Jump to content

Ontkoppelen van luidsprekers of toch niet?


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Vandaag heb ik een klein proefje gedaan. Ik had op m'n Android tabletje een tooltje (in de app. Multi Measures) staan waarmee seismologische trillingen worden weergegeven. Je kunt de x y en z richting apart aanzetten. Dat werkt best wel goed, al geeft het ding geen absolute waarde aan. Het ding is in mijn geval enorm gevoelig. Wanneer het ding op een stevige tafel ligt en ik tik zachtjes op de tafel, dan staat het ding gelijk 10 keer zoveel uit dan wanneer ik de tafel niet aanraak..

 

Mijn (zeer zware) luidsprekers staan dus op twee natuurstenen plaatjes van 40 x 40 cm en 15 mm dik. Tussen die tegels ligt een rubber tegel. Tussen de vloer en de onderste tegel liggen de beruchte eierdoppen met daarin kogels. Mijn zoldervloer is een z.g. broodjesvloer. D.w.z. betonnen balkjes met daartussen gebakken stenen blokken. Hierop ligt een dunne cement afwerkvoer.

 

De "meting":

Ik zal de uitslag wanneer er geen muziek aan staat 1 noemen. Ik heb the Expert van Yello op een 8 dB harder volume gespeeld dan wat ik normaal doe.

 

In eerste instantie heb ik de horizontale beweging van voor naar achter gemeten.

1. Gemeten op de luidspreker. Bij de heftigste bastonen slingert de "meter" ca. 200 % meer uit dan zonder muziek..

2. Gemeten op de tegel onder de luidspreker is dit nog ca. 100%

3. Op de vloer is er echter geen verschil.

 

De verticale beweging:

1. gemeten op de luidspreker slingert de meter ruim 300% meer uit dan zonder muziek.

2. Gemeten op de tegel is dit nog ca. 50%

3. Op de vloer is ook hier, niks te meten.

 

Conclusie, de meeste trillingen komen uit de kast en de vloer trilt niet ten gevolge van de luidsprekertrillingen.

 

Al met al geen wetenschappelijk onderbouwde test, maar wel leuk om ook eens te proberen. Zeker voor luidsprekerbouwers lijkt me dit een leuke app.

 

Nu nog een meting doen waarbij de luidsprekers met de spikes op de vloer staan. Dat gaat er vandaag niet meer van komen.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik zou zeggen, geen eierdopjes onder de speaker. Je wilt het volle rendement van de units hebben, de eierdopjes dempen de laagweergave. Wellicht klinkt het op andere gebieden beter, ruimtelijkheid maar weegt niet op tegen het nadeel. Overigens heeft Cock en Arnold al een dergelijke test uitgevoerd met, als ik het zeggen mag, met iets betere meetapparatuur.

Link to comment
Share on other sites

"Ontkoppelen van luidsprekers of toch niet?"

Hangt helemaal van je vloer af. Heb je een dikke betonnen vloer met tapijt er op? Dan is koppelen met spikes meestal het beste. Heb je een meedreunende houten vloer op balken of zwevend parket? Dan meestal beter van niet.

Link to comment
Share on other sites

"Ontkoppelen van luidsprekers of toch niet?"

 

Hangt helemaal van je vloer af. Heb je een dikke betonnen vloer met tapijt er op? Dan is koppelen met spikes meestal het beste. Heb je een meedreunende houten vloer op balken of zwevend parket? Dan meestal beter van niet.

Het lijkt er dus op dat ontkoppelen in mijn geval beter is.  

 

Dat tablet is overigens wel heel erg gevoelig. Wanneer hij op een stevige tafel ligt en ik klop nauwelijks hoorbaar op die tafel, dan slaat de meter makkelijk 500% uit. Of een professionele bewegingssensor gevoeliger is betwijfel ik. Ik heb wel met die dingen gewerkt. Ze zijn meestal ook een stuk zwaarder.

Link to comment
Share on other sites

Het lijkt er dus op dat ontkoppelen in mijn geval beter is.  

Volgens mij gaf je net aan dat je een betonnen vloer had dus kan koppelen in jou geval beter zijn.

Die betonnen bakjes van jou met steen en een cement voer is gewoon vergelijkbaar met beton.

Link to comment
Share on other sites

Onze houten vloer ligt op een stenen vloer van 60 jaar geleden, hier een daar een vijs/ schroef ingedraaid. Deze wiebelt en beweegt etc

De master 3 staan nu op rubberwood van 3cm dikte.

Ik kan niet kiezen wat ik het beste / liefste vind /heb ... met de spikes of zonder de spikes

Met krijg ik het gevoel meer detail te hebben maar wat laag te missen IN VERGELIJK MET spikes ... met spikes mss te dominant laag in mijn ruimte ...

kWeet het allemaal niet zo goed. Wat ik wel weet, is dat de nieuwe versterker alles veel beter onder controle heeft en dus ook het laag

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een vloer van beton daarop laminaat daarop staan stands van 25 kilo ps en daarop de Elipson 1401.

