Jump to content

Mijn muziek PC


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

 Zitten toch bij die kast geleverd? Zou ze maar wel monteren. Wat wil je anders een fannetje?

 

Op de processor zit standaard een stevig koelblok. Of dit gelijmd zit weet ik niet, maar sommige moederborden wel. Volgens de leverancier van de kast zijn de heatpipes bij dergelijk borden niet nodig. Ik zet er bovendien controle software op. Wanneer de temperatuur niet te hoog oploopt is er niks aan de hand, anders kan ik de heatpipes alsnog monteren. Ik denk dat het meevalt omdat de kast van aluminium is en de interne warmte goed afvoert. Maar er zitten wel minder ventilatiesleuven in. In het begin goed in de gaten houden dus.

 

Op m'n huidige Atom D510 zat een koelblokje met ventilator. Dat heb ik er af gehaald en vervangen door een groter statisch koelblok. De temperatuur blijft op ongeveer 50 grd steken. Dit, in een kast die weliswaar goed geventileerd is, maar waar de ventilator ook stil staat.  Prima toch? De Atom D510 verstookt overigens iets meer (13W) dan de Celeron J1900 (10W).

Link to comment
Share on other sites

Vandaag alles binnengekregen, in elkaar geschroefd... én het werkt al weer.

 

Ik heb de SSD schijf uit de oude Atom PC gehaald en klakkeloos in de nieuwe PC geschroefd en aangesloten.

 

Bij het opstarten ging er wel het een en ander mis, de geïnstalleerde driver kwamen waarschijnlijk niet overeen. Na een veilige mode opstart werkte hij echter probleemloos. Toch heb ik daarna de drivers van Asrock maar geïnstalleerd. Dat ging ook probleemloos. En nu speelt het ding. Het valt wel op, dat de processor het met SACD afspelen (ISO files) best druk heeft. Soms zit één core zelfs op 100%. Meestal echter rond de 6% met uitschieters naar 20%. De temperatuur met open kast blijft hangen op 42 Grd C. De CPU wordt met ca. 2W belast. In deze toepassing veel minder dan opgegeven dus.

 

Storen tijdens het spelen van de muziek is zelfs met de zware SACD belasting niet meer aan de orde. Tenminste... dat is de eerste indruk. Eerst maar eens afwachten wat er op de langere duur gaat gebeuren.

 

Zelfs Windows 10 geeft zelfs aan dat deze geactiveerd is. Ondanks nieuw moederbord en geheugen. Hopelijk blijft dat ook zo. 

 

Eigenlijk heb ik maar een klein probleempje gehad. De ASUS geluidskaart was nét wat langer dan wat paste. Een klein stukje uit de HD drager zagen bracht de oplossing. Die kaart zit er trouwens wél een beetje onder spanning in. Het moederbord zit een frachtie te ver naar voor, waardoor de ruimte tussen het moederbord en de achterzijde iets te ruim is. Het bracket van de geluidskaart trekt daardoor de kaart uit het slot. Wanneer ik hem aandruk blijft het wel hangen, maar op de langen duur zal hij er toch wel uit komen. Eens kijken of ik het bracket niet wat ruimer kan uitzagen.

 

Ik heb wat foto's gemaakt. Die zal ik straks plaatsen.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

 En wat foto's

 

De oude muziek PC:

 

2165919792.jpg

 

De prima verpakking van de kast:

 

2165919790.jpg

 

De heatpipes en koelplaatjes. Deze heb ik dus niet gebruikt:

 

2165919791.jpg

 

En de nieuwe muziekPC: let op het sparinkje voor de ASUS geluidskaart.

 

2165919793.jpg

 

Hier zie je dat de geheugenmodule de standaard heatpipes in de weg zitten:

 

2165919794.jpg

 

En als laatste de hardwaremonitor:

 

2165919795.jpg

Link to comment
Share on other sites

Een zeer mooie kast erg gelikt, proficiat.

 

Mvg wol

 

Het enige jammere aan de kast is, dat er alleen USB3 aansluitingen aan de zijkant van de kast zitten, maar er op dit moederbord geen 19 pin aansluiting voor is. Toch maar een PCIe kaartje kopen. Dan kan ik eenvoudig USB sticks of HD's aansluiten.

Link to comment
Share on other sites

Tis ook een beetje het verkeerde mamaplankje voor deze behuizing.

Je hebt nu een mobo met vaste cpu gekocht en vaste koeler wat voor deze kast niet echt nodig is.

Zelf zou ik hier een mobo bij gezocht hebben waar je cpu zelf kan bepalen.

