Jump to content

De set van Bongo


Recommended Posts

Leuk verslag Marcel. Bij die Pluto kan ik me veel voorstellen, bij een CD speler van 20 000 euro minder.

Die analoge keten heeft een diepe indruk achter gelaten.

Ik ben nog steeds een absolute digitaal fan, dat nog wel.  Ik ben nogal gek op het schone geluid van een digitale keten.

 

Marcel

Link to comment
Share on other sites

Ik ben nog steeds een absolute digitaal fan, dat nog wel.  Ik ben nogal gek op het schone geluid van een digitale keten.

 

Marcel

Wat mij wat verbaast is dat je eerder meldde: "Wat mij als eerste opviel was de ruis van de plaat welke er uiteraard bij de CD niet was." Ik draai zelf voornamelijk lp's, maar van ruis is bij mij eigenlijk geen sprake. Of zou dat een kwestie van gewenning zijn? Maar heb jij bij Bongo dan echt veel ruis gehoord? Dan zou er toch iets niet in orde moeten zijn.

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

Nee , er was niet veel ruis.  Eigenlijk minder dan ik had verwacht.

Maar..............

Kom op jongens.  Nou niet de kop in het zand steken.

 

Elke plaat ruist.  We hebben te maken met een mechanische overdracht van de groef van de plaat op de naald.

En hoe goed de plaat ook is of hoe schoon deze is.  Er is altijd meer ruis hoorbaar dan bij weergave van CD.

Als er bij weergave van CD ruis te horen is dan is het ruis van de oorspronkelijke opname.

Ik heb toch een antal CD's waar je bandruis kunt horen.

 

Het was in dit geval bijzonder weinig en tijdens de muziek eigenlijk onhoorbaar, maar in de stille passages wel degelijk hoorbaar aanwezig.

 

Nou nog eens wat.  Er zijn hier hele volksstammen die verschil horen tussen kabels. Er zijn hele volksstammen die grote verschillen horen tussen CD spelers en DAC's.

Maar de ruis van een LP horen ze niet?  Beetje raar. Of niet soms?

 

Die ruis hoeft niet te storen en was in dit geval zeker niet vervelend aanwezig.  Maar wel degelijk aanwezig. 

 

Marcel

Link to comment
Share on other sites

Wat ik boven jouw post al melde.

Ik hoor een ruis heel weinig met mijn oor zowat tegen de luidspreker.

Bij de cd speler hoor ik dat niet.

Maar waar hebben we het over

Luister jij altijd zo.

Het is bekent wat jouw voorkeur heeft.

Dat is een ander topic :)

Link to comment
Share on other sites

Wat ik boven jouw post al melde.

Ik hoor een ruis heel weinig met mijn oor zowat tegen de luidspreker.

Bij de cd speler hoor ik dat niet.

Maar waar hebben we het over

Luister jij altijd zo.

Het is bekent wat jouw voorkeur heeft.

Dat is een ander topic :)

Is dat een vraag?  "Luister jij altijd zo."

 

Als het een vraag is, dan is het antwoord nee.

Ik luister naar muziek.  Wat me als eerste opviel is dat er bij de plaat meer ruis te horen was. Wat me daarna opviel was dat de plaat net zo goed klinkt als de CD. 

Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de weergave van de CD omdat die schoner is.

 

Ik heb bij Bongo niet met mijn oor tegen de luidspreker gezeten.  Is ook absoluut helemaal niet nodig.

De set maakt serieus indruk vanaf de luisterplek. En laat daar heel erg veel detail horen zonder er luistermoe van te worden.

Ook de plaatruis wordt gewoon doorgegeven en is hoorbaar, en is voor de een hinderlijk en voor de ander niet.

Ik vond het niet hinderlijk.

Als ik de rest van mijn leven met de analoge set van Bongo zou moeten leven zonder CD speler als alternatief ga je mij absoluut niet horen klagen over dat beetje ruis.

Echt niet.

 

Ik denk wel dat als een set geen plaatruis weergeeft er een hele erge goede ruisonderdrukker aanwezig is. Kan dat zonder het signaal aan te tasten?

