Jump to content

qobuz, tidal flac, download


mart
 Share

Recommended Posts

ik heb de afgelopen maand Tidal op proef gehad. flac streaming. en net als eerder met qobuz vind ik het uitermate goed klinken, beter dan cd. Als mijn vermoeden juist is dat de conversie naar cd toch wat hoorbaar verlies oplevert dan zou een flac download ook beter moeten klinken dan de cd.

Ik ga dat proefje eens doen binnenkort. wie heeft al ervaringen van flac downloads vs cd?

 

Mart

Link to comment
Share on other sites

Ik heb mijn CD's naar Flac geript. Via de PC en DAC (usb ingang) klinkt het in mij oren beter dan via de CD speler op dezelfde DAC (SPdif ingang). De CD speler wordt hier nog  nauwelijks gebruikt.

 

Ik heb ook een aantal gedownloade 24bits/192 kHz flacs . Dit klinkt nóg beter.

 

Met Tidal/Qobus e.d. heb ik geen ervaring.

Link to comment
Share on other sites

Ik kan me niet voorstellen dat een, naar welk format dan ook, omgezette cd beter klinkt dan het origineel. Als bij de conversie naar cd informatie verloren gaat krijg je dat toch niet meer terug door nog een keer om te zetten?  

Edited by TL 200
Link to comment
Share on other sites

Ik kan me niet voorstellen dat een, naar welk format dan ook, omgezette cd beter klinkt dan het origineel. Als bij de conversie naar cd informatie verloren gaat krijg je dat toch meer terug door nog een keer om te zetten?  

Door het om te zetten naar flac, veranderd er niks. Het is n.l. lossless gecomprimeerd. M.a.w. een "uitgepakte" flac is exact gelijk aan de CD informatie.  Een MS word bestand wordt nadat je het heb gezipt en unzipt ook niet een andere tekst.

 

Dat het beter klinkt kan aan van alles liggen. Andere dac ingang, geen loopwerk, geen leesfouten enz.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

niet net toegevoegd, stonde er eerst niet.

 

Hans, kun jij van "Een word bestand"  misschien nog even "Een MS-Word bestand" maken. komt de leesbaarheid echt ten goede. :)

 

Andere DAC ingang kan ik me iets bij voorstellen maar loopwerkinvloeden en leesfouten heb je vóór het omzetten naar flac en zullen toch niet verdwijnen?

Link to comment
Share on other sites

niet net toegevoegd, stonde er eerst niet.

 

Hans, kun jij van "Een word bestand"  misschien nog even "Een MS-Word bestand" maken. komt de leesbaarheid echt ten goede. :)

 

Andere DAC ingang kan ik me iets bij voorstellen maar loopwerkinvloeden en leesfouten heb je vóór het omzetten naar flac en zullen toch niet verdwijnen?

Is gebeurd. 

 

Rippen kan zonder fouten. Het loopwerk probeert het dan meerdere keren. lukt het dan nog niet, dan krijg je de melding dat er fouten zijn geript. Schoonmaken wil dan wel eens helpen.

Link to comment
Share on other sites

gewoon in volgorde:

- cd

- geripte cd (met eac naar flac)

- qobuz/tidal flac internet stream

- gedownloade flac uit winkel (hd tracks of zo iets)

 

omdat de 3de bij mij beter klinkt dan de eerste 2,(waartussen ik geen verschil hoor) vraag ik me af hoe de 4de zou klinken. Wie heeft er ervaring met vergelijking tussen de 3de en 4de?

Link to comment
Share on other sites

ik heb een snelle vergelijk gemaakt met een nummer dat via de site van bowers en Wilkins was te downloaden en ook in catalogus van Tidalhifi voorkwam. beiden via de squeezebox meen ik bij de download van b&w iets meer ruimte en diepte waar te nemen t.o.v. de stream van tidalhifi.

edit:

met een andere track begin ik te twijfelen, de download lijkt iets ruimtelijker maar het zit dik in de marge van mijn onderscheidingsvermogen. dus eigenlijk 3 en 4 ook gelijk.

 

Ik ga eens navragen bij Tidal wat de bron van de flac is.

Edited by mart
Link to comment
Share on other sites

gewoon in volgorde:

- cd

- geripte cd (met eac naar flac)

- qobuz/tidal flac internet stream

- gedownloade flac uit winkel (hd tracks of zo iets)

 

omdat de 3de bij mij beter klinkt dan de eerste 2,(waartussen ik geen verschil hoor) vraag ik me af hoe de 4de zou klinken. Wie heeft er ervaring met vergelijking tussen de 3de en 4de?

Een gedownloade Flac kan een hogere bit en of sample rate bevatten waardoor er gewoon meer info voor hande is.

De CD blijft beperkt aan 16/44 terwijl een bestand dat we met de computer binnen halen niet aan deze standaard vast hoeft te zitten.

Je geeft al aan dat het bestanden zijn van bvb HD tracks die juiste een bestaansrecht halen uit de hoge resolutie bestanden. 

