Jump to content

Muenchen 2015


carl
 Share

Recommended Posts

Dat had je al gezegd Roger. Ik was het ook van plan maar had mijn zoon en zijn vriendin beloofd dat ze mee mochten als ze de zaak voor mij zouden regelen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Members

Insiders tips... Poeh! Da's een moeilijke. Ik geloof niet dat er echt veel nieuws zal zijn. Bij Blumenhofer draaien we met een TechDas draaitafel, dat moet iedereen een keer gezien of gehoord hebben (als je into analog bent), en wordt er via Einstein versterking met de nieuwe Blumenhofer FS1 gedemonstreerd.

 

Reed uit Litouen heeft voor het eerst haar eigen stand, echt een bezoekje waard als je filosofie van Reed aangaande toonarmen en draaitafels wilt leren kennen.

 

Zelf ben ik door Chris Feickert getipt op de Silberstatic electrostaten, full range jongens die met een buis zijn aan te sturen, daar heb ik een afspraak mee en denk ik dat ik 1 of 2 setjes ga aanschaffen voor een evaluatie. Niet goedkoop, maar ook niet onbetaalbaar. Eigenwijs anders als de rest, echt Duits vakwerk, dus dat staat me al aan. Nu nog overtuigd worden door de klank.

 

Aavik, daar verwacht ik ook veel van, demo's met Raidho en Ansuz, heel benieuwd wat daar voor analoge bron gebruikt gaat worden.

 

Op digitaal gebied zullen er ongetwijfeld veel meer nieuwigheden voorbij komen, maar zoals het voorbijkomen al suggereert, dat is na 3 maanden vaak weer achterhaald.

Wel hoop ik zelf nu dat Devialet eens een keer goed te kunnen horen, de kennis en kunde om dat op top niveau te demonstreren moet nu toch wel een keer in huis zijn.

 

Dit jaar zit ik zelf echt helemaal volgeboekt met luisterafspraken, besprekingen, lunch- en diner afspraken, ik ben bang dat ik weinig aan vrij te besteden tijd zal overhouden.

 

O, en wie de combinatie audio en kunst kan waarderen, op de stand van Dr. Feickert staan 2 Firebird draaitafels welke door een kunstenaar onder handen zijn genomen. Wederom minimaal het bekijken waard!

Edited by Arden
Link to comment
Share on other sites

Inmiddels terug uit Muenchen. Mijn zoon en vriendin waren mee. De afspraak was dat ik alleen na de persdag zou gaan en zij mee naar een bezoekersdag. Ik heb ze een paar voorgeselecteerde grote LS systemen laten beluisteren: Vivid, Magico, Blumenhofer en een paar anderen. Bij Blumenhofer werd gespeeld met Einstein versterking en een TechDas draaitafel van 81.000 euro. Om het maar even kort te houden na een kwartier luisteren kreeg ik ze met moeite mee. Mijn zoon vond het absurd goed klinken en wat muziek betreft weet hij erg veel. Misschien wel het beste geluid van de show. Wel heb ik ook wat leuk, kleiner spul gehoord waarvoor meer op Puresound als de foto's lukken.

 

PS het is me even niet duidelijk wat voor een element en phonotrap gebruikt werd. Wel leuk om te weten.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Nog steeds vanuit Munchen voor Carl: een Einstein element genaamd the Pick-up en de nieuwe Einstein phonoversterker welke nog geen naam heeft. Bnnenkort allemaal in Nederland te beluisteren in gezelschap van TechDas, maar dan de Air Force 2 en 3. De 1 is mij (helaas) ook iets te hoog gegrepen...

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Je moet wel moe zijn Marco, zelf nog de tijd gehad om rond te kijken?

 

 

Total loss, Carl, volledig... Zondag avond de boel afgebroken, gisteren alles naar Walkertshofen getransporteerd en daarna nog naar huis gereden. Dat was nu net te veel. Was om 8 uur thuis, maar vraag niet hoe...

