Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Hans in Hengelo


René N.
 Share

Recommended Posts

Hans heb ik ontmoet op een luisterdag van het Zelfbouwforum, waar hij met een set stond te draaien welke mij direct boeide. Zijn aandeel in die opstelling daar betrof echter alleen de “voorkant”, want de luidsprekers waren van iemand anders. Die voorkant bestond uit een laptop, een zelfbouw DAC en een imposante eindversterker. Tussen twee luistersessies in raakten wij aan de praat, met als gevolg dat Hans met die eindversterker onder de arm in februari 2016 bij mij op de stoep stond. Toen die de plaats van mijn eindversterker (Menno van der Veen UL40 S2P) overnam, wist ik eigenlijk al na 2 seconden dat er geen weg terug meer was. Tenminste, ik zou zo’n versterker heel graag in mijn set hebben…... Een tweede bezoek werd gepland, nu bij Hans thuis.

 

 Hans%20vdB%201.jpg

 

Eerst hebben geluisterd naar blues van Hans Theessink & Terry Evans met Visions. Mooie blues, mooie zware stem en een lekkere gitaar. Maar het was duidelijk dat de set nog warm moest worden. Daar leek het althans op, nog erg weinig laag en het geheel was een beetje tam. Dan de akoestische gitaar bespeelt door John Renbourn, Another Monday. De attaque van de gitaar was lekker fel, maar ik had het idee dat er meer in zou moeten zitten. Daarna een oudje van Gunnar Lidberg, Lars Erstrand, Pelle Hultén, Björn Milder en Arne Wilhelmsson, die Hans voor het eerst sinds 30 jaar of zo weer hoorde. Lekker swingend, een dynamische maar wat “kale” opname. Ik was wel benieuwd wat mijn LP No Deal van Melanie de Biasio op deze set zou doen. Hans had die bij mij gehoord en had deze gedownload, en hij was nog meer benieuwd dan ik hoe dit analoog zou klinken. Om kort te gaan: het viel mij behoorlijk tegen. Ik ken dit album door en door, maar hier geen laag, geen microdetail, redelijk dynamisch maar naar wat ik met zijn eindversterker bij mij had gehoord kwam het hier niet in de buurt. Ook het hoog bleef wat mat, nee, dit was het niet helemaal…..

 

Hoe kon dat dan zó klinken? De onderdelen van deze set waren toch zeker niet de minste. Hans begon over het gemis aan laag, wat hij overigens ook al tijdens de koffie had aangegeven. Toen hij de LP had omgedraaid vroeg hij mij even tussen de speakers te komen luisteren. Hoewel ik stond viel ik van de stoel…. De luisterplek lijkt gewoon een verkeerde te zijn. Of heeft de ruimte wellicht hele verkeerde afmetingen, zodat er in een groot gebied een “knoop” ontstaat? Misschien ligt de oplossing in het eruit halen van het plafond, de ruimte heeft wel een puntdak maar is er een plafond in gemaakt. In een eerder stadium dachten we aan het achterblijvende nivo van de analoge kant, maar wat ik hoorde toen ik daar stond.... Alles was er: dynamiek, de ruimtelijkheid die ik van de sessie bij mij kende, het hoog was nu gewoon op nivo, heel bijzonder. En dan met name omdat deze dingen op de luisterstoel níet aanwezig waren. Van een dip in het laag kan ik mij dat voorstellen, maar dat de rest daarin meegetrokken werd? Wellicht kan een akoestisch onderlegd persoon dat verklaren, wij konden dat niet. Ik heb Hans nog een naam gegeven van iemand waarvan ik denk dat hij Hans in ieder geval een stuk verder kan helpen.

 

We hebben het ook nog gehad over de tweede reden van mijn bezoek: de bouw van de prachtige eindversterker. Na wat informatie-uitwisseling over de (on)mogelijkheden wordt dat in gang gezet en kan dat hopelijk op een redelijke termijn gaan starten. Dat wordt vervolgd.....

 

Hans%20vdB%204.jpg

De zelfbouw eindversterker 6C33C direct coupled single ended

 

Er zit zeker heel veel potentie in de set, dat heb ik al eerder op de Zelfbouwdag gehoord, alleen kwam dat er nu (op de luisterplek althans) niet uit. Er moet akoestisch blijkbaar ook nog wel wat gaan gebeuren om de ruimte luisterbaar te maken. Daarnaast ben ik wel nieuwsgierig naar wat de nieuwe DAC van Hans gaat doen. Met name omdat zoals gezegd de digitale kant de primaire bron is, welke op een veel hoger nivo zou moeten spelen. Ik kom dan graag nog een keertje terug!

 

Het uitgebreide verslag staat weer op mijn website http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij" en dan "Hans in Hengelo"

Link to comment
Share on other sites

Mooi verslag weer - met mooie foto's :-)

 

:D  :D  :D.

