Jump to content
High-End Forums
René N.

Open Baffle speakers van RenéN

Recommended Posts

2 hours ago, SMarcel said:

Wow, wat een openbaring.

Jij hebt het licht gezien:)

Zeker Marcel, zéker :rolleyes:

On 4-10-2018 at 12:53 AM, mumsoft said:

Ja, je beeldt je gewoon wat in. Dat doe ik ook al een jaar of tien. Werkt perfect.

On 4-10-2018 at 6:51 AM, SMarcel said:

Wow, wat een openbaring.

Jij hebt het licht gezien:)

Ik beeld me niks in. Heb het licht  nog niet  gezien maar hoor wel het effect van een tegel en een boel snot  en kurk. En dat bevalt, niet normaal meer.

Maanden geleden had ik de Silvercore Autoformers binnengekregen. Autoformers zijn een soort van trafo's met verschillende aftakkingen, waardoor het mogelijk is om in stapjes van 2Db (van -2 tot -8Db) de gevoeligheid van speakers terug te brengen. Mijn breedbanders zijn zo'n 7Db gevoeliger dan de laagunits en is dit een prachtige oplossing om die weer in evenwicht te brengen. Dit is een kwalitatief veel betere oplossing dan een L-Pad bijvoorbeeld, die hetzelfde doet. 

Alleen wilde ik de Autoformers hebben die tot 250Hz doorlopen en ze hadden mij de versie tot 500Hz gestuurd. Na wéér meer dan een maand wachten had ik nu een paar weken geleden de goede ontvangen.

Dus aangesloten, maar het klonk helemaal niet zoals ik verwachtte dat ze zouden moeten klinken. Ik had al eerder een versie van Reinout van het Zelfbouwaudio-forum geleend (die ik helaas al weer veel eerder had moeten inleveren, maar ik was heel blij dat ik de mogelijkheid had ze te mogen proberen) en die klonken toen toch heel anders. Dus had ik er na drie weken helemaal genoeg van. En bleek, na wat email-verkeer, ik ze net even verkeerd-om had aangesloten. En ja hoor.... :wub:. "We zijn er weer", heerlijk....

Dus nu kan ik wat gaan "spelen" met -6 of -8Db afvlakking, en/of het voltage van de Fieldcoil laagunits, waarmee er meteen wel hele andere parameters aan de haal (kunnen) gaan. Maar dat wordt een kwestie van proberen....

10 hours ago, René N. said:

Maanden geleden had ik de Silvercore Autoformers binnengekregen. Autoformers zijn een soort van trafo's met verschillende aftakkingen, waardoor het mogelijk is om in stapjes van 2Db (van -2 tot -8Db) de gevoeligheid van speakers terug te brengen. Mijn breedbanders zijn zo'n 7Db gevoeliger dan de laagunits en is dit een prachtige oplossing om die weer in evenwicht te brengen. Dit is een kwalitatief veel betere oplossing dan een L-Pad bijvoorbeeld, die hetzelfde doet. 

Alleen wilde ik de Autoformers hebben die tot 250Hz doorlopen en ze hadden mij de versie tot 500Hz gestuurd. Na wéér meer dan een maand wachten had ik nu een paar weken geleden de goede ontvangen.

Dus aangesloten, maar het klonk helemaal niet zoals ik verwachtte dat ze zouden moeten klinken. Ik had al eerder een versie van Reinout van het Zelfbouwaudio-forum geleend (die ik helaas al weer veel eerder had moeten inleveren, maar ik was heel blij dat ik de mogelijkheid had ze te mogen proberen) en die klonken toen toch heel anders. Dus had ik er na drie weken helemaal genoeg van. En bleek, na wat email-verkeer, ik ze net even verkeerd-om had aangesloten. En ja hoor.... :wub:. "We zijn er weer", heerlijk....

Dus nu kan ik wat gaan "spelen" met -6 of -8Db afvlakking, en/of het voltage van de Fieldcoil laagunits, waarmee er meteen wel hele andere parameters aan de haal (kunnen) gaan. Maar dat wordt een kwestie van proberen....

-8dB? Ik ken alleen -6 -12 -18 enz dB. Fijn dat het toch is goed gekomen.

