Jump to content

USB, SPDIF, i2s, USB, Toslink, HDMI of nog wat anders. ?


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Dan maakt het niet veel uit. De kabel tussen jouw NAS en de streamer, die wel. Mijn buurman heeft ook zo'n opzet, en het klinkt fantastisch, maar minder organisch dan bij mij. Hij heeft wel schitterende spiekers, een flink maatje groter en beter dan die van mij.

Link to comment
Share on other sites

Jammer dat het zo moeilijk moet zijn Hans.

Voor high-end streaming was ik 195 euro kwijt (de Olive is met pensioen) en het leuke is dat het die dure spullen gewoon wegspeelt. Omdat er veel te moeilijk wordt gedaan en ik zelf geloof dat je met eenvoud meer bereikt...

 

 

Nu ben ik toch wel benieuwd waar je nu mee speelt dan.

Zou je met ons je geheim willen delen?

 

 

Nee, die hou ik fijn nog even voor mezelf... :)

 

Ja ja, ik heb  hier een Conrad mediaplayertje van 70 euro, speelt ook de sterretjes van de hemel. Maar niks niet gapless, niks geen metadata buiten het geijkte. Dus, laten we zeggen, als het niet zo om kan gaan met klassieke muziek als jouw oude Olive 3, mag je het geheim bewaren van mij.

Link to comment
Share on other sites

Ok Jack ik heb dit meermaals gelezen en soms versta ik het en soms ook niet  :)

 

Wat mij interesseert is of mijn situatie kan verbeterd worden enkel met de apparatuur die er staat. 

Ik heb nu 1maal een netwerk en hou dit zo bvb

Mss een aparte voeding voor het streamertje

 

Wat is volgens jullie de bottleneck in een NAS stream DAC setup?

 

De keren dat ik een HD ingebouwd in de streamer hoorde versus de muziek die via het netwerk naar de streamer kwam, koos ik ook de ingebouwde HD

Wat echter niet getest is, is een externe HD gekoppeld aan de streamer

 

Ja dat kan Stef.  Ook ik heb zo' n LMS doosje (wel 3)  Eentje is héél bekent hij heet: Logitech Duet  :)  Werkt prima, veel plezier van gehad.

 

Begin bij de bron en dat is de muziek.  Gewoon zelf nauwkeurig rippen met exact audio copy  of onder linux met abcde 

Dan het netwerk sluit je LMS doosje en NAS aan met fatsoenlijke CAT5E of CAT 6 bekabeling. En gebruik WiFi alleen voor afstandbediening of helemaal niet, bedien het vanaf een vaste pc.

Dan je LMS doosje als die een externe geschakelde voeding heeft zo' n muur wrat.  Koop daar eens een lineaire voeding voor. 

 

Als je geen sterke processor hebt in je LMS doosje kun je overwegen de bestanden gewoon WAV te houden, dat kost meer diskruimte maar scheelt processor kracht.

Kwestie van gewoon even proberen met een Flac en Wav bestand....

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Verder kun je het zo goed en duur maken als je wilt.  Tijdens de Hear dag stond ik letterlijk even met de mond vol tanden toen Marco stelde dat digitaal boven 5K wel ophoud en dat je met analoog veel verder kunt.

Wel nu, ook met digitaal is een setup van +/- 20K mogelijk.  Ik schut je zakken zo leeg  :D http://www.wilbert.nl/streaming-audio/aurender-w20-

Link to comment
Share on other sites

Alles is zoals je zegt Jack, degelijke bekabeling

Wifi heb ik van het streamertje gedraaid

Wifi is voor de afstandsbediening daardoor hoeft de PC niet aan te staan en hoor ik de koeling niet draaien 

Streamer is LMS based

 

Lineaire voeding moet ik eens achter informeren

 

Tanx om mee te denken

Link to comment
Share on other sites

Voordat we er weer vanalles bij gaan halen wat niet over USB en SPDIF gaat:

 

@Stef,

op het computeraudiofileforum is met nogal te spreken over de USB SPDIF omzetters. (this is the way to go, lees is wel 100 keer).

 

Ik heb zo'n M2Tech Hiface2 geprobeerd en vond dat het geluid aanzienlijk krachtiger is dan met de directe USB aansluiting op m'n DAC. Meer zoals ik nu met de SPDIF van het moederbord hoor.

 

Wat ik hoor:

USB: mooi schoon, natuurlijk en ruimtelijk, maar vooral in het laag wat rommelig. Omzetten van frequenties maakt geen verschil, omdat het USB kaartje van de PF alle frequenties aan kan hoeft er niet gerekend te worden.

