Jump to content

Sub gezocht met Maggie


kappa7
 Share

Recommended Posts

Ik had gister een sub te logeer.

Ik was er nieuwsgierig wat deze zou doen in combinatie met mijn Maggies.

De sub die hier stond was een Boston ASW250 en is niet echt een goede sub. Wel heb ik deze omgebouwd naar een gesloten systeem en de behuizing volgestopt met demping's materiaal. Dat was al een hele verbetering.

Het ding dus maar eens aangesloten en het filter afgeregeld op 40 Hz.

Vervolgens het volume op gedraaid tot dat de sub net hoorbaar was.

Daarna nog even de fase omgedraaid en het volume iets zachter gezet.

Als eerste thin pan Alley opgezet en het volume behoorlijk opgedraaid.

De bas loopt nu merkbaar dieper door en vult de Maggie goed aan.

Het komt allemaal net even wat dynamischer over en je voelt de bas afentoe in je maag trillen wat ik soms wel eens prettig vind.

Kort om ik wil er een sub bij hebben.

Ben al eens aan het kijken wat er allemaal wordt aangeboden maar dat zijn voornamelijk kasten voor bij een ht systeem.

Ik neig nu erg naar een Rel maaar mogelik zijn er ok nog andere kandidaten.

Ik was ooit bij Ruud en die had toen dipoopl subs staan, mogenlijk is dat zelfs iets wat mooier aansluit op een Maggie.

Zo iets lijkt mee ook wel wat.

Kortom wat voor sub zou het beste bij een Maggie passen?

Link to comment
Share on other sites

Een sub goed combineren met Maggies is niet eenvoudig. Vooral aangeslagen instrumenten zoals bassdrum, plukbas en de lage registers van een piano zijn moeilijk. Langgerekte tonen gaat meestal beter. Eigenlijk moet je de fase kunnen instellen of alle ruimte voor het ding hebben, zodat je kunt schuiven voor de beste plaats. Voor mij is dat met één sub trouwens altijd ergens in het midden. Met de afstand van de sub tot de luisterpositie of fasecorrectie kun je het optimaliseren.

Link to comment
Share on other sites

Had de sub ook in het midden geplaatst en daar sloot hij goed aan op de maggies.

P1070299_zpsebxsrpzz.jpgDenk ook dat dit de plaats gaat worden waar de sub ook zou moeten komen te taan.

Zit overigens dan ook verder te denken aan een e2 sub erbij zo dat deze achter de Magnepans kan komen te staan.

Zal echter wel nog even duren voor dat de sub er zal komen.

Eerst nog maar even de nieuwe eindversterker (Rechts onder op de foto) afmaken.

Die ben ik juist aan het bouwen om de grip op de maggies en dus ook het laag te verbeteren.

Misschien is de sub dan niet eens nodig  :D

 

Link to comment
Share on other sites

Buizen en Maggies is vanwege het rendement geen echt goede combinatie. Maar zie ik daar 845 buizen? Misschien gaat het daar wel mee.

Met meer controle lijkt het overigens dat je juist wat MINDER laag hebt.

Met subs achter of onder de vliezen moet je wél de fase kunnen corrigeren.  

Link to comment
Share on other sites

Nope je ziet daar 6080 buizen en die leveren 8 watt, de rest va het vermogen wordt geleverd door 3x de tda2793 wat ongeveer 200 watt moet gaan kunnen leveren aan 8 ohm en impedanties kan aansturen tot 1 ohm.

 

Overigens geeft hier meer controle een dieper en strakker doorlopend laag, niet minder.

Minder vermogen levert een ongecontroleerd laag op dat vet wordt op de maggies.

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Koop een setje Bagend infrasubs (3 mag ook want ze gaan niet zo hard, wel diep, 8 hz ofzo)

 

http://www.soundstage.com/video/revequip/bagend_infrasub18.htm

 

Of een JTR Captivator 118. Gaat niet zo diep (slechts 20hz) maar kan een stuk harder

 

http://jtrspeakers.com/home-audio/captivator-118ht/

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Met een platenspeler mogelijk wel, maar verder zul je er weinig van horen denk ik. BagEnd haalt dat alleen door een soort hoog af filter toe te passen (dus er komt relatief weinig geluid uit ondanks de 18" woofer).

 

Maar het schijnt wel goed te werken lees ik frequent.

 

http://www.soundandvision.com/content/way-down-deep-ii-bag-end-s21e

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Velodyne DD...... is wat vaak wordt aanbevolen (weet het niet uit eigen ervaring)... puur omdat ze SNEL genoeg zijn voor de maggies en heel weinig vervorming hebben.

Zelf wat geëxperimenteerd met subs en de maggies  2 en 3 serie en vond het niks en uiteindelijk mede daarom naar de 20 serie gegaan.

 

Waar ik ook mee zat:

- Hoe krijg je de sub goed geintegreerd ?

- Mijn voorversterker heeft geen sub uitgang

- Dus sub kopen met filter en XLR ingangen, maar ja dan zet ik wel weer een filter in het kanaal ...!

- Mooie is dan wel dat je hem perfect qua frequentie (met die velodyne kun je dat schijnbaar mooi inregelen en heeft gebalanceerd xlr in en uit... optie).

- of ander voorversterker.....maar ja wat dan ?