12 hours ago, Hans van Liempd said:

Ahh, je bedoeld met afvlakken, verzwakken. 

Ja, sorry. Die lekentaal van mij.... B)

13 hours ago, vintagemod said:

Is het niet gewoon een te dure grap ,waar jij mee bezig bent ?

Alweer wat er tussen, zo,n verzwakker dat kan toch geen verbetering zijn ,maak hem actief,heb je die onZin niet nodig .

En nog wat midde hoog is die ook van zilver die spoel ?

Als ik jouw site bekijk ,niet om te beschamen blijf jij nog lang aan kloten :)

mvg wol

Ach, wat is duur Wol? Een heel groot deel van de hobby zit hem in het verbeteren van dingen, wat dan vaak weer geld kost. En al is dit niet het ultieme, het komt er aardig bij in de buurt, en is zeker niet te vergelijken met een L-PAD.

En nee, hij is van koper. En ja, ik blijf lang aankloten, maar ik vind dat ik met name de laatste jaren echt mega-stappen heb gemaakt. En dat heb ik juist bereikt door naar passief te gaan, en dus gaat de Hypex eindversterker voor het laag binnenkort te koop komen. Belangstelling? :)

Mijn eigen site loopt hopeloos achter, ik zal er over een half jaar of zo eens goed voor gaan zitten om hem helemaal te updaten.

20 hours ago, mumsoft said:

Koper is sowieso beter voor structuurinformatie. Zilver is daarin te rigide. 

Dat heb ik ook geleerd.... :huh:. Van wíe ook al weer? :rolleyes:  :D  :D  :D

Het begint aardig op stoom te komen. En wát een dynamiek in het laag zeg. En dat gaat nóg beter worden, na het fijntunen door middel van een veel betere condensator en spoel voor het filter. En dan ergens in het voorjaar gaat de baffle zélf aangepakt worden. Dat moet met veel gewicht een prachtige basis worden, waar de units zich heel goed tegen kunnen afzetten. Met medewerking van wat draadeinden naar de muren toe, als extra steunpunten..... Maar het is eindelijk weer goed beluisterbaar :wub:

4 hours ago, TL 200 said:

Welkom! Vertel eens wat meer over je set, als je wilt. Kan in 't Off Topic Café, hiero.

Zal geen reactie komen hoor.... ik had ook al zitten Googelen en kwam hierop uit:

https://theartofsound.net/forum/showthread.php?61331-My-System-OB-Speakers

Woonplaats waarschijnlijk Bellevue (Washington).....

Nu je het zegt, het merk/type van de speaker is vlgs. mij ook door google vertaald; er staat handtekening achter en dat lijkt mij Signature te moeten zijn.:D

Vandaag weer eens een echte gouwe ouwe gedraaid. Hoewel ik meer van de oude Genesis ben, vind ik dit ook wel één van hun beste:

image.jpg?c=HyCKx-YAKFs-A_i79jrm8j6KsMtt

Genesis - Genesis (bij de hoes van mijn plaat is het blauw overigens gewoon schaduw, dus er is iets mis gegaan bij het omzetten. Deze is van Allmusic af gehaald trouwens)

Héél lang niet gedraaid, maar hij zit nog helemaal in mijn hoofd. Maar wat klinkt deze anders dan op mijn vorige versie van de Open Baffle, en ook dan mijn vorige sets. Hier zit zóveel dynamiek in het laag, bizar, en in de middenfrequenties hoor ik ook weer allerlei andere dingen.

En dan deze, die ik, net als de vorige, ook door en door ken:

MI0001548944.jpg?partner=allrovi.com

Jan Akkerman en Kax Lux - Eli.

Ik ben benieuwd hoe het gaat worden als ik er héle goede spoelen en condensatoren in ga zetten. De wisselfrequentie is prima zo, op 250Hz, en ik denk dat ik gewoon op 6Db afval blijf zitten, zoals ik nu ook heb. Met 12Db zijn er weer meer condensatoren in de signaalweg en dat wil ik niet. Daar moet zo weinig mogelijk in zitten, heb ik van Cock geleerd. Dus ga ik die onderdelen binnenkort bestellen en in het voorjaar ga ik de Baffle definitief maken, met een tussenlaag en Atacama Atabites erin. En dan beide units aan de muur verankeren, daarmee krijgt de Open Baffle zijn definitieve vorm....

