Jump to content

Platform draaitafel


carl
 Share

Recommended Posts

Ik zit eigenlijk te denken over een ontkoppelingsplatform voor onder mijn subchasis. Op zolder staat het tnt rack namelijk op een houten vloer en ik heb natuurlijk geen muur daar. Nu was ik laatst bij de Aloestiekwinkel van Merford. Die verkopen ontkoppelingsmatten in verschillende densiteiten, regufoam heten ze. Nu zat ik te denken om een mat op mijn rack te leggen, daarop een MDF plaat en daarop weer de Oracle. Volgens mij moet dit ook wel mooi uit te voeren zijn, mooier dan een fietsband. Iemand ervaring met Regufoam of ontkoppelingsmatten?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Schuim wat zwaar belast wordt dempt de lage resonanties steeds minder. Ontkoppelen middels kogels lijkt mij beter. Al zal de draaitafel het op een houten vloer altijd voorzichtig benaderd moeten worden.

 

B.v. Deze ?

big_energy3-custom.jpg

 

Om het een beetje stabiel te krijgen zou je onder de draaitafel en op de ontkoppelaars nog een dikke natuurstenen plaat kunnen leggen, of nóg beter twee platen met rubber er tussen.

Link to comment
Share on other sites

Met kogels demp je alleen horizontaal.

Bij de dt wil je ook verticaal dempen.

Daar heb je dus meer aan bvb sorbothane.

 

Sorbothane zakt zo in elkaar wanneer je daar een natuursteentegel op legt.  En wanneer het samen is gedrukt, dempt het helemaal niet meer. Tenzij je een heel grote plaat neemt en dat is dan al weer gauw te stug om te kunnen werken. Horizontaal afstellen wordt dan ook weer 'n probleem. Verticale trillingen zijn bij een geveerde draaitafel overigens minder een probleem dan horizontale

 

Misschien is een hangende steun aan de balk onder de dakramen een oplossing. En dan afsteunen tegen de verticale steunbalk.

 

Er zijn ook voetjes die aan veren hangen, maar of dat nu een oplossing is met een geveerde draaitafel betwijfel ik.

Link to comment
Share on other sites

Een geveerde tafel is al ontkoppeld, daar heeft extra ontkoppelen niet zo veel zin.

Op de sorbothane zou ik overigens geen zware tegel leggen, eronder weer wel eigenlijk.

Een ikea broodplank van bamboe is dan een mooiere oplossing.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00233429/

Volgens mij is de draaitafel van Carl alleen verticaal ontkoppelt. 

Link to comment
Share on other sites

Ik zeg: tijd voor wat experimenten en metingen!

 

@Carl: hoe groot is het probleem eigenlijk? Staat je DT toevallig op een plek waar de geluidsdruk hoog is en kun je m op een andere plek zetten?

 

Mijn DT staat trouwens ook in een rek op een houten vloer, maar het rek is wel ontkoppeld (het is een Pagode van Finite Elemente). Van trillingen of terugkoppeling nog niets gemerkt...

Link to comment
Share on other sites

Ik was afgelopen zaterdag bij Charles en heb de foam gezien. Die ligt nu al onder de cd-speler en de phonotrap. Het rek staat nu tussen de luidsprekers. De luidsprekers staan er wel een stuk voor. Ik ben ook geen fan van die schuimmatten. Net zo min dat ik aanhnger ben van de isolatoren die op kogels berusten. Dat laatste naar aanleiding van Wim Rodenburg (Audiomaat) die me erop wees dat de afbeelding van de muziek "versmeert". De energie gaat eruit. Na nogmaals luisteren bleek dat Wim gelijk heeft. Liever geen horizontale ontkoppeling. Dus geen eierdoppen, Aurio's of dergelijke meer in mijn set.

