Jump to content

Devialet en werking van SAM


VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

@ Marcel:

 

Probeer de discussie zuiver te houden. Ik zit helemaal niet te wachten op die puberale uitspraken (rotkarakter).  :angry:

Daarmee bereik je helemaal niets, het gaat om respect my young grasshopper.

Edited by Paulebappie
Link to comment
Share on other sites

Marcel, bijna naamgenoot... Ik heb een set die inmiddels door heel veel audioten is beluisterd. En allemaal vinden ze er wat anders van. De een is laaiend enthousiast, de ander haalt zijn schouders op, een derde vind mij slechts een prettige gastheer.

Nou, daar schiet je wat mee op.

Welzeker. Iedereen luistert anders, zoekt andere kwaliteiten in de set, heeft andere prioriteiten.

Anders gezegd: we hebben allemaal andere oren.

Dus Kappa7, Plaatjesdraaier en jij. En ik. En Hans en Grietje.

Denk niet dat er één waarheid is in audio. Die bestaat niet.

Maar je kunt wel lekker blijven ruziën.

Dat is toch raar.

Een hifi set en zeker die uit de high-end klasse zouden toch allemaal de werkelijkheidsweergave moeten benaderen?

Die zouden dan toch allemaal bijna hetzelfde moeten presteren en klinken?

Hoe kan smaak van de luisteraar bepalen hoe de set zou moeten klinken?

Als je bij set A de CD met een opname van een Bosendorfer piano zou spelen dan moet die eender klinken als op set B.

Het zou bij persoon A hetzelfde moeten klinken als bij persoon B.

Kortom. We hebben het eigenlijk nooit over Hifi maar over Myfi.  Het gaat over zoals ik vind dat het zou moeten klinken.

 

Marcel

Link to comment
Share on other sites

Ja lekker puh!

@Marcel, vind ik ook raar. Toch denk ik dat je met een electrische set nooit ofte nimmer bij de oorsprong kunt komen, en dat daarom gezocht wordt naar een bevredigend tussenresultaat. Daarbij zijn de referenties ook heel verschillend. Voor de een is het het muziekkorps in de straat, voor de ander het gieren van de tram in de bocht, een derde zoekt het bij house, een vierde bij een strijkkwartet, een ander bij een klassiek orkest, en dan is er nog die zonderling die het geluid van de Ziggo dome wil. En zo voort.

KT88 die we hier helaas nooit meer zien zag het zuiver. Al die setjes zijn myfi setjes.

Link to comment
Share on other sites

Dat is toch raar.

Een hifi set en zeker die uit de high-end klasse zouden toch allemaal de werkelijkheidsweergave moeten benaderen?

Die zouden dan toch allemaal bijna hetzelfde moeten presteren en klinken?

Hoe kan smaak van de luisteraar bepalen hoe de set zou moeten klinken?

Als je bij set A de CD met een opname van een Bosendorfer piano zou spelen dan moet die eender klinken als op set B.

Het zou bij persoon A hetzelfde moeten klinken als bij persoon B.

Kortom. We hebben het eigenlijk nooit over Hifi maar over Myfi.  Het gaat over zoals ik vind dat het zou moeten klinken.

Precies. Al onze sets voldoen waarschijnlijk wel aan de high fidelity criteria en toch klinken ze allemaal anders.

Myfi dus: wat ik mooi vind hoef jij niet mooi te vinden en omgekeerd. 

Link to comment
Share on other sites

@ Marcel:

 

Probeer de discussie zuiver te houden. Ik zit helemaal niet te wachten op die puberale uitspraken (rotkarakter).  :angry:

Daarmee bereik je helemaal niets, het gaat om respect my young grasshopper.

Goed hoor Bappie.

Het uiten van een idee dat iemand een rotkarakter heeft is een puberale uitspraak? 

Om mij nou een young grasshopper te noemen houd de discussie ook niet helemaal zuiver. Toch? Of vind je van wel?

Overigens wil het niet zeggen dat ik geen respect voor iemand heb maar het zegt alleen dat ik vind dat hij een rotkarakter heeft in mijn ogen.

 

Marcel

Edited by Marcel Dali
Link to comment
Share on other sites

Precies. Al onze sets voldoen waarschijnlijk wel aan de high fidelity criteria en toch klinken ze allemaal anders.

Myfi dus: wat ik mooi vind hoef jij niet mooi te vinden en omgekeerd. 

Dat ben ik met je eens. We kunnen en mogen gelukkig andere dingen mooi vinden.

Maar een set welke in de klasse thuis hoort waar werkelijkheidsweergave aan de orde is zouden we niet anders over kunnen denken.

Dan vinden we de muziek die gespeeld wordt of de manier waarop deze wordt gespeeld wel mooi of niet mooi.

