Jump to content

vervangen luidsprekers


Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Die was ik i.d.d. nog vergeten: Vrijwel alle dome tweeters bevatten ferro fluid. Dat dient enerzijds om te dempen en anderzijds om te koelen. Het is een olieachtige substantie waar de spreekspoel in hangt. Die ferro fluid kan verdrogen op den duur. Dat kan leiden tot een suffer hoog maar evengoed ook tot een scherper hoog. Er zijn wel hele mooie tweeters zonder dat spul en die vind ik persoonlijk ook levendiger/natuurlijker klinken. Alleen is de belastbaarheid daarvan minder en gebruiken fabrikanten die daarom niet graag.

Link to comment
Share on other sites

Ik weet niet welk type MA je toen hebt gehoord Kraus? Maar het bedrijf is indertijd door eigenaar/ ontwerper Mo Iqbal verkocht. De speakers zijn toen toch wel veranderd qua karakter. Overigens speel ik misschien al bijna net zo lang met de 20 SE. Roger zei laatst nog, dat ik ze niet moest verkopen, maar beter een iets voller klinkende phono stage kon kopen. De DIY Pass Lab die hij bij zich had voldeed in mijn situatie inderdaad beter dan mijn Whest.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

toen was dat een MA monitor, een gesloten kast. Net als het uiterlijk was het geluidsbeeld onopvallend maar 'correct'. Ze waren exact dezelfde prijs als de Chario's en ik heb uiteindelijk gekozen tussen deze twee. Vrij veel beluisterd indertijd.

Dat zal altijd wel zo blijven maar ben er altijd van overtuigd geweest dat ik van de MA's ook geen spijt zou hebben gehad.

Link to comment
Share on other sites

Pjotr, on 16 Oct 2016 - 10:51 PM, said:

Die was ik i.d.d. nog vergeten: Vrijwel alle dome tweeters bevatten ferro fluid. Dat dient enerzijds om te dempen en anderzijds om te koelen. Het is een olieachtige substantie waar de spreekspoel in hangt. Die ferro fluid kan verdrogen op den duur. Dat kan leiden tot een suffer hoog maar evengoed ook tot een scherper hoog. Er zijn wel hele mooie tweeters zonder dat spul en die vind ik persoonlijk ook levendiger/natuurlijker klinken. Alleen is de belastbaarheid daarvan minder en gebruiken fabrikanten die daarom niet graag.

Ik had al aangehaald dat die ferrofluid wel eens de boosdoener zou kunnen zijn, maar Eric wil zich er niet de vingers aan branden om het eruit te halen. Vervangen is ook nog een optie.

 

Jaren geleden was ik ook op zoek naar andere luidsprekers. Ik was de B&W N804 moe, want eea was toch niet wat ik zocht. Bleek het niet de speaker te zijn die de boosdoener was, maar de voorversterker. De AVM heeft toen het veld moeten ruimen en een Ayre is ervoor in de plaats gekomen. Later zijn de speakers alsmog van eigenaar gewisseld, maar dat was omdat ik een aanbod kreeg dat ik niet kon laten liggen. Vandaar dat nu de Guarneris hier staan te zingen.

 

Eric, je zou niet de eerste zijn die andere speakers wil, maar eigenlijk beter vaart met andere aansturing (soms kan zelfs al een kabel het verschil maken)

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

Ik had al aangehaald dat die ferrofluid wel eens de boosdoener zou kunnen zijn, maar Eric wil zich er niet de vingers aan branden om het eruit te halen. Vervangen is ook nog een optie.

 

Kan ik mij wel iets bij voorstellen. Is nogal een avontuur. Stel dat je capabel genoeg bent om dat ferro fluid er netjes uit te halen,  dan weet je nog in het geheel niet wat voor klankbalans je overhoudt. Misschien ietsje te pittig? En het zit er ook in om resonanties te dempen. Vervangen is alleen een optie als je dat met de originele ferro fluid doet. Dat spul is een magnetische olie en daarvan zijn vele soorten: Van de vele soorten motor olie tot zonnebloemolie aan toe. Kun je ook niet zomaar wat van nemen.

 

Mensen die met succes ferro fluid er uit halen weten heel goed wat ze doen. Zijn meestal zelfbouwers die ook heel goed weten hoe ze daarna het filter aan moeten passen voor een nieuwe balans.

Link to comment
Share on other sites

@ Roger

wat betreft die ferrofluid zal ik mijn licht eens opsteken.

 

Dat ik het zou moeten zoeken in andere apparatuur wil er voorlopig bij mij niet in.

- Ik weet best goed hoe de speakers klinken in vergelijking met andere speakers èn met andere versterking. Zat gehoord in direct vergelijk.

