Jump to content

Ervaringen Auralic


carl
 Share

Recommended Posts

Inmiddels wat ervaringen met de Auralic mini. Hij staat in een set in de woonkamer en wordt tot nu toe met name voor internet radio gebruikt. Ik moet nog eens kijken wat de beste zenders zijn, maar nu staat er of een classic zender op of een 50/ 60 jaren popzender. Volgens mij klinken de Zwitserse zenders nog het beste.

 

De geluidskwaliteit van de Auralic Mini is zeer goed, ook met mp3. Verder is de bediening via de I pad zeer gebruiksvriendelijk. Wat ik verder belangrijk vind is, dat hij zeer stil is. Hij zit in een klassieke set in de woonkamer. Mijn vrouw is heel gelukkig, geen TV meer aan als achtergrond, maar internet radio. Op termijn komt er een aparte voeding boven in de luisterkamer en dan kan ik hem soms "lenen". Overigens erg tevreden met mijn klassieke set in de woonkamer: Cabasse Galiotes, Quad en Thorens. Het is geen High-end, maar levert wel een aangename niet aandachttrekkende achtergrondkwaliteit. Al die knopjes van de Quad zijn in deze setting erg prettig.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Kan toch als nog?.  Die Noxon in de woonkamer en de Auralic mini aan de high-end set elders.  Is ook nog goedkoper dan een lineaire voeding.   S Booster.   Lijkt me een: win-win situatie :)

Nu het WiFi hier weer top is.  Gebruik ik voor het internet gebruik ik een gepimde  Logitech Duet met een zelfgebouwde voeding.   Klinkt verrassend met 320Kbit mp3

 

*edit aangepast

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

als je die zelf bouwt? En, is die nodig? In mijn geval (een chique Brooklyn) gaat het om het verbeteren van structuurinformatie, begrijp ik uit wat men vermeldt over de verbeteringen die zo'n voeding brengt. Dan zijn er andere opties.

Link to comment
Share on other sites

Klopt met een mooi kastje +/- €50 Wel zelf maken met zoiets http://www.audio-creativeshop.nl/?product=voeding-pcb-voor-buizen-of-transistor

Mooi ding Jack! Heb je die ook in een 5V versie? Dat heeft Noxon nodig.

En zou zo'n 5V labvoeding (50 euro compleet) dan niet nog beter zijn, want met een echte dikke trafo?

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Zo te lezen is het printje universeel. Bij 5volt uit, heb je ongeveer een trafo nodig waar 8volt uitkomt.

Hoger niet anders wordt de spanningsregelaar te heet.

De uitgang spanning  kun je zelf afregelen met een meerslagen potmetertje.  

 

Zo ziet mijn voeding eruit van mijn Logitech Duet.   Staat nu aan en klinkt echt zo mooi, je snapt niet dat het kan

 

voedingduet.jpg

 

Het trafootje komt uit de dump en kostte een paar €  Ik ga ongeveer 1x per jaar naar Baco Army goods in Ijmuiden

 

Of het met een dikke lab voeding nóg beter klinkt?  Kan, maar het hoeft niet.  Het hangt er vanaf of er intern in je streamer nog verder spanningsregelaars zijn.

Als die er zijn is dat m.i.  de grens voor wat haalbaar is.  Verder zitten in mijn voeding gewone 1N4007 diodes. 

Werkt voor mij prima,  ze zitten ook in mijn versterkers.   

Link to comment
Share on other sites

Hoe zit het met de voeding van de Olive, Toine? Die deed het nu toch?

Nou en of die het heel mooi doet, Marc, maar ik ga jou morgen de stoffelijke resten van die Olive overhandigen. Ik dacht, als ik nu een waardig alternatief voor die Olive voeding zou hebben, dan krijg je die ook gelijk mee.

Jack's post hierboven en mijn gebrek aan technische kennis maken dat ik lekker met de Olive voeding doorspeel. Ik wilde eventueel een mooie 5V labvoeding kopen, maar in het licht van zijn antwoord zie ik daar van af. Ik heb ook geen centjes meer; zit net als Jack tegenwoordig in de bijstand... :)

Link to comment
Share on other sites

In de IAOW = bijna hetzelfde. Verder kun je daar vanuit nog prima zelf je geld verdienen.  Kwestie van afspraken maken met de uitkerende instantie. 

Zoals het er nu naar uit ziet,  zit ik tot eind 2016 vol.  Ik neem het ook geen (grote) klussen meer aan.  B) Iemand helpen kan altijd wel tussendoor.

Link to comment
Share on other sites

Volgens de geleerden ( ;) ) is de ene lineaire voeding de andere niet. Een snelle brugcel of snelle diodes (Schottky) b.v. zorgen voor een schonere basis. Dan kan daarbovenop een groter spanningsverschil een voordeel zijn wanneer je de voeding stevig belast. De kans dat de spanning kortstondig onder de benodigde waarde komt is dan kleiner.

