Jump to content

MQA, de nieuwe kleren van de keizer en andere compressies


mumsoft
 Share

Recommended Posts

MQA staat voor Master Quality Authenticated, een uitvinding/ontwikkeling van Meridian. Het zou de time-versmering van digitale audio oplossen, en dichter brengen bij analoog. Ook zijn de bestandsformaten beduidend kleiner bij hoge resoluties, dus ideaal voor online streaming.

Er is heel veel over te vinden als je googelt.

Ik heb aan mijn pc een Meridian usb-dacje hangen, die helaas niks doet aan mijn Olive. Dus heb ik een Mytek Brooklyn dac gekocht, nee, besteld, en die moet het nou met de Olive gaan doen. Beetje voorbarig, want ik zie nog nergens iets MQAerigs opduiken, maar wat niet is kan komen. Verder is het een phono-pre-amp en een headphone-amp, dus ik heb er vast wel emplooi voor. Ik vrees wel dat-ie minder goed klinkt dan mijn Olive, zo uit de doos. Maar er ligt alvast een tegel onder.

Link to comment
Share on other sites

Dat ze daar bij Meridian verdorie niet aan gedacht hebben! Damn! Vijf jaar denkwerk naar de vaantjes! :-(

Ik ben gewoon terug gegaan naar de bron.  En heb aan mensen in de Pro wereld, het e.e.a. gevraagd en zelf uitgezocht 

Daar ben je echt geen 5 jaar mee bezig. 

 

Neem niet weg dat die MQA misschien een mooie oplossing is om audio bestanden in hoge kwaliteit te kunnen afspelen en toch het formaat klein kunt houden.

Dat daar jaren onderzoek in zit klinkt heel aannemelijk.  De huidige codec' s zijn ook niet zomaar uitgevonden  en sommige worden nog steeds verbetert.

 

Dus om het werk van Meridian gelijk af te fakkelen, lijkt me onverstandig. Maar voorlopig hou ik het er op: "dat het geluid niet beter kan zijn als de bron" 

 

En mocht dat alleen nog maar beter kunnen met MQA bestanden, die je niet zelf kunt maken of bewerken zoals b.v. Flac.  

Dan weet ik niet, of er iemand is, die daar op zit te wachten.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Hoe wil gecomprimeerd het zelfde klinken als het origineel, leg mij maar eens uit.

 

Niet slimme wol

Gecomprimeerd wil niet altijd zeggen dat er ook data verloren gaat. Losless flac of alac zijn van die compressiemethoden. Wanneer het wordt uitgepakt is het precies hetzelfde als het origineel. Dat dit wat meer rekenkracht kost klopt. Een audiovriend maakt flac's met compressie 0. Dan heeft hij toch een standaard en de bestanden hoeven niet te worden uitgepakt . Misschien ga ik dat ook wel doen.

 

mp3 b.v. is wél met verlies. dat kun je bij hogere compressieniveaus dan ook erg goed horen.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben gewoon terug gegaan naar de bron. En heb aan mensen in de Pro wereld, het e.e.a. gevraagd en zelf uitgezocht

Daar ben je echt geen 5 jaar mee bezig.

 

Neem niet weg dat die MQA misschien een mooie oplossing is om audio bestanden in hoge kwaliteit te kunnen afspelen en toch het formaat klein kunt houden.

Dat daar jaren onderzoek in zit klinkt heel aannemelijk. De huidige codec' s zijn ook niet zomaar uitgevonden en sommige worden nog steeds verbetert.

 

Dus om het werk van Meridian gelijk af te fakkelen, lijkt me onverstandig. Maar voorlopig hou ik het er op: "dat het geluid niet beter kan zijn als de bron"

 

En mocht dat alleen nog maar beter kunnen met MQA bestanden, die je niet zelf kunt maken of bewerken zoals b.v. Flac.

Dan weet ik niet, of er iemand is, die daar op zit te wachten.

Beter dan de bron, lees uitvoering, kan niet natuurlijk. Daarvan komt een master tape of bestand. En daarvan worden weer afgeleiden gemaakt, die uiteindelijk op lp, cd, dvd, BR en downloads terechtkomen.

MQA zit daar tussen en creeert een klein bestand zonder de ringing effecten van de anders noodzakelijke digitale filters.

