Jump to content

Supertweeters


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Gisteravond een erg leuke avond met Marco en Cock gehad, Toch bijzonder wat zo'n supertweeter doet. Zelfs ik, (met m'n slechte oren) hoorde wel degelijk een verschil.

 

Maar het viel me ook op dat de kleine Kefjes het met drukkere muziek in de problemen kwamen. Zeker wanneer het wat harder stond. kennelijk is de ruimte dan toch wat aan de grote kant. Maar toch... die kleintjes hebben zich kranig gedagen. Met kleine bezetting klonk het prachtig. Ik ga binnenkort eens bij Cock luisteren. Die heeft het scheidingsfilter in zijn Kefjes verbetert.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Doe maar een simpele test, hang maar eens een kraaltje voor je hoogtoner wat je voor een spreiding en kleuring krijgt.

 

Mvg wol

 

http://www.shunmook.com/userinfo/Shun%20Mook%20Mpingo%20Pendulum%20Application%20Notes.pdf

 

EBONY%20PENDULUM.jpg

 

 

Jaren geleden heb ik eens een demo ( Heathrow show ) bijgewoond.

 

Heel grappig, ondanks dat het of eigenlijk  wel dank zij de kleuring.

 

p.s. Het waren ebony druppels.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een jaar of 10 wel eens supertweeters van Tannoy uitgeprobeerd. Ik vond het er niet toe doen. Een vriend van me heeft supertweeters van Max Townshead bij zijn ESL 63. Kennelijk wel tevreden. Maar goed ik zou ze nog wel eens willen proberen. (Op marktplaats staat een paar en mag je een bod doen vanaf 175 euro). Overigens zouden die supertweeters wel heilzaam kunnen zijn voor de ouderwordende audiofiel.

 

PS ik heb die Kef 50 wel eens bij Hanze beluisterd. Was niet wat ik ervan verwachtte.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

  • Members

Welke tweeters?

 

De juiste, alleen nog standaard. Die doen dus nog niet wat ze moeten doen (niet tweeteren, en dat is iets wat Wollie toch nooit gaat begrijpen, die is ergens in de middeleeuwen blijven hangen: Ketterij! Leugens! Sekte!) Heer Wolmans heeft ze dan ook nooit gehoord, de beste optie zou zijn (om met Tomatamot's gevleugelde woorden te spreken) Houwe Zo!

 

Maar wie ze horen wil (en nog nooit gehoord heeft -of wel natuurlijk), in Veldhoven staan ze frank en vrij hun werk te doen op een stelletje hoorns...

Link to comment
Share on other sites

  • Members

En Wol, als jij nou eens even je geduld houdt tot komend weekend, dan kom je eerst even luisteren naar deze Pulsgeneratoren (het zijn namelijk geen tweeters dus je weet gewoon niet waar je het over hebt), laat je daarna Cock even uitleggen wat het precies is en doet, en kun je misschien een gefundeerde- ipv een in het geheel niet door enige vorm van kennis gehinderde voorbarige conclusie trekken.

 

Bijkomend voordeel, heb je daarna eventueel gelijk weer een nieuwe reden om als een ware Don Quichot te vuur en te zwaard te bestrijden...

Link to comment
Share on other sites

Marco , als je slim wel geweest met Cock, dan had jij je duurste speaker een Corona voor het hoog in gebouwd, dat had je een top speaker waar je het puntje van de stoel zit, massaloos er bestaat niks beter voor het hoog als massaloos.

 

Ridder wollie de vierde

 

Het combineren van de beste luidsprekerunits leidt vrijwel nooit tot de beste luidsprekercombinaties.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Niet lullen Marco, zorg dat die dame speelt met sts opname dan ben jij een kerel, dan krijg jij geen reactie meer van mij dan kan het publiek beslissen, eerlijker kan het niet, tot zaterdag.

Mvg wol

 

Hebben we al een keer gedaan Wol, in Rotterdam. Was je zelf bij. Je weet ook dat dit alleen exact kan als je buiten opneemt en buiten afspeelt neem ik aan? Dus die vlieger gaat niet op.

