Jump to content
High-End Forums
prettig

Nieuw lid, de set van prettig

Recommended Posts

Van alles staan en gehad, maar highend set is momenteel:

- Magnepan 20.1 en sinds kort Quad ESL 63 (leuke verschillen tussen die twee)

- 2 x ML 27 (1 per speaker), ML28, schiit gungnir (wordt de yggdrasil), afspelen met Jriver over USB...

- Daarvoor was de bron een Marantz CD11 Limited edition en overgestapt omdat de verschillen nihil waren met de Gungnir (op mijn set dan).

- Ruimte (staan bij mij op de zaak ivm de afmetingen), 20 x 10M. Qua volume goed, acoustiek niet altijd optimaal maar behoorlijk.

Al veel beluisterd...... maar sinds ik de MG 20.1 heb is er nog een wens de 20.7.......

8yzx4i.jpg

Edited by prettig

Van die platte ja, dat klopt wel en nog zwarte ook alleen de heb ik de 1.5 de 20.1 van Prettig is nog wel weer een paar trapjes mooier.

Daar zit een echte ribbon tweeter in en heeft volgens mij ook dubbele vellen.

De Quad is een electrostaat, de Magnepan een magnetostaat. De 20.1 is wel veeeeel groter dan een Magnepan uit de 1 serie. Daar zat vroeger de 2 serie en nu nog steeds de 3 serie tussen.

Deze Quads 63 gaan we morgen beluisteren.

Edited by Hans van Liempd

Verschillen zijn er best wel.......

Als je ze los beluisterd zijn ze beiden erg indrukwekkend .... (spot van de quad 63 valt mee, de 57 is veel erger).

Zet je ze naast elkaar en ga je luisteren dan vindt ik de magnepan een stuk beter (dus om en om de sets beluisteren met dezelfde muziek).

De magnepan heeft meer laag en echt beter hoog, grotere soundstage en is natuurlijker/transparanter (allemaal wat echter) en kan ook veel meer geluidsdruk produceren (maar ja dat komt door de afmeting). En je kunt echt alles draaien op de magnepan het blijft goed klinken (of dat nu Mozart, armin of rammstein is maakt niks uit), de quad is beperkter (maar jazz, vocal, etc .... top... weinig speakers die dat zo goed kunnen).

Bass drum is bv. echter op de magnepan en heb een stuk wat ik vaker gebruik (hoogwaardige opname van onweer): regen is regen, voelt nat, donder schrik je van bliksem is kippevel.....op de quad hoor je de regen maar je voelt hem niet, de bliksem mist wat, donder net niet genoeg, etc ....En dat hoor je in muziek terug: gewoon net meer detail/echter.

Maar de quad doet een ding beter (marginaal, maar toch): integratie tussen midden en hoog is beter (dat heeft magnepan schijnbaar opgelost in de 20.7). Want die ribbon heeft een erg hoog rendement (bij de oudere 3-series moest je hem echt dempen met een weerstand).

Een ander nadeel van de magnepan's (zeker de grotere): je hebt echt een flink zware en stabiele versterker nodig, want hoe meer je erin stopt hoe beter ze gaan klinken......en dat is bij de quad niet zo.

p.s. condensatoren vervangen .... ja, zeker bij de oudere maar dat geldt eigenlijk voor elke oudere luidspreker. Met al mijn magnepan's gedaan (.5-serie gehad, de 2 gehad en de 3 gehad... worden allemaal beter... minder "stoffig").

Edited by prettig

Hoe doe je dat trouwens, met die bliksem? :)

tja je ziet hem niet ... tenzij je quad stuk is overigens (dan vonken ze ...hahaha), maar hij is veel echter op de magnepan hoor.

Voor natuuropnamen heb ik hier Sounds of the Earth, kan er soms uren naar luisteren en wegdromen.