Dan kunnen we echt geen discussie meer hebben of de set wel of niet mooi klinkt.

 

Marcel

Link to comment
Share on other sites

Maar een set welke in de klasse thuis hoort waar werkelijkheidsweergave aan de orde is zouden we niet anders over kunnen denken.

Tenzij je werkelijkheids-referentie verschillend is.

Hoe klinkt een "echte" piano (of hoe vindt jij dat die moet klinken)? Hoe moet de piano in die opname klinken (volgens jou referentie of zoals deze tijdens de opname klonk, maar hoe klonk deze dan)?

En dan pas, hoe wordt deze dan nu weergegeven?

Link to comment
Share on other sites

Je werkelijkheid referentie is dezelfde als je dezelfde opname gebruikt.

Zoals jij het ziet of wil zien Bill zit aan de opnamekant en hebben we te maken met de smaak van de opname technicus.

 

Als we naast elkaar in een concertzaal zitten hebben we ook met dezelfde werkelijkheid te maken.

Als wij op die plek een opname zouden maken dan zou dit op jouw superset en mijn superset exact hetzelfde weergegeven moeten worden. 

 

Marcel

Link to comment
Share on other sites

Dan moeten jullie allebei dus soundstone speakers hebben, anders heb je geen superset.

Maar afgezien daarvan, komt de muziek op jullie allebei verschillend over. En dus ook via die supersets.

Link to comment
Share on other sites

Marc, 

 

Dat is niet helemaal juist.

Als we het over werkelijkheidsweergave hebben dan komt de werkelijkheid in de zaal al anders op allebei over.

Maar we zouden dan bij de weergave exact dezelfde verschillende beleving moeten hebben van de werkelijkheid in de concertzaal.

 

En we hoeven geen soundstone speakers te hebben maar elke merk of type wat in staat is werkelijkheids weergave te kunnen weergeven.

Elke LS die in staat is tot werkelijkheidsweergave zou exact hetzelfde moeten klinken.

 

Marcel

Edited by Marcel Dali
Link to comment
Share on other sites

Als wij op die plek een opname zouden maken dan zou dit op jouw superset en mijn superset exact hetzelfde weergegeven moeten worden. 

 

Marcel

Maar als er verschil is, welke set geeft dan de werkelijkheid het beste weer?

Dit kun je alleen beoordelen met de werkelijkheid (in de concertzaal) als je er bij was.

Verder, het is niet mogelijk deze zo weer te geven.

Een perfect weergave kan alleen als het weer op de zelfde instrumenten in de zelfde omgeving precies zo weer wordt gespeeld. :)

Link to comment
Share on other sites

En waar gaan jullie zitten zeker links Achter?

En wat versta je onder een super set.

 

Mvg wol

Op de plek waar de opnames gemaakt worden (als referentie).

Je eigen set is jou superset. :P

Link to comment
Share on other sites

Dan moeten jullie allebei dus soundstone speakers hebben, anders heb je geen superset.

Maar afgezien daarvan, komt de muziek op jullie allebei verschillend over. En dus ook via die supersets.

 

 

Marc, 

 

Dat is niet helemaal juist.

Als we het over werkelijkheidsweergave hebben dan komt de werkelijkheid in de zaal al anders op allebei over.

Maar we zouden dan bij de weergave exact dezelfde verschillende beleving moeten hebben van de werkelijkheid in de concertzaal.

 

En we hoeven geen soundstone speakers te hebben maar elke merk of type wat in staat is werkelijkheids weergave te kunnen weergeven.

Elke LS die in staat is tot werkelijkheidsweergave zou exact hetzelfde moeten klinken.

 

Marcel

 

Ik  geloof dat we het eens zijn.

Ik geloof ook dat er helemaal geen setjes bestaan die dit allemaal zo mooi kunnen. Het blijft een als... zou... stel je eens voor verhaal.

Een compromis, dat blijft het. En iedereen hier zoekt een bevredigend compromis, iets waar hij zijn vertrouwen in stelt. Als je bij mij komt zal mijn set je misschien flink teleurstellen. :wacko:

Edited by mumsoft
Link to comment
Share on other sites

Omdat er DSP gebruikt wordt is er een discussie ontstaan over het gebruik daarvan en de kwaliteit daar van.

 

Mijn mening is dat je beter in je ruimte kunt gaan meten op je luisterplek en de fouten daar aanpakt met DSP. Dan pak je eigenlijk automatisch meteen de fouten van je luidspreker aan.

Als je alleen de luidspreker aanpakt bereik je naar mijn idee alleen iets in een perfecte akoestiek. En een ruimte met een perfect akoestiek is erg zeldzaam.