 

Maar ik dacht dat je het over iets heel anders had? Of is dat na iedere reactie vrij te interpreteren?

Link to comment
Share on other sites

Posted · Hidden 23 september 2015 - No reason given
Hidden 23 september 2015 - No reason given

Wellicht iets over/met Audioclub Oost Brabant? Supertweeters, is daar geen andere plek voor?

 

Moderator2

Link to comment

Ik ben het even kwijt. Heeft Sonore een "tweeter" in haar programma?

 

Op basis van mijn ervaringen later nog wel eens gelezen over supertweeters. Ik meen Peter Comeau, beweerde zoiets van dat je de supertweeter zelf niet hoorde, maar dat hij de LS beter liet klinken. Iets in de trend van wegbereider van het oorspronkelijke systeem. Raar verhaal, maar die Comeau kan je toch wel serieus nemen.

 

Ik herinner me dat ik in Muenchen ook ben gaan luisteren naar een soort hoorn supertweeters van ik meen een Koreaans bedrijf. Aardige mensen, maar het klonk van geen kanten.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

De juiste, alleen nog standaard. Die doen dus nog niet wat ze moeten doen (niet tweeteren, en dat is iets wat Wollie toch nooit gaat begrijpen, die is ergens in de middeleeuwen blijven hangen: Ketterij! Leugens! Sekte!) Heer Wolmans heeft ze dan ook nooit gehoord, de beste optie zou zijn (om met Tomatamot's gevleugelde woorden te spreken) Houwe Zo!

 

Maar wie ze horen wil (en nog nooit gehoord heeft -of wel natuurlijk), in Veldhoven staan ze frank en vrij hun werk te doen op een stelletje hoorns...

En sommige tweeters kunnen goed op de man spelen.

Klinkt niet goed...

Link to comment
Share on other sites

Ik ben het even kwijt. Heeft Sonore een "tweeter" in haar programma?

 

Op basis van mijn ervaringen later nog wel eens gelezen over supertweeters. Ik meen Peter Comeau, beweerde zoiets van dat je de supertweeter zelf niet hoorde, maar dat hij de LS beter liet klinken. Iets in de trend van wegbereider van het oorspronkelijke systeem. Raar verhaal, maar die Comeau kan je toch wel serieus nemen.

 

Ik herinner me dat ik in Muenchen ook ben gaan luisteren naar een soort hoorn supertweeters van ik meen een Koreaans bedrijf. Aardige mensen, maar het klonk van geen kanten.

 

 

hero.jpg

 

 

Iets gelijk deze houten dingetjes?

Link to comment
Share on other sites

Je neemt het op en vergelijk de opname met en zonder super tweeter met het origineel en laat het publiek beslissen , dat is mijn uitdaging ....

 

Gelukkig zal de gebruikte microfoon (en alles wat er tussen zit) geen invloed op het geluid hebben...

 

Link to comment
Share on other sites

hero.jpg

 

 

Iets gelijk deze houten dingetjes?

Die dingen in Muenchen waren wat meer aanwezig als ik het zo mag zeggen. Ik zal nog eens kijken of ik het kan vinden.

 

Zijn er verder nog suggesties voor merken? En wat heeft Hans eigenlijk gehoord?

Link to comment
Share on other sites

De pulsgeneratoren van Sonore. Dit is een sterk gemodificeerde bandtweeter die parallel op de speakerklemmen wordt aangesloten. De kantelfrequentie ligt op 250 khz. Absoluut onhoorbaar dus. Volgens Cock helpt deze de stijgtijd van pulsen te verbeteren. 

 

Ondanks dat ik boven de 6 khz weinig hoor, klonk het met deze pulsgeneratoren gewoon beter. Vooral met minder vervorming. Nu waren de omstandigheden op de audioclub niet optimaal. Dus ik ga zeker op de X-fi luisteren.