Ik hoop dat ik het zo goed zeg.

Aan de luisterkant kun je een MQA bestand dat in de vorm van een Flac of Alac of waf zelfs binnenkomt gewoon afspelen. Je krijgt dan cd resolutie. Met een MQA decoder krijg je weer het origineel.

 

Dat al die processing invloed gaat hebben, natuurlijk. Less is more.

Van die euforie over Highrez DSD DXD en gooi maar in mijn pet, heb ik nooit iets begrepen. Dat kan mijn nieuwe dac ook aan en dat zal mij worst wezen.

Ik word gedreven door nieuwsgierigheid, inderdaad. Het heeft mij nooit berouwd.

Hè Wol, wat vond jij ook alweer van mijn setje? Allemaal snertflacjes.

Link to comment
Share on other sites

...., dus de processor moet harder werken, dus het moet opnieuw berekent worden, dus bij de berekening kunnen ook fouten ontstaan, dus je krijgt een kunstmatig geluid.

Volgens mij is dat onzin. De processor heeft zoveel rekenkracht; die extra bewerking kost geen enkele moeite. Of een processor op 3% of 4% van zijn capaciteit belast wordt, dat maakt echt geen zak uit.  

"Bij de berekening kunnen fouten ontstaan"; huh, wat, een computer die een rekenfout maakt? 

 

PS. Juist bij analoog bestaat er geen "goed of fout aftasten", er is juist een enorm grijs gebied dat varieert van allerbelabberdst tot fenomenaal.

 

PPS. Wat MQA betreft geldt hetzelfde als voor heel veel standaarden (zie Betamax, SACD, DSD, ...): zolang het niet breed gedragen wordt door de industrie gaat het niks worden. Technische voordelen zijn niet relevant. Bovendien is het gros van de markt totaal niet geinteresseerd in geluidskwaliteit. 

Link to comment
Share on other sites

MQA zit daar tussen en creeert een klein bestand zonder de ringing effecten van de anders noodzakelijke digitale filters.

Ik hoop dat ik het zo goed zeg.

Aan de luisterkant kun je een MQA bestand dat in de vorm van een Flac of Alac of waf zelfs binnenkomt gewoon afspelen. Je krijgt dan cd resolutie. Met een MQA decoder krijg je weer het origineel.

 

Dank je Marc, voor de uitleg.

 

Doet me denken aan HDCD.  Zo' n CD plaatje is gewoon 16bit/44.1 af te spelen.  

Met een speciale HDCD decoder die ingebouwd was in sommige CD-spelers kreeg je 20bits. 

4615328236_738f9cf103.jpg

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

snapback.png

...., dus de processor moet harder werken, dus het moet opnieuw berekent worden, dus bij de berekening kunnen ook fouten ontstaan, dus je krijgt een kunstmatig geluid.

 

[...] Volgens mij is dat onzin. De processor heeft zoveel rekenkracht; die extra bewerking kost geen enkele moeite. Of een processor op 3% of 4% van zijn capaciteit belast wordt, dat maakt echt geen zak uit.  [..]

 

Bij mijn nieuw Mac mini streamdoos (zijn we weer een beetje on topic)  vormen de processen die noodzakelijk voor streaming zijn slechts 0,4% CPU belasting  Dus dat is echt te verwaarlozen.  Wat je ook niet moet vergeten dat op de opname kant ook e.e.a. digitaal wordt opgeslagen en bewerkt.  De kans dat, dat veel méér rekenkracht kost lijkt me levensgroot.   M.a.w. het valt aan de weergave kant in het niets .  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

(...) Ps bij analoog tast het gewoon af of het nou fout of goed op de plaat staat ,er vindt er alleen een correctie plaats in de riaa en daar heb je alles mee gehad,

 

Beste Wol,

 

Stap je nu niet tè achteloos over de aftastproblemen bij draaitafels/(MC) elementen heen? Rumble, wow & flutter, beperkte trackability, pinching, arm/element-resonantie e.d.?

Het staat misschien wel perfect op de plaat... Maar of het daar altijd perfect van af komt?  :huh:

Link to comment
Share on other sites

Tubke , hoor het verschil tussen hd en ssd.

 

Mvg wol

In theorie kan daar geen verschil in zitten Wol.  Zelfs de langzaamste HD is snel genoeg voor streaming.  