 

Of ik nog heb rondgekeken... Ja! Het is me zo waar tussen alles door gelukt hier en daar het nodige te bekijken en te beluisteren.

Dingen die me opvielen: in de ruimte van CH Precision met Wilson Benesch was de ruimte volledig doorgemeten en akoestisch aangepakt. Hier heb ik tijdens de opbouw even geluisterd, toen was dat geweldig. Maar... dat meten is erg leuk, doe het alleen als de ruimte vol staat met mensen, of hou hier tenminste rekening mee! Tijdens de show met een volle ruimte kon het niet in de schaduw staan van dat geluid! Laat de kamer dan gewoon wat het is, en probeer het anders op te lossen, ga niet electronisch zitten klooien in je signaal!

 

Een 2e iets wat me opviel, door de demonstraties van Magico van verleden jaar (wat ik fantastisch vond met die grote hoorn) had ik behoorlijk wat verwachtingen van de S7. Die stond de eerste dag uit fase! Op een show als dit, en met de pretenties van een merk als Magico mag dat gewoon niet gebeuren. Deze keer konden ze het dus niet waarmaken. 

 

De ruimte van Nagra met Wilson Audio was trouwens bijzonder goed, de demo's werden door Rhapsody uit ons aller Hilversum gedaan, ons kleine kikkerlandje begint op de internationale High-End markt zo stiekum een steeds grotere rol te krijgen, we doen dus toch iets heel goed. 

 

Verder is het me opgevallen dat de presentatie visueel steeds belangrijker wordt, iets waar ik erg blij mee ben, maar dit mag de gehoormatige presentatie natuurlijk niet in de weg gaan zitten!  Iets wat helaas wel vaak (lees: te vaak) het geval was. Het was dus uiteindelijk wel 1 van de gezelligste en mooist vormgegeven High-End Munchen shows in de afgelopen jaren, maar geluidstechnisch niet de beste...

 

@Wol: de Pluto liefde is echt niet over hoor. Sterker nog, daar ga ik me nu ook internationaal mee bemoeien, met als eerste binnenkomen: Scandinavie! We gaan samen met Pluto, Sonore AC en Blumenhofer een grote show in Stockholm doen, hoe moe ik ook ben, ik heb er nu al zin in!

 

TechDas is weer een ander verhaal, als ik wordt gevraagd door analoog grootheid Micro-Seiki (want dat is TechDas maar dat wist die internetwijsheid je blijkbaar niet te melden) om in NL een markt te creëren, dan zeg je geen nee. Tenminste, ik niet! Kwa ontwerpen, filosofie en prijzen zitten deze tafels Dr. Feickert, Reed en Pluto totaal niet in de weg. Daarbij heb ik nu eenmaal een zwak voor echte analoge grondleggers van High-End analoog. Dezelfde  reden waarom ik een half jaar geleden ook met Ikeda ben begonnen (heette ooit Fidelity Research mocht je dat niet weten). Dergelijke producten hebben iets wat veel nieuwe ''moderne'' merken niet hebben, alles klopt gewoon.

 

Wat TechDas aangaat, ik denk dat zelfs de AF II te hoog gegrepen zal zijn voor de Nederlandse markt, maar de AF III, waarin je het best de Micro-Seiki knipoog terugvindt, heeft hier echt wel een kans van slagen. Deze zal echter niet eerder als op zijn vroegst november dit jaar leverbaar zijn, dus dat wordt waarschijnlijk de Analogue Extrema show van begin 2016 voor de officiële introductie. Voor een idee, hieronder een afbeelding (en denk tenminste 2 van die 4 armen weg, zelfs ik vind dat te gek)...

 

air3.jpg

 

TechDas Air Force III

 

Ik heb hier trouwens nog niemand gehoord of gezien die iets over de Van den Hul draaitafel opmerkte! Ik had Hifi.nl hier nog op getipt, een NL magazine op zoek naar nieuws op de beurs, een nieuw Nederlands ontwerp, hoe eenvoudig is deze in te koppen, maar niets...