- gekeken naar oa mini-dsp... maar ja is die wel goed genoeg (durfde dat niet aan)

- Op gehoor ... lukt aardig maar nooit perfect (de curve gaat nooit kloppen)

- Normale gesloten sub.....eigenlijk niet snel genoeg, open sub is gewoon te langzaam en die vervormen veel meer....eigenlijk geen optie (leuk voor HT).

 

 

 

Nu zijn velodyne subs DUUR.... .  

Alternatief is Rythmik ook Direct drive, verkopen direct (scheelt marge) en bouwpakketten van hun subs (scheelt een berg)... dus als je handig bent zeker een optie.

Zelf heb ik een Jamo D7 sub in de HT set (ja Jamo.... bah.. maar de de D7 is een servo sub (of direct drive) en ik vindt hem verdomd goed......voor HT.... ).

Een andere erg snelle sub: B&O (die kleine bolletjes)... en strak (nadeel... komen niet zo laag en prijzig, zelfs gebruikt duur en je hebt er 2 nodig om enigszins volume te krijgen naast de maggies).

Zo zullen er nog wel meer zijn... zoeken dus naar een snelle, eigenlijk servo/direct drive, sub met weinig vervorming.

Kijk eens naar vandersteen, jl audio, thiel, RBH (wat me zo te binnen schiet)..... vast nog meer

 

Maar het is een bekend probleem: maggies en subs... erg lastig 

 

 

En als je echt laag wil (vanaf 1 hz en HARD):

http://www.rotarywoofer.com/

Alleen is integratie in je huis lastiger dan in je installatie  :)

Edited by prettig
Link to comment
Share on other sites

De Velodyne had ik ook al bekeken en vind ik vaak erg indrukwekkend.

Zeker de 18" modellen.

Zijn alleen vaak open systemen en op een of andere manier ben ik daar een beetje huiverig voor.

Zelf denk ik aan de Rel q150.

Mooi compact subject wat laag genoeg gaat en de nodige slam moet kunnen leveren.

Maar of dat goed gaat met mijn Magnepans?

Link to comment
Share on other sites

... rel ... aantal gehoord, ik was niet onder de indruk ......ga dan voor een rythmik (zit dicht tegen velodyne aan) niet echt bekend hier, maar google er eens op ze schijnen verdomd goed te zijn.

 

ik zou alles overslaan wat niet servo/direct drive is als je ze met maggies gaat combineren......die vellen zijn gewoon erg snel en strak en dat moet matchen anders gaat het je storen op den duur.

Edited by prettig
Link to comment
Share on other sites

Ik wilde ook de Rythmik tippen, want er werd er een aan geboden op HT forum. Is echter net verkocht.

 

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=157205.0

 

Jammer, helaas.

 

Rel doet niet echt mee mee in sub land.

 

Deze is ook niet verkeerd:  http://www.hsuresearch.com/products/uls-15mk2.html

 

En natuurlijk Velodyne of JL Audio.  Of bouw er zelf een op basis van een Aura (kost je circa 900 euro voor de driver)

 

http://www.parts-express.com/aurasound-ns18-992-4a-18-pro-subwoofer-driver-4-ohm--296-260

 

ns18-992-4a.jpg

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

George, lees deze recensie (Sumiko subwoofer) eens over deze subwoofer. Wij waren er erg gecharmeerd van en is opgenomen in één van de referentie audiosets.

Sorry en helaas, maar een REL subwoofer heb ik nog nooit goed gehoord in een set.Verkeerd afgesteld met boemerige laag of een te dik aangezet laag, enz.

Overigens, het beste is toch ook als je een meting doet en zie je precies de bulten en dalen en knopen. Op die manier kan je ook de juiste plaatst bepalen voor je sub waar deze het beste kan staan. Neem van mij aan dat de plaatst van de sub zeker uitmaakt en dat hebben wij ook bij die test gedaan van de Sumiko subwoofer. Zie je donderdag.

Link to comment
Share on other sites

Een subwoofer heb ik in de afgelopen 30jaar nooit goed horen klinken,hij geeft wel laag kuntsmatig ,maar het beeld wordt flink aangetast,ik noem dat ondingen.

Als je laag wilt doe dan beide kanten woofers.

 

mvg wol

 

Ja volledig mee eens, vindt ze alleen goed klinken in een home theater set en eigenlijk pas sinds ik audyssey heb (of andere goede roomcorrectie software in je systeem) zodat die goed is te integreren.

Want die systemen zijn gemaakt voor een sub (films hebben eigen tracks per kanaal met oa een hoge resolutie LFE kanaal). Dus integratie is stuk beter.

 

Maar snap het wel.......is een oplossing als je niet zomaar even andere speakers wilt/kunt aanschaffen (en je ruimte moet het ook kunnen en met een sub kun je wat meer laag forceren, maar ja is niet "echt").

Electrostaten en magnetostaten voorzien van een conus-sub.....tja dat past niet echt he.....conus met conus, vel met vel......is toch beter lijkt me.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben eigenlijk ook altijd erg nieuwsgierig naar een sub in de praktijk. Ze lijken allemaal ontworpen voor HT en dat zoeken de meesten hier niet. Uitzondering is kennelijk de Janis subwoofer, misschien iets voor George om zelf te bouwen. Een Harmonizer is misschien ook het proberen waard want die doet ook iets in het laag.

Link to comment
Share on other sites

George gaat geloof ik eerst zijn eindversterker afbouwen. Tegen die tijd kan ik best eens langsgaan met mijn setje. Ze zijn een heel stuk handzamer dan subwoofers gelukkig.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...