Dat de live stream beter zou kunnen klinken heeft met de behandeling die de data krijgt voor het versturen.

Dit is net zo iets als een eigen geluid van een radio station.

Link to comment
Share on other sites

de gedownloade flacs van de site van B&W zijn 16/44.1 en rond 900 kbps maar wel VBR. Tidal is ook cd kwaliteit en alle tracks zijn 1411kbps en dat zal dus wel CBR zijn. (VBR en CBR? variabele bitrate en constante bitrate)

ik ga nog op zoek naar een nummer wat ik ook op cd heb zodat ik cd, rip, stream en download van hetzelfde nummer kan vergelijken.

ik kan me niet voorstellen dat tidal of qobuz de muziek door een equalizer haalt of iets dergelijks net als q muisic of dat soort radio stations om een eigen geluid te hebben.

Link to comment
Share on other sites

ik heb op Qobuz een nummer gekocht wat ik op cd heb en als rip en nu dus ook als download. en ik vind de download iets ruimtelijk klinken dan de rip. tussen stream en download hoor ik geen verschil.

ik heb zowel tidal als qobuz gevraagd naar de bron van hun streams. als dat ook rips zijn vraag ik me af waarmee ze dat doen. of ze krijgen bestanden direct van de labels. sites die flac bestanden aanbieden zouden daar helder in moeten zijn of dat van een rip is of niet.

Link to comment
Share on other sites

Ik vermoed toch een eigen sausje om zich te kunnen onderscheiden. Zullen ze wel niet snel toe willen geven maar het zou raar zijn als het niet zo is.

Wil je zien wat er mee gedaan wordt dan zou je de bestanden los met elkaar moeten vergelijken.

Met een speciaal programma kan je dan zien of er wat is toegevoegd of niet.

Link to comment
Share on other sites

Ik vermoed toch een eigen sausje om zich te kunnen onderscheiden. Zullen ze wel niet snel toe willen geven maar het zou raar zijn als het niet zo is.

Wil je zien wat er mee gedaan wordt dan zou je de bestanden los met elkaar moeten vergelijken.

Met een speciaal programma kan je dan zien of er wat is toegevoegd of niet.

toegevoegd...  ik hoor ietsje meer ruimte en diepte, ietsje meer dynamiek. kun je dat toevoegen aan een opname?

Link to comment
Share on other sites

Uit het antwoord van Qobuz:
 

When the recording is mixed ; it is a "Master".
With this master the labal mad a Source file (for us) the CD version, the iTunes version sometimes and Dsd...
The Hd 24 bit Qobuz is the most representative of the sound of the sound engineering.

Hope to help you.
Regards.

 

Ik het lees het als dat er geen cd conversie tussen zit (en ook geen verdere mastering om een eigen sound als een radiostation te hebben. Definitie radio station is wat lastig in de huidige tijd.)

Link to comment
Share on other sites

Uit het antwoord van Qobuz:

 

When the recording is mixed ; it is a "Master".

With this master the labal mad a Source file (for us) the CD version, the iTunes version sometimes and Dsd...

The Hd 24 bit Qobuz is the most representative of the sound of the sound engineering.

Hope to help you.

Regards.

 

Ik het lees het als dat er geen cd conversie tussen zit (en ook geen verdere mastering om een eigen sound als een radiostation te hebben. Definitie radio station is wat lastig in de huidige tijd.)

Uit dit verhaal begrijp ik dat ze uit gaan de master en die dus down samplen naar 16/44 wat dus niet gelijk is aan de mix die gebruikt is voor de cd.

Het kan dus dat het anders klinkt.

Link to comment
Share on other sites

Uit dit verhaal begrijp ik dat ze uit gaan de master en die dus down samplen naar 16/44 wat dus niet gelijk is aan de mix die gebruikt is voor de cd.

Het kan dus dat het anders klinkt.

wat is de relatie met down samplen en de mix? Volgens mij gaat het zo: een muziekstuk wordt gemixed daarna gemasterd en dan is het met het geluid klaar. Daarna volgt een conversie naar het medium. en die conversie heeft nul met de mix te maken maar mogelijk wel invloed op het geluid.

Link to comment
Share on other sites

Voor de productie van elke geluidsdrager wordt er een eigen master gemaakt.

De master voor een LP is dus niet gelijk aan die van een cd.

De download zit zo te lezen nog het dichtste bij de studiomaster en heeft alleen een aanpassing in de bit en samplerate ondergaan.

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij gebeurd er nog wel het één en ander onderweg. Al was het maar in het pers proces, ik wil niet geloven dat de eerst net zo gelijkwaardig klinkt als de laatste. Overigens worden er van de moeder master vele dochters gemaakt voor het pres proces word gestart, dit om de originele master te beschermen, het uiteindelijke resultaat is dus vele malen minder dan de moeder master, al was het maar omdat er bij het kopieëren/clonen details verloren gaan, ook van een digitale master. Om nog maar te zweigen over de vraag of een dochter niet zelf al een downmix is, (die misschien in een later stadium weer geüpmixed kan worden).

Edited by Jeroen Bakker
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...