 

 

Marcel 

Zonder de niet bestaande waarheid menen te kennen. Mogelijk is het corrigeren van een luidspreker sec met dsp en vervolgens met akoustische middelen de ruimte optimaliseren wel een goede middenweg. En met corrigeren bedoel ik veel meer dan het oprekken van het laag. Het gaat meer om het perfecte afstraal en fase gedrag.

 

Er zijn trouwens steeds meer speakers die een bepaald ideaal afstraal gedrag nastreven (constant directivity http://www.linkwitzlab.com/Constant_directivity_louds.htm ), vaak met toepassing van dsp en actieve aansturing per unit. Denk aan de Beolab 90 of aan de Kii Audio. Dit soort speakers zijn (net als dipool/OB speakers) wat minder gevoelig voor de akoustiek van de ruimte.

 

PS je lijstje met dsp room correctie producten is veel te kort, kan zeker 3 a 4 maal zo lang

 

Zo en nu verder met zinloos off topic gekibbel :D

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Ach Duck, Jij zal ook de ontwikkelingen van Daudio gevolgd hebben.

Zij zijn gestart met DSP voor hun systeem maar zijn daar later afgestapt om dat een actief in combinatie met conventioneel filter beter klinkt.

zegt toch wel voldoende lijkt mij. 

Link to comment
Share on other sites

Ach Duck, Jij zal ook de ontwikkelingen van Daudio gevolgd hebben.

Zij zijn gestart met DSP voor hun systeem maar zijn daar later afgestapt om dat een actief in combinatie met conventioneel filter beter klinkt.

zegt toch wel voldoende lijkt mij. 

Nee dat heb ik niet. Weet ook niet precies wat ze dan in de oude situatie hadden. Hier lees ik iets over een dac en actief schedingsfilter (dus analoog denk ik?)

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=29&t=18477

Snap alleen  niet waarom het kassie dan maar 2 uitgangen heeft (L en R)

Nu zijn ze meer op de toer van bi-amping met high level scheidings filters. Nu ja, van Jeroen verbaast me dat niet, die is altijd al veel met filter ontwerp bezig geweest. Vermoedelijk ligt daar zijn grootste expertise.

Is er ergens nog een draadje waar ze hier meer over zeggen??

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Alle beide speakers is een k@t geluid , duckie, hoe wil jij twee dezelfde unit met verschillende parameters in het gareel krijgen dan moet je de ene afremmen of de andere versnellen leg mij dat maar eens uit hoe dat met , dan krijg jij weer dat k@t roomcorection die de zuiverheid van de muiziek aantast maar meer plaatsing geeft wat niet bestaat, het is gewoon indrukwekkend geluid.

 

Mvg wol

Ik weet niet waarom je er room correction bij haalt. Kennelijk lees je net zo slecht als je schrijft. Ik snap ook niet wat je bedoelt met "twee dezelfde unit met verschillende parameters", dan zijn ze toch niet "hetzelfde"?

Het woordje zuiverheid zegt me ook niet zoveel, maar ik begrijp dat je daarmee iets anders probeert zwart te maken (want het andere is per definitie "onzuiver")., Acht, truukjes die ze in de hedendaagse politiek en media ook vaak toepassen om hun gelijk te halen.

 

Ik speculeer (niet beweer) alleen dat wellicht het met een dsp corrigeren van een speaker veel voordelen heeft tov passive filters. Zou het graag van beide een keer een goede implementatie willen vergelijken. Ik denk bv aan Deqx, zie zijn toch al weer heel lang op de consumentenmarkt actief (10 jaar ofzo) met hun niet bepaald goedkope apparaten (rond 5000 euro inmiddels), dan lukt niet als je iets niet goed doet. Maar er zijn natuurlijk veel meer van dit soort kastjes (goedkoper en duurder)

 

Aardige youtubes over de callibratie van een DeqX vind je via deze post http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/201247-deqx-how-videos-speaker-correction-digital-crossover.html

 

Heb gezocht naarr een in depth technische white paper, maar niet veder gekomen dat dit wat softe stukje http://www.audiosense.nl/pdf/What-is-DEQX-Technology-Whitepaper.pdf

 

Mogelijk wordt her nog wat zinvols gezegd http://www.dagogo.com/interview-alan-langford-deqx

 

Aardige commercial vind je

Link to comment
Share on other sites

Op de audioclub hadden we enige tijd geleden een demo van Speakerkits. De luidsprekers werden met een passief en met een actief digitaal filter gedemonstreerd. Vrijwel iedereen vond de passieve filters het best. Pas nadat de dsp exact gelijk aan het passieve werd ingesteld vond men de actieve weer beter. Met digitale correctie luistert het kennelijk erg nauw.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...