Jump to content

High-End Forumdag 2016


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Voor het gemak, hier de tracklijst van de Hear CD:

 

01. The Beatles / Because en Get Back 04:20
Ruimtelijk begin, natuurlijke achtergrond geluiden, stemmen (acapella), drums
Geschikt om kleuring in laag, mid en hoog waar te nemen. Wordt "brei" op slechte installatie.

02. Bleuzeum / Portrait of a Groove 04:42
Wat mechanisch klinkend. Met veel en diep laag.
Geschikt om laagweergave van speakers te vergelijken.

02. The Nits / Fire in my Head 02:45
Mooie (kunstmatig) stereo en ruimtelijke plaatsing. Klinkt erg open.
Geschikt om "loskomen" van speakers te testen (CD-speler versterking speakers)

04. Paul Simon / Homeless 03:50
Prachtige negerstemmen mooi in breedte opgenomen.
Geschikt om kleuring van speakers te vergelijken.

05. Rickie Lee Jones / Easy Money 03:22
Strakke contrabas in het begin. Wat kinderlijke stem. Akoestische instrumenten.
Geschikt om controle in het laag te testen. Ook natuurlijkheid van instrumentweergave (ook hoog).

06. Marcus Miller / 3 Dueces 02:47
Zwaar aangezette elektrische bas, vette bassdrum, ruimtelijk geplaatste sax
Geschikt om pulsweergave en doortekening in het laag te vergelijken.

07. Ottmar Liebert / Heart still beating 04:10
Pulsrijke gitaar, ruimtelijke opname (kunstmatig).
Geschikt als dynamiektest en ruimtelijkheid van de weergave te testen.

08. Michel Jonasz / Le temps passe 03:50
Mooi percussie (ruimtelijk en natuurlijk), veel en zeer diep doortekend laag. Franse "jazz"
Geschikt om controle en doortekening en naijlen in het laag te testen. Ook voor het vergelijken van de overgang van laag naar mid.

09. Johnny Green / West Side Story Proloog deel (ca.) 2 40
Zacht opgenomen ruimtelijke intro (breedte �n diepte). Klinkt wat "historisch" (ca. 1960)
Geschikt om kleuring en dynaniek te testen.

10. Johnny Green / West Side Story Proloog deel (ca.) 3:18
Deel 2 van de Proloog. Dynamisch spelende big band.
Geschikt om openheid van set te testen. Dit wordt op 'n slechte set al gauw een brei.

11. Usher / Also sprach Zarathustra 01:42
Bombastisch klassiek stukje. Groot orkest.
Geschikt om "dichtlopen" van versterkers te testen. Wanneer dit op volle sterkte nog goed klinkt, heb je vermogen genoeg.

12. Naum Starkman /Chopin Scherzo op.11 03:04
Krachtig klinkende piano. Ook de lage vleugelregisters.
Geschikt om kleuring over vrijwel het gehele toonbereik van de stellen. Ook dynamiektest.

13. Ana Caram / Correnteza 04:48
Natuurlijk klinkende percussie in de intro. Zuiver klinkende vrouwenstem. Laag wat op achtergrond.
Geschikt om "openheid" en natuurlijkheid van b.v. speakers te testen.

14. Alfred Schnittke / Es geschah 03:03
Ver weg staande zangeres, enorme uithalen, niet erg zuiver.
Geschikt om ???

15. Angela Gheorghiu / Casta Diva (Norma) 04:40
Prachtige opname, lang intro, uithalen op ca 3:00
Geschikt om vervorming in het mid hoog te horen (vooral CD-spelers)

16. Vesselina Kasarova / Der Jungling an der Quelle 01:37
Zangeres met piano. Zeer open en "schone" opname,
Geschikt om natuurlijkheid en transparatie te kunnen vergelijken.

17. Sir Charles Mackerras / Tuba mirum 02:32
Zangers en zangeres met tuba en orkest. Veel variatie in stemmen.
Geschikt om vervorming van laag-mid tot hoog-mid te kunnen horen.

18. Beyerdynamic Sound Power Test / Bass drum 00:30
Droog opgenomen bassdrum,
Geschikt als resolutietest. Op systemen met een hoge resolutie moet het uitklinken duidelijk als zodanig te horen zijn.

19. Beyerdynamic Sound Power Test / Drumsolo 1 02:19
Knallend dynamisch opname. Erg (te) breed opgenomen drumstel). Brilliante bekkens. Goede stereo plaatsing. Nauwkeurige focusering.
Geschikt als dynamiek- en stereotest. Ook in het laag. Het geluid plakt nooit vast aan de speakers.

20. Beyerdynamic Sound Power Test / Drumsolo 2 01:39
Dezelfde opname als 19. Nu echter met veel bassdrum.
Geschikt als dynamiek- en stereotest. Ook in het laag. Het geluid plakt nooit vast aan de speakers.

21. Beyerdynamic Sound Power Test / Solo elektrische bas 01:04
Snerpend strak opgenomen basgitaar.
Geschikt om het pulsgedrag in hetlaag en mid-laag te testen.

