Jump to content

quad 33/303


mart
 Share

Recommended Posts

Ik ben in het bezit gekomen van een quad 33/303 combi in originele staat. Ik vraag me af of het de moeite waard is om te moderniseren ter vervanging van mijn huidige Parasound combi p/fet 900 voor en hca1000A eind.

 

(Ik ben nog op zoek naar din snoertjes om aan te sluiten. Dus misschien is de vraag wat voorbarig en gaat de quad in de verkoop. Dus vintage liefhebbers.... hou het in de gaten.)

Link to comment
Share on other sites

Ik ben in het bezit gekomen van een quad 33/303 combi in originele staat. Ik vraag me af of het de moeite waard is om te moderniseren ter vervanging van mijn huidige Parasound combi p/fet 900 voor en hca1000A eind.

 

(Ik ben nog op zoek naar din snoertjes om aan te sluiten. Dus misschien is de vraag wat voorbarig en gaat de quad in de verkoop. Dus vintage liefhebbers.... hou het in de gaten.)

Het altijd de moeite waard om een Quad 33/303 te reviseren, dat sowieso. Maar of dat dan beter gaat klinken dan je Parasound combi betwijfel ik toch. Dat zul je zelf met luisteren moeten bepalen..

Link to comment
Share on other sites

In mijn Classic set speel ik nu met een 34/303. Ik heb zelf ook een nieuwere 304 eind, maar ik schat de 303 hoger in. Omgedraaid is de 34 voorversterker beter dan de 33. Ik zou die niet vlug renoveren.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

ha, eindelijk tijd gehad om het aan te sluiten met een dinsnoertje. Op de studeerkamer met de Q acoustic 2010. Nu snap ik waarom ze ervan af wilden. KraakKraakKraakbrombromKraak. Ik  durfde niet verder uit angst voor mijn speakers.

 

eindversterker alleen kraakt met voorversterker erbij bromt en kraakt ie nog erger en als ik de voorversterker aanraak (aarde) is het minder.

 

tja dat zal een totale revisie worden dan.

Link to comment
Share on other sites

Mart, niet zo moeilijk doen even laten nakijken tot die gewoon goed speelt, en dan pas eventuele revisie.

Kijk eens of Jac erna kan kijken, zoveel hoeft dat ook nou niet te zijn.

 

Mvg wol

 

Even laten nakijken zegt tie :rolleyes: Met wat Mart omschrijft is een totale revisie noodzakelijk. Sowieso moeten alle elco's vervangen worden en dan nagezien op wat er verder eventueel gerepareerd moet worden. Je kunt uiteraard bij Armand van Ommeren langs gaan en een prijsopgaaf laten doen. Kun je alsnog bezien of je dat de moeite waard vindt. Het hangt ook een beetje van de uiterlijke staat af. Sommige 33/330 zien er compleet af geragd uit, andere zien er uiterlijk nog klokgaaf en onbeschadigd uit.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Precies totale revisie is noodzakelijk.  Ik zou niet eens de moeite doen Pjotr, als ik Quad liefhebber zou zijn. Gewoon inruilen die hap en wat knaps bij van Ommeren halen.  

Dan is het ook nog mooi gespoten en aangepast aan de normen van 2015.  Ik heb overigens geen binding met hem, maar vind wel dat hij mooie spullen maakt.  :)

Link to comment
Share on other sites

Jawel maar Mart vraagt zich ook af of het dan beter gaat klinken dan zijn Parasound combi. Daar komt hij alleen achter door het te proberen. Wellicht kan hij bij Armand daarvoor eerst een leenset krijgen?

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

ik ga er niets mee doen. Ja, verkopen. van Ommeren biedt 50 euro ongezien voor een 303 staat op zijn site.

ik denk niet dat ik er op vooruitga. en dan moet ik er heel veel moeite voor doen om daar achter te komen. 

 dank voor alle adviezen e​n links en het meedenken.

 

Voor geinteresseerden: bij hifistereo.nl in de Bilt staat een setje te koop voor 270 euro!

Link to comment
Share on other sites

Parrasound is gewoon een mepper, goed voor de maggies als je eigen versterker kapot is of open ligt voor modificaties.

Quad klinkt luchtiger.

