Jump to content

USB, SPDIF, i2s, USB, Toslink, HDMI of nog wat anders. ?


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Mijn Dac is voorzien van een SPDIF en USB aansluiting. Eerder was de CD speler aangesloten op de SPDIF en de PC op de USB. Maar nu de CD speler aan de kant staat, is de SPDIF ook beschikbaar voor de PC. Ik heb de SPDIP van het moederbordje van de PC dus van een stekker en kabeltje voorzien. Achterop de PC zit nu een cinch aansluiting voor SPDIF.

 

Uiteraard heb ik geprobeerd wat het brengt, maar zoals telkens blijkt, zijn er voor beiden voor en nadelen.

 

USB:

Prachtig ruimtelijk, natuurlijk en vloeiend, maar ook een wat slapper laag. Resoluties tot 192 kHz en de 88 kHz varianten.

 

SPDIF:

Iets korreliger, maar dynamischer en met een veel krachtiger laag. Max 96 kHz en geen 88 kHz varianten.

 

Zo liet ik gisteravond het luisterbezoek z'n voorkeur uitspreken. Dit was duidelijk in het voordeel van de USB, hij vond de SPDIF te upfront. Maar zelf vind ik de SPDIF toch ook wel erg prettig luisteren.

 

Nou vraag ik me af, of er met een SPDIF aansluiting op een geluidskaartje een verbetering zou kunnen laten horen. Ik vond dit kaartje: http://www.shenzhenaudio.com/musiland-digital-times-24bit-192khz-pci-sound-card-spdif-toslink-bnc.html. Dit zou met wat moeite wel in m'n PC-tje in te bouwen zijn.

 

Heeft hiermee iemand ervaring ?

 

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

je kunt van mij een RME Digi 96 proberen, daar heb ik er diverse van over. De simpelste heeft alleen digitale in/uitgangen maar dat is voldoende als je een dac hebt.

Eventueel met een RME wordclock er bij (weet niet of er BNC aansluitingen op je dac zitten maar je kunt de dac ongetwijfeld ook locken op de kaart)

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

je kunt van mij een RME Digi 96 proberen, daar heb ik er diverse van over. De simpelste heeft alleen digitale in/uitgangen maar dat is voldoende als je een dac hebt.

Eventueel met een RME wordclock er bij (weet niet of er BNC aansluitingen op je dac zitten maar je kunt de dac ongetwijfeld ook locken op de kaart)

 

Bedankt voor het aanbod, maar ik vrees dat het niet gaat passen. Mechanisch misschien wel, maar thermisch niet. Er is maar één slot en het kastje is klein. Met een haaks printje kan ik de kaart er plat in zetten en ook vast schroeven.  Maar dan zitten de passieve koelprofielen tussen de twee printen. Dat wordt dus veel te heet. Nu is het al warm in het kastje. Het is trouwens een oude Ripnas. Op het filmpje is goed te zien hoe vol het kastje zit. In mijn geval moet de beugel met de drives er dan uit. voor de SSD drive kan ik wel ergens een plaatsje vinden. De kaart bedekt dan wel een groot deel van de bovenzijde waardoor de koeling minimaliseert. Een klein kaartje zou dus welkom zijn.

 

https://www.youtube.com/watch?v=6dzJtTTGubg

 

hqdefault.jpg

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Hans,

 

Vanzelfsprekend heb je met twee verschillende kabels getest.

Nu heb ik ervaren dat binnen de USB kabels toch wel verschillen bestaan. Zouden jouw ervaringen niet toevallig op kabelverschillen kunnen berusten?

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Hans,

 

Vanzelfsprekend heb je met twee verschillende kabels getest.

Nu heb ik ervaren dat binnen de USB kabels toch wel verschillen bestaan. Zouden jouw ervaringen niet toevallig op kabelverschillen kunnen berusten?

 

Groet,

 

Leobus

 

Ik heb inderdaad verschillende kabels geprobeerd. Nu speelt USB met een zelf gevlochten interlink met aparte voeding. Het ingangskaartje van de PinkFaun haalt de voeding normaliter uit de PC. Met andere kabels verlies ik wat ruimtelijkheid maar blijft het laag minder strak dan bij de SPDIF. Voor de SPDIF gebruik ik overigens ook een gevlochten interlink. Voor de USB gebruik ik trouwens ook nog een Jitterbug. Deze lost wel wat op van het minder strakke laag, maar de SPDIF blijft op dat vlak winnen.

 

Nu kan ik ook een i2s kaartje in mijn Pink Faun zetten. PF is zelf niet echt enthousiast over audio USB. Daarom hebben ze een PC insteekkaart met i2s ontwikkeld. Dat betekend dan weer een behoorlijk investering, omdat deze kaart ook niet in het Ripnas kastje past. Dan wordt het dus al weer gauw een andere PC. Bovendien is het een PCI-e kaartje. Op mijn moederbordje zit alleen PCI.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Ik heb inderdaad verschillende kabels geprobeerd. Nu speelt USB met een zelf gevlochten interlink met aparte voeding. Het ingangskaartje van de PinkFaun haalt de voeding normaliter uit de PC. Met andere kabels verlies ik wat ruimtelijkheid maar blijft het laag minder strak dan bij de SPDIF. Voor de SPDIF gebruik ik overigens ook een gevlochten interlink. Voor de USB gebruik ik trouwens ook nog een Jitterbug. Deze lost wel wat op van het minder strakke laag, maar de SPDIF blijft op dat vlak winnen.

