Jump to content

MQA, de nieuwe kleren van de keizer en andere compressies


mumsoft
 Share

Recommended Posts

Wat ik jammer vindt de dat het komen en gaan is met die wonder dac,s.

 

Mvg wol

 

Een DAC is pas een DAC als het niet lekt, Wol. Of bedoel je dat niet? Mijn Dacmagic maakte het binnen niet droger dan de DAC in de O-live, dus die mocht best zijn kunsten elders gaan vertonen. Mijn tweede en waarschijnlijk, in ieder geval hopelijk laatste DAC maakt het pas kurkdroog. Dat is een belofte, meer niet. Als-ie dat niet doet, geen man overboord hè.

Link to comment
Share on other sites

Nou, zolang het mij niet beweegt om Windows te gaan gebruiken...

Maar merkwaardiger van mezelf vind ik dat ik bijna 2000 euro aansmijt tegen een DAC die het heeft. Zonder dat een demo mij overtuigd heeft, dus wie weet, echt de nieuwe kleren van de keizer.

Overigens, Pjotr, ik ben nog steeds groen achter mijn oren waar het techniek betreft, dus voor mij maakt geslotenheid niet zoveel uit. Het zit me ook niet dwars, anders had ik geen gehakt geprobeerd, en nu geen MQA.

Die nieuwe DAC is er ook voor de hoofdtelefoon, een draaitafel (!), en een plethora aan hirez-formaten.

En... zwart!!

Maarre, hoe kom je aan MQA content?

Link to comment
Share on other sites

Degene die bij de AVMN demonstreerde had wel voor een aantal uren MQA muziek.:)

Er werd wel verteld dat grote muziekuitgevers hun medewerking hadden toegezegd.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Leobus, dat heb ik ook horen vertellen in Veldhoven, meteen gevraagd welke labels, daar kon die niet op antwoorden, meteen ging die naar het volgende vraagstelling,

dus verkopers gelul, ik denk eerst dat de fabrikanten moeten worden overgehaald.

Ik weet dat ze van plan zijn vier of vijf highend formaten te ontwikkelen voor audio en MQA is er een van .

Mvg wol

Er werden verschillende namen genoemd. Ik heb alleen de naam "Warner" onthouden. Over "Sony" twijfel ik.

Toen ik bij de demo "Dave Brubeck" hoorde, dacht ik toch even gehakt te horen. Maar ja, ik ben zo'n malle gehakt adept. :) Hoeft niemand zich iets van aan te trekken. :) :)

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

En deze uitleg hadden we bij de AVMN voor de pauze door Hans Beekhuyzen.

Hans, ik weet niet of ze ook nog bij jullie komen, maar ik vond het een leuke avond. En dat vind ik echt niet altijd. (Nou ja, behalve de gezelligheid dan!)

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Ik vond een uitgebreide uitleg over hoe MQA werkt. In het Nederlands en voor mij bijna begrijpelijk.

 

http://thehbproject.com/nl/artikelen/38/0/MQA-uitgelegd

 

Mooie link, bedankt Hans

En op AF zag iemand dat Tidal MQA volgend jaar gaat streamen, en dat MQA nu een aparte firma is: http://www.whathifi.com/news/tidal-to-launch-hi-res-audio-streaming-in-2016#qLkbUqtmof2kwzXY.99

Link to comment
Share on other sites

Mooi Marc hoe zit het met de jitter onderweg?  Data over een netwerk over een netwerk genegeerd toch ook jitter?  

Of hebben ze dat bij Tidal opgelost dat de MQA file pas gaat spelen als de hele file binnen  is ?  En daarna gecheckt en uitgevouwen kan worden?   

Link to comment
Share on other sites

En deze uitleg hadden we bij de AVMN voor de pauze door Hans Beekhuyzen.

Hans, ik weet niet of ze ook nog bij jullie komen, maar ik vond het een leuke avond. En dat vind ik echt niet altijd. (Nou ja, behalve de gezelligheid dan!)

