Jump to content

Kii Three


siem
 Share

Recommended Posts

Ik heb de Kii 3 eens horen spelen met Devialet en ik was bijzonder onder de indruk van zo'n relatief kleine speaker. Mooi dynamisch en stevig fundament. Ik was alleen niet zo gesharmeerd van het gebrek aan kleur, ik bedoel dat koper ook als koper klinkt en hout als hout. Maar hij was verder wel analitisch te noemen. Een vried die mee was zij toen, "als ik alleen nog films zou doen en geen muziek was ik verkocht".

Dat is een verrassende combinatie, waarschijnlijk is de Kii analoog aangesloten op de Devialet. En dan komt ie niet echt tot z'n recht.

Een analytische weergave?!, nee dat zou ik niet zeggen. Neutraal wel, en zeer natuurlijk klinkend. Ik heb ze beluisterd met een Lumin streamer, Laptop, Auralic Aries, daphile Pc en de Microrendu, en allemaal net weer anders maar nooit analytisch. Maar goed, het is maar een beschrijving. De Kii's heb ik juist gekozen om de natuurlijke en ruimtelijke weergave. Hiervoor had ik Kharma's die zetten ook een mooi ruimtelijk geluidsbeeld neer maar klinken minder natuurlijk dan de Kii. 

Waarschijnlijk had de "analytische" weergave meer met de totale set of ruimteakoestiek te maken.

Link to comment
Share on other sites

ik hou wel van analytisch, maar dat je op de ncore het verschil tussen een akoestische gitaar en een elektrische niet kunt horen (soms) lijkt me wat sterk. Dat hoor je zelfs nog wel op een 20 dollar pocketradio op middengolf volgens mij :)

 

mij lijken die Kii's technologische wondertjes. Ben best wel benieuwd hoe het klinkt (ben ook benieuwd hoe een B&O Lab 90 klinkt.

 

Gek genoeg, als ik zelf voor zeg 25K nieuwe speakers zou mogen bestellen, zou ik veel eerder denken aan een paar aktieve ATC SCM150 studio monitors. Zal wel behoudend zijn.

Link to comment
Share on other sites

Dat is een verrassende combinatie, waarschijnlijk is de Kii analoog aangesloten op de Devialet. En dan komt ie niet echt tot z'n recht.

Een analytische weergave?!, nee dat zou ik niet zeggen. Neutraal wel, en zeer natuurlijk klinkend. Ik heb ze beluisterd met een Lumin streamer, Laptop, Auralic Aries, daphile Pc en de Microrendu, en allemaal net weer anders maar nooit analytisch. Maar goed, het is maar een beschrijving. De Kii's heb ik juist gekozen om de natuurlijke en ruimtelijke weergave. Hiervoor had ik Kharma's die zetten ook een mooi ruimtelijk geluidsbeeld neer maar klinken minder natuurlijk dan de Kii. 

Waarschijnlijk had de "analytische" weergave meer met de totale set of ruimteakoestiek te maken.

 

Het kan natuurlijk zijn dat het analitische het caracter van de Devialet was. Ik dacht dat er een Naim (ik noem het maar even een) hardeschijf (bij gebrek aan kennis) digitaal op aangesloten was, ik weet niet precies wat dat was dus vandaar dat ik er ook niet echt iets over had gezegd.

Link to comment
Share on other sites

ik hou wel van analytisch, maar dat je op de ncore het verschil tussen een akoestische gitaar en een elektrische niet kunt horen (soms) lijkt me wat sterk. Dat hoor je zelfs nog wel op een 20 dollar pocketradio op middengolf volgens mij :)

 

mij lijken die Kii's technologische wondertjes. Ben best wel benieuwd hoe het klinkt (ben ook benieuwd hoe een B&O Lab 90 klinkt.

 

Gek genoeg, als ik zelf voor zeg 25K nieuwe speakers zou mogen bestellen, zou ik veel eerder denken aan een paar aktieve ATC SCM150 studio monitors. Zal wel behoudend zijn.

 

Ik zal eerlijk zeggen dat het lastig te onderscheiden was. Er werd een stuk van Bob Dylan gedraaid en daarna iets dat ik niet kende met elektrische gitaren maar ik had echt het idee dat ze qua kleur (toon) niet van elkaar verschilden.