Link to comment
Share on other sites

De pulsgeneratoren van Sonore. Dit is een sterk gemodificeerde bandtweeter die parallel op de speakerklemmen wordt aangesloten. De kantelfrequentie ligt op 250 khz. Absoluut onhoorbaar dus. Volgens Cock helpt deze de stijgtijd van pulsen te verbeteren.

 

Voor zover ik weet is Cock een groot vinyl fanaat. Echter vinyl met 250 kHz er op? Dat lijkt mij niet voor de hand liggen, laat staan een element wat het op kan pikken. Overigens is de demping van lucht bij 250 kHz zo groot dat dat niet ver komt.

 

Vinzin dus een ander verhaal ter verantwoording :cool2:

Link to comment
Share on other sites

Aangepaste tekst.

 

Het verhaal van die Comeau was dat de output van die supertweeters de spreiding verbeterde met name in het hoog. Het gaat er dus niet om dat je onhoorbare frequenties plotseling kan horen. Comeau is inmiddels technisch directeur van de IAG. Voorheen onder meer Heybrook opgericht. Schreef ook veel onder meer in Hifi News en Hifi World. Cock zou hem wel mogen, voortdurend op zoek naar ontwikkelingen in het verleden om te kijken of je er nu wat mee kan.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Als "supertweeters" hoorbare frequenties produceren, dan produceren ze ook frequentie-afhankelijke interferenties in combinatie met de "gewone tweeters" als gevolg van looptijdverschillen (diverse akoestische centra), stijgtijdverschillen en faserotaties door filtering.

Als ze echter alleen ònhoorbare frequenties produceren, vervallen deze bezwaren.

Alle waargenomen verbeteringen door toepassing van zulke "supertweeters" kunnen dan echter ook alleen berusten op waan.

Link to comment
Share on other sites

Als "supertweeters" hoorbare frequenties produceren, dan produceren ze ook frequentie-afhankelijke interferenties in combinatie met de "gewone tweeters" als gevolg van looptijdverschillen (diverse akoestische centra), stijgtijdverschillen en faserotaties door filtering.

Als ze echter alleen ònhoorbare frequenties produceren, vervallen deze bezwaren.

Alle waargenomen verbeteringen door toepassing van zulke "supertweeters" kunnen dan echter ook alleen berusten op waan.

 

Beste Spido,

 

Ik vraag me dan af,  hoe supertweeters werken.?  M.a.w. hoe ze aangestuurd worden.? Veel versterkers hebben in de uitgang een filter zitten, die de bandbreedte beperkt. Bij een

buizen versterker gaat dat vanzelf vanwege de uitgangstrafo.  Een Leak stereo 70 doet dat al boven de 20khz.  Zal dat een van de geheimen zijn, dat hij daarom zo goed klinkt? :unsure:

Het nut van supertweeters ontgaat me daarom nog even.  Maar ik laat me graag verrassen :)  

 

 

*edit typo (vage spelling checker  :D

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Beste Tubejack,

 

Het toevoegen van een supertweeter voor supersone toepassingen dient geen enkel nut.

Maar veel mensen vinden (denken)* dat méér altijd béter is.

 

Bij historische luidsprekersystemen, uitgerust met een kleine conustweeter, kon aanvulling met een Decca ribbon of een Audax TW8 nuttig zijn: zowel wat frequentiebereik betreft als qua impulsverwerking.

Om interferenties te voorkomen, moest er dan d.m.v. goede filtering wel voor worden gezorgd dat de tweeter en de supertweeter niet in elkaars vaarwater kwamen.

 

Een bekende luidsprekerfabrikant in de Zaanstreek had ooit een populair model met een extra supertweeter, die in combinatie met de gewone tweeter zorgde voor een soort mirliton-effect (papieren speelgoedsaxofoontje, zeg maar).

Prima recensie van Jan Kool. (Maar die kreeg de firma altijd.)

 

* Je moest eens weten hoeveel mensen denken dat ze denken!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...