Jump to content

Vraagje over DIY Powercords


VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Ik meen mij te herinneren dat Sander adviseerde om een condensatortje in serie met de afscherming te zetten en de afscherming aan beide zijden aan aarde te leggen.

 

Groet,

 

Leobus

Precies dat was het.

Link to comment
Share on other sites

Lastige materie, EMC, omdat hier allerlei verschillende effecten elkaar beinvloeden (magnetisch velden, elektrische velden, hoogfrequent, laagfrequent en zelfs gelijkspanning). De genoemde methode heet hybrid ground shielding en google levert dan wat interessante documenten aan. 

 

Hier worden twee methodes aanbevolen: http://www.coreaudiotechnology.com/audio-system-grounding-and-misconceptions/

 

(2) Afscherming alleen aan de stekkerkant aan aarde verbinden. Dit schermt mogelijk niet voldoende af voor HF, maar ik denk dat een goed apparaat dat effectief uitfiltert. Bovendien speelt dit alleen een rol als je heel dicht bij een HF bron zit (het vermogen neemt immers af met de 3e macht van de afstand).  Voor mij een reden om mijn PC zo ver mogelijk bij mn stereo uit de buurt te houden. 

 

(4) Hybrid shielding met aan de stekkerkant de afscherming direct verbonden aan aarde en aan de apparatuurkant via een C. Maar, moet wel heel zorgvuldig gedaan worden, anders werkt het niet. 

 

 

Hier ongeveer hetzelfde, met als belangrijkste opmerking "it depends!!", haha: http://emlab.ee.ntou.edu.tw/emlab/EMC/EMC-02-P3.pdf

Hier ook twee aanbevelingen:

* de mantel alleen aan de stekkerkant aan aarde leggen of

* de mantel aan de apparatuurkant aan massa leggen (dus niet aarde) en aan de stekkerkant via een C aan aarde. Deze klinkt het meest logisch maar lastig uit te voeren want je moet een apart draadje aan het chassis verbinden. 

 

 

Dus: kies maar uit...

Edited by Plaatjesdraaier
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ondertussen zitten mijn eigen DIY-Powercords (LAPP Ollflex CY100 3 x 1,5) al een paar dagen in mijn set

en voor iets minder dan 14 euro per stuk,  3 stuks in elkaar gesmurfd, van elk ca. 1,3 meter lang.

 

Niet al te dikke kabel en lekker flexibel :)

 

De metalen afscherming heb ik alleen aan de stekkerkant/stekkerblok met de randaarde verbonden,
Dit was nogal een zeer kl#te friemelklus en gemier, vanwege de beperkte ruimte en bewegingsvrijheid in de stekker. 

 


 

lapp2_350_0.gif

Edited by VANZOMERENG
Link to comment
Share on other sites

De metalen afscherming heb ik alleen aan de stekkerkant/stekkerblok met de randaarde verbonden,

Dit was nogal een zeer kl#te friemelklus en gemier, vanwege de beperkte ruimte en bewegingsvrijheid in de stekker. 

En heb je 'm netjes rondom afgewerkt aan de stekker? En is die stekker ook van metaal (vast niet, volgens mij mag dat niet)? Zo niet, dan had je eigenlijk net zo goed een onafgeschermde kabel kunnen gebruiken...

 

Verder wel een prima kabel, zo'n Lapp Öllflex...

Link to comment
Share on other sites

En heb je 'm netjes rondom afgewerkt aan de stekker? En is die stekker ook van metaal (vast niet, volgens mij mag dat niet)? Zo niet, dan had je eigenlijk net zo goed een onafgeschermde kabel kunnen gebruiken...

 

Verder wel een prima kabel, zo'n Lapp Öllflex...

 

Yep    stekkers van rubber en plastic  en het eindresultaat ziet er uit, vergelijkbaar met onderstaande geleende afbeelding

 

2005-03-17_232933_kabel2.jpg

Link to comment
Share on other sites

En heb je 'm netjes rondom afgewerkt aan de stekker? En is die stekker ook van metaal (vast niet, volgens mij mag dat niet)? Zo niet, dan had je eigenlijk net zo goed een onafgeschermde kabel kunnen gebruiken...

 

Verder wel een prima kabel, zo'n Lapp Öllflex...

Er bestaan wel (peperdure) metalen stekkers, maar ik zou die nooit gebruiken. Ook bestaan er metalen cilindervormige hulsjes die om een stekker of iec connecter kunt doen. 

 

http://www.dienadel.de/Furutech+FI-48+R+Rhodium+High-End+Performance+Kaltgeraetekupplung,i5.htm

http://www.dienadel.de/Oyaide+F1+Beryllium+Kaltgeraetekupplung,i18.htm

 

Verder als je betaalbare (min of meer) soepele, semi-afgeschermde netsnoeren zoekt, kijk dan eens naar de lichtblauwe Supra lorad.

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...