Jump to content
High-End Forums
René N.

Open Baffle speakers van RenéN

Recommended Posts

Ook ik heb er sinds een aantal dagen 2 tegels onder mijn set liggen. Echter, de laatste weken érg veel wijzigingen doorgevoerd in mijn set. Zo draai ik nu met zelfbouw Open Baffle speakers. Tot voor kort niet om aan te horen: veel te "hard". Met de tegels komt het al behoorlijk in de buurt van wat ik zoek. Binnenkort de Zingali's maar eens terugplaatsen, kijken hoe die het doen met de toch wel ingrijpende wijziging  ;) .

Ook ik heb er sinds een aantal dagen 2 onder mijn set liggen. Echter, de laatste weken érg veel wijzigingen doorgevoerd in mijn set. Zo draai ik nu met zelfbouw Open Baffle speakers. Tot voor kort niet om aan te horen: veel te "hard". Met de tegels komt het al behoorlijk in de buurt van wat ik zoek. Binnenkort de Zingali's maar eens terugplaatsen, kijken hoe die het doen met de toch wel ingrijpende wijziging ;) .

Leuk man!

Zorg wel dat die open baffle niet van de tegel afhankelijk is.

Leuk man!

Zorg wel dat die open baffle niet van de tegel afhankelijk is.

Nee, ik ben nog van alles aan proberen om ze goed te krijgen. Ik speel nu bijvoorbeeld ook nog met 2x 4mm² VDS als luidsprekerkabel, omdat de connectoren van mijn gewone kabel niet op de OB's passen. Daar verwacht ik ook nog een stap te maken als dat opgelost is.  :huh:  :)

Nee, ik ben nog van alles aan proberen om ze goed te krijgen. Ik speel nu bijvoorbeeld ook nog met 2x 4mm² VDS als luidsprekerkabel, omdat de connectoren van mijn gewone kabel niet op de OB's passen. Daar verwacht ik ook nog een stap te maken als dat opgelost is. :huh::)

Leuk dat je dat doet! Kom wel langs als het naar je zin is.

In wezen moet - vind ik- zoiets gewoon klinken al sluit je het aan met installatiedraad. De rest is rommelen in de marge.

;)

Leuk dat je dat doet! Kom wel langs als het naar je zin is.

In wezen moet - vind ik- zoiets gewoon klinken al sluit je het aan met installatiedraad. De rest is rommelen in de marge.

;)

Is goed, je bent welkom  :). Toch -vind ik- moet je je niet vergissen in dat soort dingen  ;) . Ik heb nu onder een paar apparaten ook zakjes met quarts liggen in plaats van de eierdopjes met de kogels, dat gaf ook al weer verbetering. Niet mega maar genoeg, alle (kleine) stapjes maken bij elkaar toch een behoorlijke verbetering.....

Nee, ik ben nog van alles aan proberen om ze goed te krijgen. Ik speel nu bijvoorbeeld ook nog met 2x 4mm² VDS als luidsprekerkabel, omdat de connectoren van mijn gewone kabel niet op de OB's passen. Daar verwacht ik ook nog een stap te maken als dat opgelost is.  :huh:  :)

Waar zijn de foto's? vertel eens wat meer?  ^_^

En hoe bevalt het?

Waar zijn de foto's? vertel eens wat meer?  ^_^

En hoe bevalt het?

De OB's bedoel je? Ik ben steeds van plan om er wat van op het forum en mijn eigen site te zetten, maar wordt er steeds weer vanaf gehouden door andere zaken. Maar ik hoop daar binnenkort wat van te plaatsen. Want ja, ik heb het gevoel dat die OB's meer kunnen dan dat er nu uit komt......

De OB's bedoel je? Ik ben steeds van plan om er wat van op het forum en mijn eigen site te zetten, maar wordt er steeds weer vanaf gehouden door andere zaken. Maar ik hoop daar binnenkort wat van te plaatsen. Want ja, ik heb het gevoel dat die OB's meer kunnen dan dat er nu uit komt......

Ik ben er erg benieuwd naar Rene,

Van wat ik weet zou je de OB's eens actief moeten gaan filteren, op het laag een bakbeest van een versterker zetten en je UL40 op het mid/hoog.

Kijk maar eens in dit draadje en dit draadje. mogelijk kan plaatjes draaier aangeven hoe dit klinkt volgens mij is hij al wezen luisteren bij Mike.

Edited by kappa7

Ja, klopt, ik heb ze gehoord en vond het heel erg geslaagd.