De dynamiek in het laag is nu zelfs zó groot, dat die in het middengebied daardoor wat tegen lijkt te vallen. Maar door bovenstaande aanpassingen hoop ik dat het meer in evenwicht komt. Bij oude  platen lijkt dat trouwens meer het geval dan bij de nieuwere. Ook daar helpt vaak de zwaardere uitvoering van de persing, meestal zijn die sowieso al 180 gram.

On 12/10/2018 at 6:04 AM, TL 200 said:

Welkom! Vertel eens wat meer over je set, als je wilt. Kan in 't Off Topic Café, hiero.

De eerste verbetering is dat ik een 15 "Pure Audio Project OB-Aneo (SEN) voor de middenbereikeenheid gebruik in plaats van de Hawthorne Audio 15" middenbereikeenheid (beide zijn gemaakt door Eminence). Ten tweede heb ik een tweede 15 "Hawthorne Audio Augie-top toegevoegd om de bass-respons, de dynamiek te vergroten en de kamer van boven naar beneden te laden. Dit zorgt echt voor een grote verbetering ten opzichte van de Rainier en Rainier MK II.

Dus vanaf de bodem hebben we een van de geweldige Hawthorne Audio 15 "Augie basdrivers, net als de Rainier en Rainier MK II. Vervolgens hebben we dezelfde breedband AMT-driver in een gegoten golfgeleider als de Rainier en Rainer MK II die van40kHz tot ongeveer 500 Hz bedekt. Daarboven hebben we de eerder genoemde PAP 15 "OB-Aneo (SEN) die de opening tussen de AMT en de Augies vult. Daarboven hebben we een tweede 15 "Hawthorne Audio Augie.

De twee Augie basdrivers worden aangedreven door hun eigen SS-plaat versterkers (één per kanaal en zijn inbegrepen). De plaatversterkers hebben zowel line level als high level inputs en het crossover-punt, gain en phase kunnen worden aangepast aan uw kamer en luisterervaring.

De AMT en de PAP hebben een eenvoudige, passieve crossover van de tweede orde, zijn ongeveer 96 db efficiënt en kunnen, indien gewenst, met buizen met een laag wattage worden aangedreven. Passieve crossover-componenten omvatten Geortz foil-inductors evenals Clarity Cap ESA en Audio Note Copper in oliecondensatoren.

Het schotontwerp is hetzelfde als de Rainier MK II; een extensie demping configuratie met 1 "ApplePly center en ¼" kurk materiaal aan elke kant. De kleur van de kurk is donkerblauw, de massieve randen zijn van ebonized as en er is een 1/4 "geborsteld aluminium staafmateriaal inlay.

De basisplaat is 3/8 "staal met een zwarte poedercoating en wordt geleverd met Via Blue verstelbare spikes. De rugschoor is zwart gepoedercoat zwart stalen buismateriaal dat in massa is geladen.

Afmetingen zijn 23 "breed 21" diep en 76 "hoog. Gewicht Ik vermoed dat het in het bereik van 200+ pond per luidspreker zit.

Op 16 december 2018, een dag na mijn vorige posting, heb ik op de Autoformers de gevoeligheidsinstelling van -8dB naar -6dB gezet. Met andere woorden, de breedbander voor het mid en hoog wordt minder "geknepen" en gaat ten opzichte van het laag dus iets harder spelen. De verhouding tussen het laag en de rest werd voor mijn gevoel daardoor wat beter, tot nu toe draait het daar nog steeds op.

Echter, de Autoformers lijken, nee, zíjn nu écht goed ingespeeld. Er ontluiken nu allerlei laagjes en details die een duidelijke aanvulling in de muziek vormen op hetgeen ik al kende. Het is niet dat het nu sprankelt of zo, dat helemáál niet, maar er gebeurd nu zoveel méér dat ik er heel erg blij van wordt. Wéér een stapje in de goede richting.

