Jump to content

Klankkast voor luidsprekers?


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik begin me meer en meer te beseffen dat het mij hélemaal niets uitmaakt of een speaker niet alles aankan. Als het de soorten muziek waar ik van hou afspeelt waarbij ik er gelukkig van wordt en kippenvel van krijg, dan is voor mij het doel bereikt. Oké, dan is het myfi, of kleurt het als ik weet niet wat, so what  :huh:  ;) . Het gaat mij om de beleving.....

 

Even een kleine toelichting, weet trouwens niet of dat hier van toepassing is, maar ik speel via de computer naar een Bocama Lafayette naar een zelfbouw Open Baffle met Mark Audio CHR-70 units erin. Man, ik wordt er gewoon blij van..... MUZIEK, dáár gaat het mij om.

Link to comment
Share on other sites

Moet ik dan zeggen dat het dom geklets is van Spido, is dit beter.

 

Mvg wol

 

(...) Don't critisize what you can't understand (...)

 

 

uit: The Times They Are A-Changin', Bob Dylan.

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

Moet ik dan zeggen dat het dom geklets is van Spido, is dit beter.

Mvg wol

Ik vind ook dat een speaker alle muziek goed moet kunnen weergeven. En zeker niet moet proberen een of andere klankkleur aan te brengen. Ik kan hou n.l. van veel verschillende muzieksoorten. Ik zou nog gekker worden van het gesjouw met luidsprekers.

Link to comment
Share on other sites

Haha... :D Wollie die iemand wazig vindt schrijven. Het moet niet gekker worden. Gevalletje pot verwijt de ketel... :rolleyes:

 

Je kunt ook zegen: Als Wolleke iets wazig vindt nou reken maar dat het dan ook wazig is. Die vindt niet snel iets wazig  :lol:

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Je kunt ook zegen: Als Wolleke iets wazig vindt nou reken maar dat het dan ook wazig is. Die vindt niet snel iets wazig  :lol:

Mijn ouders hadden vroeger een buurman die ook heel wazig was. Kon midden in een gesprek ineens zonder aanleiding een totaal ander onderwerp aansnijden. Mijn vader zei altijd dat die buurman op een andere golflengte zat. Is misschien met Wollie ook wel zo ;)

Edited by Henrie
Link to comment
Share on other sites

Mijn ouders hadden vroeger een buurman die ook heel wazig was. Kon midden in een gesprek ineens zonder aanleiding een totaal ander onderwerp aansnijden. Mijn vader zei altijd dat die buurman op een andere golflengte zat. Is misschien met Wollie ook wel zo ;)

 

Als Wol en Spido op dezelfde golflengte zitten krijg je interferentie, kruismodulatie en allerlei andere narigheid, en dat moeten we niet hebben natuurlijk. Dus zitten ze nu wel of iet op dezelfde golflengte? :D

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Een aluminium unit klinkt totaal anders als een papieren , en een papieren klinkt totaal anders als een glasvezel en en een glasvezel klinkt totaal anders als een bextrene unit, hoe kunnen ze nou het zelfde klinken als het matriaal van de unit totaal verschillend zijn, dan mag je ook zeggen met een onkyo versterker hoor je geen verschil met alle ander highend versterker, s want de sinus van 1 khz zijn hetzelfde.

Dan kun je ook zeggen dat Leak die naderhand verbeterd niet beter of slechter klinkt als toen in de oude versie want meettechnisch zit er totaal geen verschil in.

Mvg wol

Iedere set zal anders klinken, vaak komt dat ook door de andere akoestiek, moeten we voor iedere muzieksoort dan ook een andere ruimte gaan inrichten.? 

 

Het valt me wel op, dat de totaalklank van topsets tegenwoordig veel dichter bij elkaar ligt dan vroeger. Maar misschien ligt dat aan mijn oren?

Link to comment
Share on other sites

Beste Wol,

 

Jouw bereidwillige dienaar heeft méér onderzocht dan jij je zou kunnen voorstellen.

En op manieren die veel verder gingen dan de standaard-testmethodes.

Met trillingsopnemers op de kastwanden, bijvoorbeeld.

Door impedantiemetingen uit te voeren onder gemiddelde (1W) en hoge vermogens (10W), en over diverse tijdspannes (i.v.m. opwarming van spreekspoelen m.n.).

(Ik werd daar destijds door "deskundigen" om uitgelachen... maar het lachen verging hen.)

 

Jouw recente opmerking over versterkers zegt me dat jij van toeten noch blazen weet.

Hoe een versterker presteert op sinustoon c.q -sweep is feitelijk volslagen irrelevant.

Mijn vraag m.b.t. een referentie-versterker was dan ook een strikvraag, bedoeld om na te gaan of hier mensen zijn die weten dat technische specificaties lang niet altijd zeggen of een versterker aan muziekmateriaal goed klinkt.

Een luidspreker is een dynamisch en dus reactief / naijlend massa-veersysteem, met allerlei vormen van weerstand, capaciteit en inductie.

Sommige versterkers die uitstekende meetcijfers (bij standaard meetmethodes) leveren, kunnen met zulke complexe belastingen helemaal niet overweg.

 

Hoe goed een versterker - of ook een paar luidsprekers - klinkt, kan alleen bij muziek en spraak worden beoordeeld.

Dan is het nuttig als je omgeven bent door muziekinstrumenten die jij zelf en je huisgenoten kunnen bespelen.

