Jump to content

alternatieve buizen voorversterker voor de JJ E88 C voor Pathos Logos nav storing


conqubite
 Share

Recommended Posts

Zoals ik elders al gezegd heb doet pathos logos momenteel even niets. Er is iets mis maar ik weet niet wat. De buisje lichten niet op, dus ook geen muziek, maar hij krijgt verder wel  stroom. Ik kreeg het advies om eens de zekeringen (kan ik niets aan zien) en de buisjes te vervangen voordat ik hem wegbreng ter reparatie. Nu had ik zelf ook al eens overwogen eens andere buisjes te proberen om te kijken of daar klankmatig wat te halen valt. Er zitten nu JJ E88CC buisjes in. Ik vermoed dat het de gold pins zijn maar daar ben ik als leek niet helemaal zeker van. Als ik dus andere buisjes wil proberen wil ik uiteraard betere. Ik weet dat NOS buizen soms wat overgewaardeerd zijn. Maar de vraag is dus welke buisjes moet ik overwegen. Het gaat om 2 voorversterkerbuisjes dus is geld minder een probleem. Ik zou best iets echt moois willen dus mag iets meer kosten dan de gemiddelde buis. Welke kunnen jullie me adviseren?

Edited by conqubite
Link to comment
Share on other sites

Jawel hoor Hans, beste versterker die ik ooit heb gehad. Maar er is de mogelijkheid voor tube rolling. Dat wordt zelfs geadviseerd, en er schijnen klankmatige verschillen te zijn en dat is best interessant. Jij bent een van de laatste wie ik dat hoef uit te leggen. Dan is het toch niet zo'n raar moment om dat eens uit te proberen. Wie weet is er wel een buis kapot, of beide inmiddels..... Weet ik veel?...... 

Link to comment
Share on other sites

Jawel hoor Hans, beste versterker die ik ooit heb gehad. Maar er is de mogelijkheid voor tube rolling. Dat wordt zelfs geadviseerd, en er schijnen klankmatige verschillen te zijn en dat is best interessant. Jij bent een van de laatste wie ik dat hoef uit te leggen. Dan is het toch niet zo'n raar moment om dat eens uit te proberen. Wie weet is er wel een buis kapot, of beide inmiddels..... Weet ik veel?...... 

Een kapotte  buis speelt helemaal niet, versleten zou wel kunnen.

Maar wanneer de fabrikant kiest voor een bepaald type, zou je verwachten dat deze het best in het ontwerp past. Nou moet die fabrikant wel binnen z'n budget blijven en gaat de prijs van elk onderdeeltje een aantal keer over de kop voordat de versterker bij de eindgebruiker is. Is er geen buizen uitleenservice, zodat je je kunt testen wat jouw het best bevalt. Ik hoor van buizenliefhebbers nu al te vaak : "daar heb ik nog een vrijwel nieuw setje van liggen". En dat met de prijzen van buizen :blink: . Dat is toch gewoon zonde van het geld.

Link to comment
Share on other sites

E En dat met de prijzen van buizen :blink: . Dat is toch gewoon zonde van het geld.

Welnee Hans, veel hedendaagse modern geproduceerde betaalbare buizen blijken vaak heel goed, is mijn ervaring  :) Ik gebruik nu eindbuizen van 17,75 per stuk en stuurbuizen van 14,95 per stuk Mijn versterker heeft nog nooit zo mooi gespeeld, ook meettechnisch niet!.  Mensen maken elkaar alleen maar gek met dure (NOS) types waarvan je maar moet afwachten wat de levensduur is.  Je kunt m.i. beter een paar nieuwe  setjes kopen van een paar tientjes.  Want kleine verschillen zowel meetbaar als hoorbaar zijn er zeker wel.  :)

Link to comment
Share on other sites

Welnee Hans, veel hedendaagse modern geproduceerde betaalbare buizen blijken vaak heel goed, is mijn ervaring  :) Ik gebruik nu eindbuizen van 17,75 per stuk en stuurbuizen van 14,95 per stuk Mijn versterker heeft nog nooit zo mooi gespeeld, ook meettechnisch niet!.  Mensen maken elkaar alleen maar gek met dure (NOS) types waarvan je maar moet afwachten wat de levensduur is.  Je kunt m.i. beter een paar nieuwe  setjes kopen van een paar tientjes.  Want kleine verschillen zowel meetbaar als hoorbaar zijn er zeker wel.  :)

Eens. Ik ben ook die mening toegedaan zo langzamerhand. Ik heb een klein voorraadje NOS buisjes (ECC81/ECC82) van verschillende fabrikanten. Ze klinken allemaal stuk voor stuk anders. Zelfs buisjes uit dezelfde fabricage batch en partij. Zorgvuldig uitgezocht en nagemeten op gain en microfonie en gepaard. En dan nog klinken ze allemaal anders. Zelfs waar de meetwaarden gelijk liggen. 

Maar soms heb je ook geluk en klinkt het geweldig met een NOS buisje. Zo waren de Siemens CV 491 (type 12au7/ECC82) voorvesrterker buisje de mooiste die ik heb gehad. Wat een rijkdom in klankkleur, soundstage, stemmen en luchtigheid. Ik heb ze noot meer gevonden voor een redelijke prijs. Soms zie je ze voorbij komen met prijzen waar ik bij afhaak. Want om meer dan 200 euro te betalen voor een buisje, Hoe mooi dan ook, helaas pindakaas!

 

Nieuwe buisjes zijn de laatste jaren weer goed en constant is mijn ervaring van de laatste 2 jaar. Ik gebruik JJ en Electro Harmonics buizen. De JJ 802S klinken softer en rustiger, maar niet saai. DeJJ ECC82 standaardbuis ( voor 9,95 vaak te koop) vind ik wel saai.  De EH buisjes ECC 82 Gold  zijn dynamischer en feller t.o.v. de JJ 802S, maar in het hoog kan het soms rafelig klinken op mijn set.

