Jump to content

Auralic voor gevorderden


carl
 Share

Recommended Posts

Ik ben nog niet uitgespeeld met de Thorens 320, maar we gebruiken deze mooie dagen voor de verdere ontdekking van de Auralic en de ontwikkeling van onze digitale vaardigheden. En dat is misschien geen luxe.

 

De interne schijf van de Auralic zit vol met muziek, eigenlijk met veel materiaal waar we niet naar zullen luisteren. Dat materiaal kan er dus af en vervangen worden door ander. Nu kent die Auralic geen delete functie voor specifieke bestanden: dus alles eraf zeg maar en opnieuw beginnen. Onhandig dus en ik heb hun vraagbaak benaderd. Die geeft eigenlijk een erg simpel antwoord en dat is: de Auralic is een computer en die moet je gewoon opnemen in je netwerk. Dan kan je in de interne schijf van de Auralic komen en materiaal eraf halen en erop zetten.

 

De vraag is even hoe we de Auralic in ons netwerk opnemen. We hebben een Windows computer.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Via "netwerk" in Windows kan je zien welke bestanden er in de Auralic staan. Die kan je dan bewerken cq verwijderen. Maar ik moet wel eerlijk zijn dat me dat nog niet gelukt is. Wel ontdekt dat je bij de Auralic kan kiezen tussen verschillende filters. Het dynamische bevalt me het beste. Een vriendje vertelde me ook, dat je de geluidssterkte op maximum moet zetten en dan met de versterker moet terugregelen. Zou de resolutie maximaal zijn.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Dat klopt.

Volume moet op vol staan anders zit er een digitale regeling in de signaal weg en dat wil je liever niet.

Tenzij je weet hoe die werkt.

Er zijn namelijk wel goede digitale regelingen maar daar zal je dan eerst even moeten weten hoe deze in je auralic is ge implementeert.

Je auralic kan je in je netwerk benaderen als een externe harde schijf en op de zelfde mannier er bestanden op en af halen kan gewoon in je verkenner

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Klopt wel wat je vriendje vertelde. Een digitale volumeregeling snoept bits af van de stream om het volume omlaag te regelen. Uiteindelijk gaat dat ten koste van de geluidskwaliteit. Meer bits is meer dynamiek.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb het nu ruwweg wel door. In ieder geval mijn bestanden opgeschoond. Er zaten veel dubbels in en sommige muziek hoeft voor mij echt niet en die is verwijderd. Alleen George Michael is me nog niet gelukt en die staat er zelfs twee maal in !

 

In principe kan ik nu ook via Wifi kopiëren. Die vriend van mij zegt dat kopiëren via Wifi even goed is als via een stick of dergelijke. Klopt dat?

Link to comment
Share on other sites

Bedankt George. Overigens het enige wat ik lastig vind bij het verwijderen van bestanden is, dat in Windows geen verzamelmap zit, er staan vijf bestanden die op verschillend tijdstip ingevoerd zijn. Dus wil ik een CD die er dubbel inzit verwijderen dan moet ik al die vijf bestanden doorlopen. En dan hopen dat ik het bestand vind want vaak is sprake van mappen waar meerdere CD's inzitten. Overigens heb ik wel veel geleerd dankzij die Auralic.

 

De volgende stap is een betere DAC uitproberen en dat op zolder. Hoewel de Auralic in principe in de luisterkamer blijft in een voor mijn vrouw toegankelijk systeem.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ja, dat wil ik ook wel eens weten. De enige verklaring die ik zelf daarvoor kan verzinnen is dat je dataoverdracht (bussnelheid van je PC en toegangssnelheid van de stick) te traag is. In dat geval heb je een erg ouwe PC en een el cheapo noname stick.

ik merk het zelf met SD kaartjes voor de digitale camera. Er is weldegelijk verschil tussen SD klasse10 en SD klasse10.

Link to comment
Share on other sites

De snelheid kan voor audio toch nooit het verschil uitmaken, lijkt me.

Wèl dat er meer materiaal in een stick van 32 GB zit dan in die van 1 GB. En dat is van invloed op...

Maar ik hoopte dat Wol met een verklaring zou komen. Hij kan andere inzichten hebben.

Link to comment
Share on other sites

Lijkt me ook niet als het geheugenkaartje of ander digitaal medium snel genoeg de data kan aanleveren en waar praten we over? 

Bij CD kwaliteit 1,5Mbit sec.  Dat is toch 3x niks.  Lijkt me "een broodje aap wol verhaal"   ;)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

ahum Zo als ik het begreep wat het niet voor de opslag en afspelen van de muziek maar slechts als medium om de muziek van de computer op de Auralic te krijgen.

Dan gaat zo een kaartje en de snelheid daarvan toch echt geen donder uitmaken.

Ook niet als het via wifi gaat of welk ander data transport middel dan ook.

Waar het om gaat is dat het bitje wordt overgezet naar een andere drager en dat gaat al snel gewoon goed zo lang je maar niet met zelf gebreide kabels gaat werken of andere uitvindingen die niet comptabel zijn met de standaard die daar voor is gesteld.  

 

Verder zou ik Carl willen aanraden om eens goed naar de structuur van zijn Auralic te kijken.

Zeker als een bestand op 5 verschillende plekken voor komt is er iets mis.

 

Wat dat betreft is het misschien verstandig om gewoon eens opnieuw te beginnen en alles juist in te delen.

