Jump to content

phono kabel


mordante
 Share

Recommended Posts

Zoals jullie misschien weten heb ik onlangs een andere platenspeler gekocht. Deze heeft een SME aansluiting. Dit betekend dat ik een andere phono kabel nodig heb.

 

Tot nu toe heb ik 3 kabels geprobeert.

 

  1. Cardas Neutral Reference. Deze kabel gaf een warm geluid. Niet onaangenaam maar miste wat diepte breedte in het geluid.
  2. Camino Serie 1.0 - PH 1.0s. In vergelijk met de Cardas een heldere kabel welke een grootser geluidsbeeld gaf. Wel erg helder/analytisch.
  3. AudioQuest Leopard. Deze is een mix van de Cardas en de Camino. Weet alleen niet of deze niet wat veel kleurt.

 

Zit nu te twijfelen welke ik beter vind de Camino en de Audioquest. Echter ik heb ook een aanbieding van John van Gent audiokabels. Heeft iemand hier ervaring mee, zeker in vergelijk met de eerder genoemde kabels.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb verschillende Cardassen in huis gehad die me niet echt konden bekoren. Toch wat aan de warme kant met een gemis aan levendigheid. De Cammino heb ik ook in huis gehad en die sprak me meer aan. Leek me ook neutraler. Daarbij zeer geschikt voor een subchasis. Gewoon wat kabels uitproberen zou ik zeggen van goedkoop tot duur. Prijs zegt zeker niet alles. Een goede en goedkope kabel is overigens die van Jelco.

 

Als referentie gebruik ik zelf een SME/van den Hul kabel. Als ik een nieuwe phonotrap aanschaf ga ik zelf voor een betere phonokabel.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

De juiste keuze voor een phonokabel wordt in hoge mate bepaald door het (MD) element en de gevoeligheid daarvan voor kabelcapaciteit.

(En natuurlijk door de smaak van de consument.)

Gelukkig bieden veel phono-voorversterkers de mogelijkheid de capaciteit aan te passen.

 

What I'm not sure of is my V-15 III calls for 47K load and 400-500pf capacitance. My APT Holman preamp allows me to adjust capacitance, so I have it set to 100pf. Surprising to me, this is where I had it set by ear.

 

http://www.diyaudio.com/forums/analogue-source/207303-phono-cable-capacitance.html

Link to comment
Share on other sites

Toch hoor je duidelijke verschillen in geluid ook bij MC's Spido.Dat bleek indertijd ook uit dat phonokabelvergelijk bij Audiopaul. Waar dat aan ligt is me niet helemaal duidelijk. Het is in ieder geval wel zo, dat bij Pass en Avid phonoversterkers de capaciteit ook instelbaar is bij MC elementen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Vooral de reference kabel van John van Gent is erg goed. Paul heeft 'm destijds ook uitgeprobeerd en was onder de indruk. Een andere optie is de TAK van Furutech. Prijstechnisch acceptabel en het resultaat is erg goed. Ik denk dat voor jou de AG uitvoering het beste zal zijn.

De Jelco is gewoon prima. Doet niks fout. Ik heb er jaren mee gespeeld (als een Crimson Cable die hetzelfde is, maar wel meer kost). Ik heb er nog steeds een als back-up, gewoon omdat ie erg goed is voor de centen.

Ik speel nu met een Heavens Gate Ultimate Phono. Die gaat wel iets verder, kost ook meer. Ik had het geluk dat ik 'm in de uitverkoop kon kopen, anders speelde ik waarschijnlijk nog met de Crimson (Jelco).

Ik was niet kapot van de vdHul D-501 Hybrid die bij de SME arm werg geleverd. Die geeft toch een vies randje on het klankbeeld. Bovendien kleurt ie behoorlijk in het laag. Not my cup of tea.

De Crystal Cable die we destijds in het vergelijk bij Paul hebben gehoord, heeft wel heel erg veel indruk op mij gemaakt. Helaas de prijs ook. Met €2800 voor een stuk touw is die dan ook erg aan de prijs, maar man want maakt die muziek.

Link to comment
Share on other sites

Vooral de reference kabel van John van Gent is erg goed. Paul heeft 'm destijds ook uitgeprobeerd en was onder de indruk. Een andere optie is de TAK van Furutech. Prijstechnisch acceptabel en het resultaat is erg goed. Ik denk dat voor jou de AG uitvoering het beste zal zijn.

De Jelco is gewoon prima. Doet niks fout. Ik heb er jaren mee gespeeld (als een Crimson Cable die hetzelfde is, maar wel meer kost). Ik heb er nog steeds een als back-up, gewoon omdat ie erg goed is voor de centen.

Ik speel nu met een Heavens Gate Ultimate Phono. Die gaat wel iets verder, kost ook meer. Ik had het geluk dat ik 'm in de uitverkoop kon kopen, anders speelde ik waarschijnlijk nog met de Crimson (Jelco).

Ik was niet kapot van de vdHul D-501 Hybrid die bij de SME arm werg geleverd. Die geeft toch een vies randje on het klankbeeld. Bovendien kleurt ie behoorlijk in het laag. Not my cup of tea.

