Jump to content

De Ring van Koilon......


René N.
 Share

Recommended Posts

Sinds een week of twee heeft in mijn set een nieuwe tweak zijn intrede gedaan: de Ring van Koilon. Ik heb het effect ervan bij DHTRob gehoord en was daarvan zo onder de indruk dat ik er ook een aantal heb gemaakt.

 

Het is een ring van koper, met daarin koolstof. Het doet een beetje de dingen van tweaks zoals de tegels en de Bybees. Het gooit de boel open, instrumenten en stemmen worden duidelijker weergegeven en het geheel klinkt veel voller. En het leuke is: het kost erg weinig.

 

Vervangt het de tegel? Nee. Bij lange na niet, ik heb het gevoel dat de tegel een veel grotere invloed heeft dan de Ring. Maar dat neemt niet weg, dat ik er wel erg blij mee ben, het is een mooie aanvulling. Ik heb er nu drie, één onder de platenspeler en onder elke luidspreker één. Samen met de tegels doen de ringen erg mooie dingen :wub: .

 

 

Beschrijving voor de DIY’ers:

 

De ringen worden gemaakt van buigbare koperen waterleiding met een doorsnede van 15 mm., verkrijgbaar bij sanitair- of bouwmarkten. Vullen met koolstof (bijv. actieve kool van een aquarium-filter) en ”afdoppen” met bijvoorbeeld hotmelt. De diameter is ongeveer 20 cm., dus als mal is een kookpan geschikt. De opening tussen de uiteinden is ongeveer 10 cm. en die zou idealiter richting zuiden moeten worden georiënteerd.

 

Link to comment
Share on other sites

Heb ze vanavond in mijn set gehoord en het deed gelijk wat,

Normaal heb ik een kleine sweet spot en zit ik naast de luister stoel achter het bureau dan hoor ik normaal eigenlijk alleen de rechter speaker.

Met de ringen onder mijn set kwam er ook een stereo beeld op mijn bureau stoel.

Ook als ik op de luister plek zat hoorde je duidelijk wat het deed, René haalde de ringen weg en gelijk was het beeld weer zo als ik gewent was.

Hier dus geen lange tijd dat het in moet werken of dat het nog na werkt.

Nee het reageert direct!  :)

 

Ga zaterdag wel even in de schuur kijken of ik niet nog ergens wat buis heb liggen.

Tot er hier ooit tegels komen is dit al een erg leuke tweak die makkelijk is te maken.

 

Overigens nog bedankt voor de gezellige avond.
Ik vond het leuk om je te mogen ontvangen en een dergelijke tweak maakt het al helemaal leuk.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Waar komt de naam vandaan? Met google vind ik zo snel niets.

 

Btw ik heb hier nog gebruikte koolstof filters van mn afzuigkap liggen (koolstof korrels, zijn inmiddels wel wat vettig...)

Link to comment
Share on other sites

Hallo forummers,

 

Ook ik heb met deze ring geëxperimenteerd, mocht er van René eentje lenen, en heb deze thuis uitgeprobeerd.

 

Maar het had bij mij totaal geen enkel effect. Met meerder CD's uitgeprobeerd en onder deskundig oor van mijn vrouw en dochter de test doorgevoerd. Tijdens het spelen de ring geplaatst en weer verwijderd en dat op/onder de CD speler en versterker.

 

Reactie van mijn meiden was dat zij geen verschil hoorden, nou dat wilde ikzelf ook ervaren en heb mijn vrouw dezelfde (audio) handelingen laten doen welke ik daarvoor heb gedaan en ook voor mij was er geen enkel verschil waar te nemen.

 

Nu is het zo dat deze ring uit koper bestaat waar misschien zijn werking vandaan komt. Nu is het alleen zo dat ik sinds kort in het bezit ben gekomen van een Marantz SA15-S2 met een compleet koperen behuizing war wellicht de werking van de ring beïnvloed. Ditzelfde geld voor mijn versterker welke bijna 2 m2 koperen koelribben in zijn lijf heeft en daardoor misschien ook niet gevoelig is voor deze ring.

 

Zelfs het richten naar het zuiden heeft geen verschil gemaakt, moest wel eerst nog op zoek naar een kompas :D .

 

Groeten,

 

Marcel 

Edited by SMarcel
Link to comment
Share on other sites

leuk projectje! maar ... hoe buig je die koperbuis een beetje netjes ?

 

Hoi Rob,

 

Je "moet" buigbare koperen leiding kopen. Die is al verhit geweest en als zodanig met de hand te buigen. Gebruik als mal een pan, daar buig je hem heel makkelijk omheen.  :). Is per meter te koop. 

Link to comment
Share on other sites

Foto!!

Ik sta er neutraal in en wil dat wel eens proberen :)

 

Bij het bezoek aan DHTRob heb ik ze in zijn set gehoord/gezien:

 

DHTRob%207.jpg

 

DHTRob%208.jpg

 

Nu probeer ik ze uit het zicht te leggen, dus ónder de apparaten of de plank. Maar zo kan het ook......