Het is wel leuk als je een systeem wilt, dat snel start, of geheel geruisloos is. 

 

Ik heb het iets anders opgelost door mijn Mac mini in auto deep sleep mode te zetten.

Dan is de ingebouwde 5400 toeren 1TB hd snel genoeg.

 

Het stroom verbruik is dan slechts 1,4 watt.  Tijdens het spelen met MPD slechts 8.... 9 watt. 

E.e.a. kan 7x 24uur aanblijven staan  ;)  Ben nog bezig met wake on lan.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Jack, als je nou eens een jaar lang het Duitse blad Hardware koopt in de kiosk, dan krijg je een beeldvorming Hoe dat werk processor, geheugen, ssd en hd.

 

Mvg wol

Wol ik werk al voor de 1e IBM XT pc met computers en +/-  30 jaar met ICT.  Dus ik heb enig idee....   

 

Nee, zelfs de meest simpele harddisk haalt tegenwoordig makkelijk 50Mbit per seconde.

Snel zat.  Een 44.1khz 16bit bestand komt niet verder dan 1,4 Mbit per seconde.

De 192khz 24bit halen 5....6 Mbit 

 

Snel zat  :)  kijk hier maar http://tweakers.net/categorie/50/interne-harde-schijven/producten/

 

Deze heb ik in mijn 2 Nas  http://tweakers.net/pricewatch/315368/wd-red-sata-6-gb-s-wd30efrx-3tb.html

Via de hartbeat aansluiting waar de 2 elkaar synchroon  houden meestal snelheden boven de 100Mbit

In zo' n op stelling.

 

 

synologyhiagavail.jpg

 

 

P.s. ik heb 3 websites op SSD draaien.  Dat dan weer wel.  Is het sneller? Nee, leuker wel.  Zinnig? Het wordt niet warm en maakt geen geluid.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik sinds 1980. Maar computers hebben met audio een andere relatie dan met Excel

En zoals Katoen zegt, tussen ssd en hd kun je verschil horen. En dat ligt volgend mij niet aan de snelheid, noch aan het draaien versus stilstaan.

Heb je wel een set voor nodig die dat verschil laat horen, tuurlijk.

Link to comment
Share on other sites

Nee, ik denk daar niet over. Ik heb een klein AV-playertje waar ik vooral video's op bekijk maar ook muziek van kan afspelen. Klinkt spatzuiver, maar niet zo lekker als mijn Olive, waar nu al meer dan 1TB op staat. M.i. is zo'n magnetische harde schijf geschikter dan een ssd voor muziek. Soort nieuwe bandrecorder.

 

Wat MQA aangaat, het zijn kleine bestanden die dus vlot laden. Mijn ouwe bedaagde Olive moet toch een beetje hijgen van al die dikke bestanden. Ik heb een paar prachtige nummers van Neil Young, enerzijds in cd-kwaliteit, anderzijds in hr. Verschil merk ik niet, behalve in laadtijd.

Dat een MQA bestand uitgevouwen moet worden is geen punt, doet die DAC wel voor me.

Verschil tussen FLAC en WAV heb ik ook nooit mogen ervaren in mijn set, het bezwaar van Katoen kan ik dan ook niet onderschrijven. MQA wordt uitgevouwen en verder verwerkt. Als het uitvouwproces te horen is, deugt er iets niet. Ik zeg niet dat het niet kan, de oren van Katoen zijn daartoe zeer geschikt. Maar ik denk er het mijne van.

 

Als ik die gehypte dac heb, en e.e.a. aan MQA materiaal, moet Katoentje nog maar eens langskomen.

Link to comment
Share on other sites

Wat ik begreep is het voordeel van MQA dat je goed kan comprimeren zonder de nadelen. Daarnaast is het natuurlijk een marketing bepaalde standaard. HVT propageerde het sterk en was dat journalistiek of advertorial?

Link to comment
Share on other sites

MQA is ook niet lossless, wat FLAC wel is. Maar wat ik niet begrijp Marc, is waarom jouw Olijfje moet hijgen van grote bestanden. De audio snelheid is maar een fractie van de processor en HDD snelheid, zelfs bij een simpel processortje. De mechanische HDD in mijn PC sjouwt een 120MB/s piek en een 80MB/s average (MBytes dus en gèèn Mbits).

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...