Jump to content

akoestiekprobleem: alleen bas als ik sta


mart
 Share

Recommended Posts

Je hoort overigens vrijwel nooit iemand klagen over knopen (dips), want die hoor je niet.

Hmmm, ik hoor er juist genoeg klachten over in mijn wereld! :)

En of je een dip, dan wel een dipgebied even goed hoort als een piek en piekgebied!

Logisch toch?

Wel is de zonde van weglating veel minder erg als de zonde van toevoeging, da's waar.

Link to comment
Share on other sites

Bij een dip (knoop) geldt hetzelfde als bij een piek (buik) van een staande golf: die onregelmatigheid betreft dan vrijwel altijd alleen de grondfrequentie van de samengestelde bastoon.

De rest van de bastoon is dan nog best hoorbaar: de bastoon klinkt dan alleen "dunner", minder "fundamenteel".

 

Wat met een (sinus)toongenerator heel dramatisch is - frequenties die bij staande golven enorm worden opgeslingerd of compleet gedempt - manifesteert zich bij muziektonen meer als een soort kleuring. De bastonen zijn er allemaal wel, maar hun samenstelling verandert.

Link to comment
Share on other sites

Bij een dip (knoop) geldt hetzelfde als bij een piek (buik) van een staande golf: die onregelmatigheid betreft dan vrijwel altijd alleen de grondfrequentie van de samengestelde bastoon.

De rest van de bastoon is dan nog best hoorbaar: de bastoon klinkt dan alleen "dunner", minder "fundamenteel".

 

Wat met een (sinus)toongenerator heel dramatisch is - frequenties die bij staande golven enorm worden opgeslingerd of compleet gedempt - manifesteert zich bij muziektonen meer als een soort kleuring. De bastonen zijn er allemaal wel, maar hun samenstelling verandert.

Dat onderschrijf ik allemaal.

Bij muziek is er de interactie tussen tonen; bij een sinus niet, die zijn leuk om resonanties op te sporen. Meten met roze ruis komt dan nog het dichtst bij muziek.

Link to comment
Share on other sites

Een goed laag hoor je beslist wel, Jeroen. Het diepste laag zul je zeker ook kunnen voelen met je lijf, maar je kunt het ook horen. Dat is de simpele realiteit. Ik hoorde een van de grotere orgels met 16,2Hz grondtoon en die toon HOOR je echt wel.

Ben het met je eens dat je 10Hz niet hoort, maar da's ook geen muzieknoot...

 

Het cliche dat jij bezigde werd al in de jaren 70 gebruikt, toen ik er zelf voor het eerst over hoorde en het ging verifieren ipv klakkeloos aannemen.

 

Wellicht heb je gelijk en moet ik mezelf even verhelderen. Het is naar mijn mening dat het bonken (wat men tegenwoordig laag noemt) alles behalve laag is. Vergeef me dat ik eerder de boel een beetje over één kam heb geschoren, maar ik moet me altijd kranig weren als het over laag gaat en mensen alleen maar het bonken bedoelen als ze er over spreken. In dat opzicht is laag eerder voelbaar dan hoorbaar. Het is natuurlijk naar de kwaliteit ven je eigen gehoor hoe laag en/of hoe hoog je kunt waarnemen met je oren. 

Link to comment
Share on other sites

Het komt niet vaak voor, da's waar, maar ik heb toch enkele echte ervaringen met fullrange basweergave gehad in een ruimte thuis. Misschien beleef ik het anders, maar dat echte laag komt heel erg hoorbaar binnen. De kathedraal met groot orgel is wel het summum om zoiets te ervaren, maar het is heel soms ook thuis haalbaar. Voor dat sub-contra octaaf moet je echter heel veel uit de kast trekken, anders klinkt het inderdaad niet naar bas en vooral nergens naar.

Ik heb soms het idee dat die mislukte basweergave van grote systemen onder verder ontoereikende omstandigheden en aansturing, een soort referentie is geworden voor echt laag thuis. Dan hoor je in het laag inderdaad een complete noot niet meer, als ie samenvalt met een staande dip, maar omdat ie verzwakt wel gesuggereerd wordt, wordt de mythe van de lage onhoorbare bas wellicht versterkt... :)

 

Alles heeft te maken met demping en akoestiek, (te grote speakers in een te kleine ruimte, een te kleine speaker in te grote ruimte etc.). Ook de positie van je speaker kan daarin bepalend zijn, dichter op een muur of juist verder er vanaf heeft gevolgen voor de reflectie van het geluid in je ruimte. De juiste balans vinden is een kunst apart.

 

Voor wie nog een mooie frequentie test plaat zoekt, op orgel gebied, op het dubbel album Spire (Organ works past present & future) staat op CD 1 het stuk (track 8) Diabolus (Finnbogi Pétursson) dat tot 17Hz doorgaat. (Bar Code: 5027803902022 - Touch Tone 20 - Touch Music (MCPS) uit 2004).