22. Beyerdynamic Sound Power Test / Pauk 00:34
enkele klappen op een pauk.
Geschikt als resolutietest. Op systemen met een hoge resolutie moet het uitklinken zeer duidelijk als zodanig te horen zijn.

23. Beyerdynamic Sound Power Test / Bass drum ?? 00:21
Vervolg van 22
 

Link to comment
Share on other sites

Welnee, gaat ook heel goed met een FS2 (en zelfs met mijn BF 17's, de hoorn maakt behoorlijk meer geweld van die 17 cm)!Ultiem is dit trouwens, een set bij iemand net buiten Amsterdam...large_28234.jpg... per kant een 60 (!) cm laagweergever. En natuurlijk zorgt de 2e hobby van de eigenaar ook voor een leuk effect!

Ja, die ruimte is er aardig op vooruitgeggaan sinds ie jaren geleden daar begon...

Ik geniet met de feestdagen van een stukje van z'n hobby.

Link to comment
Share on other sites

Ja, die ruimte is er aardig op vooruitgeggaan sinds ie jaren geleden daar begon...

Ik geniet met de feestdagen van een stukje van z'n hobby.

O. Lees je eindelijk eens een goed boek? ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Zoals ik al meldde, de kenner spreekt...

 

Je hebt geen benul wat er met die Blumenhofer units wordt uitgehaald, geen idee hoe de kasten worden opgebouwd, en uiteindelijk ook geen idee hoe ze klinken, dat blijkt wel weer...

Edited by Arden
Link to comment
Share on other sites

Marco.dat hadden ze vroeger ook al in het blad le audiphile staat zoveel beschreven over hoorn loud speaker ,het is gericht luisteren en het blijft gericht luisteren.

 

 

Maar met een fles wisky op  kan je dan nog muziek luisteren :D  :D  :D ik denk het van niet

 

En nog iets de bas is omni-directioneel,ter wijl de hoorn gericht is,lekker kleuring,als je iets bouwt bouw dan alles hoorn ook in het laag.

 

mvg wol

Volgens Spido is laag nooit gericht ook met een hoorn niet. 

 

Ik heb laatst nog Klipsch theaterhoorns gehoord. Wél alles hoorn. Voor het laag een grote gevouwen. Maar dan begrijp ik heel goed waarom Blumenhofer daar een basreflex kiest. Dat laag is toch homogener en gaat dieper.

 

Wanneer je deze set niet gehoord hebt, mag je er alles over schrijven, behalve hoe ze klinken.

Link to comment
Share on other sites

De download van de HEAR-CD is nog 51 uur beschikbaar: http://we.tl/aHNs8Xs02g

Wie heeft deze muziek gedownload en beluistert? Zit er iets tussen wat we kunnen gebruiken. Ik ben die zijpaden en topicvervuiling een beetje beu. Door al die onzin is het voor mensen die hier niet zo vaak komen, niet te volgen.

 

Maw... Vanaf nu graag alleen over de bijeenkomst, zodat we wat af kunnen spreken. Die twee weken zijn snel om.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

we hebben vroeger veel horns gebouwd en veel hoorns gehoord allerlei verschillende modellen ook met bastkast en hoorn in het laag klonk zuiverder. de stoel was millimeter werk en dat geldt ook voor de quad 63 daar is de stoel ook millimeter werk.

Het enigste die ik niet heb kunnen horen was in de jaren 80 ,iemand uit Groningen had een hoorn gebouwd vanuit de zolder naar de huiskamer en liep op een half watt pentode triode,dat had ik willen horen,we hadden een afspraak gemaakt maar drie dagen ervoor laag die in het zieken huis,ik vondt het wel een gemiste kans,

En mijn zoon heeft ook wat met hoorn in het laag die gaat zich een punisch woofer bouwen.

 

mvg wol

Misschien leuk, ook voor je zoon, om eens bij Horn (van AF) op bezoek te gaan. Is in jouw provincie, en hij heeft ook e.e.a. met gehakt gedaan.

Moet er zelf eigenlijk ook weer eens heen, maar dat zit nog.

Sorry Hans.

Edited by mumsoft
Link to comment
Share on other sites

Hans, ik laat de muziek maar aan jou over. Als ik het maar op beiden LS kan horen. Toch een laatste poging Stevie Ray Vaugn?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Hans , het laag wordt met dsp gedaan, doen ze dat voor niks dan, terwijl het laag midden loopt tot 50 Hz als ik het zo leest, waarom hebben ze niet laag midden tot 30 hz gemaakt, een hoorn kun je mechanisch 6 db, 12 db en 18 db afval bouwen.

 

Ik heb bij iemand hoorns beluisterd een half jaar geleden met kerkorgel,

Je moest precies het punt opzoeken deed je dat niet, dan was het laag onherkenbaar , midden en het hoog.

En nog iets is die speaker niet te groot in zo, n kleine kamer ik denk eerder dat Spido de juiste ruimte heeft.

 

Mvg wol

Ophouden :mad2:

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Yep mooi nummer.

Eigenlijk zou je  verschillende stijlen moeten horen,muziek draaien wat bij de luidsprekers past is te makkelijk.

Rock vette soul klassiek en pop dan krijg je een goede indruk wat ze kunnen.

Vette soul op Quad esl 63 hmmm.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...