Jump to content

Tweede luisterbezoek RenéN bij Sonore/Cock van der Weiden


René N.
 Share

Recommended Posts

Het tweede bezoek zou al net zo bijzonder worden als het eerste….. Ook nu verdampte de tijd door de onderhoudende verhalen van Cock, zodat er uren verstreken waren voordat de eerste CD’s in de lekker analoog klinkende CD-speler verdwenen. Want de platenspeler stond helaas nog steeds werkeloos op het massieve rack. Jammer, want ik had zijn speler met de prachtige zelfbouw tangentiale arm graag willen beluisteren.
 
Cock%202-1.jpg
 
In die ongemerkt verstreken uren hebben het ook nu weer over vele zaken gehad. De audiofora, waar ik veel aan heb gehad, en nog steeds heb, maar ook over de negatieve postings die daarop gedaan worden. Heel jammer, want volgens mij willen we allemaal dezelfde kant op, de goede namelijk, en onze sets verbeteren door het delen van kennis en ervaringen. Helaas worden er juist ook ideeën en meningen van “out of the box” denkenden genadeloos onderuit gehaald, zoals nu gebeurd is met de Harmonizers van Cock. Ik begrijp het niet, en zal dat ook nooit begrijpen….. Genoeg daarover, ik heb weer een geweldige middag en avond gehad, en ik kan alleen maar blij worden door zo’n enthousiasmerend persoon.
 
Eerst werd er een aantal CD’s gedraaid die ik bij het eerdere bezoek ook al gehoord had: Circle Percussion met Live Studio Recordings. De impact van de slagen op die trommels van 2,5 meter doorsnee is immens. Je hoort die “pets” van die grote drumsticks en dan het natrillen en uitsterven van die slagen, je gelooft het niet als je het niet gehoord hebt.
 
Percussie laat heel goed horen waartoe deze set in staat is: wat een snelheid en natuurgetrouwheid. Trommels, steigerpijpen en ik weet niet wat meer voor een slagmateriaal, zo snel, zo ijzer, heel bijzonder…… Daarna mooie jazz van het trio Han Bennink, Michiel Borstlap en Ernst Glerum met de CD Monk en laat de set een krachtige attaque van de piano en percussie horen.
 
En dan natuurlijk wat eigen CD’s. Na de dynamische en mooi opgenomen en gemasterde CD’s die Cock liet horen, viel Lilium met het album Short Stories zwaar tegen. Het nummer Whitewashed, waarop David Eugene Edwards (van 16 Horsepower) participeerde, vond ik één van de toppers op dat album, maar hier klonk het zó verschrikkelijk plat, het album lijkt zwaar gecomprimeerd te zijn. De volgende dag natuurlijk de CD’s ook weer thuis gedraaid, maar zonder de bij Cock vooraf beluisterde dynamische CD’s klonk het hier toch wel weer oké.
 
Cock%202-4.jpg
 
Daarna Joe Jackson met Passacaglia van het album Heaven & Hell. Hierop eist Brad Roberts van The Crash Test Dummies met zijn prachtige zware stem de hoofdrol voor zich op. Bijzonder was de harde basedrum slag die toch weer volkomen onverwacht zoveel kracht tentoonspreidde, dat ik een kleine glimlach niet kon weerstaan….. Ook deze thuis weer opgezet, maar die dynamiek die ik bij Cock gehoord heb was hier in geen velden of wegen te bekennen.
 
En dan Melanie de Biasio weer, met No Deal, mijn pareltje van de laatste jaren. Ook nu weer lang uitstervende tonen, zoveel microdetail, ruimtelijkheid, de ogen dicht en ik waan mij weer bij het prachtige concert in de Helling in Utrecht van even geleden.
 
Natuurlijk….. Er staat hele mooie apparatuur in de keten, maar dat neemt niet weg dat het bijzonder blijft om dit via een relatief klein speakersysteem zo terug te horen. En ook nu wordt ik opnieuw bevestigd in het feit dat less more is…. Géén condensatoren in de signaalweg bijvoorbeeld, zelfs niet in de voeding. Cock gaf ook aan, dat hij de voorversterker misschien wel het belangrijkste element in de keten vindt: dáár wordt de muziek gemaakt. Wat je daar kwijt raakt krijg je nooit meer terug. Natuurlijk, dat geldt voor meer onderdelen, maar zeker bij de voortrap. En in dat licht bezien vind hij een passieve voorversterker dan een betere oplossing.
 
Cock%202-10.jpg
 
De manier van denken van Cock heeft geleid tot waar ik nu naar zit te luisteren. Al die ervaring met het steeds weer uitproberen van dingen die eigenlijk niet kunnen, dat mag ik wel. Het “out of the box” denken, met trial and error, soms wat geluk (bij een ongeluk) hebben zodat er daardoor weer nieuwe paden bewandeld worden, dat heeft deze organische en vloeiende muziekweergave tot gevolg.
 
Dit verslag is een verkorte versie van die op mijn site:
 
 
Ik heb ook meteen het eerste bezoek op de site gezet, dat had ik nog niet eerder gedaan.....

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...