 

Nu kan ik ook een i2s kaartje in mijn Pink Faun zetten. PF is zelf niet echt enthousiast over audio USB. Daarom hebben ze een PC insteekkaart met i2s ontwikkeld. Dat betekend dan weer een behoorlijk investering, omdat deze kaart ook niet in het Ripnas kastje past. Dan wordt het dus al weer gauw een andere PC. Bovendien is het een PCI-e kaartje. Op mijn moederbordje zit alleen PCI.

Voor SPDIF is het zaak dat de kabel en connectoren zuiver 75 Ohm zijn (voor het hoogfrequente digitale signaal). De RCA plug is daar eigenlijk niet voor geschikt, BNC is beter. Zelf maken levert meestal een nog slechtere kabel op. Je kunt een videokabel gebruiken (ook 75 Ohm), ik heb er een op maat laten maken: https://www.bluejeanscable.com/store/digital-audio/index.htm

Link to comment
Share on other sites

Voorlopig draai ik nu met de SPDIF van het Foxconn moederbordje. Dat klinkt prima, maar wat rauwer dan via de USB. 

Een ander PCI kaartje met een jitterarme SPDIF coax aansluiting zou mooi zijn. Maar dan moet het wel een kleintje zijn, anders past het niet. En dan gelijk 24 bit en 192 kHz.

Link to comment
Share on other sites

Je kunt natuurlijk eerst met een hiface naar spdif gaan.

Dat was nu precies de reden waarom ik SPDIF wel weer eens wou proberen. Met de Hiface2 heb ik altijd het gevoel gehad, dat het strakker klonk. Dat ik toen toch voor de 192 usb kaart heb gekozen had dan ook alles met het verfijndere midden en hoog te maken. Met de SPDIF van het moederbordje klinkt het in mijn oren zelfs beter dan via de USB en Hiface. Lekker dynamisch. Ik wil dan ook geen honderden euros voor een geluidskaart betalen en dan tot de conclusie komen dat het geen spat beter is dan de huidige moederbord oplossing.

 

Daarom was ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Link to comment
Share on other sites

Ik wil dan ook geen honderden euros voor een geluidskaart betalen en dan tot de conclusie komen dat het geen spat beter is dan de huidige moederbord oplossing.

Daarom was ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Maar je wil wel ontzettend moeilijk doen met laptops, schijven, netwerken, drivers, apps en codecs, die allemaal wel of niet samengaan, en dat terwijl het veeeeeeel goedkoper en simpeler ZOU kunnen... Waardoor het bovendien beter gaat klinken. Eenvoud loont namelijk.

 

Vermakelijk... sommigen hebben binnen 3 minuten streaming muziek, anderen zoals jij doen er drie jaar over, hebben het dan nog niet en blijven hangen in usb kabels, waarvan de ene beter klinkt dan de andere en in connectors. Tuurlijk! Je blijft onverbeterlijk, Hans! :)

 

Mijn ervaring is dat je op deze manier streaming nodeloos een factor 10 of meer complexer maakt.

Gaat wel veel tijd in zitten die je anders met luisteren kunt vullen maar ja, eerst moet het wel klinken. ;)

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Maar je wil wel ontzettend moeilijk doen met laptops, schijven, netwerken, drivers, apps en codecs, die allemaal wel of niet samengaan, en dat terwijl het veeeeeeel goedkoper en simpeler ZOU kunnen... Waardoor het bovendien beter gaat klinken. Eenvoud loont namelijk.

 

Vermakelijk... sommigen hebben binnen 3 minuten streaming muziek, anderen zoals jij doen er drie jaar over, hebben het dan nog niet en blijven hangen in usb kabels, waarvan de ene beter klinkt dan de andere en in connectors. Tuurlijk! Je blijft onverbeterlijk, Hans! :)

 

Mijn ervaring is dat je op deze manier streaming nodeloos een factor 10 of meer complexer maakt.

Gaat wel veel tijd in zitten die je anders met luisteren kunt vullen maar ja, eerst moet het wel klinken. ;)

 

Dat goedkoper zou ik wel eens willen zien. De PC kant incl netwerk NAS enz, heeft nog geen € 400,-. USB kabels heb ik zelf gemaakt, dus daar zitten ook geen kosten aan.

 

Binnen 3 minuten streaming muziek ok, zou kunnen. je gaat naar de winkel, je laat je wat aansmeren door een verkoper die bij streaming vaak echt niet weet wat je bedoeld en gaat naar huis met zo'n Sonos ding. Prima, maar ik wil weten waar het fout gaat of juist goed.

 

Vandaag gezocht naar een audiokaartje, ik ben bij 4 PC winkels geweest. Zelfs daar wisten ze amper het verschil tussen 44.1 en 193 kHz en 16 of 24 bits muziek. Dus geen fatsoenlijk kaartje kunnen bemachtigen.

Link to comment
Share on other sites

Ben een freak.  heb nu een EVO 2.  Die kan ik via USB met mijn Mac en Linux doosjes aansturen.  Klinkt heel vloeiend, precies, detailrijk.  Kost wel ruim €600 :wacko: en dan moet je er voor het mooie een lineaire voeding op aansluiten.

Onder Debian heb ik slechts 0,4...0,5 % CPU belasting.  Er is dus bijna geen enkel proces dat de muziek nog kan verstoren Beter krijg ik het nóg niet.  Bij mijn Mac mini is het ongeveer 2,5 ..3%.  Ik overweeg daar MacOSX te wissen en ook daar Debian op te zetten.  Dan heb ik nog iets betere hardware. 

 

 

Maar liever had ik gewoon direct s/pdif  dan al die troep tussen de dac.   Het is behelpen.... :(

Link to comment
Share on other sites

  • Hans van Liempd changed the title to USB, SPDIF, i2s, USB, Toslink, HDMI of nog wat anders. ?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...