 

Als je 25K voor een nieuwe speaker mocht uitgeven zou ik meer geneigd zijn een Wilson Sabrina (of een type hoger) te nemen, ik was bijzonder onder de indruk van deze relatief kleine speaker. Maar je moet natuurlijk altijd vertrouwen op je eigen oren want daar moet je het tenslotte nog een tijdje mee uithouden. Ik heb de speaker nu een keer of drie gehoord op verschillende apparatuur en ben altijd onder de indruk gebleven, mooi open hoog, goed verstaanbaar midden, goed fundament en mooie afloop in het laag die nauwelijks opvalt. Een vriend van mij heeft de Wilson Watt/Puppy 5 (die heb ik in middels ook heel vaak gehoord), en de Sabrina doet er niet voor onder en gaat er in het hoog en midden ook zeker overheen. (Genoeg reclame gemaakt, excuus. :P )

Link to comment
Share on other sites

Ook onder de prof's is de Kii populair;

 http://kii.audio/en/component/phocadownload/category/1-revies.html?download=8:sound-on-sound-january-2017

Die horen het verschil wel tussen akoestisch en elektrisch, al is er wel heel veel verschil in opnametechniek van de gitaar.

Bij de besteding van 25k zou je ook de Grimm ls1 kunnen overwegen, maar naar mijn bescheiden mening is de Kii in sommige opzichten nog net wat beter. Vandaar de aankoop van de Kii  :D

Link to comment
Share on other sites

Vandaag zijn de Kii's bij Rhapsody te horen (nieuwjaars show) en binnenkort bij Gydotron (de pastorij show in malle als ik het goed heb).

Volgend weekend heeft Guido de Pastorijshow in Malle. Op de site van Gydotron onder "events" is daar over te lezen. Daar kan ik vanwege de Forumdag en een verjaardag op zondag niet heen. Dat is jammer, maar kan iedereen de show aanbevelen. Mooie akoesties verantwoorde ruimten en een erg prettige sfeer.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Misschien moeten ze de demo bij Audiovereniging Midden Nederland nog maar eens over doen met een goed front end. Bij de demo op onze audioclub kwamen de Kii's ook niet uit de verf met een Lumin streamer. Met de laptop van Bruno klonk het na de pauze wel ok.

Het is niet dat de demo niet goed was het is gewoon niet mijn systeem.

Ik heb het nu verschillende keren kunnen beluisteren maar ik heb hier gewoon niets mee.

Ik mis het levende geluid wat een goede buizenversterker met analoge bron kan neerzetten.

Dat gaat je met dit koude systeem gewoon niet lukken.

Verder is het in mijn optiek een gebrek dat je deze speaker niet zonder het dsp systeem kan laten werken.

Daar zit wat mij betreft dan ook gelijk het zwake punt in dit systeem.

Aan de demo heeft het dus niet gelegen.

Het is gewoon niet mijn systeem.

Link to comment
Share on other sites

Dankzij de dsps kan de Kii dingen doen die met normale speakers onmogelijk zijn. Dus het zwakke punt zou ik het zeker niet noemen, integendeel.

 

Zelfde geld voor de B&O , maar die kost meen ik 80K (en in mndere mate voor de Grimm en die daviolet dingesen)

 

Maar zoals ik al schreef, ik neig zelf ook eerder naar iets traditioneels (in mijn geval een van de beste pro studio monitors), maar dat is puur gevoelskwestie (en behoudenheid), Rationeel gezien zijn deze beter.

 

Gelukkig heb ik het geld niet, dus ik hoef niets te kiezen.

 

De Kii waren toch overigens rond de 10K pp, das eigenlijk een koopje.

Link to comment
Share on other sites

Voor een voorversterker, eindversterker en speaker in een is het zeker een goede prijs te noemen.

Maar je bent dan wel gelijk klaar met de hobby.

Eens een andere versterker proberen of iets anders tweaken zit er niet meer in.

En aangezien je alleen maar digitale bronnen zinvol kunt gebruiken???

Link to comment
Share on other sites

Tja... Kennelijk luistert iedereen anders. Zo ben ik niet van de buizen. Op een uitzondering na, is het laag slecht onder controle. Maar er zijn ook weer mensen die dat mooi vinden. Bovendien vind ik het midden en hoog vaak onnatuurlijk briljant.

 

Maar zoals al eerder gezegd. Het aansturen is gewoon erg belangrijk. Of dit bij jullie audio club optimaal was, weet ik niet. Ik weet wel dat er zelfs met high-endapparatuur als de Lumin streamer geen optimaal resultaat is te halen.

