Jump to content

vervangen luidsprekers


Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Wat ik beoog te zeggen is, dat die veroudering van oren wel zal meevallen. Daarbij houden audiofielen als wij ze in training door vaak te luisteren? Ik denk dat iets in het geluid Kraus al langer stoort. Dan komt er een moment dat je naar andere LS gaat zoeken. Het is zeer aan te raden verder te kijken dan de LS: baat het niet, schaden doet het ook niet.

Link to comment
Share on other sites

Je kunt je oren niet in training houden Carl, het zijn geen spieren. De trilhaartjes knappen af bij overbelasting en/of sterven gewoon af door ouderdom en stelselmatige geringe overbelasting. Die haartjes die weg zijn komen niet meer terug. Het is dus een zintuig wat slijt en geen zelfreparerend vermogen heeft, zoals het meeste in je lichaam. Wat je wel kunt trainen is "Luisteren".

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Een paar jaar geleden met mn vader (indiddels 87) een gehoorapparaat laten aanmeten. Toen ik zijn curve zag schok ik. bij 2500 hz viel het stijl af.... En mn vader is echt niet naar rock concerten of disco's geweest. Heeft nooit een koptelfoon bezeten en de luidruchtigste machine zal een simper B&D boormachientje zijn waarmee hij wel eens een schilderijtje heeft opgehangen.

 

Maar we (ik)  gaan we erg offtopic.

Link to comment
Share on other sites

Maar we (ik)  gaan we erg offtopic.

Weet ik zo net nog niet. Als de oren niet meer willen dan helpt de mooiste, beste, duurste luidspreker ook niets meer. Zal her en der weer eens gaan luisteren. In ieder geval een heel verstandige (en ook wel beetje enge) eerste stap om de oren eens te testen.

(Ik denk aan Kermit)

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Dublin, leuke stad (wel veel toeristen, net Amsterdam)

 

Ik krijg meteen trek in Guinness

 

Ps online tone generatoren zijn er zat. Beetje goede speakers of hoofdelefoon en kijken hoe hoog je komt

 

http://www.marchandelec.com/fg.html

http://onlinetonegenerator.com/

 

Gehoortesten zijn er ook, maar die willen meestal je email adres hebben

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Ga ik ook doen. Ik ben niet meer zo bij. Eerst ff paar dagen vakantie (Dublin, dus ook veel live muziek- ik logeer bij een muzikant) en dan een keer afspreken. Zal ook bij Marc eens langs gaan.

In Nijmegen ben je ook welkom: wel buizen en op Monitor Audio.

Link to comment
Share on other sites

Nee niet met speakers! :angry:  Menigeen heeft zo zijn tweeters definitief ter ziele geholpen. Zoiets kun je beter met een goede hoofdtelefoon doen.

Wanneer je et volume niet harden zet dan normaal, is er niks aan de hand. Ik heb een cd met tracks met als naam de frequentie. Handig op de pc.

Link to comment
Share on other sites

Ok, dus als Kraus de tweeters van zijn CHario's frituurt kan hij bij jullie komen reclameren?

 

Hij zal niet de eerste zijn die dat overkomt. En zelfs de meest ervaren deskundige is dat wel eens overkomen. Wat is er nou op tegen om dat met een hoofdtelefoon te doen? Zelfs een redelijk betaalbare hoofdtelefoon heeft een betere/neutralere responsie dan luidsprekers.

 

Je kunt natuurlijk ook gewoon naar een Audicien gaan. De meesten doen zo'n meting gratis.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

de triangle en misschien een orgel zijn de enige (bekende) istrumneten die kwa grondtoon boven 10K komen (als ik de diverse plaatjes mag geloven).

Dat kan niet helemaal kloppen denk ik, want de muzikale grondtonen lopen maar door tot ergens rondom 4 kHz, toch?

Link to comment
Share on other sites

Bij een orgel en triangle zitten de grondtonen boven de 9000. Voor de rest klopt het wel denk ik. Dus we kunnen nog wel een tijdje mee!