Ik heb bijna dezelfde speakers ook in een passieve versie gehoord in combinatie met Pass Labs versterkers, maar dat klonk een stuk minder verfijnd. En in combinatie met goede buizenversterkers is de laagweergave gewoon niet mooi. 

De oplossing van Mick is volgens mij the best of both worlds: solid state voor een mooie, heel nauwkeurige en gedetailleerde laagweergave en buizen voor een fraai mid/hoog. Vooral het laag heb ik zelden zo mooi gehoord. 

Van wat ik weet zou je de OB's eens actief moeten gaan filteren, op het laag een bakbeest van een versterker zetten en je UL40 op het mid/hoog.

Kijk maar eens in dit draadje en dit draadje. mogelijk kan plaatjes draaier aangeven hoe dit klinkt volgens mij is hij al wezen luisteren bij Mike.

Ik heb nog wel een Crown K2...

Maar het hangt een beetje af waar je wisselt. Ik zou m niet bv tot 300 hz gebruiken (niet dat ie echt slecht klinkt, maar denk dat je dan toch te veel signatuur verschillen in de versterking krijgt).

Overigens is dit wel een apart draadje waard, om nu alles onder "de tegel" te plakken ;)

Edited by Duck-Twacy

Dank voor de linken George. Heb het snel doorgelezen maar doe dit in het weekend nog eens rustig over.... Er zit wel een verschil is wat ik nu heb ;) : één Audio Nirvana 15" full range per speaker. Ik mis wel wat laag, dus zit zelf te twijfelen over nóg zo'n unit onderin de speaker. Daar heb ik ruimte want rekening mee gehouden voor het geval dat. Mijn speaker zit nu erg hoog, wellicht té hoog om veel laag te geven. Een extra unit onderin kan dan helpen. Het wordt tijd om eens een stukje over mijn zelfbouw OB's te plaatsen <_< .

Door de speaker actief aan te sturen kun je het laag wat corrigeren mocht dat nodig zijn.

De extra speaker zou natuurlijk ook kunnen helpen zeker als deze dichter bij de grond zit.

Dat kan wel verschil maken.

Kan je dat niet testen door je speaker om te draaien zo dat de woofer dichter bij de grond komt te staan.

Ben erg benieuwd naar je speaker

Edited by kappa7

Die tip gaf Sodejuu ook al: omdraaien die hap  ;) . Hoewel deze set OB's bedoeld was als een test versie, wordt het wat ingrijpend om hem op de kop te zetten......

Trouwens, dit heb ik als voorbeeld gebruikt:

2d6r30p.jpg

Van prachtig Australisch hardhout, mooi ruw ook. Geweldig :wub: . Die van mij heb ik van beukenhout gemaakt en ziet er best wel oké uit, maar erg gladjes.

Als je je een beetje inleest/Googled, kom je ook erg veel speakers tegen met dubbele units. Wellicht ligt daar voor mij toch de oplossing:

an15-alpha15-ob.jpg

Of anders toch maar even iemand de speaker op de kop laten vasthouden om te horen hoe die zo reageert... :blink:  :) .

PS dank aan de Moderator om de posts naar een/dit nieuwe topic te verplaatsen  ;)

hmm met één unit wordt het lastig om een crosover te gebruiken.

En zet je die ene unit nu laag bij de grond dan komt het hoog er weer zo raar uit.

Een tweede unit op het laag kan dan helpen maar ik zou die wel laag gebruiken zo dat die alleen het onderste deel aanvult.

Hoe is de rest van de klank balans eigenlijk?

het om draaien van de plank is makkelijk te verwezenlijken met behulp van een paar lijmklemmen.

Hoeft niemand ze vast te houden. ;)

Edited by kappa7

Dank voor de linken George. Heb het snel doorgelezen maar doe dit in het weekend nog eens rustig over.... Er zit wel een verschil is wat ik nu heb ;) : één Audio Nirvana 15" full range per speaker. Ik mis wel wat laag, dus zit zelf te twijfelen over nóg zo'n unit onderin de speaker. Daar heb ik ruimte want rekening mee gehouden voor het geval dat. Mijn speaker zit nu erg hoog, wellicht té hoog om veel laag te geven. Een extra unit onderin kan dan helpen. Het wordt tijd om eens een stukje over mijn zelfbouw OB's te plaatsen <_< .

Mooie units (maar Xmax van 1 mm is wel erg weinig).

Tip voor het OB laag;  http://www.aespeakers.com/drivers.php?driver_id=32

Dit zijn echt hele goede bas units (AE zit ook in Avalon (Tesseract!!) en Kyron audio). 

