Jump to content

Sub gezocht met Maggie


kappa7
 Share

Recommended Posts

Ik ben eigenlijk ook altijd erg nieuwsgierig naar een sub in de praktijk. Ze lijken allemaal ontworpen voor HT en dat zoeken de meesten hier niet. Uitzondering is kennelijk de Janis subwoofer, misschien iets voor George om zelf te bouwen. Een Harmonizer is misschien ook het proberen waard want die doet ook iets in het laag.

 

Er zijn er best wel redelijk wat die erg goed zijn voor "high-end" systemen (alleen kappa7 zoekt iets bij zijn maggie's en ja daar is bijna geen goede match mee te krijgen).

Heb je conus speakers dan is er toch wel een heel rijtje top-subs die geschikt zijn.

Link to comment
Share on other sites

Lees net dat Nelson Pass een slot loaded systeem heeft gemaakt op basis van het principe van de janis subwoofer.cschijnt goed samen te gaan met dipolen.

Link to comment
Share on other sites

Niets bijzonders die donderdag. Gewoon audioverenigingsavond van de AVMN.

Er wordt deze keer een Linn set gedemonstreerd. Dat is misschien niet zo bijzonder. De altijd gezellige sfeer is dat wel.:)

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Aha, thanks. Staat niet in de agenda trouwens, maar iedereen schijnt het te weten. :huh:

Nou ja,

 

Ik weet het ook maar net. Vanochtend pas de nieuwsbrief met het programma ontvangen.

Is dat niks voor jou, zo'n audioclub? Vervoer misschien een probleem!?

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Ach nee, laat maar. Ik vind het leuk af en toe bij iemand te gaan luisteren, en soms neem ik dan wat belangwekkends mee, zoals binnenkort de Harmonizers. Of zoals die ene keer, een tegel. Met onverwacht groot succes zelfs.

Hier in de buurt zijn overigens geen audioclubs. Nuchtere Hollanders? Of gehaaste randstedelingen?

Link to comment
Share on other sites

George, lees deze recensie (=25&cHash=8858fb3132c733e8e001e9b56fc5f5fb]Sumiko subwoofer) eens over deze subwoofer. Wij waren er erg gecharmeerd van en is opgenomen in één van de referentie audiosets.

Sorry en helaas, maar een REL subwoofer heb ik nog nooit goed gehoord in een set.Verkeerd afgesteld met boemerige laag of een te dik aangezet laag, enz.

Overigens, het beste is toch ook als je een meting doet en zie je precies de bulten en dalen en knopen. Op die manier kan je ook de juiste plaatst bepalen voor je sub waar deze het beste kan staan. Neem van mij aan dat de plaatst van de sub zeker uitmaakt en dat hebben wij ook bij die test gedaan van de Sumiko subwoofer. Zie je donderdag.

Goede recensie en komt ook wel overeen met mijn ervaring met de sub die hier te logeer was.

Vond de prijs van de sumiko eigenlijk nog wel netjes.

Zal waarschijnlijk lijk uiteindelijk wel een 2e hands subject worden of zelfbouw.

Ik ben al wat aan het testen met een filter dat een traploos instelbare fase heeft. Iijkt goed te werken.

Is misschien ook wel wat voor René 'n zijn project.

Link to comment
Share on other sites

Aangezien de maggies dipolen zijn, zou een dipool subwoofer dan niet de meest ideale partner zijn?

Daar zit ik ook zeker over na te denken maar dan kom je wel weer aan een behoorlijk conus oppervlakte wat weer lastig gaat worden met de beschikbare ruimte.

Verder is de combinatie van conus met vel in jou speaker toch ook aardig gelukt. Lijkt me dat dit redelijk vergelijkbaar is.

Link to comment
Share on other sites

Ja volledig mee eens, vindt ze alleen goed klinken in een home theater set en eigenlijk pas sinds ik audyssey heb (of andere goede roomcorrectie software in je systeem) zodat die goed is te integreren.

Want die systemen zijn gemaakt voor een sub (films hebben eigen tracks per kanaal met oa een hoge resolutie LFE kanaal). Dus integratie is stuk beter.

 

Maar snap het wel.......is een oplossing als je niet zomaar even andere speakers wilt/kunt aanschaffen (en je ruimte moet het ook kunnen en met een sub kun je wat meer laag forceren, maar ja is niet "echt").