 

Dat is wat ik er van begrepen heb tenminste.

 

Er zijn overigens ook heel ruisvrije geschakelde voedingen. Deze zijn gelijk ook een heel stuk milieuvriendelijker.

Link to comment
Share on other sites

In de IAOW = bijna hetzelfde. Verder kun je daar vanuit nog prima zelf je geld verdienen. Kwestie van afspraken maken met de uitkerende instantie.

Zoals het er nu naar uit ziet, zit ik tot eind 2016 vol. Ik neem het ook geen (grote) klussen meer aan. B) Iemand helpen kan altijd wel tussendoor.

Ioaw kwam ik nog net niet voor in aanmerking. Vanaf 55 jaar. Bovendien was ik er wel klaar mee na 13 jaar, met dat zelfstandig zijn. Tegenwoordig participeer ik minstens even zinvol, maar dan onbetaald zogezegd, en in een totaal andere richting. Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Volgens de geleerden ( ;) ) is de ene lineaire voeding de andere niet. Een snelle brugcel of snelle diodes (Schottky) b.v. zorgen voor een schonere basis. Dan kan daarbovenop een groter spanningsverschil een voordeel zijn wanneer je de voeding stevig belast. De kans dat de spanning kortstondig onder de benodigde waarde komt is dan kleiner.

 

Dat is wat ik er van begrepen heb tenminste.

 

Er zijn overigens ook heel ruisvrije geschakelde voedingen. Deze zijn gelijk ook een heel stuk milieuvriendelijker.

 

Dat is in mijn straatje. Bij Plaatjesdraaier ruiste een opname die ik meenam tot mijn verrassing, maar hier thuis niet. Iedereen met een Brooklyn rent af op externe voedingen, lineair natuurlijk, en ik wil die interne geschakelde van mij gewoon wat minder laten ruisen. Gaat met een beetje TS prima :P. Of met een tegel eronder.

Link to comment
Share on other sites

Ik geloof allemachtig dat je beter af was geweest met zo'n Noxon van Thingman. Voor internepradio hoef je toch niet de beurs open te trekken?

Luister Marc, wie zegt dat ik alleen de internet radio gebruik. Voor mij is het een nieuw medium wat ik aan het verkennen ben. Net mijn eerste sticky uitgeprobeerd en ook dat klinkt prima beneden. Dit weekend ga ik de Auralic boven uitproberen. Hoop dan wat meer muziek te hebben.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Inderdaad, maar ja... te goedkoop en eenvoudig hè.

Kan niks zijn... :)

Een beetje een verzuurde opmerking Toine. Beetje Audiofreaks stijl: oordelen voordat je de volle informatie hebt.

Link to comment
Share on other sites

Een beetje een verzuurde opmerking Toine. Beetje Audiofreaks stijl: oordelen voordat je de volle informatie hebt.

Hee Carl, daar kan een stick in en een schijf aan, zonder meer. En een dac optisch en electrisch. Dus... en ik reageerde op Marc, die vandaag (gisteren dus morgen) hier naar die Noxon is komen luisteren. Ik haakte in op dat topic waarin mensen de ingewikkeldste toeren uithalen om te streamen, met netwerken, laptops, drivers, spdifs usb's, dikke dacs en nog klinkt het niet. Noxon 195 euro en je ben klaar. Klinkend klaar bovendien. Ik wil je beschermen voor het ingewikkelde streamingpad dat doodloopt...

Link to comment
Share on other sites

 Ik haakte in op dat topic waarin mensen de ingewikkeldste toeren uithalen om te streamen, met netwerken, laptops, drivers, spdifs usb's, dikke dacs en nog klinkt het niet.

 

:wacko:  Mag ik dat zelf uitmaken? Daar heb ik de Toinebrandweer niet voor nodig.

Link to comment
Share on other sites

Sorry voor de reactie Toine. Ik heb Lang geaarzeld met het kopen van een streamer. Ik liefhebber zeker niet in computers. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Auralic als simpele all in one oplossing met inderdaad veel upgrade mogelijkheden. Ik verwacht niet dat ik dat vlug doe, ik geef ik het geld liever uit aan een draaitafel. Een voeding er bij betekent wel dat ik hem makkelijk van beneden naar boven kan nemen en omgedraaid. Ga ik niet veel geld aan uit geven.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Het klinkt daar prima bij de brandweerman. Wél een tegeltje eronder, anders... je weet het niet. En er werd gestreamd van een kunstig ingepakt Samsung schijfje. De software bleek nog niet helemaal de kinderziekten ontgroeid, maar dat is logisch bij zo'n nieuw apparaatje. En die Noxon ziet er prachtig uit, in het zwart, waar ik wel van houd. Maar, Carl, jouw Auralic zal ook prima klinken vermoed ik. En wat is geld in dezen? Mijn Brooklyn kostte een lieve duit, en die kocht ik met een korting waar ik de Noxon voor had kunnen kopen. Die maakt het wel weer mogelijk dat ik de LP opnieuw leer kennen. En hoewel dik, klinkt hij net zo fantastisch als de dunne interne dac van de Olive.

