Jump to content

2 terabyte


carl
 Share

Recommended Posts

Het verduurt ook de rekening van de electriciteitsboer. Per minuut muziek genieten wordt het helemaal prijzig

Mijn ervaring, muzikaal dan, van een schijf op afstand, is, dat het ook minder goed klinkt dan een schijf intern.

Tel uit je muzikale winst.

 

Die op afstand.....snap ik niet echt (helemaal niet eigenlijk): bit's zijn bit's maakt geen donder uit waar ze vandaan komen (zolang je maar niks mist en beetje....echt micro buffer hebt....kan daar geen enkele logische verklaring voor bedenken en er is ook nog niemand geweest die me dat verschil heeft kunnen laten horen.

Link to comment
Share on other sites

nee hoor zijn maar paar fabrieken (grootste inderdaad Thailand) in de wereld die schijven maken.....zelfde met panelen van beeldschermen, camera sensoren, etc .....of batterijen... allemaal uit een fabriek in duitsland (EU dan), keukens.... 3 fabrieken in zuid-duitsland..... niet echt ongebruikelijk. Andere eisen, ander label en klaar.

Ja.

 

Maar BMW en MB komen niet uit dezelfde fabriek.

 

WD is toch echt de concurrent van Seagate. Tenminste ik heb het niet ff gecheckt maar dat is wat in mijn hoofd zit.

Link to comment
Share on other sites

Die op afstand.....snap ik niet echt (helemaal niet eigenlijk): bit's zijn bit's maakt geen donder uit waar ze vandaan komen (zolang je maar niks mist en beetje....echt micro buffer hebt....kan daar geen enkele logische verklaring voor bedenken en er is ook nog niemand geweest die me dat verschil heeft kunnen laten horen.

Het maakt ook niet uit waar ze vandaan komen, wel waar ze doorheen gaan. En misschien kan ik je het verschil laten horen, ik heb hier twee identieke Olives met daartussen een router en twee ethernetkabels.

Verder maar via pm?

Link to comment
Share on other sites

Het maakt ook niet uit waar ze vandaan komen, wel waar ze doorheen gaan. En misschien kan ik je het verschil laten horen, ik heb hier twee identieke Olives met daartussen een router en twee ethernetkabels.

Verder maar via pm?

Dan ligt het aan je Olives...... Die bits komen identiek aan al komen ze van nieuw Zeeland.

Met al respect, maar zit al 30 jaar in de it (informatica achtergrond) en je raakt geen bit kwijt, dus als het anders klinkt ligt het niet aan de bron (het bestand) maar aan wat anders .....

Link to comment
Share on other sites

Ja, klopt als een bus, collega. Heb er ook 30 jaar in de IT op zitten. Reken maar dat het mij wat oorkrabbels gekost heeft. En snappen doe ik het ook niet, tot op zekere hoogte.

Link to comment
Share on other sites

Ja, klopt als een bus, collega. Heb er ook 30 jaar in de IT op zitten. Reken maar dat het mij wat oorkrabbels gekost heeft. En snappen doe ik het ook niet, tot op zekere hoogte.

OK als we het er over eens zijn dat de bron identiek is, dan zijn er 2 opties (meer zie ik zo snel niet):

- de olive verwerkt de stream anders intern op de netwerk aansluiting tov intern vanaf de schijf (en dat kan best..... Er zijn dac's die anders klinken op USB vs spdif, dus dit kan ook.

- of als je 2 Olives vergelijkt..... Ze niet volledig identiek zijn

 

Maar mijn DAC op USB..... Maakt niks uit waar ik vanaf speel op de pc die de DAC voedt.....schijf, netwerk, stick, cd......al stream ik vanaf thuis naar de DAC op de zaak via internet....... Blijft dezelfde bron.

Link to comment
Share on other sites

De ene Olive stuurt het bestand op verzoek van de andere erheen die het via zijn interne dac dan wel via de externe dac afspeelt.

Of de andere Olive haalt datzelfde bestand van de eigen harde schijf en dan gaat het naar de dac.

Die laatste weg is korter en klinkt overtuigender.

Link to comment
Share on other sites

Prettig,volgens mij heb jij nog nooit een goede streamer gehoord die het wel laat horen tussen bit en bit,dan zou je ook geen verschil horen tussen cd spelers of versterkers en ga zo maar door..

 

wol

nou een gungnir is echt niet slecht en mijn cd speler: marantz cd11 limited (niet echt slecht!)...... geen verschil met gungnir....

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruikte vroeger altijd IBM Deksstar, iets duurder maar niet af te beulen die schijven.  Is HGST soms het bedrijf die dat overgenomen heeft?  Zo ja absoluut topklasse.

Mijn WD 6TB Red komen niet zo goed uit die test,  ik gebruik ze in een servercluster  dus al er een stuk gaat jammer dan...   ;)   

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruikte vroeger altijd IBM Deksstar, iets duurder maar niet af te beulen die schijven.  Is HGST soms het bedrijf die dat overgenomen heeft?  Zo ja absoluut topklasse.

Mijn WD 6TB Red komen niet zo goed uit die test,  ik gebruik ze in een servercluster  dus al er een stuk gaat jammer dan...   ;)   

HGST is het vroegere Hitachi

 

Inderdaad ook de IBM schijven kwamen uit die stal.

 

HGST is onderdeel van WD geworden.