Edited by Duck-Twacy

Die milimeter excursie is voor deze unit echt wel voldoende. Ik heb deze units aan het werk gehoord in een constructie met 2 units per kast, met een Karlson resonator eronder. Dat gaf me toch een laag geweld.

BTW René, ik dacht dat jij andere units zou gebruiken? Ik ben zelf ook met deze units bezig in een gelijksoortige opzet. Bij mij komt de 15" Audio Nirvana unit een stuk lager te zitten, wordt de open baffle lichtelijk naar achteren gekanteld om het geheel toch op oorhoogte te laten spelen en gaat de breedbander bijgestaan worden door een bandtweeter die als supertweeter dienst moet gaan doen. Die mag pas vanaf 11kHz mee gaan doen. 

Ik heb eindelijk het hout gevonden wat ik wilde hebben. Nu de poten nog en dan gaat er gezaagd en geschroefd worden.

Als het niet werkt zoals ik het wil, kan ik de open baffles nog altijd afbouwen toe een complete kast.

hmm met één unit wordt het lastig om een crosover te gebruiken.

En zet je die ene unit nu laag bij de grond dan komt het hoog er weer zo raar uit.

Een tweede unit op het laag kan dan helpen maar ik zou die wel laag gebruiken zo dat die alleen het onderste deel aanvult.

Hoe is de rest van de klank balans eigenlijk?

het om draaien van de plank is makkelijk te verwezenlijken met behulp van een paar lijmklemmen.

Hoeft niemand ze vast te houden. ;)

Yep, dat zou dan de bedoeling zijn met een 2e unit. ik weet alleen nog (lang :blink:  ;)) niet welke units ik bij zou willen plaatsen. Dezelfde ligt voor de hand want dezelfde specs, alleen rest dan nog de keuze van de afval naar het hoog, dus van waaraf laat ik dan de onderste AN meedoen..... En laat ik die dan actief meedoen of "gewoon" parallel aansluiten?

Klankbalans is verder goed, buiten het feit van het gemis aan laag. Héél dynamisch, ik draai ook behoorlijk hard, maar met bepaalde muziek wordt het dan toch wat teveel. Dus valt er nog wel wat te tunen/tweaken.

Het omkeren ga ik zeker proberen, hopelijk één dezer dagen, om te kijken wat het laag dan doet. Dan heb ik in ieder geval een idee hoe het laag zich dan gaat gedragen....

Die milimeter excursie is voor deze unit echt wel voldoende. Ik heb deze units aan het werk gehoord in een constructie met 2 units per kast, met een Karlson resonator eronder. Dat gaf me toch een laag geweld.

BTW René, ik dacht dat jij andere units zou gebruiken? Ik ben zelf ook met deze units bezig in een gelijksoortige opzet. Bij mij komt de 15" Audio Nirvana unit een stuk lager te zitten, wordt de open baffle lichtelijk naar achteren gekanteld om het geheel toch op oorhoogte te laten spelen en gaat de breedbander bijgestaan worden door een bandtweeter die als supertweeter dienst moet gaan doen. Die mag pas vanaf 11kHz mee gaan doen. 

Ik heb eindelijk het hout gevonden wat ik wilde hebben. Nu de poten nog en dan gaat er gezaagd en geschroefd worden.

Als het niet werkt zoals ik het wil, kan ik de open baffles nog altijd afbouwen toe een complete kast.

Dank voor die tip Duck, ik heb echt héél veel gezien de laatste maanden, maar deze heb ik nog niet langs zien komen.....

En Roger, ik kon goedkoop aan dit setje AN's komen, dus heb ik ze gekocht. Ik heb ook gedacht aan Hawthorne units, zie er ook goed uit en hebben ook betere units in het program (de Sterling Silver). En mijn OB's staan nu ook onder een hoek naar achteren, zo'n 6°, en straalt nu recht af op de luisterplek. Lagere plaatsing zou een forsere hoek naar achter nodig maken, ervan uitgaande dat er geen tweeter gebruikt wordt  ;) .

Welk hout heb je nu gevonden Roger? Je had eerst ook beukenhout op het oog, toch? Ben ook benieuwd aar jouw project.

Het Open Baffle concept spreekt me erg aan, ik vind het ook een erg logisch concept, dus ik hoop dat ik met uitproberen, aanpassen en tunen tot een gewenst resultaat kom...... :)

Wordt vervolgd  ^_^