Jump to content

Gevoel van twijfel


carl
 Share

Recommended Posts

Speedy André had z'n set in Alkmaar ook in een kelder staan. Daar was volgens mij minder mis mee, dan toen diezelfde set in de huiskamer van die flat stond.

Stijve wanden zijn m.i. alleen maar beter dan slappe. De wanden, vloer en dak mogen niks aan het geluid toevoegen. Op mijn zolder krijg ik dat helaas niet voor elkaar.

Link to comment
Share on other sites

Mijn woonkamer is 14 x 8 m en alleen maar van beton en glas en hard ingericht. Het enige dat daar aan de akoestiek is gedaan is dat ik op het gehele plafond  20 cm dikke platen cellulosevezel heb geplakt in een schaakbordpatroon. Dan inderdaad een spanplafond, maar niet zo'n lelijk PVC geval maar een van akoestiesch transpatant polyester doek. Galmt niet, klinkt heel erg natuurlijk en de verstaanbaarheid is uitstekend. Voor de behandeling was er geen fatsoenlijk gesprek te voeren. Als ik het als een luisterruimte zou willen gebruiken is de eenige aanpassing die nog nodig is extra laag absorptie.

Link to comment
Share on other sites

Mijn woonkamer is 14 x 8 m en alleen maar van beton en glas en hard ingericht. Het enige dat daar aan de akoestiek is gedaan is dat ik op het gehele plafond  20 cm dikke platen cellulosevezel heb geplakt in een schaakbordpatroon. Dan inderdaad een spanplafond, maar niet zo'n lelijk PVC geval maar een van akoestiesch transpatant polyester doek. Galmt niet, klinkt heel erg natuurlijk en de verstaanbaarheid is uitstekend. Voor de behandeling was er geen fatsoenlijk gesprek te voeren. Als ik het als een luisterruimte zou willen gebruiken is de eenige aanpassing die nog nodig is extra laag absorptie.

Ik heb eens geluisterd die ook alleen het plafond gedempt had. Dat was al jaren zo. De man was n.l. directeur van een wasserij en woonde in de woning naast z'n wasserij. Met de restwarmte van de wasserij werd zijn huis verwarmt. Hiervoor waren in het plafond leidingen verwerkt. hierachter zat een laag dempend materiaal, omdat de verdiepingsvloer anders te warm werd. Aan de onderkant was dit afgewerkt met geperforeerde platen. Het zag er strak uit, maar heb bijzondere was dat het daar echt goed klonk. Zelfs met de zelfbouw Pied Pipers.  

Link to comment
Share on other sites

Het blijft me verbazen dat men vloerverwarming onder een thermisch isolerende vloer wil stoppen.

Wenst men bewust een geringe warmte-afgifte aan de lucht in de kamer?

 

Al vele tientallen jaren hebben wij een plavuizen vloer, waaronder vloerverwarming.

En daaronder dik beton, met daaronder dan weer een goede isolatielaag.

Bevalt prima.

 

Overigens lijkt een vrij zwevende of buigslappe laminaatvloer mij een bron van kleuring.

Link to comment
Share on other sites

Het blijft me verbazen dat men vloerverwarming onder een thermisch isolerende vloer wil stoppen.

Wenst men bewust een geringe warmte-afgifte aan de lucht in de kamer?

 

Al vele tientallen jaren hebben wij een plavuizen vloer, waaronder vloerverwarming.

En daaronder dik beton, met daaronder dan weer een goede isolatielaag.

Bevalt prima.

Goh dat idee heb ik nu altijd ook.

Hier ook plavuizen op de vloer van de benedenverdieping en vloerverwarming.

Vind ik zelf erg mooi en comfortabel.

Daarnaast is het reinigen van de vloer een stuk makkelijker als met welke andere vloer.

Link to comment
Share on other sites

De opbouw wordt: isolatie, beton ( met daarop de muren), isolatie, vloerverwarming en dan een vloer. Volgens het bouwtechnische adviesbureau tegenwoordig een standaard aanpak.

 

De opmerkingen van Hans over audio in kelders vind ik er wel toe doen. Ik zit voorlopig op de lijn van een geperforeerd plafond met daarachter een dempend materiaal. Als de ruimte klaar is ga ik denken over de invulling.

Link to comment
Share on other sites

De aannemer is hem niet vergeten, maar ik inmiddels wel Wiel! Er zit ook nog een rand van foamglas.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Broodjesvloer? Die is middels piepschuim geïsoleerd. Op de deklaag het noppenplaat die ook weer een isolaag heeft. Die kun je in dun en dik krijgen. Heb je genoeg ruimte in de hoogte, neem dan zo dik mogelijk. Kost niks. In de plaat komen de vv slangen en daarover een deklaag van 5 cm, die geschikt is voor vloerverwarming.

 

Ik zou kurk overwegen! Acoustisch en praktisch verantwoord!

Link to comment
Share on other sites

Volgens het Bouwbesluit moet je voor deze uitbouw een Rc waarde hebben van 3,5 ( inclusief dak). Ik begreep dat die Rc waarde voor over 20/ 25 jaar geldt omdat het isolatiemateriaal ook degradeert na verloop van tijd. Akoestiek wordt jammer genoeg niet in het Bouwbesluit geregeld. Laten we het daarover dan maar hebben.

Met een aanbouw heb ik op tekening een RC 3,5 voor de spouwmuur. Toch heb ik daar uiteindelijk steenwol in gedaan ipv die moderne lichte platen. Geluidsisolatie ging me boven warmteisolatie. Daarmee heb ik de RC niet helemaal bereikt maar goed dat ziet niemand. Geen spijt van!

Link to comment
Share on other sites

Speedy André had z'n set in Alkmaar ook in een kelder staan. Daar was volgens mij minder mis mee, dan toen diezelfde set in de huiskamer van die flat stond.

Stijve wanden zijn m.i. alleen maar beter dan slappe. De wanden, vloer en dak mogen niks aan het geluid toevoegen. Op mijn zolder krijg ik dat helaas niet voor elkaar.

Ik wou dat ik het had, zo'n souterrain voor audio!
Link to comment
Share on other sites

De stenen muur en slappe muur galmen behoorlijk bij mij, ook daar waar er aan de overkant een boeken- platenkast staat ... het is weliswaar iets minder maar alles behalve droog.

Of het ondergronds of bovengronds is, een kale ruimte galmt reflecteert whatever ...

Link to comment
Share on other sites

De maandag naar Muenchen komt de vloer op het sousterrain daarna de opbouw die bestaat uit een (grotere) garderobe, toilet en studeerkamer en in geval van nood slaapkamer.

 

Ik blijf wel aan het twijfelen of het de hoofdluisterruimte wordt, want ik heb het inmiddels boven ook goed voor elkaar. Ik woon hier verder zeer stil en niemand heeft last van me.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

(...) Of het ondergronds of bovengronds is, een kale ruimte galmt reflecteert whatever ...

 

Hangt wel af van de vorm en de bouwwijze!

Deze Zuid-Franse cabane galmt niet en was zijn tijd akoestisch ver vooruit: deze dateert uit het pre-haaifaaicum.

(Let ook op de afgestemde poort.)

 

 

Les_vigneaux_535.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...