 

In de weergave zoals ik die bij Siem hoorde (en daar gaat het hier over) hoorde ik helemaal niks fout. Eigenlijk alleen een uiterst natuurlijke weergave. En wanneer je hier niet van houdt, geef de luidsprekers dan niet de schuld.

Link to comment
Share on other sites

Toen ik de X fi bezocht heb ik eigenlijk de hele dag met Kappa 7 opgetrokken.

Het bijzondere was dat we bij elke luistersessie dezelfde mening hadden. Zo ook bij het beluisteren van de Ki's.

En dat was ook al het geval toen ze bij de AVMN speelden. Ik heb dus niks toe te voegen aan zijn verhaal hierboven.

Dat geldt trouwens ook voor andere systemen met DSP. Weg muziek! Hoppa,.... techniek. En dat ligt niet aan de klasse D versterkers, want die heb ik wel goed horen klinken. Mijn eigen versterkers, maar nog beter bij bijv. Daudio (is Ncore) of (en vooral) de Mola Mola's.

En dan was er ook nog een Japanse klasse D versterker (SPEC) die ik ook erg goed vond. Uit al die versterkers komt echt wel muziek.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

De Kii op de X fi?, dan heb ik iets gemist. De Kii heeft ook ncore versterkers. De dsp op de Kii is juist het grote pluspunt.

Voor mij is de hobby echt niet over met de aanschaf van een actieve speaker. Ik ben nog flink aan het hobbyen alleen meer in de digitale hoek.

Link to comment
Share on other sites

De Kii op de X fi?, dan heb ik iets gemist. De Kii heeft ook ncore versterkers. De dsp op de Kii is juist het grote pluspunt.

Voor mij is de hobby echt niet over met de aanschaf van een actieve speaker. Ik ben nog flink aan het hobbyen alleen meer in de digitale hoek.

Was dat niet op de Xfi? Hmmm, ik heb ze toch echt al twee keer gehoord. Waar die andere keer was, weet ik helaas niet meer.

Twee keer bij de AVMN dan? In ieder geval waren Kappa en ik het eens. En bij de AVMN waren er meer die er zo over dachten. Ook mensen die het wel goed vonden hoor.

Waarop is die DSP dan het pluspunt?

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Alleen zijn dat nu net dingen die in mijn beleving geen verschil kunnen maken.

Zo lang je in het digitale domein zit zijn invloeden van kabels en interface perikelen minimaal tot eigenlijk onmogelijk.

Een bit is een bit en die kan door een andere kabel niet veranderen.

Maar goed daar zullen we het wel nooit over een worden een ieder moet de hobby beleven zo als hij of zij dat ervaart.

En aan een waarnemingen van een ander wil ik eigenlijk niet twijfelen.

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Alleen zijn dat nu net dingen die in mijn beleving geen verschil kunnen maken.

Zo lang je in het digitale domein zit zijn invloeden van kabels en interface perikelen minimaal tot eigenlijk onmogelijk.

Een bit is een bit en die kan door een andere kabel niet veranderen.

Maar goed daar zullen we het wel nooit over een worden een ieder moet de hobby beleven zo als hij of zij dat ervaart.

En aan een waarnemingen van een ander wil ik eigenlijk niet twijfelen.

Ik heb dat ook altijd wel gemeend, maar sinds ik el-cheapo-high-end stream, constateer ik hoorbare verschillen tussen usb-kabeltjes die gebruikt worden tussen de harddisk en de mediaspeler. Die verschillen lijken los te staan van de prijs en het al of niet toepassen van (enkele of dubbele) afscherming in de kabel. Het staat ook los van de kabellengte (nooit meer dan 90cm overigens).

 

Ik heb één kabeltje dat het duidelijk beter doet. Daarvan heb ik er meteen twee, en beide laten zich in gelijke mate als beter kwalificeren dan andere USB kabeltjes in de collectie.

 

Ik weet werkelijk niet hoe dit komt, maar het is wel evident hoorbaar voor iedereen.

 

Ik wil wel graag weten hoe dit kan, opdat ik zelf een usb-verbindinkje kan solderen dat dan ideaal is.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb verschillende USB kabels geprobeerd, maar echte verschillen kon ik niet waarnemen. Een lineaire voeding op het PF Amanerokaartje hielp wél. Vandaar dat ik een USB kabel zonder PC spanning heb gevlochten en met een aansluitdraad voor de lineaire voeding.