Link to comment
Share on other sites

Hai Mart,

 

Even het topic kwijt geweest. Het is me even niet duidelijk of de TV tussen de speakers staat. Voor mij zijn TV en audio gescheiden in de zin dat ik zelfs op een andere plaats in de kamer zit als ik kijk of luister. Als dat bij jou ook het geval is zou ik eens een dag creatief gaan schuiven met je LS zonder je te al veel aan te trekken van een goede inrichting van de kamer en de formele theorie van LS plaatsing. Zet bijvoorbeeld beiden LS eens 80 cm met de rug van het raam. Schuif dan ook eens bij het luisteren de gordijnen tot achter de LS dicht. Een andere veel gekkere opstelling bij jou is de linker LS ongeveer op zijn plaats laten staan en de rechter LS naar links daarvan naast de deur verplaatsen. Het lijkt op de tekening dat je daar een luisterdriehoek kan creëren met enigszins gelijke afstanden tot de muur. Misschien blijken er nog andere mogelijkheden te zijn zoals de eethoek en de zithoek omgooien. Als je een goede plek voor de speakers hebt moet je met de vrouw eens kijken hoe je de meubels om de LS heen drapeert. Dat zal misschien wel het lastigst zijn.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

@Carl; ik heb geen tv. Dat scheelt al een hoop. Voor het raam heb ik al eens eerder geprobeerd maar dat klonk iel. En die linker speaker verplaatsen naar naast de deur is wel heel leuk bedacht,  ... maar niet werkbaar. Die deur gaat continue open en dicht (de rest van het gezin woont hier ook) en het is een doorloop naar de keuken.  De linker speaker heb ik al eerder veel meer naar het raam geplaatst, dus meer de hoek in, en de rechter speaker juist meer uit de hoek omdat het laag in een hoek van steen toch anders is als dat er glas is.

 

@alle anderen:

Ik heb het te druk om een aantal dingen te proberen in huis. Maar dank voor het meedenken.

Link to comment
Share on other sites

Misschien moet je eens een Suzy Wong-tegel proberen. Die schijnt alle problemen als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen...

dat zou serieus een goede oplossing kunnen zijn.

Wel verrassend dat deze top oplossing bij Henry vandaan moet komen maar zo te zien heeft ook Henry het licht gezien. :)

Link to comment
Share on other sites

dat zou serieus een goede oplossing kunnen zijn.

Wel verrassend dat deze top oplossing bij Henry vandaan moet komen maar zo te zien heeft ook Henry het licht gezien. :)

En dan heb ik ze nog niet eens geprobeerd. Kun je nagaan!

 

Ps. Henry heet eigenlijk Henrie, zoals je (al een jaar of 12) had kunnen lezen...

Link to comment
Share on other sites

die heb ik gemist. even gegoogeld: leisteen met een houten omlijsting.  Daarmee gaat het niet meer om de opstelling in huis maar over de opstelling op de vloer. Zou het kunnen liggen aan de voet van mijn speakers? de opbouw vanaf de vloer: een vilten tegel met de viltlaag op de grond en de plaklaag onder een (rode)betonnen tegel daarop met zandgevulde target stands op spikes  en de speakers staan vast aan de bovenkant. Dus niet weer op spikes zoals je wel eens ziet. De speaker is dus een geheel met de stand.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat je met de koppeling op de bodem wel wat verbetering kan krijgen, maar niet in de mate die jij nodig hebt. Wat voor een LS heb je eigenlijk en heb je wel eens een magnetostaat geprobeerd. De (goedkope) Magnepan zou je eens kunnen proberen. Die gedragen zich anders in de ruimte. Wat vindt jij ervan George, jij hebt ze immers?

Link to comment
Share on other sites

Tja dat is wel een ander laag als wat je met conus speakers gewent bent daar moet je van houden.

Je mist het gonzen van het laag wat de meeste kasten doen en houd een droog en strak laag over.

Dat is wat mij betreft een eerlijk laag maar wordt door sommige ervaren als mager en je mist de kick van de basdrum.

Wil dus niet zeggen dat er geen laag is, voor mij was dat juist de keuze om voor deze speakers te gaan.

Ik hoorde voor het eerst echte pauken en kon daar in ook het onderscheid maken tussen andere instrumenten in het laag.Iets wat me bij conventionele speakers niet eerder was opgevallen. Voordeel is wel dat de bas driver over een groot oppervlakte zijn energie kwijt kan waar door de room modus net even anders worden aangestoten.

Dit zou goed uit kunnen pakken maar weet je pas als je het hebt geprobeerd.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...