Inmiddels zijn de spoelen voor het laag besteld. Met 47mH is de wisselfrequentie op 270Hz bepaald. De condensatoren zijn meer een worsteling, Die komt in de berekening op 37uF en dat is geen standaard waarde. Dus dat wordt een samengestelde cap van 15 en 22 of zo. Dat geeft een extra soldeerpunt en dat willen "we" eigenlijk niet. Dus dan terugvallen naar eentje van 39uF? Of een Mundorf MCap Supreme EVO Oil van 33uF die dan een een frequentie van 300 Hz. geeft. Het "gat" van 30Hz (van 270 naar 300Hz) zal denk ik niet echt opvallen omdat het laag daar ook best nog wat zal doen, zo steil valt die niet af, want 1e orde filtering dus 6dB.

Genoeg te overdenken dus..... 🤔. Terwijl het ondertussen toch echt al wel genieten is 😍

Ik had nieuwe spoelen voor het wisselfilter besteld. Na drie weken levertijd kon ik ze het afgelopen weekend eindelijk (wachten is niet mijn sterkste kant) ophalen en heb ik de testspoelen zondagmorgen omgewisseld voor deze nieuwe. Met waardes van 4,7mH en 0,04 Ohm leken de verschillen op papier eigenlijk niet eens zo groot, voor een leek als ik dan. Hoewel, 0,58 naar 0,04 scheelt toch best wel een stukje…. Koud uit de doos hoorde ik zo goed als geen verschillen. Maar na de eerste tien uur inspelen ontwaart zich de potentie en stel ik mijzelf de volgende vragen….

Het lijkt erop doordat het koper van de spoelen zó dik is de “muziek” er vrijelijk door kan stromen. En daardoor…

• ze enorm veel lucht en ruimte krijgt
  • het laag (dat naar boven tot 270Hz doorloopt) zo geraffineerd articuleert
  • ook het bovenliggende frequentiebereik ervan mee lijkt te profiteren
  • er hiermee nú al een prachtige ambiance gecreëerd wordt

Ik zit zelfs te twijfelen of ik er nog wel betere condensatoren bij wil kopen, zó goed klinkt het al. Maar uiteraard is dat idee alweer sneller verdwenen dan dat het oppopte 😂

Het is eigenlijk bizar wat dit hernieuwde laag met het totale geluidsbeeld doet. Ik verbaas me er nu al over hoeveel meer je er met "alleen" een (erg) goede spoel uitpeutert. En nu maar veel draaiuren maken om ze goed in te spelen….

Afgelopen dinsdag is er een nieuwe meterkast geplaatst. En bleek de oude audiogroep tóch niet zo netjes apart gehouden te zijn.... Ik weet niet hoe het allemaal komt, maar de rust, natuurlijkheid en zelfs de dynamiek zijn weer toegenomen. Hoe kan natuurlijkheid hier nou door toenemen? Doordat er minder vervuiling dus "ellende" in het signaal zit? De "rust" begrijp ik, maar verder? Goed, maakt me ook niet uit, ik ben blij dat ik weer een stapje heb gemaakt. Geheel onbewust dit keer, omdat ik dacht dat het al op orde was....

Vanmiddag heb ik bij de Inloopdag van Music2 de verschillen tussen meer en minder kleuring kunnen horen bij het vergelijken van twee luidsprekers. Dat (en gesprekken met anderen...) zet mij weer aan het denken: ik moet toch maar eens verder met het afmaken van mijn Baffles, hoewel de winter daar nou niet de meest geschikte periode voor is. De baffle bestaat nog steeds uit een enkelvoudige MDF plaat en die resoneert fors mee. Ik wil er een sandwich van drie platen van maken, maar dat is nog wel een dingetje: de baffles zijn 100x122 centimeter, dus niet heel makkelijk hanteerbaar. Maar toch wil ik er binnenkort maar aan gaan beginnen.....

6 hours ago, Groovy said:

Ik dacht dat je die al lang in gebruik had.
Ze hebben een mooie vorm.

Heb ik ook, alleen is het nog maar een enkelvoudige MDF plaat. Waardoor deze dus "lekker" mee loopt te trillen....

Overigens, vandaag is de bank die in de kamer stond (en met name bijna geheel vóór de bas-unit in de linker baffle stond) verkocht en opgehaald. Het geluidsbeeld stond altijd wat naar rechts, maar staat nu weer netjes in het midden. En hoor ik weer wat meer nuances in het laag en ook het mid en hoog knapt er wat van op.....