Tussen de stands en luidsprekers heb ik een rubbertjes liggen van 3mm dik.

Even oerend hard gedraait en aan de stands gevoeld.

Ik voel van boven naar beneden en ik voel trillingen tot 20 cm vanaf de grond daar stop het althans daar voel ik geen trillingen meer.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Volgens mij gaf je net aan dat je een betonnen vloer had dus kan koppelen in jou geval beter zijn.

Die betonnen bakjes van jou met steen en een cement voer is gewoon vergelijkbaar met beton.

 

Toch is die vloer redelijk slap en licht. Je voelt de vloer ook trillen. Op de begane grond hebben we een vloer die op het zand ligt. Dat is een stuk beter. Maar daar zit weer isolatie onder, dus ook niet echt stijf.

Link to comment
Share on other sites

De grond is altijd in beweging met professionele kun je meten en met deze app niet.

 

Mvg wol

 

Je kunt er wel een hoop op zien. Zeker in verhoudingen. Niet echt meten, maar wel een betere indruk dan wanneer je niks doet. 

 

Je zou wel de resonantiefrequentie kunnen meten. Dan speel je een sweep en kijkt op welke frequentie de uitslag het grootst is.

Link to comment
Share on other sites

Alles wat trilt, tast de lineariteit aan. (Verstoring van de frequentie/amplitude verhouding.)

Alles wat trilt, trilt ook ná. (Versmering/dreunen/gonzen.)

 

Alleen de luidsprekermembranen moeten trillen: de rest (luidsprekerbehuizing, vloer, wanden, plafonds etc.) niét!

Trillen wanden van de luidsprekerkasten tòch, maak ze dan stijver. (Inwendige bracing, bijv.)

Trillen de vloer en wanden van de luisterruimte tòch, demp ze dan.

Gooi bijvoorbeeld een zwaar tapijt op die trilvloer.

Tegen de storende ...vibratie van de dinges, dus!

 

bv097_1_1330174624.jpg

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

Alles wat trilt, tast de lineariteit aan. (Verstoring van de frequentie/amplitude verhouding.)

Alles wat trilt, trilt ook ná. (Versmering/dreunen/gonzen.)

 

Alleen de luidsprekermembranen moeten trillen: de rest (luidsprekerbehuizing, vloer, wanden, plafonds etc.) niét!

Trillen wanden van de luidsprekerkasten tòch, maak ze dan stijver. (Inwendige bracing, bijv.)

Trillen de vloer en wanden van de luisterruimte tòch, demp ze dan.

Gooi bijvoorbeeld een zwaar tapijt op die trilvloer.

Tegen de storende ...vibratie van de dinges, dus!

 

bv097_1_1330174624.jpg

Ook al maak je ze stijver, trillen zullen de wanden. Maar de amplitude wordt kleiner en de frequentie hoger.

De aarde trilt zelfs. Dat kun je met die seismometer meten. 3 keer zo veel als de trilling van de aarde (zonder een naburige aardbeving natuurlijk) is voor een luidsprekerkast heel erg weinig.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb 2 lagen rubber. Onder de betonblokken ter bescherming van de tegels op de vloer.

En onder de spekstenen kasten.

 

Het zou kunnen dat die bovenste laag rubber beter weggelaten kan worden.

Gaat dat ook in dit geval van best veel gewicht iets uitmaken?

Link to comment
Share on other sites

Ik heb veel meegemaakt, en wollie heeft ook veel vakliteratuur en veel gemeten met een ploeg van 6 man maar de impuls is van een closed box niet te evenaren.

Basreflex heeft altijd een natrilling.

Ook met twee woofer, s was nog erger twee dicht bijziende parameters en twee totaal verschillende parameters.

Mvg wol

 

Beste Wol,

 

Bij een goed afgestemd reflexsysteem wordt de trilling van de opgesloten luchtkolom rond de afstemfrequentie vrijwel massaloos overgedragen op de luchtprop in de reflexpijp. Beter kun je na-ijling niet bestrijden.

 

Ik herinner me de vreugdedansjes bij B&W in Worthing nog, nadat de 801 was veranderd van een heel rommelig klinkend gesloten systeem (hoewel heel zwaar en stevig gebouwd, en ook heel zwaar gedempt!) in een veel minder rommelig klinkend reflexsysteem.

 

Pjotr gaat er van uit dat jullie een slecht reflexsysteem hebben getest.

Hij kan best gelijk hebben.

Maar het is ook mogelijk dat jullie een goed reflexsysteem slecht hebben getest.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb 2 lagen rubber. Onder de betonblokken ter bescherming van de tegels op de vloer.

En onder de spekstenen kasten.

 

Het zou kunnen dat die bovenste laag rubber beter weggelaten kan worden.

