Jump to content

hi-res to redbook converter


mart
 Share

Recommended Posts

zo af en toe kom ik eens langs met een vraagje. Nu ook weer iets. Mijn meridian dac is beperkt tot 20 bits 96 hz. Maar ik zou graag eens wat verschillen horen van hi-res downloads. Vandaar mijn vraag: bestaat er een hi-res converter die van alles hoger dan de standaard 16/44,1 kan omzetten in een spdif signaal van 16 bits.en 44,1 hz?

Dus hir res usb of spdif in en redbook spdif uit.

en misschien dat er meteen een MQA decoder in kan zitten.

 

kan dat wel?

Link to comment
Share on other sites

iTunes doet dat automatisch. Die rekent alle HR terug naar redbook. Natuurlijk ben je dan ook de winst die je met HR behaalt ook gelijk kwijt. Kan ook niet anders. Info die je wegrekent krijg je nooit meer terug.

Link to comment
Share on other sites

en misschien dat er meteen een MQA decoder in kan zitten.

 

kan dat wel?

 

Een MQA-bestand is 24 bits en 44,1 of 48KHz. Daar moet je niet aanzitten, anders 'sloop' je het uitpakken. Dat uitpakken gebeurt tot de hoogste resolutie die je DAC aan kan, althans, dat doet een MQA-decoder die in de DAC zit, anders zou die dat niet kunnen.

Dus, denk ik dan, dat kan niet.

Link to comment
Share on other sites

ik bedoelde een doosje wat ik tussen bron en dac kon zetten.

Ik snap dat terugsampelen van hoog naar lage resolutie geen zin heeft. Had ik zelf moeten weten.  dus moet ik een nieuwe dac kopen als ik hogere resoluties en MQA wil luisteren?

en mijn meridian 563 dac verkopen? of kan die omgebouwd worden? printje uit de explorer 2 dac overzetten?

 

 

bedankt voor de reacties.

Link to comment
Share on other sites

Terugsamplen naar een lagere resolutie heeft natuurlijk best wel zin als je huidige dac die hoge resolutie zelf niet aan kan. Maar als je daar een extra doosje voor nodig hebt, lijkt het mij zinniger een nieuwe dac aan te schaffen.

Misschien kun je met Jriver wel wat uitrichten, maar MQA zal daar niet mee gaan.

Ik ga mijn Explorer² te koop zetten, ik heb genoeg aan de Brooklyn. Dus mocht je belangstelling hebben, let dan op de verkooptopics.

Link to comment
Share on other sites

ik bedoelde een doosje wat ik tussen bron en dac kon zetten.

Ik snap dat terugsampelen van hoog naar lage resolutie geen zin heeft. Had ik zelf moeten weten.  dus moet ik een nieuwe dac kopen als ik hogere resoluties en MQA wil luisteren?

en mijn meridian 563 dac verkopen? of kan die omgebouwd worden? printje uit de explorer 2 dac overzetten?

 

 

bedankt voor de reacties.

JRiver is een mediaplayer op de PC of Mac. Software dus, geen doosje. Het kost $50,-  en dan kun je een paar jaar vooruit. De huidige code is ook voor de volgende versie (22) geschikt. Hiermee kun je alles wat je audiofiel/muziekhartje begeert. 

Link to comment
Share on other sites

Met musicbee lukt dat allemaal ook en is gratis.

Jriver is een erg mooi programma maar kan wat mij betreft teveel wat ik niet nodig heb.

Met musicbee kan je eigenlijk alles wat een player zou moeten kunnen.

Link to comment
Share on other sites

Met musicbee lukt dat allemaal ook en is gratis.

Jriver is een erg mooi programma maar kan wat mij betreft teveel wat ik niet nodig heb.

Met musicbee kan je eigenlijk alles wat een player zou moeten kunnen.

 

+1 Ik gebruik JRiver al heel lang niet meer. MusicBee is net zo goed en veel overzichtelijker. Komt bij dat je MusicBee op mono kan zetten, best wel eens handig met oude jaren '60 muziek. Dat kan (of kon?) met Jriver niet.

 

Bij HD tracks kun je trouwens gratis een sampler downloaden: https://www.hdtracks.com/ (links op de pagina). Wel even opletten dat je de juiste sample rate downlaoad: 24/96, hoger kan je Meridian niet aan.

Link to comment
Share on other sites

+1 Ik gebruik JRiver al heel lang niet meer. MusicBee is net zo goed en veel overzichtelijker. Komt bij dat je MusicBee op mono kan zetten, best wel eens handig met oude jaren '60 muziek. Dat kan (of kon?) met Jriver niet.

 

 

Net even geïnstalleerd, voorlopig scant 't programma mijn netwerk niet en wanneer ik via drives muziek wil spelen start JRiver op. Niet echt handig.

 

Ik hou 't wel bij Jriver, dat doet tenminste wat ik verwacht. Bovendien weet ik daarin ondertussen het meeste wél te vinden.

Link to comment
Share on other sites

Net even geïnstalleerd, voorlopig scant 't programma mijn netwerk niet en wanneer ik via drives muziek wil spelen start JRiver op. Niet echt handig.

 

Ik hou 't wel bij Jriver, dat doet tenminste wat ik verwacht. Bovendien weet ik daarin ondertussen het meeste wél te vinden.

 

Is geen compliment voor je PC kennis Hans. Ja, je mot het ook wel even instellen naar je behoefte hè. Maar dat kun je een Jriver verslaafde niet uitleggen natuurlijk :D

 

Gelukkig gaat MusicBee juist niet automatisch al je music scannen en al je zorgvuldig ingestelde tags verbouwen naar wat het goed dunkt zoals Jriver. Dat moet je zelf aangeven.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Is geen compliment voor je PC kennis Hans. Ja, je mot het ook wel even instellen naar je behoefte hè. Maar dat kun je een Jriver verslaafde niet uitleggen natuurlijk :D

 

Gelukkig gaat MusicBee juist niet automatisch al je music scannen en al je zorgvuldig ingestelde tags verbouwen naar wat het goed dunkt zoals Jriver. Dat moet je zelf aangeven.

Precies, Maar ik kan alleen een directory op de PC kiezen, niet op het netwerk. En onder een andere instelling kan dat wel, maar wordt er nog steeds niks gescand.  

Met het automatisch invullen van de tags onder JRiver heb ik nog geen last gehad.

 

Maar het klopt, ik ben dan misschien wel JRiver verslaafd en heb daarom helemaal geen behoefte aan een ander pakket.

Link to comment
Share on other sites

Duh, ligt dan misschien aan je netwerkconfiguratie. Ik kan gewoon willekeurige muziekmappen op het netwerk aanwijzen die ook standaard onder Windows zichtbaar zijn, zelfs de HD die aan de SB hangt. En als ik dat wil, daarvoor ook aparte libraries aanmaken.

 

MusicBee is gewoon vele malen overzichtelijker en makkelijker in te stellen dan Jriver. Zoals George al opmerkte, Jriver is zo'n moloch geworden waarvan je meer dan 90% nooit zal gebruiken. Wat dan wel weer fijn is van Jriver is dat je ook online fotolbums kunt maken die niet na een paar maanden weer automagically verdwijnen. Maar daar heb ik je voor forumplaatjes nog geen gebruik van zien maken, is ook wel een beetje bewerkelijk.

 

Maar het klopt, ik ben dan misschien wel JRiver verslaafd en heb daarom helemaal geen behoefte aan een ander pakket.

 

Daar vroeg ook niemand naar en is niet het onderwerp.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...