Jump to content

1 bron naar twee versterkers, er lijkt geluid te lekken..


Pecorino
 Share

Recommended Posts

Geachte lezers,

 

Ik heb de volgende set-up: 2 Macs aangesloten (via de koptelefoonaansluiting met een 3,5mm naar RCA kabel). Deze kabel zit op een RCA splitter op een Kenwood A-94 (mijn eerste echte versterker, ik kan er nog steeds geen afscheid van nemen). Hier heb ik een setje Solid Team speakers op zitten. Twee RCS kabels (op de splitters) gaan naar mijn Yamaha DSP A-2070. Op de Yamaha zit ook nog een Sony STR DB790 aangesloten (vanwege de tuner en het fijne samenspel met mijn oude harddiskrecorder via een optische verbinding) waar mijn Ziggo mediabox een oude harddisk recorder op zitten. Als ik nu die mediabox aanzet (en de TV dus) hoor ik geluid uit de speakers die op de Kenwood zitten aangesloten. Niet al het geluid maar alleen bepaalde frequentie, bereik zit ergens in een hoge vrouwenstem zeg maar. En dat hoor ik terwijl zowel de Sony als de Yamaha versterkers UIT staan. Het maakt niet uit op welke source ik de yamaha zet...

 

Ik realiseer me dat e.e.a. gewoon allemaal analoog is en dat de mediabox gewoon een signaal uitzendt, maar hoe komt dat geluid (en dan ook nog maar bepaalde frequenties) door twee andere versterkers naar mijn 3de versterker?

Link to comment
Share on other sites

Ik begrijp het bijna (niet dus ;) ). Maar het lijkt op overspraak. Ik neem aan dat het weg is, wanneer de Kenwood uit staat?

 

Overspraak krijg je door kabels en/of componenten die dicht bij elkaar en zonder afscherming liggen. Het signaal gaat dan via "de lucht" (magnetische velden) naar een andere ingang. In versterkers komt dit vaak voor.

Link to comment
Share on other sites

Hans, je hebt helemaal gelijk. Dit is gewoon "normale" overspraak. Dat ligt aan de versterker (ontwerp: matig, uitvoering: low budget). Daar kun je zelf weinig aan doen zonder gedegen kennis.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...