Soms snap ik die magazines niet. Hieronder een afbeelding van het prototype...

 

11012427_678227478990603_126157368093935

 

Van den Hul Point One draaitafel (''gepikt'' van de Facebookpagina van Rene van Es)

 

Al met al Wol, zat nieuwigheden en ontwikkelingen op draaitafelgebied, dus waarom die boosheid? Het blijven toch altijd plateau's  die rond moeten draaien waarbij een element via de arm het signaal moet oppikken, wat voor vernieuwingen verwacht jij dan? Het zal altijd voortborduren op oude wijsheid blijven, anders is het geen draaitafel meer. Je bent toch gelukkig met je Acoustic-Signature? Dan zitten deze slagschepen je toch prima uit de weg? Draai een plaat en ga blij zijn, daar doen we het toch voor? Als je dan weer opgefleurd ben kom je een keer naar een Reed draaitafel kijken en luisteren, die hebben het Idler wiel verbeterd, misschien kun je dat dan weer wel waarderen, you never know...

 

11150612_962408787112182_509913470422022

 

Reed Muse 3C draaitafel, keuze tussen Idler (Friction-) of snaaraandrijving. Zelf om te bouwen binnen 2 minuten...

Link to comment
Share on other sites

Oei mooie plaatjes weer, moet op passen dat het kwijl niet in het toetsenbord loopt. :D 

Zo te lezen weer veel gemist dus.

Neem al jaren voor, volgend jaar ga ik ook maar iedere keer ben ik weer te laat.

Heb overigens net heerlijk plaatjes zitten draaien met René die hier op bezoek was.

Ook erg gezellig overigens.

Link to comment
Share on other sites

Dank voor het verslag Arden. Zwaar kwijlen die TechDas en de Van den Hul Point One viel me ook op in de foto's. ik dacht wie heeft die nu gemaakt voor Van den Hul? Cool hoor! Ja, mijn radar ging behoorlijk af bij het kijken naar de foto's via Wol's weblinks. Zoals met de JR Audio Impossible tonearm, een variant op Garrard's poging tot de kleinste fouthoek: http://jraudio.pl/produkty/ramiona.html

 

Wil je wel een beetje uitkijken met de ijzervretersmentaliteit. Onze Dutch Analogue Industry Pro zie ik niet graag om een lantaarnpaal gewikkeld langs de weg. Of één van die Duitse hoge bomen.

Link to comment
Share on other sites

Ik wil nog wat voor Puresound doen, maar goed nog even een reactie op Marco.

 

Grappig zijn commentaar op Wilson Benesch want dat vond ik ook echt niet goed klinken net als Magico. Die Vivids heb ik voor de eerste keer wel goed gehoord met toch iets te veel laag voor mijn smaak. Waar sommige van zullen kwijlen was de vijfkanaalsdemo van Classic Records. Ik minder, want uiteindelijk telt voor mij alleen de natuurlijkheid en dat miste ik en die natuurlijkheid hebben bijvoorbeeld die Blumenhofers altijd.

 

Wat me opviel waren wat leuke Zwitserse produkten die wat kamervriendelijker waren waaronder een zeer fraaie ovale speaker op Nagra apparatuur. Erg mooi klonk ook een set met een Townshend draaitafel met arm van 16 000 euro met nog een Cello element. Je moet maar even op internet opzoeken maar zijn onderzetters en racks zijn werkelijk indrukwekkend. Jammer dat dat spul hier niet te krijgen is.

 

En Wiel sommige produkten zijn inderdaad erg duur zoals alles wat je in kleine serie maakt. Ik zou het toch liever aan een leuke set uitgeven dan aan een Ferrari.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Het is maar hoe mensen luisteren Wiel. Wel grappig dat mijn zoon van 22 precies hetzelfde goed vond als ik.