Dan zit waarschijnlijk ook het geheugen bankje niet in de weg voor de koeling.

Verder heb je dan ook een wat nieuwer plankje dat ook usb3 ondersteunt.

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Tis ook een beetje het verkeerde mamaplankje voor deze behuizing.

Je hebt nu een mobo met vaste cpu gekocht en vaste koeler wat voor deze kast niet echt nodig is.

Zelf zou ik hier een mobo bij gezocht hebben waar je cpu zelf kan bepalen.

Dan zit waarschijnlijk ook het geheugen bankje niet in de weg voor de koeling.

Verder heb je dan ook een wat nieuwer plankje dat ook usb3 ondersteunt.

 

Een verwisselbare CPU verbruikt veel meer stroom.

Deze ondersteund wél USB 3, er zit jammer genoeg maar één aansluiting aan de achterkant. Er zit alleen geen 19 pins aansluiting voor front USB3 op. Maar dat is met een PCIe kaartje op te lossen.

 

Je moest eens weten hoeveel tijd ik gezocht heb naar een bruikbaar moederbord. Dus mét PCI én low power én leverbaar.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Ik speel en organiseer mijn muziek met JRiver MediaCenter (nu versie 22).

 

Weet niet of Jriver het kan. Maar als ik een computer zou gebruiken als media speler. Dan zou ik kiezen voor een programma waarmee ik alles naar DSD256 of 512 kan resampelen. Met instelabare van alles. Dit in combinatie met een DSD only chiploze DAC kan denk ik best heel goed klinken.

Link to comment
Share on other sites

Weet niet of Jriver het kan. Maar als ik een computer zou gebruiken als media speler. Dan zou ik kiezen voor een programma waarmee ik alles naar DSD256 of 512 kan resampelen. Met instelabare van alles. Dit in combinatie met een DSD only chiploze DAC kan denk ik best heel goed klinken.

Helaas speelt mijn dac nog geen DSD, dus alles converteren naar flac. 

 

Gisteravond ondekte ik, dat binnen JRiver, het aantal "threads voor DSD decompression" ingesteld kunnen worden. Deze stond op auto en daardoor liep de processor regelmatig naar 100% tijdens het afspelen van DSD files. Tegelijk zag ik de activiteit op het netwerk sterk toenemen. Waarschijnlijk wordt er dan een blok data van de server naar de PC getransporteerd. Het gevolg was, dat de muziek stotterde. Ik heb die setting nu op 1 gezet en de processor komt niet meer boven de 50% en ik ben van het gestotter af.

 

Vandaag overigens een USB3 kaartje geplaatst. Nu doen de USB3 aansluitingen aan de zijkant van de kast het dus ook.

Link to comment
Share on other sites

Helaas speelt mijn dac nog geen DSD, dus alles converteren naar flac.

 

Gisteravond ondekte ik, dat binnen JRiver, het aantal "threads voor DSD decompression" ingesteld kunnen worden. Deze stond op auto en daardoor liep de processor regelmatig naar 100% tijdens het afspelen van DSD files. Tegelijk zag ik de activiteit op het netwerk sterk toenemen. Waarschijnlijk wordt er dan een blok data van de server naar de PC getransporteerd. Het gevolg was, dat de muziek stotterde. Ik heb die setting nu op 1 gezet en de processor komt niet meer boven de 50% en ik ben van het gestotter af.

 

Vandaag overigens een USB3 kaartje geplaatst. Nu doen de USB3 aansluitingen aan de zijkant van de kast het dus ook.

Lampizator heeft chipless DSD DACs. Andere merken weet ik niet.

Link to comment
Share on other sites

Lampizator heeft chipless DSD DACs. Andere merken weet ik niet.

 

Ik ben nog niet aan een andere dac toe. Ik ben n.l. zeer tevreden met m'n PinkFaun.

 

Het gedoe omstreeks die DSD files is ontstaan omdat ik een aantal ISO files van SACD's heb.

Ik heb nu alle bestanden naar 24bit 176,4 kHz geconverteerd. Nu ga ik op dezelfde manier ook nog eens naar 24bit 88,2kHz. En daarna eens rustig luisteren of het nodig is om die grote bestanden te bewaren.

De ISOfiles kan ik overigens ook afspelen, maar die worden dan tijdens het afspelen geconverteerd naar 24/176,4.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Omdat ik er voor Kraus aan dacht, onder dit topic ook maar:

 

Hier een paar links hoe je de PC voor audio kunt optimaliseren.

Voor Windows 10 werkt het meeste hetzelfde.