Of.........de set is eigenlijk niet goed genoeg om de ruis weer te geven.  :huh:

 

Marcel

Edited by Marcel Dali
Link to comment
Share on other sites

Wat het laaste betreft,veel mensen vinden dat een ruisonderdrukker ook negatief kan zijn qwa weergave.

Ik ben niet technisch dus ik neem aan dat het zo is.

Ok,ruis maar het stoort je niet niets aan de hand dus.

Je kunt er zelfs mee leven :)

Link to comment
Share on other sites

Wat het laaste betreft,veel mensen vinden dat een ruisonderdrukker ook negatief kan zijn qwa weergave.

Ik ben niet technisch dus ik neem aan dat het zo is.

Ok,ruis maar het stoort je niet niets aan de hand dus.

Je kunt er zelfs mee leven :)

Er zit progressie in. :P

Link to comment
Share on other sites

Het was in dit geval bijzonder weinig en tijdens de muziek eigenlijk onhoorbaar, maar in de stille passages wel degelijk hoorbaar aanwezig.

Dan snap ik je. Bij muziek is de plaatruis – wanneer het goed is – onhoorbaar; alleen bij (erg) stille passages is de ruis te horen. Overigens kan er ook (phono)versterker-ruis optreden bij low mc-elementen die een flinke gain nodig hebben.

Link to comment
Share on other sites

Nee nee nee en nog eens nee nietus echt niet heus niet en ook nog eens eeeehhh uuuuhhhhh  nee.    :mad2:   :P  :D

 

Ik blijf echt wel zeker weten digitale bronnen gebruiken.   :cool2:

 

 

 

Marcel

Je bent wel erg vasthoudend. Respect. ;)

Link to comment
Share on other sites

En meteen het beste bewijs dat frequentieverloop en muzikaal genieten niet veel met elkaar van doen hebben...

Mits dat wat je (nog) hoort, van het oorspronkelijk geluid en dat van de reproductie maar niet te veel verschillen. 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Daar komt nog een interessant aspect bij om de hoek kijken.

Dames horen so wie so verder in het hoog, maar bij mannen neemt het hoogst hoorbare frequentiebereik al af na hun 40e levensjaar.

Waarom zouden deze heren nog zoveel tijd, geld en moeite in kwaliteitsweergave stoppen?

 

En dan het verrassende antwoord: deze ongevoeligheid van de oren wordt volledig gecompenseerd door het menselijk brein!

 

Wat mij betreft even verwonderlijk als het fenomeen fantoompijn (bijvoorbeeld pijngevoel in een arm of been, terwijl het betreffende ledemaat geamputeerd is en er dus geen sprake kan zijn van een feitelijke zenuwprikkel)...... 

Edited by bongo
Link to comment
Share on other sites

Ik heb daar een andere theorie over.

Je gehoor kan afnemen maar met dat afgenomen gehoor luister je ook naar mensen die praten, vogels die zingen en alle geluiden die we om ons heen horen.

Daarmee doe je dan opnieuw een referentie op en kan je nogsteeds horen waar wat vandaan komt en hoe ver weg iets is.

Dat zelfde proberen we ook te verwezenlijken via onze audio installatie.

Je merkt dan niets van je afgenomen gehoor.

Tenzij het gehoor in een korte tijd achteruit gegaan is.

Dan is de herinnering aan hoe het met dat ene liedje was nog sterk genoeg en kan je geheugen mee spelen.

Bij nieuwe muziek is dat erg onwaarschijnlijk.

Link to comment
Share on other sites

Juist als je gehoor wat achteruit gaat zoals bij mij ook het geval is dan denk ik dat een kwalitatieve goede set maakt dat je alles hoort wat je nog kunt horen.

Ik heb dat ervaren bij een kennis,daar hoorde ik wat kleine dingetjes die ik thuis niet hoorde.

De akoustiek was daar ook op niveau.

Link to comment
Share on other sites

Kappa, de aanvulling vanuit het brein moet niet verward worden met geheugen (hoe dat bekende nummer ooit heeft geklonken).

Het is meer het idee hoe een instrument zou moeten klinken, wanneer je de beperking in het hoog nog niet had.

Het werkt dus ook bij muziek, die je nooit eerder hebt gehoord.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...