 

SPDIF: open dynamischer en krachtiger laag. Vooral wanneer er niet gerekend hoeft te worden. 24 bit 96kHz b.v.. Maar wanneer ik 24 bit 176.4 kHz draai hoor ik iets minder felle aanslagen in het midden en hoog. Het stereobeeld is iets meer upfront.

 

SPDIF kun je ook lezen als Hiface2. Alleen de HIface kan dan weer alle frequenties aan.

 

Het kan natuurlijk ook aan m'n PF/Amanerokaartje liggen. Toch staat het Amanerokaartje als een van de beste bekend.

 

Ik zoek nog steeds een geluidskaartje waarbij ik alle frequenties aan kan, SPDIF heeft en bovendien in m'n kastje past en PCI heeft. ESI en Asus hadden/hebben wel iets. Maar het kleine ESI kaartje zit niet meer in het programma, dat zou dan een gebruikte worden. Verder maak ik me wat zorgen over de drivers. Op internet wordt (zoals gebruikelijk) nogal wat tegenstrijdigs verteld.

Link to comment
Share on other sites

Alles is zoals je zegt Jack, degelijke bekabeling

Wifi heb ik van het streamertje gedraaid

Wifi is voor de afstandsbediening daardoor hoeft de PC niet aan te staan en hoor ik de koeling niet draaien 

Streamer is LMS based

 

Lineaire voeding moet ik eens achter informeren

 

Tanx om mee te denken

 

Pink Faun heeft heel mooie lineaire voedingen voor een PC. Maar het blijft voor mij toch twijfelachtig of dit wat brengt. Op het moederbordje zitten altijd allerlei spanningsregelaars. Die zijn dan weer niet lineair. Een lineaire voeding op mijn PC-tje bracht voor mij geen enorme verbetering. Wanneer ik m'n laptop gebruik en op accu laat spelen, hoor ik ook geen verschil.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Dit zijn mijn ervaringen:

 

- Zelf nu een Schiit Gungnir (USB2) en die heeft alle ingangen en USB gen 2 ingang (dus de schiit USB gen 2) klinkt het beste (USB1 is minder dan SPDIF).

- USB kan daarnaast hogere resoluties aan

- De Schiit is puur DAC, dus hangt aan PC en die hangt in het netwerk en haalt de muziek via net netwerk van een server.

 

 

- Lokale harde schijf beter.....geen idee waarom dat zou moeten/kunnen ?

- Bron is digitaal bestand, waar dat vandaan komt is niet van belang. Komt aan bij de DAC en die zet het om.

- ENIGE wat belangrijk is: je moet geen vertraging hebben in je pad (netwerk, PC zelf, schijf, etc ......), maar ja muziek is zo klein qua omvang dat heb je niet snel.

- Cat5E of cat6...... cat5 is 1 gb.... kun je met gemak een 40GB blueray over streamen (dus van een server, naar pc en dan naar TV en audio systeem), zelfs 100mb netwerk is zat voor muziek.

- WIFI, kan makkelijk qua bandbreedte, echter de wifi band is zo DRUK tegenwoordig dat je heel snel last van vertragingen hebt en je hebt snel last van de omgeving. WIFI heeft daar ook van alles voor ingebouwd (correcties).

   --> dus als kan: kabeltje nemen

(heb enig verstand van netwerken en veel data....... zit in de camerabeveiliging en IT en wij streamen erg veel data over netwerken, muziek is "peanuts" en video over WIFI doen we ook niet).

- Processor van de PC: zelfde verhaal, is audio en helemaal niet CPU intensief (ja voor een oude pentium 4), heb nu een win7/Jriver met een i3 staan (gen 3 dacht ik): 1% cpu (zelfs omrekenen valt wel mee).

   --> dus "alleen" de codec verwerken en de dac de resoluties laten afhandelen (veel software staat standaard NIET zo ingesteld.... ook Jriver niet, dus zo instellen dat het 1:1 naar de dac gaat).

   --> en alleen aanpassen als de dac bv. niet hoge resoluties aan kan of alleen spdif heeft, etc ....

 

Ik kijk daar heel eenvoudig naar:

- DAC is nog sterk in ontwikkeling, wat je nu koopt is vele malen beter en goedkoper dan 5 jaar geleden en dat blijft hard door ontwikkelen.

- PC's .... voor audio rekenkracht zat, zelfs nieuwe codecs/formaten, dus niet druk over maken (is beschikbaar en zelfs oud spul voldoet ruimschoots).

 

Dus ik blijf kijken naar DAC's ........