Een studie fonetiek is voor het beoordelen van spraak- en zangklanken trouwens ook heel nuttig.

Link to comment
Share on other sites

Beste Wol,

 

Een meubel in mijn kantoortje staat vol met moderne high-end versterkers en versterkercombinaties, die het allemaal gehoormatig afleggen tegen die ouwe, opgekalefaterde Leak.

Hou toch eens op met dat gezeur over schema's. Schema's kun je niet horen.

Link to comment
Share on other sites

Hou toch eens op met dat gezeur over schema's. Schema's kun je niet horen.

Sinds jaren een nieuwe en leuke spreuk!!

 

Wacht nu Jack zijn blog af, Wollie, dan lees je vast wat over schema's. Ik heb ooit een Leak versterker mogen beluisteren bij Jack en het gemak waarmee het muziek maakt. Tja, misschien zijn al die Leaks positief ingestraald op dat Britse eiland. :-)

Link to comment
Share on other sites

Ik zal eens ontopic proberen te komen. (Dat smaken verschillen was me allang duidelijk) :)

Een luidspreker zou toch gewoon alles zo natuurgetrouw moeten behoren weer te geven?

Niet (klank)kleuren, niet resoneren, tenzij....
De kast eventueel tekortkomingen van de driver voor weergave kan verbeteren.

Link to comment
Share on other sites

Het valt me wel op, dat de totaalklank van topsets tegenwoordig veel dichter bij elkaar ligt dan vroeger. Maar misschien ligt dat aan mijn oren?

Haha, realiseer je je wel wat je schrijft? :)

Vooral het volkomen willekeurig in te vullen begrip "topset" is een open deur.

Ik neem aan dat een topset niets met de prijs te maken heeft, maar toch vind je op die beurzen van tegenwoordig maar heel zelden een topset. Die zijn sowieso ook zeldzaam. Ik hoorde er wel een stuk of drie, vier in m'n leven, maar tegenwoordig klinken ze gelukkig allemaal hetzelfde dus als je er ooit een hoorde weet je genoeg. Zoiets?

 

Nee, aan het eind denk ik inderdaad dat het aan de oren moet liggen. Waar anders aan... ;)

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Ik begin me meer en meer te beseffen dat het mij hélemaal niets uitmaakt of een speaker niet alles aankan. Als het de soorten muziek waar ik van hou afspeelt waarbij ik er gelukkig van wordt en kippenvel van krijg, dan is voor mij het doel bereikt. Oké, dan is het myfi, of kleurt het als ik weet niet wat, so what  :huh:  ;) . Het gaat mij om de beleving.....

 

Even een kleine toelichting, weet trouwens niet of dat hier van toepassing is, maar ik speel via de computer naar een Bocama Lafayette naar een zelfbouw Open Baffle met Mark Audio CHR-70 units erin. Man, ik wordt er gewoon blij van..... MUZIEK, dáár gaat het mij om.

 

Precies, daar gaat het om. Genieten van de muziek. En de luidspreker die alle soorten muziek op het hoogste niveau weergeeft: die bestaat niet.

Ieder systeem heeft bij bepaalde soorten muziek weer nadelen of voordelen. Een grotere luidspreker heeft ook weer voordelen ten opzichte van een monitor, maar ook weer heel veel nadelen (afstraalgedrag en ga zo maar door).

Voor mij is er maar een optie: luisteren en als je dan kan genieten: dan is het goed. En als er dan weleens een bepaalde muzieksoort niet op het hoogste niveau speelt (waar verder prima naar te luisteren is, zo erg is het ook weer niet), dan is dat maar zo.

De luidsprekers van Musical Affairs zijn redelijk uniek qua concept met hun open kasten, klinken gewoon bijzonder goed, zeker op klassieke muziek, jazz of singer-songwriter. Mensen die bij mij komen luisteren hebben in ieder geval geen last van luistermoeheid of irritante klank. Het komt heel overheen met wat ik bij een concert hoor (gaan jullie weleens klassieke muziek beluisteren in een concertzaal?). En daar gaat het voor mij om.

Link to comment
Share on other sites

Nu kunnen we gaan bakkeleien over wat een topset is. Laten we het er op houden dat wat er op audioshows te horen is, meestal topsets zijn. Dat er onder die topsets weer uitschieters zijn klopt. Het is net als met de heuvels en bergen in de natuur. Denk je dat je op de top bent, is er weer een hogere verder op.

Link to comment
Share on other sites

(...) Hoe wil je die horen analytisch of muzikaal er zijn verschillende varianten van. (...)

 

Analytisch òf muzikaal?

Nogal een dilemma, hè?

 

Gelukkig zijn Leak "Stereo 70" versterkers zowel analytisch als muzikaal!

Als ze goed zijn gerenoveerd, tenminste.

En als je de juiste luidsprekers toepast, natuurlijk.

 

Mvg wol nog groen achter de oren hè Meester Spido

 

Het is mijn indruk dat jij veel weet, maar weinig begrijpt.

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

Op de show van iEar was er een lezing door een senior ontwikkelaar van B&W. Aan de hand van plaatjes liet hij lasermetingen aan luidsprekerconussen en simulaties van luidsprekerkasten zien. De nieuwste serie is natuurlijk veel beter dan de oude ( ook al was die volgens hem ook al heel erg goed). Hij was wel erg duidelijk. De conussen moeten het signaal zo nauwkeurig mogelijk volgen en de kasten moeten zo weinig mogelijk laten horen. Volgens hem was het laatste alleen vervorming.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...