- ik heb hier ook nog een andere voorversterker (AVM) die ik een tijdje heb gebruikt toen de andere pre voor reparatie weg was.

- de bekabeling tussen speaker en eindversterker is Mogami, bekend om zijn helderheid, tussen voor en eind versterker Jan van Gent XLR, tussen phono pre en voorversterker ook Jan van Gent XLR en tussen CD en voorversterker een "right in your face' Kimber Kabel. Soms maak ik gebruik van Rothwell xlr attenuators tussen voor- en eind versterker en mijn ervaring daarmee is goed, dwz merk geen verschil. Van andere bekabeling verwacht ik zeker geen dramatische verandering in hoogweergave.

- Ik heb hier ook nog een paar Final 600i electrostaten maar die staan ongebruikt in de opslag. Ik vond het hoog niet beter en het ontbreken van body onoverkomelijk. Van Willem van Array heb ik ook gehoord dat hij de combinatie met de (grotere) Finals ook niet ideaal vond en ik heb dezelfde ervaring. Heb echter meer het idee dat het aan de speakers zelf ligt dan aan de combinatie met Array. (als iemand belangstelling heeft voor de Finals :) dan zijn ze voor een schappelijk prijsje beschikbaar; ideale speaker voor liefhebbers met lastige buren :P / final subs staan regelmatig op marktplaats)

Zat mogelijkheden om te wisselen dus maar de speakers behouden hun karakter en dat, als ik wat wil, het speakers moeten worden, staat voor mij vast.

Een redelijk tot hoog rendement, monitor en bij voorkeur een gesloten kast.

 

Edit, lees net de post van Pjotr; verwijderen ferrofluid is dus geen optie voor mij.

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Scan-Speak D2905-990000 The Revelator; kosten rond de 450€ per paar. Vervanging doe je alleen in geval je er zeker van bent dat je bestaande tweeters helemaal kaduuk zijn en dat is absoluut niet het geval.

 

Menigeen heeft de Chario's al geprobeerd met buizen en dat is nooit goed gegaan. Ze hebben echt krachtige versterking nodig met veel controle.

Link to comment
Share on other sites

Dat verandert de situatie!

 

PS bij Audio 21 staan een paar Adamantes voor een kleine 3000 euro.

 

Dan moeten het erg jonge versies zijn. Maar dat moet dan ook, anders heb je hetzelfde probleem met de tweeters.

De Adamantes is een van de mooiste klinkende speakers die ik ken, maar gaat niet erg diep in het laag. Wanneer je dat gewent bent, is dat meestal moeilijk te missen.

Link to comment
Share on other sites

 

Speel je nog met de Chario Academy 1?

 

Volgens mij zijn het de Chario Academy Millenium II luidsprekers.

 

200012comp_27_28.gif

 

De rechtse op de foto.

 

Eigenlijk een tweewegsysteem met erg veel oppervlak voor het laag en midden in verhouding tot de tweeter.

Bij een tweeweg systeem is dat volgens mij niet ideaal. Wanneer er zo veel aan laagoppervlak toegepast wordt, dan moet er eigenlijk een middentoner tussen. Dan "spreekt" hij een stuk duidelijker. 

Link to comment
Share on other sites

Eigenlijk een tweewegsysteem met erg veel oppervlak voor het laag en midden in verhouding tot de tweeter.

Bij een tweeweg systeem is dat volgens mij niet ideaal. Wanneer er zo veel aan laagoppervlak toegepast wordt, dan moet er eigenlijk een middentoner tussen. Dan "spreekt" hij een stuk duidelijker. 

 

Wat is dat nou weer voor kolder? Wie heeft je dat wijs gemaakt?

Link to comment
Share on other sites

Of je tweeters hun beste dagen hebben gehad kun je ook gewoon meten: Aan de.hand van de frequentie responsie. Is niet echt moeilijk. Als in jouw Chario's de Scan-Speak D2905-990000 "The Revelator" zit dan heb ik i.i.g. daar nooit slijtage problemen van vernomen.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat onze oude oren eerder de beperkende factor zijn. Ik hoor nog met veel moeite 14K (dwz dat  ik het nog net kan waarnemen, vermoedelijk 40 a 50 db zachter dan 1K. Heb al bijna geen tweeters meer nodig denk ik

Link to comment
Share on other sites

Chario Academy Millenium I :) de kleintjes.

 

Dan ben ik fors in de war. In mijn hoofd zie ik de twee woofers nog. Vreemd hoe de gedachte zich op de duur van het origineel kan verwijderen. Maar ja... 10 jaar geleden, er zijn hier bij, die een dag geeneens dezelfde gedachte vasthouden.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...