 

Je gaat dan dus een nieuwe bibliotheek samenstellen en begint eerst met het nadenken van hoe wil ik dat mijn muziek wordt opgeslagen. De bestand structuur dus.

Is dat "\\Muziek\Artiest\naam van de cd\bestanden.FLAC"

Of kies je liever voor " \\Muziek\Artiest - Naan van de CD\bestanden.FLAC"

En dan heb je ook nog weer dat de bestandsnaam verschillend opgebouwd kan worden.  

Zelf kies ik voor "Naam artiest - CD naam - nr - titel.FLAC"

Voor sommige muziek players krijg je dan een te lange naam maar ik kan zelf wel aan het bestand zien wat het is en waar het bijhoort.

Meer gebruikelijk is het om de naam van de artiest en de CD naam als map naam weer te geven je krijgt dan iets als "D:\George\Documents\Mijn muziek\Adele - 19 en dan de naam van de track in de betreffende map. "01 - Daydreamer.flac"

Een en ander moet je dan natuurlijk wel vertellen tegen het programma wat je gebruikt om de CD te rippen.

Het is namelijk wel handig al je muziek gelijk in de juiste map en in de juiste indeling komt te staan.

Hier zie je hoe je dit in MusicBee kunt aangeven.

MusicBee%20RIP%20tools_zpsfdre2nuq.jpg

Dit verschilt van programma tot programma maar in feite werken die ongeveer allemaal het zelfde.

Dan heb je voor een goede besturing nog een afbeelding nodig van de hoes en die plaats je in de map waar ook de muziek in staat.

Die heeft dan meestal de naam Album.jpg. niet de naam van de artiest en CD want dat wordt door veel player software niet herkent als afbeelding van de hoes.

 

Heb je eenmaal de indeling gekozen dan komt het volgende.

Ga eerst alle muziek die op je PC staat op je PC zelf zo indelen en aanpassen.

Ben je tevreden dan pas de gehele map naar de Auralic kopiëren.

Is alles dan op orde dan kan je natuurlijk later gewoon CD's toevoegen maar zet die eerst op e PC en pas daarna naar de Auralic toe kopiëren. 

 

Op deze wijze hou je ook een backup van al je muziek en hou je het overzichtelijk.

daarnaast kan het geen kwaad om zo af en toe een kopie te maken op een USB HDD die je dan loskoppelt van de computer en veilig opbergt, liefst op een plek buitens huis. zo dat als het afbrand je muziek nog ergens beschikbaar is.

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Beste Marc waarom denk je dat het klassiek is tis namelijk niet gezond en kan ook nooit in een normale omgeving goed werken.  :P 

Wel is het natuurlijk zo dat verdere informatie in de Tag aanwezig is en een onderdeel uitmaakt van het muziek bestand.

het hoeft dan ook nog niet in de bestandsindeling te staan.

Daarnaast is er software zo als Jriver die extra info op een andere locatie opslaat om dat zij van mening zijn dat de standaard aanwezige mogelijkheden in het FLAC formaat niet voldoende zijn.

Hiermee maak je je dan wel weer afhankelijk van een bepaalt software pakket om dat je dan incompatible bent met de standaard die ook door de Auralic wordt gehanteerd.

Klassiek is wat dat betreft altijd wel wat lastig.

Tis niet voor niets dat jij bij je olijfje bent uitgekomen wat ook weer een eigen standaard hanteert. 

Link to comment
Share on other sites

Het probleem van computers is dat je naast Windows en Apple ook Linux hebt dat gratis is. Iedereen kan dat naar eigen believen invullen en doet dat naar eigen inzichten (anders). Maar eigenlijk hebben kleinere bedrijven niet genoeg geld voor om daar genoeg in te investeren.

 

Ik leer dagelijks George. Ik krijg af en toe muziek en die zet ik op de Auralic. Op de Windows kan ik eigenlijk alleen de bestanden per invoerdata zien en bewerken. Ik zou ze eigenlijk moeten kunnen sorteren op naam. Zover ben ik/ zijn we nog niet.

Link to comment
Share on other sites

. Zover ben ik/ zijn we nog niet.

Dat is dus precies wat ik hier boven aangeef.

Als je alles eerst eens in het juiste formaat in dezelfde map zet dan ben je al een heel eind.

Er zijn dan programma's die je kunnen helpen om de rest van de database in een keer in een vast formaat weg te schrijven maar die brengen vaak meer ellende dan dat ze goed doen.

dit kan je beter handmatig even omkloppen en weet je dat de structuur vast goed is.

Link to comment
Share on other sites

Heb jij wel eens problemen gehad met het betalen van je digitale rekening Jack. Ik niet en dat heeft alles te maken met het feit dat er zoveel gebruikers zijn en dat de banken dus ruim kunnen investeren in de software. Er zijn natuurlijk veel streamers op de markt en te weinig gebruikers om serieuze investeringen te doen in de software opdat het probleemloos werkt voor digibeten.

Link to comment
Share on other sites

Problemen met het betalen van rekeningen?  Gelukkig niet. Het probleem dat jij schets, heb ik op dit forum eerder uitgebreid benoemd.  Misschien dat je het gemist hebt, maar dat is één van de redenen dat ik liever voor een software oplossing ga, dan een kant-en-klaar apparaat.   

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...