Electrostaten en magnetostaten voorzien van een conus-sub.....tja dat past niet echt he.....conus met conus, vel met vel......is toch beter lijkt me.

Ik ben van mening dat als een sub goed in fase is gecorrigeerd de aansluiting goed te maken is.

Daarnaast moet je oppassen dat je de sub niet tever door laat lopen in het hoog in mijn geval is dan de X over frequentie van 40 HZ een goed gekozen punt. Mogelijk zal ik ook het laag van de Magnepans moeten beperken maar liever niet natuurlijk.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben eigenlijk ook altijd erg nieuwsgierig naar een sub in de praktijk. Ze lijken allemaal ontworpen voor HT en dat zoeken de meesten hier niet. Uitzondering is kennelijk de Janis subwoofer, misschien iets voor George om zelf te bouwen. Een Harmonizer is misschien ook het proberen waard want die doet ook iets in het laag.

De Janis is zeker een interessant ontwerp wat ik wel vaker gebruikt zie worden in combinatie met esl speakers.
Link to comment
Share on other sites

George gaat geloof ik eerst zijn eindversterker afbouwen. Tegen die tijd kan ik best eens langsgaan met mijn setje. Ze zijn een heel stuk handzamer dan subwoofers gelukkig.

Klopt, de eindversterker heeft nu eerst mijn prioriteit.

En ik zou het zeker waarderen om dan eerst eens de Harmonizer in mijn set te beluisteren.

Zou leuk zijn als dit het zelfde effect zou hebben als een sub.

We maken tegen die tijd wel een afspraak. :)

Link to comment
Share on other sites

Ik ben van mening dat als een sub goed in fase is gecorrigeerd de aansluiting goed te maken is.

Daarnaast moet je oppassen dat je de sub niet tever door laat lopen in het hoog in mijn geval is dan de X over frequentie van 40 HZ een goed gekozen punt. Mogelijk zal ik ook het laag van de Magnepans moeten beperken maar liever niet natuurlijk.

Begrijp ik dat je de magnepan's evt. niet wilt beperken in het laag ..... dan heb je toch 2 speakers in hetzelfde gebied zitten ? (normaal is sub. bv voor 40 en lager en dan moet de speaker 40 en hoger), zal het wel verkeerd begrijpen.

Link to comment
Share on other sites

Klopt, onder de 40 Hz doen de maggies al eigenlijk niets meer dus dat zou dan goed moeten aansluiten lijkt mij zo.

Het is namelijk de bedoeling dat de sub de hoofd speakers aanvult niet overneemt.

als ik al ga beperken in het laag dan is dat op de 40Hz om de versterker wat meer lucht te kunnen geven.

Niet om de maggies het wat makkelijker te maken.

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Klopt, de eindversterker heeft nu eerst mijn prioriteit.

En ik zou het zeker waarderen om dan eerst eens de Harmonizer in mijn set te beluisteren.

Zou leuk zijn als dit het zelfde effect zou hebben als een sub.

We maken tegen die tijd wel een afspraak. :)

Prima. Geloof niet dat ze dát doen, maar dat is dan mogelijk ook niet meer nodig.

Hier nooit die behoefte gevoeld, maar was wel verkocht toen ik het verschil hoorde.

We maken tzt wel een afspraak.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben al wat aan het testen met een filter dat een traploos instelbare fase heeft. Iijkt goed te werken.

Is misschien ook wel wat voor René 'n zijn project.

 

Hier nog steeds de DBX waar ik niet tevreden over ben, dus als je uitgetest bent....  :huh:  :). Volgende week vrij dus wat meer tijd voor "achterstallig" onderhoud. De nieuwe kast met koelribben allang in huis, maar de Hypex staat ook nog steeds open en bloot te spelen  :(.

 

SAM_7337.jpg

 

Ik ga kijken of die niet ongebalanceerd aan te sluiten is trouwens, vind ik toch handiger. Met de DBX is dat handig maar verder niet.

Link to comment
Share on other sites

...... maar was wel verkocht toen ik het verschil hoorde.......

Hoe zou jij dat verschil beschrijven Marc? Vind het wel leuk om te weten of die verschillen overal hetzelfde worden ervaren.

Link to comment
Share on other sites

Daar zit ik ook zeker over na te denken maar dan kom je wel weer aan een behoorlijk conus oppervlakte wat weer lastig gaat worden met de beschikbare ruimte.