Link to comment
Share on other sites

Het verduurt ook de rekening van de electriciteitsboer. Per minuut muziek genieten wordt het helemaal prijzig

Mijn ervaring, muzikaal dan, van een schijf op afstand, is, dat het ook minder goed klinkt dan een schijf intern.

Tel uit je muzikale winst.

Gewoon zoveel mogelijk zelf je stroom opwekken Marc,  ik leg er echt 0,0 wakker van en laat aan, wat eerder stuk gaat door continue aan en uit zetten, blijft aan.  Afgelopen jaar zo' n 2200Kwh  opgewekt aan wind en zonne-energie .  Was een goed jaar met 10% meer opbrengst.  Dan is in stroom verhouding met gas, stroom ook nog vrij goedkoop. Ik was na aftrek van eigen bronnen nog geen €200 kwijt.  Gas is 3x zo duur juist daar kun je flink op besparen door een dikke trui en de thermostaat  nooit hoger dan 19C te zetten, en overdag en 's nachts uit. Als het even kan zet ik er nog 3 grootste panelen bij.  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Gewoon zoveel mogelijk zelf je stroom opwekken Marc,  ik leg er echt 0,0 wakker van en laat aan, wat eerder stuk gaat door continue aan en uit zetten, blijft aan.  Afgelopen jaar zo' n 2200Kwh  opgewekt aan wind en zonne-energie .  Was een goed jaar met 10% meer opbrengst.  Dan is in stroom verhouding met gas, stroom ook nog vrij goedkoop. Ik was na aftrek van eigen bronnen nog geen €200 kwijt.  Gas is 3x zo duur juist daar kun je flink op besparen door een dikke trui en de thermostaat  nooit hoger dan 19C te zetten, en overdag en 's nachts uit. Als het even kan zet ik er nog 3 grootste panelen bij.  

 

Of je nu zelf je stroom opwekt, of het de centrale laat doen, alles wat je verbruikt doet m.i. mee aan de opwarming van de aarde. Dus is het, alweer volgens mij, het beste zo min mogelijk te gebruiken. Maar hier gaat de kachel in de keuken 's nachts aan de gang om de omgeving van de WC een beetje aangenaam te houden. Daar wordt dan flink gebruik van gemaakt. Je moet wat. Zonnepanelen mogen hier niet eens.

Voor audio heb je niet zoveel nodig,  zoals jij altijd opmerkt, de eerste Watt is de belangrijkste.

Link to comment
Share on other sites

Dat opwarmen van de aarde is door wind en zonne energie is minimaal t.o.v. gas en kolen centrales.  En zelfs die laatste 500Kwh die ik afneem wordt groen opgewekt door mijn leverancier.

Bij productie van nieuwe hardware is ook weer energie nodig, als ik dat op deze manier een jaar kan uitstellen omdat e.e.a. het langer meegaat, zijn de verschillen qua belasting m.i. nihil.

 

De 1e watt en alles wat daar onder zit, vind ik inderdaad het belangrijkst.

 

Maar on-topic bij de volgen aankoop van HD' s ga ik zeker naar HGST kijken :)  

Link to comment
Share on other sites

Net ook al de tip gegeven in het usb-disk topic.

 

De meest betrouwbare schijven zijn van HGST  https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-stats-for-q2-2015/

dat was zo sinds ze WD zijn niet meer (uit eigen ervaringen...... 10-tallen per week en veel defect), wd purple niet (wel goed)

Edited by prettig
Link to comment
Share on other sites

Prettig worden alle merken in een datacenter toegepast of kiest men daar bewust?

 

Hangt van het bedrijf af, uiteindelijk worden alle merken in een datacenter wel gebruikt, meeste bedrijven gebruiken meestal wel de server HDD's, en niet de consumenten versie.

 

Gebruik je een enkele externe HDD, maakt het niet zoveel uit zolang de ervaringen positief zijn op reviewsites, maar defecte HDD, alles kwijt.

Gebruik je een aparte server of NAS, is kiezen voor 24/7/NAS HDD's maar een paar tientjes duurder....

Link to comment
Share on other sites

Prettig worden alle merken in een datacenter toegepast of kiest men daar bewust?

 

Datacenter is eigenlijk gewoon server-schijven (24/7) van bv. van HP (die maken geen schijven maar stellen wel hoge eisen aan de schijven) en gewoon stuk duurder.

 

Zelf heb ik een groothandel in camera beveiliging en IP camera's (tegenwoordig al 12MP op 15 fps) streamen enorm veel data en behoorlijk continue (bedrijfsdata is daar peanuts bij)..... systemen met bv. 64 TB opslag alleen voor video.

 

En dan zie je heel snel welke schijven slecht zijn en niet (idem overigens voor switches). En Hitachi/Ibm was altijd goed (wel prijzig), maar de WD purple is gewoon veel beter en nog goedkoper ook.

2,5 inch overleeft het gewoon niet, video naar ssd ook niet.

Beste is gewoon de server schijven van bv. hp..... maar ja dan worden de systemen te duur voor de meeste klanten.

 

En heel eerlijk..... al jaren thuis een WD groen erin en werkt nog steeds (ook voor streamen), Maar voor de prijs zou ik nu altijd voor de wd purple gaan.

 

Euro 85,- voor 2TB (wd purple) bij afuture.....(tenzij je budget erg beperkt is, maar ik vindt dat niet echt duur)

Edited by prettig
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...