Jump to content
High-End Forums
Sign in to follow this  
carl

Nieuwe luisterkamer

Recommended Posts

Mensen die wat langer meelezen weten dat ik vier jaar geleden verhuist ben. Van het begin had ik al plannen om de zolder als luisterruimte in te richten. Het is een ruimte van 9 bij 6 met en aan alle zijden heeft hij schuine kanten. RAVON heeft hem indertijd doorgemeten en voorspelde al een goed resultaat. Maar er moest veel gedaan worden. Eerst is er een knots van een schoorsteen verwijderd, vervolgens bleek de dakisolatie veel geluid door te laten. Ik heb dat extra geïsoleerd met steenwol en geluidswerende platen. Ook zijn geluidswerende Velux ramen geplaatst. Vervolgens heb ik in een deel van het knieschot kastjes laten maken. Trots ben ik ook op het luik van het trapgat wat met een contragewicht dicht gaat. Gemaakt met blokken van een zeilboot!

De kamer is nog niet helemaal klaar, het trapluik is voor proef van hout en er komt er waarschijnlijk een van Lexan in. Ook moet de verwarming nog teruggeplaatst worden. Wat ik op de vloer ga leggen ben ik nog niet uit eigenlijk wil ik parket, met een kleed. Belangrijk is in ieder geval dat de meeste "rotzooi" in de kastjes zit. Wat daar aan strips in ligt kan je je wel een jaar mee amuseren. Ook goed voor de demping!

Vandaag kon ik het niet laten en ben er een klassieke set gaan plaatsen. Een Thorens 160.1 met Denon 160 element, een beest van een klassieke Sony ES versterker en de Cabasse Galiottes monitoren en dat klonk toch al heel goed. Buiten wezen luisteren en daar was niets te horen ook bij stevige niveaus. De reeën en de buren hebben niets te klagen!

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik ben eerst de Monitor Audio 20 SE LS boven gaan zetten: 1,4 meter van de schuine achterwand en 65 cm van de zijkanten en 2,30 meter van tweeter tot tweeter. Klonk prima en toen maar de Conrad Johnson buizen versterkers met de Whest 20 phono er bij gezet. En dat klonk dus van geen kant. De MM uitgang van de Whest is zeker minder dan MC. Dat bleek toen ik Oracle platenspeler met Graham 2.0 arm en het Benz Ruby MC element boven heb gezet. Zeker gezien het feit dat ik de kamer nog niet heb aangekleed klinkt het echt goed en ook neutraal. Bijzonder ruimtelijk ook wat bijvoorbeeld met Harry Bellafonte in Carnegie hal zeer goed hoorbaar is. Laag is ook duidelijk beter zoals bij het luisteren naar Stevie Ray Vaugn en Dead Can Dance blijkt. En eigenlijk luister ik nu naar alle muziek zonder mijn voeten stil te kunnen houden wat altijd een erg goed teken is. Met wat extra aankleding en aandacht kan het nog veel beter is mijn ervaring. Belangrijk is in ieder geval een goede luisterstoel!

Rest de vraag of de klassieke set hier komt te staan of beneden. In hoogzomer heeft een opstelling van de hoofdset beneden wel zo zijn voordelen.Aan de andere kant is een eigen luister kamer waar je kan doen en laten wat je wilt ook heel aantrekkelijk.

Edited by carl

Goed bezig Carl,

Fijn dat de ruimte het zo goed doet.

Ben bang dat er nu een 2e goede set moet komen.

Je hebt me door George! Hoewel mijn vrouw met een Quad 34/306 en Cabasse Galiottes en een Auralic mini wel misschien veel meer plezier heeft. Altijd welkom en dat geldt ook voor Peter.

Hier staat de hoofdset al ruim tien jaar op zolder in m'n luisterkamer. Dat heeft voordelen maar natuurlijk ook nadelen. Een voordeel is, dat ik niet naar de favoriete TV programma's van m'n vrouw hoef te kijken. En m'n vrouw niet naar mijn muziek hoeft te luisteren. Haar smaak is meer klassiek gericht. Ik ben meer van de blues en jazz.

In de huiskamer staat een redelijke set met B&W DM2a's een Primare geïntegreerd versterkertje en een laptopje voor de muziek. De TV is ook op die set aangesloten. In de huiskamer wordt de set vooral voor radio en TV gebruikt. Maar ook regelmatig voor muziek. Via dat laptopje kunnen we ook onze foto's op de TV bekijken.

En op zolder kan ik naar hartenlust experimenteren en de rommel laten liggen. De rest van het huis blijft tenslotte opgeruimd. Maar ik denk wel dat m'n set en luisterkamer af zijn. Aan de set is op de draaitafel na al geruime tijd niks meer gewijzigd. De akoestiek en draaitafel zijn eind vorig jaar gewijzigd. Dat kan er nu ook weer lang tegen.

Nadelen..

Bij warm weer is het op zolder altijd extra warm. Wanneer het buiten boven de 25 grd is, is het op zolder niet te harden. Maar dan zijn we ook meestal buiten.