Link to comment
Share on other sites

Het is wel een mooi theater :D

 

@René.

Het is wel een interesante foto maar uit het zicht lijkt mij gewenst :)

Inmiddels heb ik een forumlid op groen gevraagd of ik een dhz koolstof interlink kan lenen kopen om te luisteren of ik daarmee verschil hoor.

Link to comment
Share on other sites

(...) Ook ik heb met deze ring geëxperimenteerd,(...) en heb deze thuis uitgeprobeerd. (...) Maar het had bij mij totaal geen enkel effect. Met meerder CD's uitgeprobeerd en onder deskundig oor van mijn vrouw en dochter de test doorgevoerd. Tijdens het spelen de ring geplaatst en weer verwijderd en dat op/onder de CD speler en versterker.

 

Reactie van mijn meiden was dat zij geen verschil hoorden, nou dat wilde ikzelf ook ervaren en heb mijn vrouw dezelfde (audio) handelingen laten doen welke ik daarvoor heb gedaan en ook voor mij was er geen enkel verschil waar te nemen.(...)

 

 

 

Pas op, SMarcel! Het wordt hier door velen niet gedoogd als je géén verbetering hoort bij toepassing van zo'n wondermiddel.

Link to comment
Share on other sites

Nee hoor Spido, zo'n super "wondermiddel" is het nou ook niet, maar ik zou het jammer vinden als het bij mij wél en bij SMarcel níet werkt. Met name omdat het een investering van niets is. Het opentrekken van het geluidsbeeld vond ik wel wonderbaarlijk trouwens (o nee, dat past niet bij het voorgaande  ;)). En het stapelt, alles bij elkaar. Maar misschien doet de afscherming door het vele koper bij Marcel de werking toch enigszins teniet. Hoewel ik ook een voorversterker heb, die is ingebed in koper....

 

Vandaag nóg weer 2 meter gekocht en ben nu voorzien. In het weekend buigen en de digitale kant (streamer, DAC en TV-tuner) voorzien van een ring.

Edited by Ren
Link to comment
Share on other sites

waar koop je die koperbuis trouwens ? mijn SA11-s1 is ook een koperding, dus ben benieuwd.

 

en inderdaad: het stapelt. dat het ene werkt laat onverlet dat je het andere ook kan horen. en samen is meer meer.

 

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

waar koop je die koperbuis trouwens ? mijn SA11-s1 is ook een koperding, dus ben benieuwd.

 

en inderdaad: het stapelt. dat het ene werkt laat onverlet dat je het andere ook kan horen. en samen is meer meer.

 

 

 

groet

 

Zie hier: http://www.warmteservice.nl/Installatiemateriaal/Leidingen/Koperen-leiding/Uitgegloeid-koperen-buis-%28wanddikte-1%2C0-mm%29-15-mm/p/40851155

 

Zit er ook eentje niet te ver bij jou vandaan  ;). En belangrijk: per meter te verkrijgen....

Edited by Ren
Link to comment
Share on other sites

Nu is het zo dat deze ring uit koper bestaat waar misschien zijn werking vandaan komt. Nu is het alleen zo dat ik sinds kort in het bezit ben gekomen van een Marantz SA15-S2 met een compleet koperen behuizing war wellicht de werking van de ring beïnvloed. Ditzelfde geld voor mijn versterker welke bijna 2 m2 koperen koelribben in zijn lijf heeft en daardoor misschien ook niet gevoelig is voor deze ring.

 

Zou het 1 van de geheimen zijn dat Marantz daarom zo goed klinkt? :D

 

Overigens wie is er op het idee gekomen, deze ringen van koper en koolstof?

 

Wat Stef zegt is misschien wel leuk om te doen, ja.

Link to comment
Share on other sites

http://www.vandenhul.com/products/accessories/health-ring

 

Misschien vergeten?  dat van de Heide ringen bij opnames gebruikte  :unsure:   ;)

Ja, dat weet ik nog dat hij ringen plaatsten in een concertruimte (kerk) en de akoestiek werd verbeterd. Wist niet dat het dezelfde soort ringen waren. Maar waarom wordt er nu pas mee geëxperimenteerd binnen de eigen hifiset thuis. Ik heb er nog niet eerder over gehoord. Of is het zoiets als "knikkeren op het schoolplein", het is de trend om de zoveel tijd?

Link to comment
Share on other sites

Ja, dat weet ik nog dat hij ringen plaatsten in een concertruimte (kerk) en de akoestiek werd verbeterd. Wist niet dat het dezelfde soort ringen waren. Maar waarom wordt er nu pas mee geëxperimenteerd binnen de eigen hifiset thuis. Ik heb er nog niet eerder over gehoord. Of is het zoiets als "knikkeren op het schoolplein", het is de trend om de zoveel tijd?

Als je hem "iets" groter maakt Ivan dan kun je "hoepelen"   :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...