Het wachten is alleen op het ontruisen en het activeren van Mumsofts Quality Authentication. ^_^ De verwachting is dus, dat-ie béter gaat klinken.

 

Dan moet Toine nog maar eens langskomen, en Carl verwacht ik dan ook weer tzt.

Link to comment
Share on other sites

:wacko:  Mag ik dat zelf uitmaken? Daar heb ik de Toinebrandweer niet voor nodig.

O sowwy Hans, ik had niet gezien dat ik expliciet JOUW naam noemde. Maar je bent in goed gezelschap, want ik zie inderdaad heel veel mensen audiofiel moeilijk doen waar het erg makkelijk kan.

Wel veelzeggend dat je je meteen aangesproken acht, toch? Op een onwaarheid zou jij nooit reageren...

Link to comment
Share on other sites

Sorry voor de reactie Toine. Ik heb Lang geaarzeld met het kopen van een streamer. Ik liefhebber zeker niet in computers. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Auralic als simpele all in one oplossing met inderdaad veel upgrade mogelijkheden. Ik verwacht niet dat ik dat vlug doe, ik geef ik het geld liever uit aan een draaitafel. Een voeding er bij betekent wel dat ik hem makkelijk van beneden naar boven kan nemen en omgedraaid. Ga ik niet veel geld aan uit geven.

Akkoord Carl, maar zoals ik Marc beluister kan er geen HD of stick aan worden gehangen, toch? Als dat wel kan ben je ook klaar met 1 apparaatje en een schijf.

Ik denk zelf dat de term "streaming" regelmatig tot ongewilde verwarring kan leiden. De een bedoelt er bv alleen internetradio mee, en voor een ander (zoals ik) hoort daar ook de eigen digitale bieb op HD bij en voor weer een ander (Marc bijv.) horen er ook nog de services bij waar je abonnee van moet zijn - de music-on-demand services.

 

Is streaming voor jou inderdaad alleen internetradio?

Link to comment
Share on other sites

Het klinkt daar prima bij de brandweerman. Wél een tegeltje eronder, anders... je weet het niet. En er werd gestreamd van een kunstig ingepakt Samsung schijfje. De software bleek nog niet helemaal de kinderziekten ontgroeid, maar dat is logisch bij zo'n nieuw apparaatje. En die Noxon ziet er prachtig uit, in het zwart, waar ik wel van houd.

Ah, jullie zijn weer thuis... :)

Marc, wat bedoel je met "kunstig ingepakt schijfje"? Die samsung is niks meer dan een af-fabriek mini (2,5"?) usb-schijf, toch? (Zie onder...)

Okee, hij lag op een sorbothane hamburger, maar met de schijf zelf is niks gebeurd! Nog geen druppel snot erop... ;)

 

30lcbdc.jpg

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

O sowwy Hans, ik had niet gezien dat ik expliciet JOUW naam noemde. Maar je bent in goed gezelschap, want ik zie inderdaad heel veel mensen audiofiel moeilijk doen waar het erg makkelijk kan.

Wel veelzeggend dat je je meteen aangesproken acht, toch? Op een onwaarheid zou jij nooit reageren...

 

Wanneer ik een van de weinige ben die hier ter leeringe ende vermaek uitlegt wat ik met streaming heb gedaan, zal ik zeker de eerste paal zijn waar je tegen aan moet pissen.

 

Ik vraag me met zo'n Noxon of Auralic zonder server wel af, hoe je een grote muziekbibliotheek georganiseerd en gebackupt houdt. Met de oplossing met een server en Jriver gaat dit n.l. prima. Tags kun je b.v. makkelijk aanpassen en daarna kun je de muziek zo wegschrijven dat alles hetzelfde op de schijf komt te staan. Met een standaard rip krijg je als genre b.,v. rock,pop, of pop,rock, of pop/rock of Rock-pop enz. En wat te denken van classic, Klassiek, classics enz. Dat maakt het leven van een muziekliefhebber niet echt makkelijk. Voordat ik de boel ging organiseren had ik al meer dan 200 genres.

 

Nu staat alles netjes georganiseerd op de schijf:

M:\Music\genre\artiest\naam CD\track - naam track.

 

Maar wanneer ik het morgen anders zou willen is dat met bijna één druk op de knop geregeld.

 

Met zo'n 50.000 nummers is dat ook wel handig. Zeker wanneer ik ook nog eens wat genres weg wil gooien of in quarantaine wil zetten.

Maar ja... een beetje audiofiel heeft aan 3 CD's genoeg.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...