 

Groet,

 

Leobus

Jammer dat ik niet kon, Had me erg interessant geleken.

Link to comment
Share on other sites

Maar hoe gaat het streamen van MQA bestanden dan?  In het software blok zelf zit toch allerlei informatie m.b.o. tijd en hoe het uitgepakt moet worden stel ik me zo voor. Worden er dan buffers aangemaakt van zeg 4 minuten voordat het 1e blok  data  is gekomen? Of worden er kleinere buffers toegepast met kleine MQA checksum pakketjes? Dan kun je toch ook weer tijdfouten krijgen tussen de pakketten onderling?  

 

In mijn Squeeze box  streamde ik 320Kbits MP3. Met een buffer van 10 seconden ging dat goed.  Hier hebben we het over streams van 1,5 Mbit  :blink:

Wie heeft er Qbuzz  en hoe werkt het?  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Dat timing verhaal is net als jitter een gemeenplaats die te pas en te onpas overal doorheen gesmeten wordt. Had ik niet ooit een een YouTube filmje neergezet waarin e.e.a. duidelijk werd uitgelegd hoe dat zit met sampling en digitalisering?

Link to comment
Share on other sites

Dat timing verhaal is net als jitter een gemeenplaats die te pas en te onpas overal doorheen gesmeten wordt. Had ik niet ooit een een YouTube filmje neergezet waarin e.e.a. duidelijk werd uitgelegd hoe dat zit met sampling en digitalisering?

 

Klopt, het heet al gauw jitter  https://nl.wikipedia.org/wiki/Jitter   Maar hoe complexer de codec en hoe groter de bestanden des te kritischer lijkt me de factor tijd.  Maar misschien is er wel iets heel moois voor bedacht.  Ik weet het niet.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Iets moois? Waarvoor? Voor een kunstmatig bedacht probleem?

Dit is wel het High-end forum he.   Maar vertel, komen jou streams altijd zonder onderbreking binnen?  

Bij mij soms niet.  Dan hoor je of even niets of een pokje.

 

 

Het kan nog een tandje audiofieler Pjotr.  Ik heb hele mooie software geprobeerd op mijn Mac waarbij eerst een heel nummer in RAM geheugen

wordt geplaatst.  En pas daarna afgespeeld.  Kun je overdreven vinden, maar het bestaat wel.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Dit is wel het High-end forum he.   Maar vertel, komen jou streams altijd zonder onderbreking binnen?  

Bij mij soms niet.  Dan hoor je of even niets of een pokje.

 

Dat heeft niets met timing en jitter te maken maar alles met internet/netwerk vertraging en de manier (en hoelang) waarop de data in blokken gebufferd wordt en op zich al helemaal niets met MQA. Daarmee niet gezegd hebbende dat MQA niet erg fraai zou klinken. Alleen zit de wereld er niet op te wachten op een enkeling na. Het zal een niche blijven, als het al wat wordt. Voorlopig alleen wat demo's en jarenlange aankondigingen.

 

En i.d.d. Jack de fantasie van de klant wordt met graagte gevoed.... die snapt er uiteindelijk toch geen jota van. Maar marketing geeft hem met alle liefde wel dat gevoel :D

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Ik ben altijd op zijn scherpst als jij het niet met me eens bent Pjotr.  Kunnen we dat vooral zo houden?  :D

Maar het blijft boeiende materie niet? ;)   Ik ben jaren netwerkbeheerder geweest van een complex netwerk bij de bekende grootgrutter.

Wat opviel was dat ondanks soms heftige belastingen dat het meeste gewoon goed werkte.  

 

MQA lijkt me een mooie codec  :)  Ik heb ook niet alle wijsheid in pacht, misschien leuk om de volgende 2 vragen eens voor de leggen

aan Guido Tent?

 

1) Wat vind jij de beste interface?

2) En hoe kijk jij naar het fenomeen streaming ?

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...