31CDCGKMVJL.jpg

 

De film is gebaseerd op een verhaal/verhalen van Christopher Isherwood. Indertijd ben ik die film gaan zien, en natuurlijk koop je dan al gauw ook de bijbehorende plaat. Toen die op stond was het geluidsniveau evenwel bovenmatig en deed het pijn aan je oren, ook vanwege de scherpte.

Ik ken de muziek niet anders dan betoverend en aantrekkelijk. Zachter draaien is zéker aan te bevelen.

De opname van het Requiem op Erato met Duruflé zelf als dirigent is zeer aan te bevelen. De LP in gave staat is lastig te krijgen maar prachtig opgenomen. De cd heruitgave vind ik opname technisch van veel mindere kwaliteit maar is wel zonder tikken....

Link to comment
Share on other sites

Met zo'n hoorn gecombineerd met basreflex laag, blijft het lastig. De hoorns hebben een gigantische rendement. De basreflex hebben een relatief hoog, maar toch lager rendement dan de hoorns. In een perfecte opstelling met perfecte versterking kan dat erg goed gaan. Ik denk dat beide het hier een beetje lieten afweten. Buizen en laag is sowieso lastig. Maar wat Duck-Twacy ook al opmerkte, links achterin bij het raam klonk het prima.

 

Ik vind die Reed armen er trouwens wel erg mooi uitzien.

Link to comment
Share on other sites

We zijn toch een stelletje fijnslijpers bij elkaar. Toch jammer dat niet meer geluisterd is in het kantoor van Marco want dat was een leuke en meer betaalbaarder set.

Link to comment
Share on other sites

.....Toch jammer dat niet meer geluisterd is in het kantoor van Marco want dat was een leuke en meer betaalbaarder set.

 

Ja, ik had daar ook gewoon wat meer tijd moeten doorbrengen. En vooral de LP van mij moeten (laten...) draaien.

Link to comment
Share on other sites

We zijn toch een stelletje fijnslijpers bij elkaar. Toch jammer dat niet meer geluisterd is in het kantoor van Marco want dat was een leuke en meer betaalbaarder set.

 

Iedereen heeft toch al een leuke en betaalbare set? Ok, jouw schoonzoon is op zoek, begrijp ik. Maar het ging toch om het vergelijk van die 2 tussenwielers beneden? Ik heb daar in dat kantoor lekker zitten lezen in een boek dat er lag, muziekje op de achtergrond.

Link to comment
Share on other sites

De opname van het Requiem op Erato met Duruflé zelf als dirigent is zeer aan te bevelen. De LP in gave staat is lastig te krijgen maar prachtig opgenomen. De cd heruitgave vind ik opname technisch van veel mindere kwaliteit maar is wel zonder tikken....

 

Ok, dat was ik een beetje kwijt. Daarnet de RCO-opname beluisterd, klinkt ook heel anders dan die van de BBC. En nu staat het requiem met Francien van Tuinen op, van de cd Muzyka. Welk een toeval alweer ^_^

Misschien eens een vergelijk doen met de Requiems van Duruflé? Ik weet niet of jij je plaat aan mijn draaitafel wil toevertrouwen, maar dat zou ik wel op prijs stellen. Verder maar via pm?

Link to comment
Share on other sites

Ok, dat was ik een beetje kwijt. Daarnet de RCO-opname beluisterd, klinkt ook heel anders dan die van de BBC. En nu staat het requiem met Francien van Tuinen op, van de cd Muzyka. Welk een toeval alweer ^_^

Misschien eens een vergelijk doen met de Requiems van Duruflé? Ik weet niet of jij je plaat aan mijn draaitafel wil toevertrouwen, maar dat zou ik wel op prijs stellen. Verder maar via pm?

De beide lp's die ik heb van Duruflé zijn niet helemaal in perfecte staat, dus jouw draaitafel is geen probleem hoor. :P

Ik stuur je een pm.

Link to comment
Share on other sites

Met zo'n hoorn gecombineerd met basreflex laag, blijft het lastig. De hoorns hebben een gigantische rendement. De basreflex hebben een relatief hoog, maar toch lager rendement dan de hoorns. In een perfecte opstelling met perfecte versterking kan dat erg goed gaan. Ik denk dat beide het hier een beetje lieten afweten. Buizen en laag is sowieso lastig. Maar wat Duck-Twacy ook al opmerkte, links achterin bij het raam klonk het prima.

 

Ik vind die Reed armen er trouwens wel erg mooi uitzien.

Buizen en laag lastig? Het gaat om de juiste combinatie en juiste opstelling/luisterruimte. Ik heb ook wel eens een belabberd laag gehoord bij transistor versterkers. De betreffende hearder heeft er lang over gedaan om het toch goed te krijgen.... Die Reed arm is inderdaad een plaatje.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...