Ik vind een USB ingang niet ideaal voor audio. Siem kennelijk ook niet, omdat hij een USB-SPdif converter gebruikt. Of heeft dit iets met drivers te maken? Of toch met de directe verbinding tussen de PC en DAC?

 

Een goede voeding op de streamer helpt kennelijk wél. Maar er zijn ook mensen met lineaire voedingen op de NAS en Switch. En zweren bij bepaalde typen utp kabel. Of juist weer voor optisch, zoals Siem.

 

Ik denk dat de elektrische verbindingen tussen de verschillende apparaten het verschil maken. Net zoals de aarde die soms via de afscherming van de utp kabel kan lopen. Er is nog wel het e.e.a. uit te zoeken. Maar bits zijn bits..?? Ik denk niet in alle gevallen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb verschillende USB kabels geprobeerd, maar echte verschillen kon ik niet waarnemen. Een lineaire voeding op het PF Amanerokaartje hielp wél. Vandaar dat ik een USB kabel zonder PC spanning heb gevlochten en met een aansluitdraad voor de lineaire voeding.

Ik vind een USB ingang niet ideaal voor audio. Siem kennelijk ook niet, omdat hij een USB-SPdif converter gebruikt. Of heeft dit iets met drivers te maken? Of toch met de directe verbinding tussen de PC en DAC?

 

Een goede voeding op de streamer helpt kennelijk wél. Maar er zijn ook mensen met lineaire voedingen op de NAS en Switch. En zweren bij bepaalde typen utp kabel. Of juist weer voor optisch, zoals Siem.

 

Ik denk dat de elektrische verbindingen tussen de verschillende apparaten het verschil maken. Net zoals de aarde die soms via de afscherming van de utp kabel kan lopen. Er is nog wel het e.e.a. uit te zoeken. Maar bits zijn bits..?? Ik denk niet in alle gevallen.

Laat me voorop stellen dat streaming hier erg overtuigend klinkt. Naar mijn maatstaven althans, en die ken je waarschijnlijk nog wel een beetje, Hans. Open, ruimte en overtuigingskracht.

De rest is bijzaak of valt daar automatisch onder... :)

 

Ik liep ook tegen het usb-fenomeen op, toen ik een soortgelijk kabeltje maakt als jij nu beschrijft. Voeding en data die van verschillende richtingen komen.Theoretisch was dat beter, maar het klonk slechter.

Later probeerde ik een ander data-deel voor het kabeltje, en dat klonk ineens wel beter! Dat was het kabeltje waar ik er twee van heb; ook als stand-alone usb kabel is ie beter dan de rest. Onbegrijpelijk, maar reproduceerbaar en vrij duidelijk. Open en los versus dichtgeslagen en klein... Ook na een uur of twee, wat tegenwoordig hier genoeg is om 'aan te sluiten' bij de set.

We hoeven het al helemaal niet te hebben over usb-kabels met ferrietkraal. Dat is ook 'dichtgeslagen', maar ook ontdaan van laag. Onmogelijk, maar gewoon reproduceerbaar en hoorbaar.

 

Je zou m.i. het gebruik van usb niet als absoluut goed of verkeerd moeten zien.

Ik zie teveel fundamentalisme en dogma terug in dit soort beschrijvingen. Alsof iets dat je thuis vaststelt altijd en overal en bij iedereen ook zo zal zijn. En dat is beslist niet het geval.

 

Binnen de context van mijn setting -- die met name is gericht op eenvoud en purisme, en op alle componenten binnen de invloedssfeer van de audiotegel  te houden middels verticale opstelling -- is zoiets als usb-overdracht en een (metalen!!!) harddisk ideaal. Kunststof is bij een harddisk voor muziek- of beeldweergave altijd wel "killing", heb ik gemerkt bij de eerdere hd-experimentjes. Ik had een mooie metalen Toshiba liggen, en dat was ook heel snel bekeken toen ik er wat muziek op zette om te proberen.

En een netwerk of wifi zijn in deze context daarom ook heel "not-done". Zou heel veel tenietdoen wat op andere gebieden werd bereikt!

 

De dedicated voeding van de afgedankte Olive streamer levert 5V.