 

- Voeding: zeker bij de kleine kastjes maken die lawaai en dat heeft bv. apple veel beter gedaan. Maar kan je ook zelf doen met een pc als die niks verbruikt wordt die ook niet warm: ventilator voeding uitschakelen, SSD schijf erin en CPU fan variabel of als je de ruimte hebt: verticale koelradiator erop met grotere ventilator (groter is stiller en kan langzamer draaien).

 

Dus wil je een klein stil kastje: lastiger (bv. apple) heb je ruimte, grotere kast is makkelijker stil te krijgen.

Edited by prettig
Link to comment
Share on other sites

Dit zijn mijn ervaringen:

 

- Zelf nu een Schiit Gungnir (USB2) en die heeft alle ingangen en USB gen 2 ingang (dus de schiit USB gen 2) klinkt het beste (USB1 is minder dan SPDIF).

- USB kan daarnaast hogere resoluties aan

.

.

.

 

Ik kijk daar heel eenvoudig naar:

- DAC is nog sterk in ontwikkeling, wat je nu koopt is vele malen beter en goedkoper dan 5 jaar geleden en dat blijft hard door ontwikkelen.

- PC's .... voor audio rekenkracht zat, zelfs nieuwe codecs/formaten, dus niet druk over maken (is beschikbaar en zelfs oud spul voldoet ruimschoots).

 

Dus ik blijf kijken naar DAC's ........

 

 

De SPDIF aansluiting op de PinkFaun kan meer aan dan mijn  PCtje kan uitsturen. 24 Bit 124 kHz is voor de DAC geen probleem. Op de PC en Dac zit USB2 voor mij klinkt dat op veel vlakken minder dan de SPDIF.

 

Een nadeel van oudere PC's is, dat er alleen PCI en USB 2 op zit. Voor veel moderne spullen en een snelle backup is PCIe en USB3 beter.

Link to comment
Share on other sites

Aiiiii vrouwen!  :unsure:   Tja geen last van  :)  Weet je Stef hier gaan we niet uitkomen.  

Als je tevreden bent met de oplossing waarmee je nu speelt.  Gewoon houden.  

 

 

Als je een beter systeem wilt, dan heb je nu een aantal handvaten gehad.  

Tegen die tijd help ik je graag verder.   ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok Jack ik heb dit meermaals gelezen en soms versta ik het en soms ook niet :)

 

Wat mij interesseert is of mijn situatie kan verbeterd worden enkel met de apparatuur die er staat.

Ik heb nu 1maal een netwerk en hou dit zo bvb

Mss een aparte voeding voor het streamertje

 

Wat is volgens jullie de bottleneck in een NAS stream DAC setup?

 

De keren dat ik een HD ingebouwd in de streamer hoorde versus de muziek die via het netwerk naar de streamer kwam, koos ik ook de ingebouwde HD

Wat echter niet getest is, is een externe HD gekoppeld aan de streamer

Stef ik doe het ook met netwerk het verschil tussen HD en netwerk is niet hoorbaar. Kan ook niet. Een sata HD is ook een netwerkje eigenlijk.

Link to comment
Share on other sites

Niets vrouwen Jack !  :)

 

Sommige mensen hebben de laptop voor hun alleen en hebben een dedicated room waar alles kan "rondslingeren" en op de grond staan naast de DAC bvb etc etc

 

Hier is 1 laptop voor 4 mensen en geen tablets en alles staat gedwongen in de living, router/modem ook etc

Maar ik heb een ophangkast gemonteerd en alle troep gaat achter gesloten deuren inclusief alle kabels

Link to comment
Share on other sites

Niets vrouwen Jack !  :)

 

Sommige mensen hebben de laptop voor hun alleen en hebben een dedicated room waar alles kan "rondslingeren" en op de grond staan naast de DAC bvb etc etc

 

Hier is 1 laptop voor 4 mensen en geen tablets en alles staat gedwongen in de living, router/modem ook etc

Maar ik heb een ophangkast gemonteerd en alle troep gaat achter gesloten deuren inclusief alle kabels

Maar wat gebruik je dan nu om de muziek op af te spelen?

de laptop gebruik je hoop ik toch alleen als afstandsbediening.

In dat geval kan je beter eens gaan kijken aar een fan les mini pc zonder monitor.

Daar zet je dan daphile op en kan je met je telefoon of laptop bedienen.

http://www.daphile.com/

Een simpel pctje doet dat al prima.

http://www.knalpunt.nl/intel-nuc-cel-847-mini-pc-desktop-kit-msata.html?utm_source=google_shopping

Je muziek zelf staat al op een NAS dus een grote HD heb je niet nodig.