 

Trouwens wel een "explosie" van luisterbezoeken het vorige en dit jaar. Na een sluimerend bestaan van een jaar of vijf  :huh:  :)

Link to comment
Share on other sites

Nee, dat wist ik niet..... Maar ook zóveel meer kracht en diepte????  :huh:  :P

 

Mijn 1e UL-40S2 stamt uit 1999

 

ul40-s2.jpg

Als ik wist welke kwaliteiten die in zich had, dan had ik waarschijnlijk nooit een andere buizen versterker  gebouwd  of gekocht.

 

Ik heb er heel wat over geschreven en het wordt veel gelezen inmiddels ben ik bij deel 6, dat is mijn huidige UL-40S2 en die  is echt supergoed. 

Je moet wel goede luidsprekers hebben, om Wol te citeren: "het is altijd de combinatie die muziek maakt", maar ja dat spreekt vanzelf  

 

 

En er komt waarschijnlijk dit jaar nóg meer.   ;)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Melanie de Biasio  the flow heb ik nu opstaan. Klinkt top (vind niet alles even goed) Wist je dat er ook een remix is van dit nummer  :) en dat ze meer muziek heeft gemaakt....

O ja wat UL-40S2 betreft zélf bouwen, daar heb ik allemaal geen tijd voor.....   hoe staat op mijn site 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Vaak klopt de lengte-breedte-hoogteverhouding van de luisterruimte niet. Bulten en pieken van 30 dB zijn dan geen uitzondering. Lange luidsprekerkabels en wagentjes onder de speaker en een makkelijk verplaatsbare luisterstoel zijn dan de oplossing. Eerst met één speaker, dan met de andere. En dan met beide speakers tegelijk optimaliseren. Schuin in de ruimte plaatsen lost soms wat op. Of de speakers en/of luisterplaats juist erg dicht tegen de achterwand. Alles gewoon proberen. Uiteindelijk vind je een optimale plek. Al zal het nooit perfect worden. Met akoestische hulpmiddelen (demping en diffusie) kun je daarna nog wat doen.  

 

Neem van mij aan dat het loont en dat er door dit geschuif meer winst te behalen is, dan door het vervangen van welk component dan ook.

Link to comment
Share on other sites

Melanie de Biasio  the flow heb ik nu opstaan. Klinkt top (vind niet alles even goed) Wist je dat er ook een remix is van dit nummer  :) en dat ze meer muziek heeft gemaakt....

O ja wat UL-40S2 betreft zélf bouwen, daar heb ik allemaal geen tijd voor.....   hoe staat op mijn site 

 

Volgens mij is het hele album geremixed. Nog niet beluisterd overigens. Ben bang dat het beter is dan de originele  ^_^.

 

Ik zal je site weer eens doorlezen  :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Melanie de Biasio  the flow heb ik nu opstaan. Klinkt top (vind niet alles even goed) Wist je dat er ook een remix is van dit nummer  :) en dat ze meer muziek heeft gemaakt....

O ja wat UL-40S2 betreft zélf bouwen, daar heb ik allemaal geen tijd voor.....   hoe staat op mijn site 

 

Volgens mij is het hele album geremixed. Nog niet beluisterd overigens. Ben bang dat het beter is dan de originele  ^_^.

 

Ik zal je site weer eens doorlezen  :unsure:

 

Vaak klopt de lengte-breedte-hoogteverhouding van de luisterruimte niet. Bulten en pieken van 30 dB zijn dan geen uitzondering. Lange luidsprekerkabels en wagentjes onder de speaker en een makkelijk verplaatsbare luisterstoel zijn dan de oplossing. Eerst met één speaker, dan met de andere. En dan met beide speakers tegelijk optimaliseren. Schuin in de ruimte plaatsen lost soms wat op. Of de speakers en/of luisterplaats juist erg dicht tegen de achterwand. Alles gewoon proberen. Uiteindelijk vind je een optimale plek. Al zal het nooit perfect worden. Met akoestische hulpmiddelen (demping en diffusie) kun je daarna nog wat doen.  

 

Neem van mij aan dat het loont en dat er door dit geschuif meer winst te behalen is, dan door het vervangen van welk component dan ook.

 

Dank voor je tips Hans. Hans uit Hengelo was inderdaad ook al tot de conclusie gekomen dat tegen de achtermuur het ook wel weer goed klonk. Dat heb ik niet kunnen horen, omdat die wikkelmachine in de weg stond  :o. Maar misschien is het verplaatsen van de luidsprekers vlak tegen de muur aan dan wel een oplossing. Zoals je op de foto's hebt kunnen zien heeft hij van die rolplateau's, dus makkelijk om wat te proberen. Of sterk indraaien of zo....

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...