 

Overigens is het weer eens goed om over LS te spreken. Gisteravond bij Hifi Limburg (erg mooie zaak trouwens) geluisterd naar Focal Sopra's op Naim. Klonk fraai, maar ik denk niet dat ze neutraal klinken. Bij Bob Dylan "Man in the long black coat" hoorde ik toch een laag dat ik bij bijvoorbeeld Marco's Blumenhofers nooit heb gehoord bij dit nummer. Ik denk dat veel moderne LS toch iets aanzetten om zich te onderscheiden, terwijl ze dat vroeger juist vermeden. In die zin heb ik de Blumenhofers erg hoog want die gaan nooit over de "schreef".

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ok, dus als Kraus de tweeters van zijn CHario's frituurt kan hij bij jullie komen reclameren?

 

Hij zal niet de eerste zijn die dat overkomt. En zelfs de meest ervaren deskundige is dat wel eens overkomen. Wat is er nou op tegen om dat met een hoofdtelefoon te doen? Zelfs een redelijk betaalbare hoofdtelefoon heeft een betere/neutralere responsie dan luidsprekers.

 

Je kunt natuurlijk ook gewoon naar een Audicien gaan. De meesten doen zo'n meting gratis.

Iemand die zn tweeters frituurt kan van mij wat mayo krijgen.  ;)

 

Overigens is en reparatie set nog een optie bij verouderde tweeters (of levert dat niets op)?

 

http://www.rumoh.eu/scan-speak/replacement-kit-scan-speak-d2905-9900?limit=25

 

Weet niet zeker of deze het is, ontbreken een paar nullen in het type nr.

Link to comment
Share on other sites

Bij een orgel en triangle zitten de grondtonen boven de 9000. Voor de rest klopt het wel denk ik. Dus we kunnen nog wel een tijdje mee!

 

Carl, als dat waar is, dan moeten die tonen ook een 'naam' hebben gekregen in onze muziekleer.

Bij mijn weten is b4 (3951Hz) de hoogste muzikale grondtoon in de westerse muziekleer, gebaseerd op a=440. Meest rechts op de concertvleugel.

 

Een toon van 9000 Hz is volgens mij altijd een boventoon, welk instrument 'm ook voortbrengt, en de grondtoon van de triangel is ook helemaal niet eens zo hoog, als je goed ernaar luistert.

 

Boventonen (harmonischen) zijn wat anders. Die komen inderdaad boven 10kHz bij de triangel en nog heel veel verder bij het koperwerk, maar geen grondtonen...

 

Edit:

De concertvleugel heeft niet b4 als hoogste noot, maar c5 (4186Hz / a=440).

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

De gebruiksaanwijzing van de Quad 34 geeft alle instrumenten aan met grondtonen en boventonen Toine. Het orgel komt boven de 10.000 hz voor wat betreft grondtonen. De boventonen zitten er nog een beetje boven. De info over de vleugel is dezelfde als die van jou.

 

Het is trouwens ook wel leuk te zien, dat alleen de vleugel en het contrafagot onder de 32 hz komen. Een paar toetsen aan de linkerkant. Een vriendin van me heeft conservatorium en ik zal eens vragen of je die vaak gebruikt.

 

Ik zal eens opzoeken of dit plaatje op internet te vinden is.

 

PS als je doof wordt kan je nog altijd van doedelzakmuziek genieten. Heeft een gunstig frequentiegebied.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

De gebruiksaanwijzing van de Quad 34 geeft alle instrumenten aan met grondtonen en boventonen Toine. Het orgel komt boven de 10.000 hz voor wat betreft grondtonen. De boventonen zitten er nog een beetje boven. De info over de vleugel is dezelfde als die van jou.

 

Het is trouwens ook wel leuk te zien, dat alleen de vleugel en het contrafagot onder de 32 hz komen. Een paar toetsen aan de linkerkant. Een vriendin van me heeft conservatorium en ik zal eens vragen of je die vaak gebruikt.

 

Ik zal eens opzoeken of dit plaatje op internet te vinden is.

 

PS als je doof wordt kan je nog altijd van doedelzakmuziek genieten. Heeft een gunstig frequentiegebied.

Zeg, als dat echt waar is, hoe heten die noten boven 10k dan? Dan moeten ze nl. ook van een naam zijn voorzien!

Ik neb ze echt nog nooit in een westerse partituur zien staan, Carl. Maar als jij wil geloven dat ze er echr zijn, soit... Het druist overigens ook in tegen de akoestische kennis, die eveneens stelt dat muzikale grondtonen maar tot net 4k komen in toonhoogte.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...