Een nadeel is ook, dat er nu eigenlijk twee sets onder  spanning moeten staan, in ieder geval stand-by hebben staan. Toch heb ik op de hoofdset hoofdschakelaars gemaakt waarmee ik de hele boel uitzet wanneer ik niet luister. Een ander nadeel is, dat je niet altijd naar muziek kunt luisteren. Wanneer ik dat zou willen, kan ik beter alleen gaan wonen. Gelukkig werkt m'n vrouw nog en is ze drie avonden per week onder de pannen met haar hobby's. Wanneer ik 's avonds luister stop ik er om die reden om 10 uur mee.

Eigenlijk is het zo best wel ideaal.

Vraagde Carl, zet je vrouw wel eens de installatie in de woonkamer aan?

Mijn set met buizen en draaitafel vindt ze een beetje eng. Waarschijnlijk mijn schuld want bij mijn vorige set heb ik een keer gezegd hoe duur de toenmalige Benz Glider was. Als de Quad met CD speler beneden staat zal ze het wel weer gebruiken.

Verder is mijn situatie wel een beetje als van Hans. Ik wil er eigenlijk nog een leuke platenspeler bij. Boven heb ik volop de ruimte.

Edited by carl

Hier staat de hoofdset al ruim tien jaar op zolder in m'n luisterkamer. Dat heeft voordelen maar natuurlijk ook nadelen. Een voordeel is, dat ik niet naar de favoriete TV programma's van m'n vrouw hoef te kijken. En m'n vrouw niet naar mijn muziek hoeft te luisteren. Haar smaak is meer klassiek gericht. Ik ben meer van de blues en jazz.

In de huiskamer staat een redelijke set met B&W DM2a's een Primare geïntegreerd versterkertje en een laptopje voor de muziek. De TV is ook op die set aangesloten. In de huiskamer wordt de set vooral voor radio en TV gebruikt. Maar ook regelmatig voor muziek. Via dat laptopje kunnen we ook onze foto's op de TV bekijken.

En op zolder kan ik naar hartenlust experimenteren en de rommel laten liggen. De rest van het huis blijft tenslotte opgeruimd. Maar ik denk wel dat m'n set en luisterkamer af zijn. Aan de set is op de draaitafel na al geruime tijd niks meer gewijzigd. De akoestiek en draaitafel zijn eind vorig jaar gewijzigd. Dat kan er nu ook weer lang tegen.

Nadelen..

Bij warm weer is het op zolder altijd extra warm. Wanneer het buiten boven de 25 grd is, is het op zolder niet te harden. Maar dan zijn we ook meestal buiten.

Een nadeel is ook, dat er nu eigenlijk twee sets onder  spanning moeten staan, in ieder geval stand-by hebben staan. Toch heb ik op de hoofdset hoofdschakelaars gemaakt waarmee ik de hele boel uitzet wanneer ik niet luister. Een ander nadeel is, dat je niet altijd naar muziek kunt luisteren. Wanneer ik dat zou willen, kan ik beter alleen gaan wonen. Gelukkig werkt m'n vrouw nog en is ze drie avonden per week onder de pannen met haar hobby's. Wanneer ik 's avonds luister stop ik er om die reden om 10 uur mee.

Eigenlijk is het zo best wel ideaal.

Herkenbaar.

Echter beperkt het luisteren hier zich tot de weekenden.

In de avond zit ik ook graag bij mijn meisje.

Als jij de set een beetje stevig aanzet Hans, hoor je dat dan buiten? Ik hoor verder geen buitengeluiden meer, maar rond het huis hoor je toch wel wat in deze stille omgeving.

Edited by carl

Ik draai niet extreem hard, zo'n 80 dB op de pieken. Dat hoor je in de rest van het huis wel, maar niet storend. Buiten hoor je dan nauwelijks iets. Maar mijn dak nog meer gedempt dan het jouwe.

Hier van binnen naar buiten:

1. 15 mm houtwolcementplaat

2. stucwerk

3. gipsplaat 9 mm

4. steenwol 6 cm

5. spaanplaat 22 mm

7. 3 cm PUR

8. dakpannen

Ik draai op pieken soms wel steviger Hans. Bij 80 Db zal je hier ook weinig horen. Het probleem is natuurlijk een beetje dat als je teveel isoleert het geluid niet weg kan.

Ander punt is de vloer die nog niet gedaan is. Als je zwevend parket legt met een top ondervloer creëer je dan geen problemen omdat het los ligt? Zal wel even moeten wachten met een tegenvallende verbouwing.

Verslavende ervaring. Ik ben u naar "Elisabethan Music" naam het luisteren uitgevoerd door Julian Bream. Doordat het midlaag wat meer proportie heeft kan ik met minder niveau luisteren en hoor je geen/weinig krassen.

Ander punt is de vloer die nog niet gedaan is. Als je zwevend parket legt met een top ondervloer creëer je dan geen problemen omdat het los ligt? Zal wel even moeten wachten met een tegenvallende verbouwing.