Link to comment
Share on other sites

De PC staat hier in het audiorek. Er is een monitor met een lange kabel aangesloten. Die staat in de hoek op de basstrap en meestal uit.

 

Overigens is het kastje vandaag gewijzigd.

 

De plaatselijke computerboer had precies de audiokaart die ik bedoelde als winkeldochter liggen. Hij had er indertijd op verzoek van een klant een besteld ne er gelijk maar een op voorraad besteld. Die lag er dus al weer enkele jaren. Ik kon hem voor een mooi prijsje overnemen. het is de Asus Xonar HDAV1.3 Slim geworden. Deze is eigenlijk bedoeld als HT kaart via HDMI, maar er zit ook een SPDIF aansluiting met alle frequenties tot 192 kHz op.

 

Maar... het ding bleek 4 mm te hoog voor het kastje en bovendien te lang. Middels een riser board had hij wel gepast, maar dan moest ik ook weer een stuk uit de HD drager zagen. Tegelijkertijd houd hij dan wel alle warmte tegen waardoor het passief gekoelde moederbordje wel eens veel te heet kon worden.

 

Dus terug naar de winkel en een andere winkeldochter meegenomen. Kennelijk zijn er weinig mediaserver zelfbouwers. In het kastje zat zelfs nog een moederbord en voeding. Die heb ik dus niet gebruikt.

 

Nu staat hij in te spelen. De eerste indruk is zeker niet slecht. De resolutie en ruimtelijkheid van de USB aansluiting en tegelijk een gecontroleerder laag. Maar even een paar dagen laten spelen, dan kan ik er wat meer van zeggen.

 

Met JRiver heb ik nu twee zones aangemaakt. Hiermee kan ik met het tabletje simpel overschakelen van USB naar SPDIF. Jammer is wél, dat ik naar de DAC moet om de ingang te kiezen.

 

Mensen die het verschil eens willen horen zijn van harte welkom.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Je hebt er een mooi kastje bij gekregen hans maar een ding snap ik niet.

Je gebruikt nu de klok van de pc en de dac moet zich daar naar aanpassen.

Met de USB optie in jou dac wordt zowel de usb interface als de dac door de zelfde klok aangestuurd.

Vaak is dat een betere klok als in de pc zit en zou een beter geluid moeten geven.

Je geeft zelf al aan dat de ruimte en details beter zijn met de usb interface.

Heb jij dan niet ook het idee dat die grotere dynamiek die je ervaar met de spdif een gevolg is van een slechtere klok en tot oorzaak heeft meer vervorming?

Kan me namelijk best voorstellen dat je dit prettiger in het gehoor vind maar is het ook juist?

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een mini streamertje - wandboard is de naam

10 op 10 cm met een SD kaartje in waar de soft op staat, het is LMS based

Logitech Media Server

Bedienen doe ik met de foon of de laptop, beiden kan

Programma op de foon is Orange Squeeze

Muziek op de NAS zoals ik reeds zei

Link to comment
Share on other sites

Je hebt er een mooi kastje bij gekregen hans maar een ding snap ik niet.

Je gebruikt nu de klok van de pc en de dac moet zich daar naar aanpassen.

Met de USB optie in jou dac wordt zowel de usb interface als de dac door de zelfde klok aangestuurd.

Vaak is dat een betere klok als in de pc zit en zou een beter geluid moeten geven.

Je geeft zelf al aan dat de ruimte en details beter zijn met de usb interface.

Heb jij dan niet ook het idee dat die grotere dynamiek die je ervaar met de spdif een gevolg is van een slechtere klok en tot oorzaak heeft meer vervorming?

Kan me namelijk best voorstellen dat je dit prettiger in het gehoor vind maar is het ook juist?

De Pink Faun reclockt het signaal net voordat dit in de dac chip komt. Dit zou dus geen verschil moeten maken. Maar op de Asuskaart zit kennelijk ook een nauwkeurige klok.
Link to comment
Share on other sites

 

Maar dat is toch een prima oplossing.

Lijkt me prima voldoen. :)

Wat wou je daar nog aan verbeteren dan?

De player moet zorgen voor de aansturing naar de dac.

En dat doet elke player oplossing wel.

De dac is dan het meeste bepalend voor het geluid.

Een goede usb dac hier achter en klaar ben je.

Wil je verbetering zal je het in je dac moeten zoeken.

 

Edit reactie op stef

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

  • Hans van Liempd changed the title to USB, SPDIF, i2s, USB, Toslink, HDMI of nog wat anders. ?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...