Jump to content

X-fi 2015 in Veldhoven


Arden
 Share

Recommended Posts

Maudit soit qui mal de moi pense.

 

 

Beste Spido, niet zozeer reclame maken stoorde mij (dat hoort er nu eenmaal bij deze tijd), maar de manier waarover je je over je concullega's uitliet. Zonder verder enige onderbouwing of inhoud, beetje makkelijk imo. Ik schat veel LS fabrikanten (en hun ontwerpers) toch echt veel hoger in. De PP zijn vast leuke speakers, maar high-tech kan je ze toch niet noemen. Kan je ook niet van een 1 mans bedrijf verwachten natuurlijk, niks mis mee verder. Het is geen JBL of TAD met hun know how en ervaring (om er maar een paar te noemen).

 

Het leuke aan luidsprekers ontwerpen is dat er veel parameters zijn, die je mee kunt nemen, waarschijnlijk bestaat er geen ontwerp die ze allemaal optimaliseerd. Uiteindelijk overigens is de muziek reproductie met welke luidspreker dan ook slechts een illusie (soms wel een hele mooie). Gelukkig heb je voor het genieten van muziek ook geen perfectie nodig, anders waren we allemaal dood ongelukkig. 

 

 

Ik liet me niet uit over "concullega's", maar over luidsprekers.

Over het algemeen vind ik luidsprekers verschrikkelijk slecht.

Die rotdingen leveren verreweg de meeste vervorming in hifi-installaties.

 

Hoe meer mensen zich bemoeien met de ontwikkeling van een luidspreker (vooral wanneer marketeers er bij betrokken zijn), des te groter is de de kans op technische fouten, beperkingen, compromissen.

Maar degene die in zijn ééntje verantwoordelijk is voor het totale ontwerp moet natuurlijk wel een perfectionistisch ingesteld, ervaren en deskundig genie zijn.

Om er dan tòch maar eentje te noemen: Hans Baan was zo iemand. En zijn leermeester George Vermeulen ook.

 

Ja, er zijn wèl luidsprekers "waarin alle belangrijke parameters zijn geoptimaliseerd", zoals jij het formuleert. Maar jij kent ze dus niet.

Voor het genieten van muziek heb ik zelf wèl perfecte (nou ja, zo perfect mogelijke) luidsprekers nodig.

Dat jij en vele anderen met tweederangs speakers genoegen kunnen nemen, is jullie zaak. Heeft misschien ook wel met je muziekkeuze te maken.

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

Beste Spido, een discussie wat "de meeste high-end / high-spend merken" (quote) allemaal verkeerd doen, lijkt me een hele interessante, maar niet in dit draadje.

 

Dus back ontopic (voor degene die er wel geweesd zijn dus).

Link to comment
Share on other sites

George Vermeulen is de man achter Solosound: http://www.solostatic.com/solosound-solostatic/dutch-history/

 

Beste Ivan10,

 

Inderdaad zijn de Solostatic elektrostatische luidsprekers van George Vermeulen tamelijk bekend geworden, maar dat zijn niet de luidsprekers die ik bedoelde. Die elektrostaten waren niet naar mijn - eh - smaak, zeg maar.

George ontwikkelde en bouwde in de jaren '70 een reeks weergevers op basis van het transmissielijnsysteem met sublieme units er in. Bijvoorbeeld de modellen "Professional" (ƒ 2250,-) en "Ambassador" (ƒ 3200,-): per stuk, wel te verstaan.

(Voor mij veel te duur, helaas.)

 

 

Beste Duck-Tewacy,

 

Iedereen die graag wil schrijven over zijn bezoek aan de hifi-show, die kan dat toch gewoon dóen?

Alleen schijnen de bezoekers klaar te zijn met schrijven. Of ze hebben er helemaal geen zin in.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Spido mag wel wat andere merken noemen, dan weten we ook hoe het klinkt en in welke hoek hij zit. Ware het niet dat ik een Translator [Hans Baan] nooit gehoord heb: http://www.translator-info.nl/

 

Hele fijne luidsprekers Ivan.  De meeste waren systemen met een gesloten kast en fase lineaire filters.  Voor mijn PP' s  heb ik jarenlang met het model Impact 50 gespeeld.

http://www.translator-info.nl/I50.html

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Hele fijne luidsprekers Ivan.  De meeste waren systemen met een gesloten kast en fase lineaire filters.  Voor mijn PP' s  heb ik jarenlang met het model Impact 50 gespeeld.

http://www.translator-info.nl/I50.html

Dat ziet er mooi uit, Jack! Ja, die TG Acoustics-speakers bij de X-fi had ik wel mee naar huis willen nemen. Maar goed, dan had ik ook andere versterking nodig moeten hebben denk ik...kip en ei verhaal. Maar de McIntosh had ik dan niet genomen. Misschien zo'n Octave versterker als ik dan toch proletarisch mag bezig zijn in mijn droomwereld. Of een Pink Faun voorversterker gerukt van die demo-muren en de eindversterker van de tafel meegenomen, lol :-)

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

Dat ziet er mooi uit, Jack! Ja, die GT-speakers bij de X-fi had ik wel mee naar huis willen nemen. Maar goed, dan had ik ook andere versterking nodig moeten hebben denk ik...kip en ei verhaal. Maar de McIntosh had ik dan niet genomen. Misschien zo'n Octave versterker als ik dan toch proletarisch mag bezig zijn in mijn droomwereld. Of een Pink Faun voorversterker gerukt van die demo-muren en de eindversterker van de tafel meegenomen, lol :-)

Even voor de goede orde.

Het waren TG spekers en niet GT speakers.

En er stond geen McIntosh voor, maar Modwright.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Even voor de goede orde.

Het waren TG spekers en niet GT speakers.

En er stond geen McIntosh voor, maar Modwright.

 

Groet,

 

Leobus

 

Dank, mijn post is aangepast met link naar de fabrikant :-)

Mmm, ja de McIntosh bedoel ik wel echt, die vielen me toch wat tegen, één van de eerste zalen die we bezochten. Misschien moet je McIntosh met een ultragevoelige speaker matchen. Ik weet het niet. Met Dynaudio jaren geleden klonk het wel mooi. Ik had het idee dat het geluid zich 'inhield'. Maar dat is persoonlijk.

Link to comment
Share on other sites

Dat klonk inderdaad erg goed, misschien wel het beste van de show? Voor mij dan.

Ik vond dat ook erg goed klinken. Maar, zoals al eerder vermeld, ben ik misschien bevooroordeeld omdat ik zelf ook Modwright heb.

Weliswaar alleen de voorversterker, maar die is met zijn buizen wel flink klankbepalend.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Ja, interessante links! Er zou dus een "much wider bandwidth" moeten zijn. Mmm, dat kwam nu niet echt naar buiten. Misschien werkt dit systeem beter met buizen. En "bass powerful sound" mmm tja misschien heb ik gewoon geen goede demo gehoord of werkt de apparatuur beter in de USA.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...