 

En als jij van de vijf maal sex, maar een keer geniet is er wel iets mis. Een goede LS moet van de vijf keer, vier keer goed klinken. Ik denk dat die Magico te gecontroleerd klinkt en dat dit al snel gaat storen. Vergelijkbaar met de eerste CD spelers.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

  • Members

[...]

 

Wil je wel een beetje uitkijken met de ijzervretersmentaliteit. Onze Dutch Analogue Industry Pro zie ik niet graag om een lantaarnpaal gewikkeld langs de weg. Of één van die Duitse hoge bomen.

 

Ik kan wel wat hebben hoor Ivan. Ik heb bijna 20 jaar voor de ''never come home company'' gewerkt, dus zal het zo'n vaart niet lopen.

 

Wat me wel even van het hart moet (heeft niets met de opmerking van Ivan te doen), ik ben nog nooit zo veel Nederlanders tegengekomen als op de laatste editie van de High-End, er zijn nog nooit zo veel nieuwe producten geweest, en heb ik, zowel op fora als internetmagazines in NL, nog nooit zo weinig gepubliceerd gezien. Zijn er te veel heilige huisjes omgegaan dit jaar? Is het omdat alles wat er anders uitziet of meer als gemiddeld kost tegenwoordig High-End mag heten? Geen idee wat de reden nu echt is, maar wat meer publiciteit om dit gebeuren heen had ik eigenlijk wel verwacht. Het Magico debacle wordt blijkbaar doodgezwegen, de magere mid-fi presentatie met high-end pretenties van Devialet mag lijkt het wel niet besproken worden, zelfs geen positieve noot op het HT-forum te vinden van promotiekanon BB&G aangaande hun producten. Veel over de aanloop naar het event, en wat er wel allemaal niet te beleven en te zien zou zijn, maar daarna...

Dat hifi.nl het uitsluitend bij haar adverteerders houdt en hiermee voor een gekleurd beeld zorgt, daar kun je wat van vinden, het is in ieder geval nog wat. Audio Creative maakt er nog een leuk verhaal van, maar verder is het mij allemaal wat erg dun gezaaid!

 

Lees ik er nu ergens volledig overheen, of vindt men nieuwigheden aangaande High-end gewoon niet interessant meer om te lezen c/q over te schrijven? Het maakt me wel een stuk duidelijker waarom magazines en nieuwsgroepen steeds meer klagen, zonder het brengen van nieuws blijven je lezers en aansluitend adverteerders vanzelf weg!

Link to comment
Share on other sites

Als ik zie wat Hifi.nl weet te melden na drie dagen daar rond gelopen te hebben, vraag ik mij af of ze zich er niet een beetje al te makkelijk van af maken. En dat was vorig jaar ook al het geval. Gewoon snoepreisjes lijkt het wel. Terwijl ik toch dacht dat ze daar aan het werk moesten zijn. Dan doet Audiocreative het inderdaad beter.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Voor een commerciële website als Hifi.nl maken ze zich er i.d.d. wel erg gemakkelijk van af. Je verwacht toch op zijn minst een gedegen verslag. Maar misschien weten ze daar zelf ook niet meer wat high-end nu eigenlijk is (als ze dat al ooit wisten, maar dat is mijn indruk).

 

I,i,g aan Marco mijn complimenten voor zijn verslag en eigenlijk verwacht ik van de overige Münchengangers iets vergelijkbaars... :D

Link to comment
Share on other sites

(...) Maar misschien weten ze daar zelf ook niet meer wat high-end nu eigenlijk is (als ze dat al ooit wisten, maar dat is mijn indruk). (...)

 

Jij weet het ongetwijfeld wèl, hè? "High-end" is glimmend en duur!

Maar neem nou al die exclusieve nieuwe draaitafels van tienduizenden euro's...

D'r is niet één bij die geschikt is voor SPU.

En je kan d'r met niet ééntje je 78-toeren platen afspelen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...