Gaat dat ook in dit geval van best veel gewicht iets uitmaken?

Het (gratis) appje download en proberen. Zo simpel is dat. 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Ik heb vandaag nog even "gemeten". Nu met verschillende frequenties en in verschillende richtingen. Mijn seismoapp heeft n.l. een x y en z richting. Het volume heb ik 8 dB harder gezet dan waar ik normaal mee speel.

 

Ik heb het tablet op de vloer, op de tegel op de baskast (Puppy) en bovenop de topkasten (Watt) gelegd. En gemeten met frequenties vanaf 20 Hz tot 100 Hz. De hoogste uitslag op alle niveaus ontstaat bij een toon van 80 Hz. Er is geen zichtbaar verschil tussen de vloer, tegel en bovenkant Puppy. Echter wel boven op de Watt. Hier is de uitslag ruim het dubbele en wel in Z richting. Dat is de verticale beweging. Dit vind ik eigenlijk best bijzonder, omdat je zou verwachten omdat de verticale beweging eigenlijk niet ontkoppelt is. Op alle niveaus zou je dan dezelfde uitslag verwachten. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de achterkant van het tablet nét op 80 Hz resoneert.

 

De uitslag is overigens zeer klein. Wanneer ik heel zacht op het tablet tik komt de uitslag al op de maximale schaal (plus en min 18 streepjes). Op de vloer, tegel en Puppy maar op plus en min 1 streepje. Bovenop gaat de schaal naar maximaal plus of min 2 streepjes en dan alleen in de X richting. In de X en Y richting is het wél 1 streepje plus of min.

 

Wanneer je weet op welke frequentie de trillingen maximaal zijn, kun je gericht maatregelen treffen en gelijk meten of deze ook werken.

 

Ik was al niet van plan om wat te veranderen, en deze meting geeft daar dan ook geen aanleiding toe. Waar het onzin verhaal van de trillende/schommelende luidsprekers op ontkoppelaars vandaag komt, is mij dan ook een groot raadsel. Waarschijnlijk van de mensen die deze ontkoppelaars niet verkopen. In mijn geval is er in het lage tonen bereik geen verschil te meten. Ik denk dat het ontkoppelen alleen bij hogere frequenties werkt. Dat is helaas met die seismoapp niet goed te meten. De resonanties van de vloer zijn n.l. al groter dan de uitslag van de hogere frequenties. Je zou dan een smalbandige meting moeten kunnen doen.

Link to comment
Share on other sites

Tis vrij simpel.

De eierdopjes ontkoppelen in de X en de y richting en niet in de z.

Blijkt dus dat ontkoppelen inde z ook nodig is.

Ook blijkt dat de energie van de speaker kast zelf goed word verwerkt.

Er worden immers geen trillingen van de speaker zelf waargenomen.

Wat ik me echter wel afvraag is wat het frequentiegebied is waar de app mee werkt.

Die kon wel eens veel lager liggen als we bij de speaker willen meten.

Link to comment
Share on other sites

ok das mooi, nou is het gemeten. had je nog gehoorsmatige indrukken?

 

 

groet

Zo subjectief als het is... 

 

Ruud maakte mij er op attent dat metingen bij een winkel hadden uitgewezen dat de luidsprekers op ontkoppelaars slechter zouden klinken dan vast op de vloer.

Nou weet ik niet welke luidsprekers en welke vloer. Maar ik heb de boel er toe dus onderuit gehaald. Omdat de luidsprekers dan wat lager staan heb ik de topkasten toen ook iets minder gekanteld. Bij de moderne W/P's zit daar een constructie voor op. Ik moet me behelpen met blokjes.

 

Waar het probleem zou ontstaan (dynamiek in het laag), merkte ik weinig verschil. Het stereobeeld werd op spikes echter een stuk diffuser. De speakers stonden al snel weer op de kogels.

 

@ Kappa7,

omdat de trillingen in Z richting op de vloer kleiner zijn dan op de topkasten verdenk ik eerder een rubbertjes tussen Puppy en Watt. Maar nog meer de aluminium achterkant van het tablet. Op de vloer ligt n.l. een tapijt en de topkast is hoogglans gelast. Daar komt bij dat het niveau van de trillingen zeer laag is.  Drie keer niks is nog steeds niks zeg maar.

Link to comment
Share on other sites

dank. iets om over te denken.

 

Mijn speakertjes staan op 3 plaatjes Masterbase, daaronder zo een dikke punaise die door het tapijt gaat in op (in) het beton staat. Dan nog doet een (smalle hoge) zak vol 2kg vogelzand op de kasten nog iets goeds. Die vreet energie uit de bovenkant van de kast op. Best raar, de kasten wegen iets van 60 kg.

 

Ik krijg experimenteer-neiging.  Ik heb alleen geen stalen kogels, en glas knalt weleens uit elkaar bij deze gewichten (gezien onder de eindversterker van 34 kg).

 

groet

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...