Die doet nu bij mij hetzelfde werk voor de harddisk en de mediaspeler. Dat was inderdaad een knappe vooruitgang tov de bijgeleverde muurstekker...

Ook de voedingskabel naar de streamer zelf lijkt van groot belang te zijn -- waarschijnlijk eerder de omhulling ervan; niet de geleiders.

Daarvan heb ik er altijd twee aangesloten om eventueel te vergelijken, maar die experimentjes zijn inmiddels ook gedaan en helder.

Beide voedingslijntjes leveren 5V, maar leveren toch een behoorlijk verschillend geluidsbeeld op...

Ik vraag me allang niet meer af HOE dat soort dingen wel of niet kunnen, maar ik vraag me wel altijd af hoe ik er grip op kan krijgen, zodat ik het ten voordele kan gebruiken.

Temeer omdat het feitelijk gratis is.

 

Een uitgeëvoleerde audioset is een delicaat samenstel. Daar kun je niet altijd zonder meer of ongestraft iets aan verbeteren.

Dat er op het gebied van zoiets simpels als een usb-kabel zoveel verschil kan zijn intrigeert me enorm, omdat het dus zo'n factor is waar geld geen rol speelt en de verschillen niettemin significant.

Ik vroeg me af of anderen ook experimenteerden -- ik wilde het topic niet vervuilen, maar werd wel getriggerd door Kappa7's opmerkingen.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Ik heb verschillende USB kabels geprobeerd, maar echte verschillen kon ik niet waarnemen. Een lineaire voeding op het PF Amanerokaartje hielp wél. Vandaar dat ik een USB kabel zonder PC spanning heb gevlochten en met een aansluitdraad voor de lineaire voeding.

Ik vind een USB ingang niet ideaal voor audio. Siem kennelijk ook niet, omdat hij een USB-SPdif converter gebruikt. Of heeft dit iets met drivers te maken? Of toch met de directe verbinding tussen de PC en DAC?

 

Een goede voeding op de streamer helpt kennelijk wél. Maar er zijn ook mensen met lineaire voedingen op de NAS en Switch. En zweren bij bepaalde typen utp kabel. Of juist weer voor optisch, zoals Siem.

 

Ik denk dat de elektrische verbindingen tussen de verschillende apparaten het verschil maken. Net zoals de aarde die soms via de afscherming van de utp kabel kan lopen. Er is nog wel het e.e.a. uit te zoeken. Maar bits zijn bits..?? Ik denk niet in alle gevallen.

De Kii heeft een analoge XLR en een digtale XLR (aes/ebu) ingang, De microrendu heeft USB dus ik ga vanaf de microrendu met usb adapter (geen kabel) naar de Singer F1 een USB/SPdif converter deze is 75Ohm en gaat dus via een canare aes/ebu omzetter. Best omslachtig dus, dit gaat veranderen met de Kii control.

Dat er digitaal van alles te hobbyen is en je daar winst uit kan halen is voor mij wel duidelijk geworden, en dat doen Thingman en Hans dus ook. Misschien niet in elke set even duidelijk waarneembaar maar goed. Een paar zaken wil ik nog uitproberen;

-de netwerk switch er tussen uit d.m.v. een bridge op m'n daphile pc naar de microrendu.

-zeer korte usb a-b kabel ipv de adapter.

-betere voeding op de daphile pc.

Link to comment
Share on other sites

@Thingman,

Ik kan alleen maar verwijzen naar wat ik zelf heb uitgeprobeerd, of bij anderen hoorde. Dat er meer is is mij wel duidelijk. USB is in de meeste gevallen die ik hoorde minder dan SPdif. Maar in sommige gevallen is het ook andersom. Net zoals ik optisch SPdif meestal minder vind klinken dan electrisch. Maar met de EC design bv. klinkt optisch wél weer erg goed.

Ik gebruik mijn zelfgevlochten SPdif en USB kabels. Die werken en klinken zker niet minder dan speciale en dure merkkabels. Om mijn SPdif en USB kabels zitten inderdaad ferrietkralen. Misschien nog eens proberen om die weg te halen.

Komende weken heb ik hier 6 thuisdemoavonden. Ik zal de ervaringen hier in een topic vertalen. Daarbij ga ik o.a. het verschil tussen de USB en SPdif oplossing laten horen. Maar ook verschillende audioformaten.

@Siem.. Sorry voor de topivvervuiling.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...