 

Persoonlijk denk ik dat een zandbak hier de betere oplossing is. Probleem hierbij is echter de dichtheid van het zand en hoe fijn moet het zijn. Voegzand al de fijn zijn. ik denk dat geel zand (waar je de tuintegels op legt) de juiste keuze is. Mits droog genoeg heeft het voldoende vermogen om de trillingen van de vloer bij de speler weg te halen

 

Het klinkt wel goed op die zolder. Beter dan eerder in de woonkamer. Er stonden absorbers schuin voor de speakers, maar dat was niet naar mijn smaak. Diezelfde dingen omgedraaid (met de harde kant naar voren), was wel naar mijn smaak. Het werd coherenter en energieker. Met de absorbers achter de speakers werd het erg muf en ontstond er een gat in het middengebied.

De ruimte is nog niet optimaal, maar heeft heel veel potentie.

Link to comment
Share on other sites

Net zo min dat ik aanhnger ben van de isolatoren die op kogels berusten. Dat laatste naar aanleiding van Wim Rodenburg (Audiomaat) die me erop wees dat de afbeelding van de muziek "versmeert". De energie gaat eruit. Na nogmaals luisteren bleek dat Wim gelijk heeft. Liever geen horizontale ontkoppeling. Dus geen eierdoppen, Aurio's of dergelijke meer in mijn set.

 

Toch typisch dat het eerste wat de bezoekers hier altijd opvalt is het stereobeeld zo gefocust is. En wanneer ik de ontkoppelingen weg haal, dat het stereobeeld dan juist vager is.

Wim is hier ook geweest. Hij vond het stereobeeld erg laag bij de vloer geplaatst. Omdat ik aan mezelf begon te twijfelen heb ik sindsdien aan iedere bezoeker gevraagd wat ze er van vonden. Unaniem kreeg ik te horen dat stemmen nét boven de draaitafel "hangen" hoger dan de luidsprekers zijn dus.

 

Kennelijk hoort iedereen wat anders. Ik luister dus maar met m'n eigen oren.

Link to comment
Share on other sites

De Oracle is tegen airborne vibraties beschermd. Ik wil meer ontkoppeling bij lopen op de houten vloer,volgens mij is geen rack daar tegen bestand.

 

- foam met daarop een houten plaat lijkt nog steeds een goede en betaalbare optie. In feite zit de bodemplaat van Nottingham Analoque toch zo in elkaar? Onder de voedingen werkt de regufoam trouwens goed, totaal stil.

 

- van die kogels onder de Oracle wordt ik nu al zenuwachtig ( ik zie hem al vanaf de tafel schuiven). Ik moet zeggen dat ik die dingen van Onno indertijd in huis heb gehad en dat het wel werkte.

 

- Die zandbak is inderdaad zeer verleidelijk (TNT). Zal eens bij Ikea kijken. Bouwzand genoeg, maar het moet wel in plastic want de buizen staan eronder.

 

- Op de balk heb ik ook aan gedacht, lijkt me lastig. Zal morgen nog eens kijken.

 

Ik ga toch wat dingen uitproberen en ga daar verslag van doen. Graag nog meer ervaringen.

 

PS Roger had een stekkerblok bij zich ipv mijn flutdingen. Nooit geloofd maar het klonk echt beter. Trouwens die van mij waren niet geaard.

Link to comment
Share on other sites

Wanneer je een rek op de vloer zet, maar aan de bovenkant aan die gording vastmaakt staat de draaitafel vast genoeg om niet over te springen wanneer je in de buurt komt. Meestal veert de vloer door, maar ligt vast aan de achterliggende muur. Daardoor kantelt het rek eigenlijk iets naar voor. Funest voor platenspelers.

 

Horizontaal ontkoppelen helpt dus. Maar het vastzetten van het rek zodat het niet meer kan wiebelen ook. Maar de draaitafel ophangen aan die gording en afsteunen op die verticale balk lijkt mij het best.