Verder is de combinatie van conus met vel in jou speaker toch ook aardig gelukt. Lijkt me dat dit redelijk vergelijkbaar is.

Dat klopt, maar links en rechts geïntegreerd is toch wat anders dan een losse subwoofer. Aan beide kanten zitten 2 drivers met elk een eigen ICEpower versterker en de nodige electronica voor fasecorrectie. http://www.martinlogan.com/products/summitx

Hiervoor had ik Martin Logan Sequel II, ook met een geintegreerde (passieve) woofer, maar dat klonk niet echt heel goed in het laag. 

Martin Logan bouwt ook aparte subwoofers btw, misschien interessant om eens naar te kijken. 

Link to comment
Share on other sites

Hier nog steeds de DBX waar ik niet tevreden over ben, dus als je uitgetest bent....  :huh:  :). Volgende week vrij dus wat meer tijd voor "achterstallig" onderhoud. De nieuwe kast met koelribben allang in huis, maar de Hypex staat ook nog steeds open en bloot te spelen  :(.

 

SAM_7337.jpg

 

Ik ga kijken of die niet ongebalanceerd aan te sluiten is trouwens, vind ik toch handiger. Met de DBX is dat handig maar verder niet.

Heb nu wel een mono testversie staan op een experimenteer print maar die kan geen gebalanceerd signaal aan.

Wil deze in wat meer definitieve vorm wel eens bij je neer zetten.

Ben komende week ook vrij en vind het ook wel weer leuk om bij je langs te komen.

Link to comment
Share on other sites

Dat klopt, maar links en rechts geïntegreerd is toch wat anders dan een losse subwoofer. Aan beide kanten zitten 2 drivers met elk een eigen ICEpower versterker en de nodige electronica voor fasecorrectie. http://www.martinlogan.com/products/summitx

Hiervoor had ik Martin Logan Sequel II, ook met een geintegreerde (passieve) woofer, maar dat klonk niet echt heel goed in het laag. 

Martin Logan bouwt ook aparte subwoofers btw, misschien interessant om eens naar te kijken.

 

Eerst maar eens met 1subgaan stoeien, mogelijk komt er wel een 2e bij.
Link to comment
Share on other sites

Heb nu wel een mono testversie staan op een experimenteer print maar die kan geen gebalanceerd signaal aan.

Wil deze in wat meer definitieve vorm wel eens bij je neer zetten.

Ben komende week ook vrij en vind het ook wel weer leuk om bij je langs te komen.

 

Is goed, wat betreft die definitieve vorm dan  ;).

 

Stuur je wel effe een email, leuk!

Link to comment
Share on other sites

Een dipool kan werken, die van Linkwitz of bv deze

 

http://www.euronet.nl/users/temagm/audio/dipolesub.htm

 

Maar het is wel een hoop investering voor het stukje tussen circa 24-40 hz

 

Hier biedt iemand 2 passieve subs aan met in ieder twee 10" woofers, Kun je wellicht ook een dipool van maken (denk wel dat je ze flink moet boosten om onder de 30 hz te komen)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=157086.0

Link to comment
Share on other sites

Ik zit stiekem naar deze kastjes te kijken.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=21&t=23734

Maar zou daar dan toch alleen de units van gaan gebruiken.

En dan zijn ze eigenlijk net ff te duur.

Met de 2 units kan ik dan inderdaad iets open bouwen maar zit nu meer aan een w frame te denken.

Zo iets als de D audio dus.

http://daudio.nl/producten/

Of de eerdergenoemde units daar geschikt voor zijn moet ik nog uitzoeken.

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Hoe zou jij dat verschil beschrijven Marc? Vind het wel leuk om te weten of die verschillen overal hetzelfde worden ervaren.

 

Daar is dit topic niet voor. Ik heb ze nog te kort, en ook teveel andere zaken die aandacht vragen, om al een recensie te kunnen geven. Eind volgende week ga ik er al mee naar Abel, ooit naar George en vast ook eens keer naar een zekere Carl ^_^ . Het aardige van die dingen is, je maakt ze zo los, en sluit ze snel even aan. En zwaar als ze zijn, toch niet zo zwaar als een tegel. Een stuk handzamer ook dan een subwoofer. ;)

Het verschil zoals ik dat in HvH hoorde heeft mij doen besluiten de heren te vragen langs te komen, wat ik thuis hoorde om ze aan te schaffen. So far, so good.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...