De vloer van onze zolder is een lichtgewicht stenen vloer. Dat zijn van die betonnen lateien met holle keramische blokken daartussen. Daarop ligt dik vilttapijt en daarop losliggend parket. Zwevend kan je dat moeilijk noemen omdat het toch 16 mm dik is. Op het parket ligt een mat die de oppervlakte vrijwel bedekt, er is nog een rand van ca. 0,5 m breed parket over. Voor mij werkt dit prima.

Hier een klassiek gebouwd huis met met planken vloeren. Wel goed onderstut zeker in vergelijking met het vorige huis. De zolder ziet er nu echt goed uit, dus ik wil een fraaie niet te dure vloer. Ik heb er ook aan gedacht de huidige te schuren en bewerken met een kleed erop.

Edited by carl

Isolatie tussen de balken scheelt zeker in de stookkosten en neemt een klankkast effect weg

Goed uitgepaste vloer zwevend leggen heeft ook zijn voordelen hoor Carl, geen nagels of schroeven in de onderliggende balken

Zou het niet gaan resoneren Stef? Daar ben ik bang voor.

Zou het niet gaan resoneren Stef? Daar ben ik bang voor.

Moeilijk te zeggen Carl

Op onze zolder, die dienst doet als grote slaapkamer, heb ik tegen de balken nieuwe planken geschroefd om de boel pas te krijgen

Op die planken heb ik een soort vilt gelegd, tussen de balken ligt er isofloc

Daar bovenop zwevend de osbplanken

Op de OSB een steico ondervloer van 3mm dacht ik

Op de steico een stevige laminaat met een toplaagje van echte bamboe

Het kliksysteem van deze laminaat is echt heel goed

Het ligt er nu een 4 tal jaar en blijft vlak als een biljarttafel

Je vraag of dit gaat resoneren? Miniem denk ik omdat het 1 groot vlak is dat toch een behoorlijke massa heeft

Ik verwacht dat de wanden eerder gaan resoneren dan de vloer, zeker als het van die slappe gyprocachtige wanden zijn

Edited by stefk

Carl,

Bij de bouwmarkten zijn strippen van geperste schuimvlokken te koop. Volgens mij ook nog in een metalen omlijsting. Die dingen zijn speciaal gemaakt om geluidwerende wanden en vloeren te maken.

Als je die op de bestaande vloer legt en daar een nieuwe vloer op legt, heb je ontkoppeling.

Het zou me niet verbazen als dat ook nog eens een gunstig effect op de basweergave heeft.

Groet,

Leobus

Ik ga eens zoeken voor die vloer. Let wel het dak zelf zal niet resoneren en is van binnen naar buiten als volgt opgebouwd:

- Twee lagen gipsplaat waarvan een laag van extra zware geluidswerende kwaliteit.

- Een laag steenwol van 6 cm voor absorbatie van geluid en tevens warmte isolerend. Ik denk dat door de Rockwool het laag zo goed is geworden.

- 10 cm Unidek wat een soort piepschuim, geluid doorlaat maar zeer goed warmte isolerend is.

De vloer wil ik niet te dik maken. Het gaat alleen om vermijden van mogelijke resonanties bij het aanleggen van een vloer.

Edited by carl

Zoals geschreven, mijn parketvloer ligt "zwevend" maar geen last van storende resonanties. Bedenk wél, dat alles resoneert. Een beter demping zal het resoneren in de kiem smoren. 

In ieder geval krijg ik de geïsoleerde ruimte met de buizen versterker al warm.

Ik zat verder nog even te zoeken op kurkvloeren en dat is eigenlijk ook wel een leuk idee.

Edited by carl

Ik heb ook eens met een testplaat aan de gang geweest. Zowel op het oor als met een app was het frequentieverloop erg fraai en heel langzaam aflopend.

Inmiddels al weer wat verder met de luisterzolder. Ik had toch wel een probleem met het stereobeeld. Ik vond het beeld aan de zijkanten letterlijk te laag geplaatst. Tweeter tot tweeter was de afstand tussen de speakers ongeveer 250 en ze staan na veel experimenteren nu op 2,25. Ik heb nu krachtig en strak laag in combinatie met uitmuntende ruimtelijkheid met een realistische bühne. Het beeld aan de zijkant is nu prima. Het kan alleen maar beter. Wat bijvoorbeeld opvalt is dat de "gap" tussen de CD en Draaitafel veel groter is geworden.

Verder naar vloer gekeken. Eigenlijk is hout toch wel het mooiste. We gingen naar een zaak vanmiddag. Druk pratend met vrouwlief reed ik naar achter en boem tegen de bumper van een geparkeerde auto. Stond wel heel onhandig. Ik zei net we moeten .... eens vragen langs te komen. Je begrijpt dat de auto van hem was en hij herkende me gelijk.

Een rack is een ander probleem. Daar open ik wel een apart topic voor.

Edited by carl