De NOS buisjes gaan een stapje verder, dat is waar. 

Maar een dure NOS buis van zeg 80 euro en dan een anderhalf jaar ermee doen is en wordt een dure hobby dan. 

Oja, PS Vane buisjes lijken mooi, maar zijn het mijn inziens niet.Veels te duur voor wat men erover zegt. Overgewaardeerd en slijten erg snel. Binnen een jaar hadden ze last van microfonie. 

 

Om aan tube rolling te doen, kan je beginnen met nieuwe buisjes in verschillende typen binnen je buizengroep (bijv ECC82 of 12au7) van verschillende buizen fabrikanten. Tuurlijk kost dat een beetje geld, maar je leert er veel van.

Natuurlijk kan dat ook met NOS buizen, maar dat zal meer geld kosten en je moet echt afwachten wat je krijgt. Ook wat levensduur betreft. Want een NOS (New Old Stock) wilt tegenwoordig niet meer zeggen dat ze alleen 'op stock' hebben gelegen. Van zo'n partij worden de snoepjes eruit gehaald en heel duur verkocht ( soms per opbod op Ebay), dan worden de beste eruit gehaald en vaak als 1e keus en als paar verkocht (meten goed met meetwaarden die dicht bij elkaar lopen en gematched). Dan komt er de B-keus en die vindt je vaak terug bij handelaren op marktplaats en Ebay en bij (gitaar)webshops. Met een B-keus is niets mis mee, maar je moet goed opletten. En altijd vragen om de meetwaarden waar men op meet. Ik vraag ook vaak garantie als blijkt dat mijn eigen meetwaarden ver uiteen ligt met hun meetwaarden. Ik meet op gain en microfonie. Hoe hoger de gain is van de buis, hoe beter dat is. 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb natuurlijk niet alles geprobeerd, maar de Svetlana's en Tung Sol buizen leveren wel waar voor de kwaliteit. Ook de EH 6922 niets over te klagen. De volgende keer maar eens JJ. Ik vind de prijzen van NOS ook veel te hoog en hoe weet je zeker of ze N zijn.

Link to comment
Share on other sites

Misschien een domme vraag hoor maar uit welke buizen kan ik kiezen? Kan ik elke voorversterkerbuis pakken? Ik zie e81 t/m 88 langs komen.. en nog weer andere benamingen zoals Tubejack Is dat allemaal uitwisselbaar? Ben een buizennoob.. :ph34r: maar vind het inmiddels wel mooi.

En de volgende vraag natuurlijk.. hoe goed is de jj e88cc gold pin t.o.v de rest en welke moet ik kiezen om betere te hebben. Ik zie de mullards gold pin als aanbevolen buis langs komen maar die zijn al weer aardig aan de prijs.

Link to comment
Share on other sites

Misschien een domme vraag hoor maar uit welke buizen kan ik kiezen? Kan ik elke voorversterkerbuis pakken? Ik zie e81 t/m 88 langs komen.. en nog weer andere benamingen zoals Tubejack Is dat allemaal uitwisselbaar? Ben een buizennoob.. :ph34r: maar vind het inmiddels wel mooi.

En de volgende vraag natuurlijk.. hoe goed is de jj e88cc gold pin t.o.v de rest en welke moet ik kiezen om betere te hebben. Ik zie de mullards gold pin als aanbevolen buis langs komen maar die zijn al weer aardig aan de prijs.

 

Nee een ECC81,82,83 etc zijn niet uitwisselbaar met een ECC88.

 

Buizennoob?  Op het www is veel goede info

ECC88 buizen of equivalent zie http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=ECC88

zie ook  http://www.jacmusic.com/nos/ECC88.htm

 

Mullards ECC88 Mullard staan inderdaad bekent als goed, maar binnen dit merk en type zijn ook weer vele types en je moet maar net een betrouwbare leverancier vinden. Ik zou er of weer JJ' s instoppen als die bevielen of EH 6922 

 

Alternatief, als je avontuurlijk bent en perse geld uit wilt geven:  Tesla via JacMusic  ;)  Kun je gewoon mailen in het Nederlands en vragen om eventuele garantie.  Verder is e.e.a  uiteraard voor eigen verantwoording .  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Dat is interessant, bedankt.. Ik heb de Tesla gold pins wel op het lijstje staan. Heb gelezen dat hoewel ze erg op de JJ lijken ze toch beter meten en wellicht beter zouden zijn. Ik probeer de importeur te bellen, die weet wellicht beter wat er mis is en levert ook buizen. Maar vakantietijd en krijg hem nog niet te pakken.

Edited by conqubite
Link to comment
Share on other sites

  • Members

Kom anders ff een keer bij ons langs, Cock heeft nog een behoorlijke voorraad echt mooie equivalenten voor de ECC 88 en 6922 liggen...

 

IMG_4217_zpswbwtzvxc.jpg

 

... volgens mij heeft Tubejack er enige tijd geleden ook een paartje van meegekregen?

Link to comment
Share on other sites

Update na 5 maanden testen.

 

https://www.tubejack.nl/zelfbouw-high-end-buizen-versterker-van-der-veen-ul40-s2-deel-6/

 

{....}  De combinatie 6H23p-EB en Sovtek 5881WXT  vind ik tot nu toe het beste, in deze UL-40S2.

 

Super buisje.  Ik verwacht in andere versterkers ook goede resultaten.  Daarnaast is sowieso fijn, om met inspirerende mensen zoals Cock te praten.

Doe er je voordeel mee  ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...