De Crystal Cable die we destijds in het vergelijk bij Paul hebben gehoord, heeft wel heel erg veel indruk op mij gemaakt. Helaas de prijs ook. Met €2800 voor een stuk touw is die dan ook erg aan de prijs, maar man want maakt die muziek.

 

Van de Jelco zijn er toch twee uitvoeringen?
Op mijn Acoustic Signature zit een rode.

Ik wil die tzt nog een omwisselen voor een zelfbouwkabel.

De Jelco komt idd in 2 uitvoering, maar die zijn feitelijk gelijk. De ene is nl met een rechte TAC plug ende ander met een haakse. De rest is hetzelfde. En dan kun je ook nog kiezen tussen een symetrische en a-symerische utivoering.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Die fel roze/rode Jelco is voor het geld belachelijk goed! Voor MM zelfs een aanrader vanwege de lage capaciteit. JvG kan prima gaan, maar daar jouw arm van binnen met koper is bekabeld zou ik het bij koper houden. De Cammino is erg transparant, dat klopt, als je echter de afsluitcapaciteit van je RCM even wat terug brengt (je speelt nu geloof ik op 1000 Ohm) zou dat wel eens een prima match kunnen zijn.

 

Maar nogmaals, voor het geld is de Jelco onverslaanbaar (129 euro dacht ik?), hij doet alleen bijna pijn aan je ogen met die kleur...

Link to comment
Share on other sites

De Jelco kost bijna overal ca €170. Hanze in Zwolle is meen ik de goedkoopste met €150.

 

@Arden

Afsluitcapaciteit in Ω? Capaciteiten gaan in pF, nF, µF etc en niet in Ω ;)

Ik denk dat je afluitimpedantie bedoeld :)

Link to comment
Share on other sites

Die fel roze/rode Jelco is voor het geld belachelijk goed! Voor MM zelfs een aanrader vanwege de lage capaciteit. JvG kan prima gaan, maar daar jouw arm van binnen met koper is bekabeld zou ik het bij koper houden. De Cammino is erg transparant, dat klopt, als je echter de afsluitcapaciteit van je RCM even wat terug brengt (je speelt nu geloof ik op 1000 Ohm) zou dat wel eens een prima match kunnen zijn.

 

Maar nogmaals, voor het geld is de Jelco onverslaanbaar (129 euro dacht ik?), hij doet alleen bijna pijn aan je ogen met die kleur...

 

Bedankt voor de tip. Ik zal de Jelco opzoeken. De kleur maakt mij niet uit, heb nu ook twee fel roze interlinks van Pink Faun.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

De Jelco kost bijna overal ca €170. Hanze in Zwolle is meen ik de goedkoopste met €150.

 

@Arden

Afsluitcapaciteit in Ω? Capaciteiten gaan in pF, nF, µF etc en niet in Ω ;)

Ik denk dat je afluitimpedantie bedoeld :)

 

You're right! Afsluitimpedantie, my bad...

 

Die Jelco kabel zie ik trouwens vanaf 127 euro (Audio Creative) tot 129 euro (Hanze Hifi), duurder heb ik ze nog niet gezien, of het moet de gebalanceerde versie zijn van 229 euro (Pickupnaalden.nl). Soms snap ik van die prijzen ook niets meer, maar 129,= voor de RCA versie en 229,= voor de XLR versie zijn echt de adviesprijzen sinds 1 februari 2015. En nogmaals, voor de geboden kwaliteit is het een koopje!

Link to comment
Share on other sites

Ik ben tevreden met de Jelco hij is niet roze.

Dan heb ik nog twee mooie 5 pins phonokabels zelfbouw die ook goed klinken.

Dat alles binnen mijn referencie :) kader

Link to comment
Share on other sites

Vanavond de Audioquest verwijderd, Cammino terug.

 

Tja de Cammino laat toch meer horen en inderdaad de afsluitweerstand van 1000Ω naar 400Ω gezet, was beter. Ga ook nog even met 200Ω of zelfs 50Ω experimenteren.

 

Sorry Beter Beeld en Geluid, de Audioquest gaat terug.

Link to comment
Share on other sites

Vanavond de Audioquest verwijderd, Cammino terug.

 

Tja de Cammino laat toch meer horen en inderdaad de afsluitweerstand van 1000Ω naar 400Ω gezet, was beter. Ga ook nog even met 200Ω of zelfs 50Ω experimenteren.

 

.

Ik heb hem een keer van Arden mogen lenen en had een zeer goede indruk. Roger is toen ook nog eens langs geweest en had de Jelco bij zich. Die Cammino sprong er niet onmiddellijk zo uit maar klonk op micro niveau erg goed. Het gaat uiteindelijk om de subtiliteiten.

 

Als je met de platenspeler speelt is het toch wel verstandig om eens met de impedantie te experimenteren.Ik had de idee na veel luisteren dat ik goed afsloot met 1000 Ohm. In mijn nieuwe kamer is 400 toch een stuk beter. Overigens ook hier op advies van Roger.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Via Puresound krijg ik van Simply Audio er waarschijnlijk een van hun te leen. Ben benieuwd wat dat zilver doet. Die puur zilveren van van den Hul vond ik niet beter dan mijn verzilverde. Klonk toch wat zilverig (haha).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...