Jump to content

Have we reached peak vinyl?


rbh
 Share

Recommended Posts

http://www.stereogum.com/featured/have-we-reached-peak-vinyl/

 

Ik merkte al een tijdje dat het niet de goede kant op ging met de verkrijgbaarheid van obscure independent LP's. En was het er wel dan zat het qua prijs ook niet goed.  Nu zag ik dit artikel wat ingaat op 'peak vinyl'.  Het lijkt erop dat het succes van vinyl heel veel negatieve gevolgen heeft. 

 

Nou ja, lees het rustig als het je interesse heeft. 

Link to comment
Share on other sites

Onder vrienden voeren we al eens gesprekken over vinyl, the hype, wie het nog koopt, wie herbegint met kopen, de prijs, de kwaliteit  enz ...

Wordt het succes de ondergang? Ik persoonlijk denk het niet ... Integendeel !!

 

Rbh wat versta je onder obscure independent? Zelf hou ik enorm van garage punk en dergelijke en ik heb de laatste jaren echt bijna alles kunnen bestellen wat ik wou. Ik merk wel dat er terug veel meer DIY wordt uitgebracht via very independent people of labels, vaak kleine oplagen ook. Een bepaalde scene die muziek van elkaar te koop aanbiedt zonder tussenkomst van platenmaatschappijen en dergelijke. In het artikel kwam ik Fat possum Nonesuch Third Man tegen. Misschien wel indie maar niet very independent voor mij. Er zit toch een behoorlijke machine en marketing achter deze labels niet?

 

Ik hou bvb van de groepen die op Dirty Water Records zitten, tot nu toe heb ik nog nooit moeite gehad om aan de lp's op singles te geraken, ook diegenen die niet bij DWR zijn uitgegeven maar wel van dezelfde groep zijn. In dat wereldje loop je wel gemakkelijker tegen een out of stock aan.

 

Prijs?

Die vind ik soms ook te hoog, zeker als er geen meerwaarde is door het bvb toevoegen van een cd of fotoboek of single.

 

Kwaliteit

Hier maak ik mij veel meer zorgen over. In de fnac's en mediamarkten zie ik meer en meer heruitgaven opduiken van muziek uit de jaren 80 en 90 en soms ook vroeger waarvan ik mij afvraag hoe de kwaliteit van de persing is. Het zijn allemaal labels waar ik nog nooit van gehoord heb. En als zo'n heruitgave dan 20 euro kost voor 35min muziek en je ziet dan de cd liggen voor 5 à 8 euro ... moeilijk allemaal

 

Record Sore Day komt in het artikel ook veelvuldig aan bod. Goh dit jaar had ik er redelijk wat moeite mee.Bovendien was alles op voorhand te bestellen dit jaar hetgeen de voorgaande jaren veel moeilijker was.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Persoonlijk weet ik niet of het aan het hypen is maar ik weet wel dat ik al halve wege  jaaren 90 van de cd ben afgestapt en sindsdien allen vinyl gekocht. 

En kameraden heb die ook allen vinyl kopen.

en meer platen. Ook omdat er meer aanbod is.

Media markt en zo zijn volgens mij ook doorgaans niet de winkel waar vinyl liefhebbers op afkomen.

Tenzij als er een leuke aanbieding is. :D

Link to comment
Share on other sites

Ik koop ze bij Sounds of Diggers, soms bij Record hustler in den Bosch en ook bij een audioshow zoals de X-fi en i ear.

Volgens mij is het geen hype meer maar gewoon voor de liefhebbers.

Het maakt mij niets uit dat het van de mediamarkt komt,maar daar ga je idd niet naar toe om vinyl te kopen.

Link to comment
Share on other sites

ik haal ze bij king kong in leeuwarden.

En als ik in andere stad kom pluis effe sneupen naar record store op zoek naar juweeltjes.

Deventer heeft ook een paar leuke en groningen.

ook wel op markt plaats maar niet vaak.  

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...