 

Bij de smid een rekje laten maken. Bv. kokertjes van 30 mm en een wanddikte van 2 mm. In het midden een schoor er onder met een plaatje voor het vastschroeven. Wanneer je het helemaal mooi wil maken, Maak je de binnenkant van de kokertjes iets groter dan een hardstenen tegel, De tegel ligt dan mooi in het frame. Aan de binnenkant van de kokertje laat je dan plaatje lassen waar de tegel op ligt. Daar wel een stukje rubber tussen leggen.

Link to comment
Share on other sites

Eerst morgen een blues festival, daarna zondag de kinderen het huis uit werken en dan goed nadenken. Een combinatie van ideeën hoort zeker tot de mogelijkheden.

Link to comment
Share on other sites

Vroeger kon je hier nog eens een linkje bijzetten, maar dat lukt me niet meer. RJC Audio maakt het Hush platform . Zij beweren dat die ingericht is om voetstappen op houten vloeren e.d. te beperken/tegen te gaan. De airborne rotzooi wordt dan afgevangen door het subchasis van de Oracle. Nu kost dat ding tegen de 1000 euro en dat vind ik wel erg veel voor een platform zeker niet omdat ik dat niet kan uitproberen. Ik vermoed eigenlijk dat het gewoon een fraaie zandbak is.  Ik zoek eigenlijk een DIY versie daarvan of zou het simpel een zandbak zijn.

Link to comment
Share on other sites

Linkjes kan toch gewoon nog? (op sommige fora is t wel verboden als het geen sponsor betreft)

 

http://www.rjcaudio.co.uk/

 

Mooi plankje hoor, zal wel iets meer kosten.

pageimg11.jpg

 

pageimg14.jpg

pageimg15.jpg

 

Misschien 3 hiervan?

https://www.dienadel.de/perfect-sound-pcs-888-daempfer-gross/a-353631469/

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Ik heb een principe keuze gemaakt voor een kleine zandbak. Ik woon hier op een grote zandbak van 45 meter diep en ik heb bij de verbouwing wat apart laten zetten voor het terras, dus zand genoeg. Ook heb ik van de verbouwing zeer fraaie beukenhout balkjes over van 7 maal 4 over en die wil ik gebruiken voor de kast/omlijsting. Eerst wilde ik die kast van onder dicht maken, maar waarom eigenlijk. Ik leg daartussen zakjes met zand waarop weer een plaat komt van MDF en daarop weer de Oracle. In feite komt de Oracle dan op zand te staan en wordt volledig ontkoppeld van het rek.

 

Kern is het gebruik van stevige zandzakjes die niet te vol komen zitten (kan je wat duwen en trekken om het waterpas te krijgen).  De eerste versie zal op de keukentafel worden uitgeprobeerd. Als ik dat niet makkelijk waterpas krijg maak ik de omlijsting alsnog van onder dicht.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Maakt het nog uit wat voor en hoeveel zand je gebruikt Carl.

Is de functie van de bak dat trillingen uitsterven in het zand of dat ze er gewoon niet door heen komen.

Link to comment
Share on other sites

Zou gewoon een bakje maken dat je met een waterpas kan afrijen.

Met losse zakjes gaat dat erg lastig worden.

2e punt is het gewicht.

Vraag even aan een constructeur hoeveel jou vloer ma dragen.

Geef dan ook even aan hoeveel vinyl en hoeveel boeken er komen te staan.

Dat kan namelijk aardig oplopen.

Link to comment
Share on other sites

De boeken en LP's staan aan de andere kant van de kamer George. Die zandbak kan verder het gewicht niet zijn: binnenmaat  7 maal 48 maal 37.  Dat rek van mij is misschien wel zwaar met de apparatuur, maar altijd minder dan de gemiddelde high - ender weegt laat staan als er een bed staat waar je met zijn tweeën in ligt (en bezig bent).

 

Dat uitsterven van trillingen van de vloer is inderdaad de bedoeling Peter.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...