 

https://www.petri.com/optimize-windows-8-audio-setup-jriver-media-center

 

https://www.sweetwater.com/sweetcare/articles/pc-optimization-guide-for-windows-7/

 

Wél opletten dat je je netwerkverbinding niet disabled wanneer je de muziek daar van af haalt of internet wil gebruiken voor b.v. plaatjes.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ondertussen was er toch weer het een en ander aan de muziekPC veranderd, een lineaire voeding van 12V voor het moederbord en later een 5V lineaire voeding voor de SSD schijf. Ook heeft de Asus SPdif kaart plaats gemaakt voor een i2s kaartje. De klank verbeterde telkens een stapje.

Nu iets wat geen klankverbetering opleverde, n.l. een andere behuizing. De Streacom is prachtig, maar combineerde qua looks niet echt bij de Array apparatuur. Ik kreeg echter een afgekeurde Array behuizing en een oud VDH Array front. Hier heb ik de slijptol ingezet en een andere achterkant gemaakt. Omdat de kast van 2 mm RVS is, ging dit niet erg makkelijk. Boren in RVS is bijvoorbeeld lastig omdat door de warmte harde stukjes in het materiaal komen. Dit is op te lossen door een scherpe boor en stevig doordrukken. dat laatste lukt met boortjes van 3 mm in een handboormachinetje niet echt. Maar het is gelukt. De achterwand is vervangen door een aluminium plaat van 1,5 mm dik. Dit is met een metaalzaag in de decoupeerzaag prima te zagen. Boren gaat hierin ook probleemloos.

Hieronder wat foto's. Merk op dat de aan/uitschakelaar (een pennetje met bol kopje) uit het tweede gaatje van boven komt. Achter het bovenste gaatje zit de powerled. Ik zou de HDled nog achter een van beide onderste gaatjes kunnen kitten.

De kabel die er uit hangt is van de voeding van de SSD. De voeding van de PC heeft de aansluiting aan de linkerkant. 

Ik zou de lineaire voedingen kunnen inbouwen, maar mij lijken de magnetische velden van de trafo's in de kast geen voordeel.

540.jpg

540.jpg

540.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mooi kast Hans! Lijkt verdacht veel op de mijne ;) maar die moest ook bij Array apparatuur passen. Een betere sata kabel moet ook nog uitmaken, maar het verschil is maar klein is de conclusie tot nu toe. Subtiel weggewerkt aan/uit knopje. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Na 4 jaar, begint het moederbordje een beetje te sputteren. Een driver die kennelijk voor de veiligheid nodig is, is nergens meer te vinden. Gevolg een driehoekig bordje met uitroeptekentje bij Trusted execution engine. Ook JRiver MediaCenter loopt af en toe vast. En daphile en Volumio werken niet echt storingvrij. De Celeron J1900 processor is al sinds 2014 op de markt. Bijna 7 jaar dus. En ook is ddr3 ram niet echt modern meer.

 

Ik denk dus aan een nieuw moederbordje wat een stuk jonger is. De Asrock J4105M lijkt me wel wat. Ook een micro ATX bordje, ruim twee keer zo snel als de J1900 en voorzien van DDR4 geheugen. Deze processor is in 2018 op de markt gekomen. Qua stroomverbruik ligt hij op hetzelfde niveau als de J1900, wat mijn voedingen bruikbaar houdt. En met 8 Gb Ram er bij ca. € 120,-.

 

Nou platenjongens barst maar los..

 

Voor wie me kan helpen, heeft iemand misschien een andere gouden tip?

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Na 4 jaar, begint het moederbordje een beetje te sputteren. Een driver die kennelijk voor de veiligheid nodig is, is nergens meer te vinden. Gevolg een driehoekig bordje met uitroeptekentje bij Trusted execution engine. Ook JRiver MediaCenter loopt af en toe vast. En daphile en Volumio werken niet echt storingvrij. De Celeron J1900 processor is al sinds 2014 op de markt. Bijna 7 jaar dus. En ook is ddr3 ram niet echt modern meer.

 

Ik denk dus aan een nieuw moederbordje wat een stuk jonger is. De Asrock J4105M lijkt me wel wat. Ook een micro ATX bordje, ruim twee keer zo snel als de J1900 en voorzien van DDR4 geheugen. Deze processor is in 2018 op de markt gekomen. Qua stroomverbruik ligt hij op hetzelfde niveau als de J1900, wat mijn voedingen bruikbaar houdt. En met 8 Gb Ram er bij ca. € 120,-.

 

Nou platenjongens barst maar los..

 

Voor wie me kan helpen, heeft iemand misschien een andere gouden tip?

 

 

een framboos? 😊

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...