Jump to content

MQA, de nieuwe kleren van de keizer en andere compressies


mumsoft
 Share

Recommended Posts

Analoog is simpelweg te duur. Alles wat digitaal is wordt dankzij Moore's Law al sinds decennia exponentieel goedkoper, kleiner, sneller, krachtiger. Dat geldt niet alleen voor digitale chips, maar ook voor digitale netwerken en opslag. Bij analoog gaan de ontwikkelingen veel langzamer, de technologie is in de loop van de jaren natuurlijk wel beter en goedkoper geworden, maar niet in dezelfde mate. 

Vergelijk een computer van 20 jaar geleden met een moderne computer: een wereld van verschil.
En vergelijk een versterker van 20 jaar geleden met een moderne versterker..... 

Link to comment
Share on other sites

Er zijn heel wat digitale technieken waardoor analoog vooruit gaat/ kan gaan. B.v. doordat de digitale versie beschikbaar is is er van te voren veel beter te berekenen hoe er het beste gesneden kan worden bij de produktie van een LP. Door de digitale techniek kunnen we steeds beter simuleren (o.a. Spice) wat het bouwen/voorspellen van versterkers steeds beter en makkelijker maakt. Je kunt hele ingewikkelde codes genereren en bij bandopnamen mee laten lopen om iedere vorm van wow en flutter kwijt te raken, hoewel dat voor een groot deel ook kan door o.a. een sprocketwiel te gebruiken. Opnemen op magnetisch film materiaal werd in de jaren 50 hierom al gedaan.

Op zich is analoog niet duur, de prijzen zijn omhoog gevlogen omdat het een niche product is geworden met steeds meer aandacht. Daarnaast heeft het een (onbetaalbare) archivarische waarde die bij digitaal nog maar te bezien valt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
1 hour ago, mumsoft said:

Misschien kan de Explorer maximaal 24/192 native aan? MQA is een formaat dat zich zover uitvouwt als de DAC aankan.

Kijk eens goed,  24 bit 352,8Khz  B)  Eigenlijk een beetje overbodig hoge resoluties. Maar dat dacje is méér dan goed. Wat wel belangrijk is goede software anders werkt het niet.

Hier Tarantini  jou wel bekent gestreamd vanaf Tidal rechts onder zie je MQA .352Khz   Alle ledjes branden op het Explorder II 

352khz.jpg 

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

DXD de gemeenschappelijke noemer van DSD en PCM , als norm omarmt door de DAC chipfabrikanten en DAC leveranciers. Kun je met een chipset zowel DSD als PCM afspelen.

Je kunt DXD opgenomen muziek overigens mondjesmaat downloaden. Behalve dat het wat meer kost moet je ook wat schijfruimte kopen.

Er zijn een paar studio's die daar in opnemen. bv L2 , mijn ifi dac van ca 4 jaar oud kan dat afspelen. Mogelijk knal je ook tegen de processor capaciteit van je PC aan.

Ik vindt het overigens knap als je verschil hoort,  bij mij hoort het bij 88 96 kHz wel op.

 

Edited by johankraus
typo
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, johankraus said:

Ik vindt het overigens knap als je verschil hoort,  bij mij hoort het bij 88 96 kHz wel op.

Ik ga een ander, mijn eigen beperkingen niet opleggen Johan.  Eigenlijk zou ik hier een filmpje moeten neerzetten van mijn kleindochter. Die leert dagelijks nieuwe dingen bij door het gewoon te onderzoeken. Het is verbazend hoeveel ze verder is in een week tijd. Als oudere zijn we dat verleert of door onze eigen ervaringen zo geconditioneerd.  

De natuur is ook niet beperkt door techniek.  Muziek noten kunnen ver buiten ons gehoor reiken en toch iets doen in het voor ons mens hoorbare spectrum. Daarnaast is het gewoon mooi dat het technisch kán.

Dat Meridian dacje heb ik een tijd terug overgenomen van Marc voor een vriendelijk bedrag.  Kennelijk had hij het idee, dat ik er wel iets mee zou kunnen. Dat MQA waar Marc zo enthousiast dit topic mee begonnen is,  heeft laat ik maar zeggen een wat "trage" start meegemaakt en verwachtingen die niet direct ingelost werden. 

Met de hard-en-software van nu 2017 en de mogelijkheden die Tidal bied, werkt het heel behoorlijk.  Of Marc er nu wel of niet iets mee gaat doen moet hij (net als de rest hier) zelf weten.      

Oja die processor van de Explorer II is snel. Er wordt een Xmos-chip gebruikt met 16 rekenkernen. Met het "uitvouwen" van MQA files heeft hij geen enkele moeite .  Ook niet met het afspelen van ander materiaal. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Tubejack said:

Kijk eens goed,  24 bit 352,8Khz  B)  Eigenlijk een beetje overbodig hoge resoluties. Maar dat dacje is méér dan goed. Wat wel belangrijk is goede software anders werkt het niet.

Ik bedoelde dat jouw dac een origineel 24/352,8Khz muziekbestand waarschijnlijk niet aankan. Niet dat het er toe doet, maar die specificaties zullen best wel kloppen.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, mumsoft said:

Ik bedoelde dat jouw dac een origineel 24/352,8Khz muziekbestand waarschijnlijk niet aankan. Niet dat het er toe doet, maar die specificaties zullen best wel kloppen.

Dat klopt Marc.   Het "werkt" alleen met MQA. Gewone bestanden kunnen tot 24 bit /192Khz.   Het is een prima dacje. Gebruik hem élke dag :)   

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Shit, dan moet ik weer achterhalen waarom die Hifiberry het zo maf doet met (Hip) TV. :wacko:

Denk trouwens dat er nu weer nieuwe MQA-DACs aan komen, zo met die MQA-sabre chips. Met Mytek voorop. De Brooklyn ++ B)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Laten we het erop houden dat MQA net zoveel meerwaarde heeft als destijds SACD. De markt ervoor is erg klein. Of het ooit helemaal door zal breken? Ik denk het niet.

Het valt me wel op dat de jeugd steeds meer kiest voor kwalitatief goede opnames en goede "gear". Het low-budget tijdperk met MP3 en goedkope oordopjes is geweest en opgedoekt. Je merkt het ook aan nieuwe software. Engineers in de muziekindustrie keren zich ook steeds meer tegen de loudness-war. Er gloren mooie tijden aan de horizon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Het voordeel van MQA is wel dat je het overal op kunt afspelen. Dat moet je met SACD nog maar afwachten. Hans Beekhuijzen kwam toevallig (?) gisteren met een bespreking erover.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...