Mvg wol

ik probeer me dat voor te stellen: luchtiger?  niet zwaar, minder serieus, gemakkelijker, mepper? direct, hoekig, agressief,

gebeld met armand van Ommeren: uiteraard vind hij de 303 ook beter dan parasound.

Link to comment
Share on other sites

Bij dat luchtiger van de 303 kan ik me iets voorstellen want vergeleken bij de 304 ervaar ik dat zelf ook. Ik heb dezelfde modificatie als van Armand. Bij mij alleen geen nieuwe printplaten, maar opnieuw gesoldeerd. Ben er wel tevreden mee. Ik zou het zeker aanraden inderdaad als de 303 er goed uitziet. Een goede reserve versterker is ook niet weg. Dat overspuiten vraag ik me eigenlijk af of dat blijvend mooi wordt.

 

Verlang echter wel naar mijn Conrad Johnson buizen op mijn nieuwe luisterkamer. Kan echter al vier weken geen fluit doen na de operatie. Sterker nog ik lig nu in het ziekenhuis vanwege een verstopte blaas (bloedstolsel van de geslaagde operatie). Maar goed dat ik dit even kan uiten. Sorry als ik overdrijf.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Troost je maar met de gedachte dat de operatie geslaagd is. De rest komt vanzelf. Beterschap!

Van de week ging het eigenlijk heel goed, maar kennelijk vallen en opstaan Hans. En Ik wil de forumdag weer in orde zijn!

 

Met Wiel ben ik het wel mee eens. AvO weet er natuurlijk veel van, maar of hij nu vaak de 303 vergelijkt met andere eindversterkers weet ik niet. Wel dus een bijzonder ding. harbeth gebruikt Quad als referentie bij ontwikkeling.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

ik heb al heel wat engelse versterkers in huis gehad (linn, sugden, audiolab) en elke keer heb ik het gevoel dat er een sluier over het geluid ligt die het idee van comfortabele warmte en rust geeft. Het lijkt wel een keuze tussen die warmte enerzijds en aan de andere kant helderheid en detail. En wat dat laatste betreft is de parasound combi super. Maar ik kan me voorstellen dat met zeer heldere speakers en bekabeling het te vermoeiend kan zijn.

 

bovendien wil ik eigenlijk geen geld meer uitgeven aan weer andere apparatuur. En de eventuele opbrengst van de parasound plus inruil van de kapotte quad set is denk ik niet genoeg om Van Ommeren te betalen voor een mooie set. Dus als ik in de buurt ben breng ik de quad bij van Ommeren langs zodat hij zijn voorraad kan aanvullen.

 

tja, en die ziekenhuis koptelefoontjes... dan wil je wel snel beter worden.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt jongens, op zich niet gevaarlijk maar wel lastig en pijnlijk. Daarbij kan ik moeilijk stilzitten wat je hier bij uitstek doet. De i pad verlicht gelukkig wat.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Nou beste Wol, daar komt ie dan:

speakers: door Tony Gee gemodificeerde studio de schop climax monitor speakers. http://www.tg-acoustics.com/upgrade_NL.html helemaal naar onder scrollen.

versterkers: pre parasound p/fet-900 eind; parasound hca1000A (ontwerper John Curl wordt net als zijn collega ontwerper van quad P.J. Walker legendarisch genoemd.)

bronnen: teac t1 loopwerk, squeezebox met lineaire voeding, laptop met musiland usb->spdif geluidskaart

dac : Meridian 563 (voor alle bronnen)

bekabeling: vd Hull the integration, hifisupply spdif kabels(canare), vd Hull mcd 354 speakerkabel

 

o ja, nog een Minkels alu stekkerblok waarop ik de L en N heb aangegeven.

 

M.b.t de speakers: Ik heb ze na modificatie kunnen vergelijken met origineel setje en het geluid is losser van de speakers, gedetaileerder, strakker in het laag en iets meer naar voren tov de originelen. Alleen ben ik al jaren aan het dubben over de laagste octaven. Ik heb al eens geexperimenteerd met een sub erbij. Maar ik loop tegen een raar accoustisch gegeven aan dat als ik sta (waar dan ook in de kamer) ik meer bas hoor dan als ik zit (waar dan ook in de kamer) Daar heb ik al eens over gepost.

 

groet,

Mart

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...